کد خبر: 712559
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۸
انتشار غيررسمي فكت‌شيت فرانسه همزمان با واكنش اروپا و امريكا
هنوز يك هفته از بيانيه مشترك ايران و 1+5 و اختلاف تهران-واشنگتن بر سر «فكت‌شيت» منتشر شده وزارت امور خارجه امريكا نگذشته، كشمكش بر سر فكت‌شيت‌ها بين امريكا و اروپا هم در گرفت.
هنوز يك هفته از بيانيه مشترك ايران و 1+5 و اختلاف تهران-واشنگتن بر سر «فكت‌شيت» منتشر شده وزارت امور خارجه امريكا نگذشته، كشمكش بر سر فكت‌شيت‌ها بين امريكا و اروپا هم در گرفت. اتحاديه اروپا در حالي تأكيد كرده كه تنها بيانيه مشترك لوزان درباره توافق هسته‌اي با ايران معتبر است كه فاش شدن فكت‌شيت فرانسوي‌ها در يك روزنامه صهيونيستي كه تفاوت‌هايي با فكت‌شيت امريكايي‌ها دارد بيش از پيش به ابهامات توافق لوزان افزوده است. در اين بين، رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان از آماده شدن فكت‌شيت كشورمان خبر داد.
جنگ فكت‌شيت‌ها با گذشت زمان از توافق هسته‌اي ابعاد تازه‌اي پيدا مي‌كند. پس از امريكايي‌ها، اين بار نوبت فرانسوي‌ها بود كه فك‌شيت (تفسير از نتيجه مذاكرات) منتشر كنند. روزنامه تايمز آو اسرائيل به برگه فكت‌شيت دولت فرانسه درباره چارچوب توافق سوئيس دست پيدا كرده كه پاريس آن را علني نكرده است. فكت‌شيت فرانسه كه اين روزنامه آن را علني كرده، درمورد استفاده از سانتريفيوژ و تحقيق و توسعه با برگه فكت‌شيتي كه امريكايي‌ها منتشر كردند، تفاوت دارد؛ ضمن اينكه برسر تخفيف تحريم‌ها و دسترسي بازرسان نيز تناقضاتي ديده مي‌شود. تايمز آو اسرائيل مي‌گويد: «به كارگيري سانتريفيوژهاي پيشرفته به منظورغني‌سازي براي ايران را به صورت تدريجي و پس از 12 سال ارائه مي‌كند كه اين امر درتضاد با پارامترهاي رسمي امريكاست كه در آن چنين مفاد خاصي ديده نمي‌شود.» معلوم نيست كه قصد فرانسوي‌ها از ارائه يك تفسير متفاوت از مذاكرات لوزان چيست ولي به نظر مي‌رسد، اين انتشار غير رسمي فكت‌شيت فرانسوي ها، تداوم مخالف خواني كاخ اليزه است، به خصوص كه اين فكت‌شيت را روزنامه‌هاي اسرائيلي منتشر كرده‌اند. برگه فكت‌شيت فرانسه، مي‌گويد كه به كارگيري سانتريفيوژهاي پيشرفته تر‌اي آر- دو و‌اي آر- چهار، ايران را قادر مي‌سازد سريع‌تر بتواند مقادير بيشتري از اورانيوم مورد نياز را ذخيره كند و اين امر باعث سريع‌تر شدن زمان گريز هسته‌اي ايران خواهد شد. برگه فكت‌شيت فرانسوي‌ها همچنين مشخص مي‌كند كه ايران اجازه خواهد داشت كار تحقيق و توسعه در مورد سانتريفيوژهاي پيشرفته ي‌اي آر - چهار؛‌اي آر - پنج؛‌اي آر- شش و‌اي آر - هشت را همچنان ادامه دهد كه آخرين مورد از اين سانتريفيوژها مي‌تواند سرعت غني‌سازي به ميزان 20 برابر سرعت سانتريفيوژهاي‌ اي‌آر-يك داشته باشد. اين واقعيت درحالي است كه پارامترهاي امريكايي‌ها به جزئيات كمتري در اين باره پرداخته است. از سوي ديگر، تفاوت‌ها بين متن فرانسوي‌ها و متن امريكايي‌ها همچنين به موضوع بازرسي و نظارت بر فعاليت‌هاي ايران نيز مربوط مي‌شود. سند فرانسوي‌ها نشان مي‌دهد كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قادرخواهد بود به هرگونه سايت درايران درهر جا و هر زمان دسترسي داشته باشد در حالي كه دسترسي آژانس، در سند امريكايي‌ها از گستردگي كمتري برخوردار است. اين دو سند همچنين از جنبه به كارگيري واژگان در خصوص مقياس و زمان تخفيف تحريم‌ها هنگام اجراي توافقنامه، اختلاف دارند. تفاوت‌فكت‌شيت امريكايي‌ها با بيانيه لوزان باعث شده تا مقامات كشورمان براي مقابله با تحريف‌هاي امريكا فكت‌شيتي تهيه كنند. علي‌اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: سازمان انرژي اتمي و وزارت امورخارجه فكت‌شيت ايران را تهيه كرده‌اند و هم اكنون در دست وزير امور خارجه است و در صورت صلاحديد منتشر مي‌شود. وي در گفت‌وگوي اختصاصي با واحد مركزي خبر با اشاره به اينكه در فكت‌شيت امريكايي‌ها «درست و نادرست با هم قاطي» شده است، تأكيد كرد: «اما آن چيزي كه خدمت ملت بزرگوار عرض مي‌كنم اين است كه آن چيزي كه مسئولان ايراني مي‌گويند عين حقيقت است و ما هيچ چيزي براي كتمان كردن نداريم.»  در واكنش به فكت‌شيت‌امريكايي‌ها اتحاديه اروپا اعلام كرد فقط بيانيه مشترك لوزان معتبر است. كاترين ري، سخنگوي فدريكو موگريني رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: بيانيه عمومي كه معتبر است، بيانيه‌اي است كه مورد توافق قرار گرفت و در دوم آوريل توسط فدريكو موگريني و محمدجواد ظريف در سوئيس ايراد شد. وي افزوده است: تمامي طرف‌هاي دخيل در مذاكرات نيز اين بيانيه را معتبر مي‌دانند.

  شگفتي رئيس سيا از توافق هسته‌اي
جان برنان رئيس سازمان سيا سه‌شنبه شب با حضور در دانشگاه هاروارد، با بيان اينكه از ميزان همكاري ايران در مذاكرات هسته‌اي «شگفت‌زده» شده، بار ديگر تهران را به دردسرسازي در منطقه متهم كرد. به گزارش فارس، برنان كه در دانشگاه هاروارد صحبت مي‌كرد، در اين رابطه گفت: «من به شخصه، با خرسندي از اينكه ايراني‌ها تا اين حد موافقت كردند، شگفت‌زده شده‌ام.» وي افزود: «كساني كه مي‌گويند توافق مسيري فراهم مي‌كند كه ايران يك بمب هسته‌اي بسازد، كاملاً ناصادق هستند.» برنان در بخش ديگري از اين نشست بار ديگر به اتهام‌زني عليه ايران پرداخت و تهران را به ايجاد مشكل در منطقه متهم كرد. وي در اين رابطه گفت: «ايران فارغ از مسئله هسته‌اي، به دردسرسازي در منطقه معروف است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار