کد خبر: 713736
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۳
يك روز بعد از قطعنامه شوراي امنيت
انقلابيون يمن ضمن محكوم كردن قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل خواستار تظاهرات مردمي عليه اين قطعنامه شدند و در همين حال عربستان با استفاده از چراغ سبز شوراي امنيت حملات و اقدامات خود عليه همسايه جنوبي خود را تشديد كرد.
انقلابيون يمن ضمن محكوم كردن قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل خواستار تظاهرات مردمي عليه اين قطعنامه شدند و در همين حال عربستان با استفاده از چراغ سبز شوراي امنيت حملات و اقدامات خود عليه همسايه جنوبي خود را تشديد كرد.
جنبش انصارالله يمن، قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل مبني بر تحريم تسليحاتي اين كشور را محكوم و تأكيد كرد اين قطعنامه هيچ تأثيري بر اهداف انقلاب يمن نخواهد گذاشت. انصارالله يمن در واكنش به قطعنامه شوراي امنيت، خواستار تظاهرات در روز پنج‌شنبه (امروز) عليه اين قطعنامه شد. «محمد البخيتي» عضو دفتر سياسي جنبش انصارالله يمن اعلام كرد اين تصميم شوراي امنيت، ظالمانه است اما نخواهد توانست ملت يمن را از تكميل انقلابش و مبارزه با القاعده در يمن بازدارد. وي افزود: كميته‌هاي مردمي نياز به وارد كردن اسلحه از خارج ندارند و اين تصميم بين‌المللي، تأثيري بر آنها نخواهد گذاشت. شوراي امنيت سازمان ملل در نشست سه‌شنبه خود با طرح شوراي همكاري خليج‌فارس عليه انصارالله يمن موافقت كرد. اين طرح عربي شامل تحريم‎هاي تسليحاتي عليه انصارالله يمن و اعمال تحريم عليه «عبدالملك الحوثي» رهبر جنبش انصارالله و «احمد» فرزند علي عبدالله صالح رئيس‌جمهور اسبق يمن است. بر اساس اين طرح، علي عبدالله صالح و فرزندش ممنوع‌السفر شدند و از انصارالله درخواست شده است قدرت در يمن را تحويل دهد. روسيه به اين قطعنامه رأي ممتنع داد. چوركين در نشست شوراي امنيت در توضيح رأي ممتنع مسكو گفت: «اين قطعنامه با موضع پيشنهادي سازنده روسيه براي توقف درگيري‌ها و تمديد و گسترش تحريم‌هاي تسليحاتي به همه طرف‌هاي درگير، كاملاً در يك راستا قرار نداشت.» نماينده روسيه در سازمان ملل گفت: «ما تأكيد داشتيم كه تحريم‌هاي تسليحاتي جامع باشد چراكه اين موضوع يك مسئله شناخته شده است كه يمن مملو از تسليحات است. ما فكر مي‌كنيم ضروري است قطعنامه مصوب نبايد براي تشديد درگيري‌ها استفاده شود.» نماينده روسيه همچنين گفت كه اين قطعنامه آسيب‌هاي وارد شده به يمن و مردم يمن را اصلاً در نظر نگرفته است. قطعنامه شوراي امنيت همچنين با انتقاد كارشناسان و روزنامه نگاران مستقل مواجه شد. ايونا كريج روزنامه‌نگار مستقل انگليسي از يمن در صفحه توئيتر خود نوشت: در حقيقت، شوراي امنيت محاصره و گرسنگي 26 ميليون نفر را تأييد كرد، هر چيز ديگري در اين قطعنامه بي‌اهميت است.»
يك روز پس از تصويب اين قطعنامه عربستان سعودي حملات خود عليه يمن را تشديد كرد. بر اساس گزارش رسانه‌ها جنگنده‌هاي سعودي مناطق مختلف يمن از جمله يكي از محله‌هاي مسكوني در شهر صعده را بمباران كردند كه در پي آن پنج شهروند يمني شهيد از جمله يك مادر و سه كودك به شهادت رسيدند. به گزارش شبكه خبري الميادين جنگنده‌هاي سعودي در اين حملات انبار مواد غذايي و خودروهاي حامل كمك‌هاي بشردوستانه را هدف قرار مي‌دهند. شبكه تلويزيوني المسيره ارگان رسمي انصار الله نيز از حمله جنگنده‌هاي سعودي به يك پمپ بنزين در استان صعده خبر داد و گزارش داد كه در اين حمله هفت نفر شهيد و16 زخمي نفر ديگر زخمي شدند. در همين حال مصر و عربستان تصميم گرفته‌اند به همراه بعضي كشورهاي حوزه خليج فارس مانور نظامي در خاك عربستان برگزار كنند. در مقابل رهبران انصارالله نسبت به هر گونه حمله زميني هشدار دادند. «حسن شرف الدين المرتضي» عضو برجسته جنبش انصارالله در پاسخ به سؤالي درباره احتمال حمله زميني عربستان به يمن گفت: «بر اساس همه معيارهاي نظامي و سياسي، عربستان سعودي به هيچ روي نمي‌تواند به صورت زميني به يمن حمله كند و در صورتي كه دست به چنين كاري بزند حتي سه روز هم نمي‌تواند در رويارويي با يمني‌ها دوام بياورد و شكست آن حتمي خواهد بود.» وي افزود: ‌عربستان براي حمله به يمن به مشاركت پاكستان و مصر دل خوش كرده بود كه اسلام آباد كاملاً از مشاركت در بحران يمن كناره‌گيري كرده و مصر نيز به دنبال دستيابي به اموال بيشتري در قبال مشاركت در جنگ عليه يمن است. موضع قاهره تا كنون درباره اين موضوع مبهم بوده و كاملاً مشخص نشده است. از سوي ديگر منابع ديپلماتيك در كشورهاي عرب حوزه خليج فارس اعلام كردند كه عمان از چند روز قبل شخصيت‌هايي وابسته به انصارالله و افرادي در ارتباط با ائتلاف عربي عليه يمن را به حضور مي‌پذيرد تا به راه حلي سياسي براي بحران اين كشور دست يابد. منابع مذكور تصريح كردند ميانجيگري ايران در اين «مذاكرات غير مستقيم» وجود دارد و تماس‌هايي با محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران در اين رابطه برقرار شده است. اين منابع مي‌گويند: اخيراً مسئولان عمان تماس‌هايي با برخي كشورهاي مختلف براي بررسي چگونگي اجراي آتش بس و بهبود شرايط انساني در يمن آغاز كرده‌اند تا مذاكرات براي حل بحران آغاز شود اما عربستان بر ادامه عمليات نظامي پافشاري مي‌كند هرچند با مذاكرات مخالفت نمي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار