کد خبر: 712233
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
فعالان و صاحبنظران در گفت‌وگو با «جوان» عنوان كردند‌
دوران پسا تحريم... اين چالشي است كه حالا با افزايش اميد به حل پرونده هسته‌اي ايران، اذهان بسياري را به خود مشغول كرده است. كشورمان طي پنج سال گذشته سخت‌ترين تحريم‌هاي اقتصادي را تجربه كرد كه اين تحريم‌ها توانست مشكلات زيادي را براي كشور به وجود بياورد؛
جعفر تكبيري
دوران پسا تحريم... اين چالشي است كه حالا با افزايش اميد به حل پرونده هسته‌اي ايران، اذهان بسياري را به خود مشغول كرده است. كشورمان طي پنج سال گذشته سخت‌ترين تحريم‌هاي اقتصادي را تجربه كرد كه اين تحريم‌ها توانست مشكلات زيادي را براي كشور به وجود بياورد؛ مشكلاتي كه زندگي را براي بسياري از شهروندان سخت‌تر از گذشته كرد. از حوزه اقتصاد و بانكداري گرفته تا حوزه صنايع و كارخانه‌ها و حتي نيازهاي دارويي بيماران همه در شرايط تحريم دچار چالش‌هاي متعددي شدند. اگرچه اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه در طول اين مدت همواره مسئولان كشورمان كوشيدند كه با دور زدن تحريم‌ها و استفاده از فرمول اقتصاد مقاومتي اجازه ندهند سايه تحريم‌ها بر زندگي عادي مردم تاثير بگذارد اما واقعيت آن بود كه ضعف زير ساخت‌ها در كشور كه مانع از اتكا به توان داخلي مي‌شد، باعث شد كه عموم جامعه تاثير تحريم‌ها را لمس كنند.
حالا پس از انتشار بيانيه سوئيس و در حالي كه هنوز نگارش جزئيات توافق نهايي شروع نشده، برخي در كشور مي‌كوشند حصول توافق و لغو تحريم‌ها را پاياني بر تمام مسائل و مشكلات كشور كه طي پنج سال گذشته به وجود آمده عنوان كنند. دوره‌اي كه از آن به عنوان دوران پسا تحريم ياد مي‌شود و كشور ديگر همانند گذشته درگير چالش تحريم‌ها نيست. اما واقعيت آن است كه مسائل و مشكلات يك شبه به وجود نيامده كه قرار باشد فرداي رفع تحريم‌ها اين مشكلات تمام شود. اما به راستي دليل پيگيري اين خط خبري توسط جريانات خاص چيست؟ در دوران پسا تحريم در كشور چه اتفاقي قرار است بيفتد؟ عملكرد دولت در دوران پسا تحريم چگونه بايد باشد؟ جايگاه اقتصاد مقاومتي در دوران پسا تحريم كجاست؟ اين‌‌ها سؤالاتي است كه آقايان محمدرضا محسني ثاني، محمد اسماعيل كوثري و محمدرضا باهنر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به آن پاسخ گفته‌اند.
   
 فاصله بيانيه با واقعيت ميداني
محمدرضا محسني ثاني از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در همين ارتباط به خبرنگار روزنامه جوان گفت: آنچه كه امروز در زمينه مذاكرات وجود دارد، ‌با واقعيت ميداني تفاوت زيادي دارد. ما هنوز هيچ توافقي را امضا نكرده‌ايم و بايد صبر كنيم تا جزئيات توافق نگارش شود و شرايط كشور در خصوص تحريم‌ها مشخص شود.
وي با بيان اينكه قطعا مشكلات و مسائل كشور يك شبه حل و فصل نمي‌شود، ادامه داد: ما در جريان اين دور از مذاكرات در ظاهر مشاهده كرديم كه امريكا و شركاي غربي‌اش در نيات خود كوتاه آمده‌اند اما اين كوتاه آمدن هنوز در عمل مشاهده نشده و قطعا تا توافقنامه اجرايي نشود، نمي‌توان تشخيص داد كه آيا نيات امريكا به راستي تغيير كرده يا خير.
اين عضو كميسيون امنيت ملي تأكيد كرد: براي بررسي تاثير لغو تحريم‌ها در اقتصاد كشور و شرايط كشور در دوران پسا تحريم نيز بايد منتظر اجرايي شدن كامل اين توافق ماند تا اثرات آن خود را نشان دهد.
محسني ثاني سپس در خصوص جايگاه اقتصاد مقاومتي در دوران پساتحريم نيز عنوان كرد: نسخه موفقيت آميز براي اقتصاد كشور، همان موضوع اقتصاد مقاومتي است كه توسط رهبر معظم انقلاب عنوان شده و بر فرض آنكه اين توافق اجرا و تحريم‌ها نيز لغو شود، ما بايد اين فرمول را در دستور كار خود قرار دهيم و به آن جامه عمل بپوشانيم.
وي خاطرنشان كرد: توافق هسته‌اي موضوعي تهديد‌پذير است و همانطور كه مقامات غربي نيز عنوان كرده‌اند، امكان بازگشت تحريم‌ها وجود دارد، بنابراين نبايد بين اقتصاد كشور و موضوع توافقنامه پيوند ايجاد كرد.
عضو كميسيون امنيت ملي تصريح كرد: مسئولان دولتي بايد با اجراي درست اقتصاد مقاومتي كشور را در خصوص تحريم بيمه كند.
 
  قول رفع مشكلات كشور در يك شب خيانت است
محمد اسماعيل كوثري، ديگر عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز درباره ايجاد خوشبيني پيرامون رفع يك شبه مشكلات كشور پس از رفع تحريم‌ها به خبرنگار «جوان» گفت: من معتقدم كه هركس چنين تفسيري را در جامعه منتشر مي‌كند، يك دشمني و عناد جدي با دولت و ملت دارد.
وي در ادامه تصريح كرد: در يك سوي مسئله رفع تحريم‌هاي امريكا و اروپا قرار دارد كه هنوز مشخص نيست قرار است تعليق شود يا لغو...  اين موضوعي است كه در جلسه كميسيون امنيت ملي با آقاي ظريف، اين موضوع به ايشان گوشزد شد و قرار شد در نوشتن توافق پاياني آن را مورد توجه قرار دهند.
اين عضو كميسيون امنيت ملي ادامه داد: بر فرض آنكه تحريم‌ها نيز لغو شود، همه به خوبي مي‌دانند كه مسائل و مشكلاتي كه طي چند ساله گذشته به وجود آمده يك‌شبه حل نخواهد شد. اين موضوع را آقاي طيب‌نيا، وزير اقتصاد نيز عنوان كرده‌اند.
كوثري همچنين عنوان كرد: من معتقدم طرح چنين مباحثي براي ايجاد فشار به تيم هسته‌اي است تا از طريق ايجاد اميد واهي در دل عموم، تيم هسته‌اي را وادار كنند كه به هر توافقي تن در دهند كه اين موضوع بسيار خطرناك است.
وي همچنين در خصوص جايگاه اقتصاد مقاومتي در روزهاي پسا تحريم نيز عنوان كرد: من معتقدم كه امروز هم براي اجراي اقتصاد مقاومتي دير شده است. اگر كشور بر اساس اقتصاد مقاومتي پيش برود، ‌ديگر هيچ نگراني در خصوص بحران‌هاي اقتصادي و تحريم نيز وجود نخواهد داشت. اقتصاد مقاومتي در برنامه ششم توسعه نيز بايد قطعاً توسط دولت مد نظر قرار بگيرد.

    سهم تحريم‌ها در اقتصاد شايد به 30‌درصد هم نرسد
محمد‌رضا باهنر، نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي نيز در اولين جلسه شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين به دوران پسا تحريم اشاره كرد و افزود: فارغ از موضوعاتي كه درخصوص توافق گفته مي‌شود نكته‌اي كه بايد به آن توجه داشت و نبايد از آن غفلت نمود اين است كه حقيقتاً براي اقتصاد كشور در سطح كلان بايد توجه بيشتري شود. آنچه كه به اقتصاد ما ضربه مي‌زند فقط ناشي از تحريم نيست و شايد سهم تحريم‌ها در وضعيت اقتصادي كشور به 30 درصد هم نرسد. اما ما براي داشتن اقتصادي قوي و مقاوم در برابر ضربه‌ها و تهديدات چاره‌اي جز حركت در مسير اقتصاد مقاومتي مطابق آنچه كه رهبر معظم انقلاب فرمودند نداريم.
به گزارش فارس نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: سال‌هاست كه كشور ما با تحريم‌هاي غربي‌ها و امريكايي‌ها روبه‌روست و عمر بسياري از اين تحريم‌ها به چندين سال مي‌رسد اما آنچه كه بيش از تحريم به ما ضربه مي‌زند بي‌توجهي به اقتصاد مقاومتي و بي‌تدبيري در حوزه‌هاي عملكردي است.
وي افزود: من بارها گفته‌ام كه علاج اقتصاد ما توجه به مسائل بنيادي و حل ريشه‌اي معضلاتي همچون اشتغال، ركود و تورم است و هرگز نبايد فكركرد كه همه مسائل اقتصادي با رفع تحريم‌ها حل مي‌شود.
باهنر با تشكر از تلاش‌هاي بي‌وقفه مسئولان ديپلماسي كشور و تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي و توفيقات كسب شده توسط ايشان تصريح كرد: مرحله‌اي مذاكرات كه از امروز تا دهم تيرماه طي مي‌شود قطعاً حساس‌تر و مهم‌تر از قبل است و مذاكره‌كنندگان ما بايد دقت نمايند تا حقوق هسته‌اي ملت بزرگ ايران حفظ شود. رفتارهاي طرف مقابل بارها نشان داده است كه قابل اعتماد نيستند لذا بايستي اين دقت وجود داشته باشد تا هرگز از واژه‌ها و تعابيري كه امكان تفسير و تأويل وجود دارد در متون مورد توافق استفاده نشود.
باهنر در پايان اظهار اميدواري كرد كه مذاكره‌كنندگان عزيز ما با دقت و توجه فراوان از حقوق ارزشمند و مسلّم ملت ايران دفاع و حفاظت نمايند و ان‌شاءالله دعاي خير ملت ايران همراه آنها در اين كارزار ديپلماتيك خواهد بود و لطف و عنايت خداوند شامل حال ملت بزرگ ايران و فرزندان آنها در جبهه ديپلماسي خواهد شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
تاجران
|
South Africa
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
0
0
چندی پیش به بهانه کنگره ملی اقتصاد مقاومتی مقاله ای با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقتصاد پساتحریم ارائه شد. اقتصاد مقاومتی یکی از مناسب ترین الگوها برای برنامه ریزی برای اقتصاد پساتحریم است و به نوعی می توان گفت که جدا از بخش مقاوم سازی اقتصادی در برابر تکانه های عوامل برونی از جمله تحریم ها، سایر بخشها در اقتصاد مقاومتی و اقتصاد پساتحریم لازم و ملزوم یکدیگر هستند
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
0
1
با سلام،در استراتژی دستیابی به اقتصاد مقاومتی قدم اول را رهبری معظم با خلق چشم انداز برداشته اند قدم دوم اموزش نیروی انسانی دستگاهای اجرایی است :تجربه واقعی از محیط کار صنعتی ،مهمترین ابزار یاد گیری از محیط است که به توسعه بصیرت صنعتی میانجاند.کسب تجربه ،انگیزه تجربه کردن را لازم دارد.تجربه باید اگاهانه صورت پذیرد .تجربه با انگیزه یاد گیری حتی اگر به نتیجه مثبت هم نرسد (باز خورمنفی) باز هم در بعد یاد گیری ارزشمند ومفید است. اقدام بدون اگاهی وانگیزه یادگیری ،توسعه بصیرت بهمراه ندارد. برای یاد گیری مدیران باید مستقیما واگاهانه در فرایند این چرخه شرکت داشته باشند. انان باید در این امر فعال ،در گیر،متعهد ،هشیار وانگیزه مند باشند .چنین تفکری تنها از طریق گزارش گیری حاصل نمیشود. مدیران باید قواعد کار را بشناسند ،قواعدی که چگونگی خلق ارزش برای مشتری محصولات را نشان میدهد.لازمه شناخت قواعد ،هوشیاری نسبت به محیط است.لازمه موفقیت، درک عمیق قواعد فرصت ساز وخلق چگونگی پاسخگویی موثر به ان است. تعریف صحیح محصول (کالا وخدمات) به شناخت قواعد بستگی دارد و دستیابی به شابستگی متمایز کننده به شناخت قواعد بستگی دارد. خلق مزیت مقاومتی به شناخت قواعد بستگی دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار