کد خبر: 713712
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
اعتراض به چنگيزخان سفيدپوست و موسي و فرعون امريكايي و استراليايي
مردم سرتاسر دنيا در طوماري پيشگيرانه از شركت ديزني خواسته‌اند تا از سفيدپوست كردن نقش «مولان»‌ در فيلمي كه قرار است به زودي از روي انيميشني تحت همين عنوان ساخته شود خودداري كند. به اين منظور تاكنون 20 هزار امضا جمع‌‌آوري شده است.
سميرا سروش
به گزارش «جوان» و به نقل از روزنامه گاردين، اصرار شركت فيلمسازي امريكايي «ولات ديزني» به سفيدپوست‌گرايي در بازپرداخت سينمايي انيميشن‌هايي كه شخصيت اصلي‌شان غيرسفيد پوست بوده است منجر به يك درخواست پيشگيرانه از سوي مردم سرتاسر جهان خطاب به اين شركت امريكايي و جمع‌آوري 20 هزار امضاي اعتراض‌آميز به اين جريان در شركت‌هاي بزرگ فيلمسازي امريكايي شده آن هم در حالي كه ديزني درصدد ساخت فيلمي از روي انيميشن «مولان» بوده كه شخصيت اولش زردپوست است. اين انيميشن محصول سال 1998 ميلادي است. اعتراض‌كنندگان بيش از هر چيز بر همان شخصيت اول فيلم يعني مولان تمركز دارند كه قهرمان زن يكي از افسانه‌هاي معروف چيني است. «فا مولان» يك زن سرباز چيني است كه لباس مردانه مي‌پوشد و سلاح در دست مي‌گيرد تا عليه سپاه چنگيزخان مغول بجنگد. ظاهراً قرار است در فيلم جديد ديزني، نقش چنگيزخان را يك بازيگر آسيايي ايفا كند اما هنوز مشخص نيست كه آيا قرار است در مورد مولان هم اين اتفاق بيفتد يا خير.
انيميشن «مولان» سال 1998 ميلادي هم محصول شركت «ديزني» است. در اين انيميشن «مينگ – نا – ون»‌ بازيگر امريكايي ماكائويي‌الاصل به جاي مولان صحبت مي‌كند كه در حال حاضر در برنامه تلويزيوني «مأموران شيلد»‌ ايفاي نقش مي‌كند.
در اين طومار آمده است:«سفيدپوست گرايي بسيار در هاليوود عادي است كه طي آن از بازيگران زن و مرد سفيدپوست در نقش‌هايي كه در اصل بايد از بازيگران رنگين پوست استفاده شود بهره گرفته مي‌شود. «آخرين بادافزار»‌، «پن»‌و فيلم «‌شبح در پوسته» كه به‌زودي به سينماها مي‌آيد و بسيار و بسياري ديگر از فيلم‌هاي هاليوودي از اين روش تبعيت كرده‌اند. ديزني به تازگي اعلام كرده كه مي‌خواهد فيلم سينمايي از روي انيميشن «مولان» بسازد. در راستاي مبارزه با سفيدپوست‌گرايي در رسانه‌هايمان قدمي برداريد. اين طومار را امضا كنيد تا به ديزني بگوييم ما دوست داريم آنها از يك مولان آسيايي در فيلم‌شان استفاده كنند!»
اعتراض‌كنندگان مي‌گويند: «سفيدپوست گرايي» اين مفهوم را مي‌رساند كه مردم رنگين پوست نمي‌توانند قهرمان و حامل خصوصيات و صفات زيبايي و خوبي باشند. به عقيده آنها سفيدپوست گرايي شديد در فيلم‌هاي هاليوودي همچنين باعث مي‌شود كه دوستداران جوان سينما كه جزو اقليت‌هاي قومي محسوب مي‌شوند و رنگين پوست هستند اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و از طرفي ديگر فرصت‌هاي بازيگري براي بازيگران غير سفيدپوست در سينما محدود شود.
جريان سفيدپوست‌گرايي هر چند در هاليوود سابقه درازي دارد اما پيشينه هاليوود در به‌كارگيري بازيگران سفيدپوست براي بازي در نقش شخصيت‌هاي آسياي شرقي به سال 1956 ميلادي و فيلم «فاتح»‌ باز مي‌گردد كه در آن «جان وين» به شكلي ناشيانه و با آن لهجه غليظ امريكايي‌اش نقش چنگيزخان را ايفا كرد. در فيلم «صبحانه در تيفاني» محصول سال 1961 ميلادي هم، ميكي روني به شكلي آزاردهنده نقش يك شخصيت ژاپني به نام «ايي يونيوشي» را ايفا كرد. سال گذشته هم بسياري فيلم «خروج: خدايان و شاهان» ريدلي اسكات يا همان فيلم «حضرت موسي» را به خاطر سفيدپوست‌گرايي به باد انتقاد گرفتند. در اين فيلم از بازيگران سفيدپوستي چون «كريستين بيل» و «جو ادگارتن» در نقش شخصيت‌هاي «موسي» و «فرعون» بهره گرفته شده بود؛ شخصيت‌هاي مذهبي و تاريخي كه در خاورميانه و شمال آفريقا زندگي مي‌كرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار