کد خبر: 716353
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
اتوباني كه دو دولت وعده ساخت آن رادادند
با بزرگ شدن شهرها و افزايش جمعيت آن‌ها، در چندسال اخير توجه متوليان به سمت توسعه راه‌ها براي افزايش کاربري آن‌ها معطوف شده است. چرا كه جاده‌هاي قديمي و كم حجم ديگر جوابگوي اين همه خودروهاي سواري و باري را نمي‌دهند. البته تنها مشکل جاده‌هاي قديمي عدم پاسخگويي آن‌ها به ترافيک‌هاي به وجود آمده نيست و احداث جاده‌هاي جديد عريض‌تر از قبل، از درصد قابل توجهي از خطرات جاني، مالي هم مي‌کاهد که اين خود نشان دهنده اهميت اين موضوع است.
* محمدرضا سوري

در اين ميان، جاده قديمي سراب به بستان آباد يكي از راههاي بود كه بايد تبديل به بزرگراه مي‌شد چرا كه دو ويژگي ترانزيتي و گردشگري آن باعث عبور خودروهاي بسياري اعم از سبك و سنگين از آن مي‌‌‌شد لذا در پي درخواست مردم و مسئولان استان آذربايجان شرقي ساخت بزرگراه در دستوركار دولت نهم قرار گرفت. البته قرار بود تا پايان دولت دهم اين اتوبان افتتاح شود اما مشكل بودجه و برخي مسائل ديگر تكميل اين پروژه را براي دولت يازدهم به ميراث گذاشت.

*********

جاده اي كه بايد اتوبان مي شد

از آنجايي كه جاده قديمي سراب به بستان آباد باعث اتصال استان‌های شمالی به شمال غرب کشور بود، حجم بسياري از خودروها از اين مسير قديمي عبور مي‌كردند. تراکم ترافیک در این مسیر تا جايي بالا بود که در تعطیلات و ساعات اوج ترافیک شبانه‌روز، حدود 40 هزار دستگاه خودرو از این راه تردد مي‌کردند. با توجه به حوادث مرگباري که اغلب در اين مسير روي مي‌داد، لازم بود اتوبان جديدي براي رفع مشکلات مذکور احداث شود.

البته مشکل به همين جا ختم نمي‌شد و به غير از تلفات رانندگي، سرمايه‌گذاران بخش خصوصي را هم از سرمايه‌گذاري و فعاليت در اين منطقه را به علت نبود راه ارتباطي مناسب، باز مي‌داشت و منجر به عقب ماندگي هرچه بيشتر اين منطقه مي‌شد. با افزايش اين مشکلات مردم منطقه از رئيس‌جمهور وقت درخواست کردند تا راه‌ چاره‌اي بينديشند. سرانجام تمام اين مسائل منجر به اين شد که رئيس‌جمهور وقت دستور احداث بزرگراه را در دستور كار دولت نهم قرار بدهد. از اين رو با تصويب بودجه قرار شد اين بزرگراه در سه قطعه 7،10و20 كيلومتري ساخته شود. احداث این طرح از آذر ماه سال 89 آغاز شد و طبق برنامه زمان‌بندی اعلام شده، قرار بود در مدت دوسال به بهره‌برداری برسد.با اينکه اهالي منطقه اين بودند که بزرگراه هرچه سريع‌تر به پايان برسد اما اختصاص نيافتن بودجه لازم و تعويض پيمانكاري_كه بايد اين راه را مي‌ساخت_ سبب شد تا با گذشت چهار سال اتفاق خاصي نيفتد و تنها مسير كوتاهي از آن اجرايي شود.

البته كافي نبودن بودجه باعث شد تا تملیک و تسهیل اراضی این قطعه وگرفتن موافقت از صاحبان زمين‌هايي كه بايد مورد ساخت قرار بگيرد به تاخير بيفتد به طوري كه با گران شدن هزينه‌ها ديگر بودجه سابق نمي‌توانست كارايي لازم را داشته باشد. مهناز بهمني نماينده مردم سراب در مجلس‌شوراي‌اسلامي، از جمله کساني است که اجراي اين طرح را پيگيري مي‌کند به «جوان» مي‌گويد: با توجه به حوادث تلخ ومرگباري كه در جاده سابق سراب به بستان‌آباد روي مي‌داد از رئيس جمهور سابق درخواست كرديم تا با ايجاد بزرگراه جديد مشكل را حل كند و بعد هم با تصويب آن قرار شد ظرف مدت دو سال كارها انجام شود و به بهره‌برداري رسد.

وي مي‌افزيد: آذر سال89 بود كه عمليات ساخت اين اتوبان آغاز شد و رئيس‌جمهور نيز وعده داداه بود که ظرف مدت دو سال اين پروژه به بهره‌برداري برسد. قرار بود قبل از به پايان‌رسيدن دولت‌دهم اين اتوبان ساخته و مورد بهره‌برداري قرار بگيرد اما از آنجايي كه بودجه لازم در نظر گرفته نشده بود، هزينه‌ها هم روز‌به‌روز افزايش مي‌يافت و پيمانكار اين طرح نيز مرتب عوض مي‌شد با گذشت چهار سال، تنها هفت كیلومتر از این بزرگراه تحویل داده شده است. اين نماينده‌مجلس ادامه‌ مي‌دهد: ساخت اين اتوبان خواسته مردم منطقه است چرا كه یکی از مهمترین علل مهاجرت ساکنین شهرستان، فرار سرمایه‌های انسانی و اقتصادی از منطقه، و نبود راه مناسب و ضریب ایمنی رانندگی در این راه است. مشکلي اصلي اين منطقه حجم ترافیک بالا در این مسیر است، به‌طوری که در تعطیلات و ساعات اوج ترافیک، در طول شبانه روز حدود 40 هزار دستگاه خودرو از این راه تردد می‌کنند.

نامه به وزير دولت يازدهم براي پيگري شتاب ساخت اتوبان

در حالي كه با پايان يافتن دولت دهم و گذشت چهار سال از ساخت اين پروژه تنها 50 درصد پيشرفت داشته است، نماينده اين شهرستان براي تسريح ساخت بزرگراه سراب بستان‌آباد از وزير راه دولت يازدهم دعوت كرد تا با بازديد از اين پروژه در خصوص ادامه كار دستورات لازم را صادر كند. بهمني در اين خصوص به «جوان» مي‌گويد: پس از نامه‌نگاري به وزير راه و شهرسازي وي در پاسخ به او گفته است كه با توجه به جلسات و نشست‌های متعدد مسوولان وزارت راه و مسکن و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور و سایر مسئولان اجرایی مقرر شده تا طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده تا کیلومتر ۱۵ قطعه یک محور سراب-بستان‌آباد در تیر، تا کیلومتر ۲۰ شهریور و تا کیلومتر ۲۴ در آبان ۹۴ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرارگیرد.

وي ادامه مي‌دهد: بر اساس محتوای این نامه، محور سراب-بستان آباد از محورهای با اهمیت و پرترافیک در منطقه شمالغرب بوده و ضرورت احداث باند دوم آن همواره مورد تاکید است، اما محدودیت‌های اعتباری موجود و تعدد پروژه‌ها در قالب این طرح، از عمده دلایل تاخیر در اجرایی شدن نهایی بزرگراه سراب-بستان آباد به حساب مي‌آيد.بهمنی مي‌افزايد: وزیر راه‌،مسکن‌ و‌ شهرسازی دراين خصوص دستورات ويژه‌اي را صادر كردند.

قطعه اول و سوم باند دوم جاده بستان آباد- سراب تا شهریور ماه سال

علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در خصوص بررسي موضوع و رسيدگي به ادامه روند ساخت سراب، مي‌گويد: عملیات اجرایی پروژه باند دوم جاده بستان‌آباد-سراب بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که تاکنون ۱۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است و برای اتمام این طرح نیز حدود ۴۰۰ میلیارد ریال ديگرلازم است . وی، با اشاره به اهمیت این محور و اتصال آن به استانهای شمالی و شمالغرب کشور ادامه مي‌دهد: با اتمام این پروژه علاوه‌بر صرفه‌جویی سوخت سالانه به میزان ۱۰۰ میلیارد ریال، موجب کاهش زمان مسافرت و کاهش آمار تصادفات جاده‌ای در این محور می‌شود .وی با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های کاری در فصل گرما مي‌افزايد: ساخت ابینه‌های فنی و آسفالت‌ریزی نباید به فصل تعطیلی کار و زمان سرما موکول شود .نورزاد همچنین با اشاره به اینکه‌، قطعه دوم این پروژه کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت دارد مي‌گويد‌: تملیک و تسهیل اراضی این قطعه وگرفتن موافقات آن باید هرچه سریعتر انجام پذیرد.معاون وزير مسكن وشهرسازي ادامه مي‌دهد: طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده تا کیلومتر 15 قطعه یک تا تیرماه، کیلومتر20 شهریورماه و کیلومتر 24 در آبان ماه سال94 بايد تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.با توجه به وعده هايي كه داده شده مردم منطقه همچنان منتظرند تا ببينند آيا اين اتوبان تا پايان امسال به بهره‌برداري مي‌رسد يا همچنان بايد منتظر بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار