
غيبت استادان و اعضاي هيئت علمي در شيفت شب بيمارستانها كم بود، حالا كشيكفروشي دستياران و دانشجويان رشتههاي پزشكي به آن اضافه شده است. به اين ترتيب ممكن است با مراجعه به اورژانس بيمارستان كسي كه شما را معاينه ميكند و برايتان نسخه ميپيچد اصلاً صلاحيت چنين كاري را نداشته باشد اما از آنجايي كه استاد و دستيار موردنظر در اين لحظات خواب هفت پادشاه را ميبينند، تنها نشانه موجود از كادر درماني مهر استاد است كه در دست دانشجوي سال پاييني پاي نسخه مينشيند تا غيبت آنهايي را كه نيستند، جبران كند. در اين ميان تنها موضوع مبهم سرنوشت بيمار است.
كشيكفروشي در ميان دانشجويان دستياري موضوع تازهاي نيست و چند سالي ميشود در فقدان نظارت مناسب ساختار آموزش پزشكي اين تخلف شكل ميگيرد و پزشكاني را تحويل جامعه ميدهد كه ذهنيت عملي مناسبي از كار خود ندارند. نكته قابل تأمل ادامه اين روند است آن هم در شرايطي كه همه ميدانند چنين تخلفي در بيمارستانهاي آموزشي در برابر سلامت بيماراني كه به صورت اورژانسي و شبانه به اين مراكز مراجعه ميكنند، قد علم كرده است. وزير بهداشت نيز با انتقاد از چنين روندي در اجلاس رؤساي دانشگاههاي علوم پزشكي گفت: اين اتفاقات خيلي زشت است و بايد از بين برود، اگر دوره دستياري چهار سال است بايد به طور كامل انجام شود و مسئول چنين اتفاقاتي نيز رؤسا و معاونان آموزشي دانشگاهها هستند.
بيرغبتي به حقوق 15 ميليوني در مناطق محرومبيترديد يكي از ارزشمندترين دستاوردهاي انقلاب در حوزه آموزش پزشكي رخ داده است اما امروز و پس از سپري شدن 30 سال با گسترش نامتناسب آموزش پزشكي مواجه شدهايم. از سوي ديگر نيز اخلاق پزشكي عنصر فراموش شدهاي است كه موجب ميشود استادان در شيفت شب بيمارستانها حضور نيابند و اين موضوع حتي به دانشجويان هم سرايت كند. موضوع ديگر محروميت مناطق محروم از پزشك است؛ موضوعي كه به گفته وزير بهداشت، بنا شد با افزايش حقوق اين افراد به چهارتا پنج برابر كمبود 5 هزار پزشك جبران شود. هاشمي افزود: با وجودي كه مطابق آمار 15 تا 20 هزار پزشك عمومي بيكار در كشور وجود دارد و براي جذب اين پزشكان در برخي مناطق مانند مناطق مرزي، رقم حقوق تا 15 ميليون تومان افزايش پيدا كرد، كمتر از هزار و500 پزشك جذب شدند. تحليل وزير از ماجرا اين است كه يا آمار 15 تا 20هزار پزشك بيكار صحيح نيست يا درآمد پزشكان عمومي بيشتر از اين حرفهاست يا اينكه با وجود فارغالتحصيلي، اين دانشجويان كشور را ترك كردهاند. احتمال ديگر نيز شاغل شدن اين پزشكان در مشاغل پردرآمد ديگر است. در نهايت ممكن است نسبت به امكانات ارائه شده به آنان اعتماد نداشته باشند.
استادان يا تمام وقت باشند يا به بخش خصوصي بروندحالا شوراي عالي انقلاب فرهنگي طرحي را براي اصلاح ساختار آموزش پزشكي متناسب با نيازهاي مناطق مختلف كشور تصويب كرده است تا شايد وضعيت توزيع پزشك در نقاط مختلف كشور سر و سامان يابد. به گفته سيدحسن قاضيزاده هاشمي، وزير بهداشت طرح آمايش سرزمين براي پيشگيري از گسترش بيرويه مراكز آموزش عالي در علوم پزشكي تصويب شد. به گفته وزير بهداشت بعد از 30 سال امسال تغييرات جدي در اصلاح آموزش علوم پزشكي خواهيم داشت.
به باور هاشمي اينكه آموزش پزشكي و تربيت نيروي انساني براي مراكز بهداشتي- درماني به وزارت بهداشت منتقل شد، اقدامي مثبت و در جهت تخصصيتر شدن اين حوزه بود اما اشتباه اينجا بود كه مردم در بيمارستانهاي آموزشي فراموش شدند و آموزش محور قرار گرفت.
به باور وزير بهداشت ادغام آموزش پزشكي در وزارت بهداشت هرچند دستاوردهاي مثبتي داشت اما باعث شد بهترين استادان وارد كار اجرايي شوند به اين ترتيب آموزش پزشكي هم لطمه خورد. هاشمي افزود: نه تنها استادان و اعضاي هيئت علمي بلكه بسياي از فراگيران هم در كشيكها حاضر نميشوند. اين مشكلات يك روزه اتفاق نيفتاده است، زاويه و شيبي است كه مرتباً بزرگتر شده است و ما مصمم هستيم كه اين مشكلات را برطرف كنيم.
به گفته وي حتي دستياران در سال آخر در كشيكها حاضر نميشوند و كشيكفروشي ميكنند و افرادي در كشيكها حاضر ميشوند كه نبايد باشند. هاشمي تصريح كرد: بايد بين دانشگاههاي داخلي رقابت سالمي به وجود بيايد، در عين حال بايد وارد رقابت در عرصه خارج از مرزها و در سطح بينالمللي شويم و وحدت رويه آموزشي را شاهد باشيم.
بنا به تأكيد وي، اعضاي هيئت علمي تمام وقت بايد تماموقت در بخش دولتي باشند، در غير اين صورت ميتوانند به بخش خصوصي بروند زيرا استاد نبايد فكر و ذكرش چيزي جز تدريس، آموزش و تحقيق باشد.
وزير بهداشت افزود: بهترين بيمارستانهاي كشور بايد بيمارستانهاي آموزشي باشند و بهترين تجهيزات و امكانات را داشته باشند. روزگاري آرزويمان اين بود كه هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران باشيم اما حالا 10بار فراخوان ميدهيم براي جذب هيئت علمي اما كسي نميآيد.
وي از رؤساي دانشگاههاي علوم پزشكي خواست كلينيكهاي ويژه خدمات سرپايي را جدي بگيرند زيرا آموزش عملي در دانشگاهها نبايد منحصر به آموزش بستري باشد و آموزش خدمات سرپايي نيز بايد وارد دانشگاههاي علوم پزشكي شود. بنا به تأكيد وزير بهداشت بايد تغيير جدي در آموزش پزشكي كشور ايجاد شود، در غير اين صورت آينده سلامت مردم در خطر است.