کد خبر: 712404
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸
تركيه و پاكستان برنامه نظامي سعودي را دور زدند
درحالي‌كه عربستان تلاش مي‌كند تا تركيه و پاكستان را براي مشاركت در حملات به يمن با خود همراه كند، اما رهبران اين كشورها از ايران درخواست‌ كردند تا در گفت‌و‌گوهاي يمن حضور پيدا كند. همچنين آل‌سعود 3هزار تروريست تكفيري را از خارج به بعضي مناطق يمن وارد كرده است تا سناريوي فاجعه‌بار سوريه را اين بار در فقيرترين كشور عربي تكرار كند.
درحالي‌كه عربستان تلاش مي‌كند تا تركيه و پاكستان را براي مشاركت در حملات به يمن با خود همراه كند، اما رهبران اين كشورها از ايران درخواست‌ كردند تا در گفت‌و‌گوهاي يمن حضور پيدا كند. همچنين آل‌سعود 3هزار تروريست تكفيري را از خارج به بعضي مناطق يمن وارد كرده است تا سناريوي فاجعه‌بار سوريه را اين بار در فقيرترين كشور عربي تكرار كند.
به گزارش «جوان»، «نواز شريف» نخست‌وزير پاكستان روز سه شنبه كه در جلسه پارلمان با موضوع بررسي درخواست عربستان براي ارسال نيرو و تجهيزات به يمن صحبت مي‌كرد، گفت: «پاكستان و تركيه در مورد حل سياسي موضوع يمن با يكديگر گفت‌و‌گو كرده‌اند و از ايران نيز خواسته‌اند تا به اين گفت‌و‌گوها بپيوندد.» وزير دفاع پاكستان روز دوشنبه از درخواست عربستان از پاكستان براي ارسال هواپيما، كشتي جنگي و نيروي زميني به يمن خبر داده بود. اين در حالي است كه اكثريت نمايندگان پارلمان پاكستان از ايجاد درگيري طايفه‌اي در اين كشور نگران هستند. نواز شريف همچنين گفت: «به زودي با رهبران كشورهاي مالزي و اندونزي به رايزني خواهد پرداخت تا تمام تلاش‌هاي خود را براي پايان درگيري در يمن به كار گيرند. »
  عربستان سعودي كه از حملات هوايي عليه نيروهاي مردمي و ارتش يمن نااميد شده است به دنبال تكرار سناريوي سوريه در كشور همسايه خود است. زماني كه چهار سال پيش بحران سوريه شروع شد عربستان سعودي به همراه تركيه و قطر زمينه ورود ده‌ها هزار تروريست‌تكفيري را از سرتاسر جهان براي ورود به اين كشور مهيا كرد، بر اثر اين سياست، سوريه دچار يك جنگ خونين شده كه در نتيجه آن صدها نفر از شهروندان سوري جان خود را از دست داده‌اند. اين بار آل‌سعود تصميم گرفته است اين سناريو را در يمن اجرا كند. يك روزنامه لبناني گزارش داد، 3 هزار تن از عناصر تروريستي «جيش الاسلام» از منطقه «غوطه» شرقي (در استان ريف‌دمشق) سوريه با كشتي به يمن منتقل شده‌اند. به گزارش روزنامه الاخبار، اين افراد در ساحل «المكلا» مركز استان حضرموت پياده شده و به عناصر القاعده كه اين استان را در اختيار دارند، پيوسته‌اند. منابع آگاه تأكيد كردند كه چند روز پيش توافقي ميان القاعده، رهبران «جيش‌الاسلام» و «ائتلاف قبايل حضرموت» كه رياض يك سال و‌نيم پيش آن را تشكيل داده بود، حزب الاصلاح و جريان سلفي با همكاري رهبران نظامي حامي عبدربه منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي يمن و علي محسن الاحمر، سرلشكر فراري يمن صورت گرفت. هرچند بعضي كارشناسان احتمال اعزام نيرو از سوريه به يمن را بعيد عنوان كردند.

  يمن در آستانه فاجعه انساني
اين اقدامات عربستان سعودي در حالي است كه حملات هوايي ائتلاف موسوم به «طوفان قاطع» به رهبري آل‌سعود هيچ گونه دستاورد نظامي براي رياض نداشته است و صرفاً منجر به نابودي گسترده يمن شده و اين كشور را در آستانه فاجعه انساني نگران كننده‌اي قرار داده است. به گزارش فارس، منابع محلي در منطقه «ميتم» در استان اب در مركز يمن صبح روز سه شنبه گفتند كه حملات جنگنده‌هاي سعودي مدرسه‌السبطين در اين منطقه را هدف گرفتند. اين منابع گفتند: دهها دانش‌آموز در اين حمله هوايي كشته يا زخمي شدند و كار بيرون كشيدن اجساد دانش‌آموزان از زير آوار بمباران جنگنده‌هاي سعودي ادامه دارد و آمار نهايي كشته‌ها اعلام نشده است. بر اساس اين گزارش، در منطقه «بني مطر» در غرب صنعا نيز حملات هوايي جنگنده‌هاي سعودي به روستاها و مجتمع‌هاي مسكوني از سر گرفته شد، به گونه‌اي كه در بمباران روستاي بيت رجال چندين غيرنظامي كه بيشترشان زن و كودك بودند كشته يا زخمي شدند. در استان «حجه» در شمال يمن نيز جنگنده‌هاي سعودي برخي مواضع انقلابيون در شهرك مرزي «حرض» را بمباران كردند. بر اساس گزارش رسانه‌ها تا روز سه شنبه 857 نفر از مردم عادي در اين بمباران‌ها كشته شده‌اند كه 160 كودك زير پنج سال و 32 زن و 13 فرد مسن در بين آنها ديده مي‌شود. همچنين 1214 زخمي كه 76 تن از آنها در حالت وخيم به سر مي‌برند نيز گزارش شده است. در بين زخمي‌ها 208 كودك، 186 زن و 23 فرد مسن وجود دارد. اين حملات كه كارشناسان نظامي آن را بي‌هدف و غيرمؤثر عنوان كرده‌اند در حالي صورت مي‌گيرد كه مردم يمن به شدت با كمبود مواد غذايي، دارو و ساير نيازهاي اوليه مواجه هستند اما آل‌سعود اجازه هيچ‌گونه كمك‌رساني را به يمن نمي‌دهد و اين كشور را در محاصره دريايي و هوايي قرار داده است. ستاره جبين، سخنگوي سازمان صليب سرخ، روز دوشنبه به خبرگزاري فرانسه گفت اين سازمان يك فروند هواپيماي باري شامل ۴۸تن مواد دارويي و بسته‌هاي جراحي آماده اعزام به يمن دارد اما تاكنون موفق به دريافت اجازه فرود اين هواپيما در آن كشور نشده است.  سياست خرابكارانه عربستان با انتقاد بعضي رسانه‌هاي غربي نيز مواجه شده است. روزنامه اينديپندنت نوشت: «كشورهاي عربي حوزه خليج فارس و در رأس آنها عربستان از تنش‌ها و درگيري‌هاي خاورميانه و باقي ماندن اوضاع منطقه به صورت كنوني بيشترين سود را مي‌برند.» اين روزنامه در ادامه آورده است: «عربستان جنگ ويرانگري را در يمن به راه انداخته و در سوريه با تركيه براي حمايت از گروه‌هاي تروريستي به رهبري جبهه النصره كه كنترل استان ادلب در شمال غرب را در دست گرفته همكاري مي‌كند، براي همين عربستان سنت‌هاي خود را در زمينه در پيش گرفتن سياست‌هاي محتاطانه كنار گذاشته و از ثروت‌هاي خود براي خريدن نفوذ استفاده مي‌كند.»

  تحركات ديپلماتيك ايران
در حالي كه اقدامات جنگ‌طلبانه و بي‌ثبات ساز عربستان سعودي ادامه دارد، جمهوري اسلامي تلاش‌هاي گسترده‌اي براي ايجاد ثبات و پايان دادن به بحران يمن در دستور كار خود قرار داده است. وزير امور خارجه كشورمان امروز راهي عمان شده و پس از ديدار با مقامات اين كشور راهي پاكستان مي‌شود. مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان روز سه‌شنبه، با اشاره به اينكه سفر وزير امور خارجه به پاكستان از يك ماه قبل در دستور كار بوده است، افزود: «همچنين باتوجه به حساسيت و اهميت تحولات جاري در منطقه، وزير امور خارجه صبح چهارشنبه (امروز) عازم مسقط مي‌شوند و اوضاع منطقه و از جمله تحولات يمن را با مقامات كشور عمان مورد بررسي و تبادل نظر قرار خواهند داد.» بعضي كارشناسان معتقدند با توجه به اينكه عمان در «ائتلاف طوفان قاطع» مشاركت ندارد و با تهاجم نظامي عليه يمن مخالفت كرده مي‌تواند نقش مهمي براي پايان دادن به بحران اين كشور ايفا كند. سفر ظريف به پاكستان نيز از اهميت زيادي برخوردار است چراكه دولت اين كشور از سوي مقامات سعودي تحت فشار قرار گرفته است تا «جنگنده، تجهيزات و سرباز» براي حمله به يمن در اختيار عربستان بگذارد. نمايندگان مجلس روز گذشته نيز اين درخواست عربستان را مورد بررسي قرار دادند و انتقادهاي زيادي از آن كردند. سفر ظريف به پاكستان با هدف منصرف كردن اسلام‌آباد از دخالت نظامي در يمن صورت مي‌گيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار