کد خبر: 709420
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
سال آینده ساختمان‌هاي غيرمجاز لرستان نمره نمي‌گيرند
طبق بررسی‌های انجام شده در ۶ماه نخست سال جاري در استان، 90 پروژه ساختماني انجام شده است که از اين تعداد هیچ ساختمانی پروانه ساخت نگرفته، متراژ اصولی و تراکم مجاز ساختمان در آنها رعایت نشده است.
ميترا شهبازي

اين روزها اوضاع ساخت و ساز ساختماني در شهرهای استان لرستان از شرايط خوبي برخوردار نیست و سبب نارضایتی مردم و مسئولان این استان شده است. طبق بررسی‌های انجام شده در ۶ماه نخست سال جاري در استان، 90 پروژه ساختماني انجام شده است که از اين تعداد هیچ ساختمانی پروانه ساخت نگرفته، متراژ اصولی و تراکم مجاز ساختمان در آنها رعایت نشده است. از اين رو با توجه به این‌که در آستانه ایام نوروز هستيم و شهرداری باید اقدامات مربوط به زیباسازی شهر را انجام دهد، موضوعاتی مثل کنترل ساخت‌وسازها برای انطباق با معیار و اصول فنی، مبلمان شهری و بهبود سیما و منظر شهری، به‌طور جدی‌تري در دستور کار شهرداری قرار گرفته تا زيبا‌سازي استان به درستي انجام شود. علاوه بر این طبق گفته مسئولان قرار است در سال آینده قوانین محکم تری برای ساخت و سازهای استان در نظر گرفته شود.

******

* بي‌توجهي به دريافت پروانه ساخت

مشکلات متعددي بر سر راه ساختمان‌سازي استان لرستان به چشم مي‌خورد. از جمله اين معضلات مي‌توان به مشخص نبودن اينکه چه کساني بايد دست به ساختمان‌سازي بزنند و از چه شيوه‌اي در اين راه پيروي کنند، اشاره کرد. نگرفتن پروانه ساخت از طرف مالکين از ديگر مشکلات پيش روی ساختمان سازي لرستان است. معاون امور عمرانی استاندار لرستان در این خصوص مي‌گويد: براي ساخت و ساز شهري بايد فرهنگ‌سازي‌هاي لازم صورت گيرد تا سازنده و مالک قبل از شروع ساخت و ساز براي صدور پروانه‌ساخت ملک خود اقدام کنند. از اين رو ساخت و سازها باید بر اساس پروانه‌ساخت صورت گیرد و در غیر این صورت باید طبق سازه موجود نقشه جدیدی تدوین شده و مجدد به تایید نظام‌ مهندسی برسد. داشتن پروانه ساخت از اهميت بالايي برخوردار است اما ما هنوز شاهد اين هستيم که مالک‌ها تمام مراحل کار را انجام مي‌دهند ولي هرگز براي دريافت پروانه ساخت اقدام نمي‌کنند.محمد اصلانی مي‌افزايد: در سال 94 تمام ساختمان‌های بالای 700 مترمربع باید دارای مجری صلاحیت باشند در غیر این صورت حق ساخت‌ و ساز به آنها داده نمی‌شود و سازمان نظام مهندسی نیز باید مجریان ذی‌صلاح را از بین افراد غیر دولتی مشخص کند. از اين رو مالکان قبل از آغاز عملیات اجرایی در ساخت و سازها باید به صورت مکتوب مهندسان ناظر را در جریان کار قرار بدهند، چرا که اگر ناظرین از همان مرحله اول ساخت و ساز حضور داشته باشند، شاهد بروز تخلفات کمتری خواهيم بود.معاون امور عمرانی استاندار لرستان ادامه مي‌دهد: به منظور حفظ سرمایه‌های ملی هرگونه به کارگیری بیش از حد مصالح و مواد در ساخت و سازها ممنوع است. از اين رو در سال 94 تمام عوامل اجرایی ساخت و ساز در استان باید ساخت و سازها از لحاظ کیفیت و کمیت به دقت بررسی کنند تا هیچ‌گونه تخلفی صورت نگیرد و قوانين به صورت صد درصدي اعمال شود.اصلانی با تاکيد بر اين‌که از این پس ساختمان‌هایی که در معابر 12متری و بالاتر از آن ساخته می‌شوند باید علاوه بر مشخصات و نقشه‌های فنی طرح نمای آنها نیز در کمیسیون سیما و منظر مطرح و مشخص شود، مي‌گويد: اين شرايط بايد اعمال شود تا نمای شهری خوبی داشته باشیم و از وضعیت نامطلوب فعلي رها شويم. از اين رو شهرداری‌ها و نظام مهندسی باید تعامل دوطرفه‌اي داشته و ساختمان‌ها در جهت آرامش، آسایش و امنیت مردم ساخته ‌شوند.معاون عمرانی استاندار لرستان مي‌افزايد: از سال آینده صدور گواهی‌هایی با عنوان گواهی استحکام قابل‌قبول نبوده و نقشه‌ها و مشخصات فنی ساختمان‌ها باید توسط مهندسان ناظر تهیه شود و سازمان مهندسی آنها را تایید کند. از اين رو در سال 94 باید بر ساخت و سازها توجه بیشتری شود و ساختمان‌هایی که امتیاز کمتر از 90 کسب کنند، پروانه کار دریافت نخواهند کرد.

* بررسی کیفیت ساخت و سازهای لرستان

مدیر کل راه و شهرسازی استان لرستان در زمينه نظارت بر ساخت و سازهايي که در اين استان انجام می شود؛ مي‌گويد: بحث کنترل ساخت و سازها در شهرهای استان موضوعی است که از تمامی شهرداران استان انتظار داریم نسبت به آن اشراف کافی داشته باشند. از اين رو تیمی از افراد متخصص را قرار داديم تا کار بازرسی از ساخت و سازهای لرستان را انجام دهند. همچنين اين بازرسي‌ها بر اساس ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و به منظور اطمینان از رعایت مقررات ملی ساختمان در سطح استان صورت گرفته است.خرم‌آباد ملکي با بیان اینکه با استفاده از اهرم قانونی ماده ۳۵ می‌توان ساخت و سازهای غیر مجاز را ريشه کن کرد، مي‌افزايد: با اعمال این ماده قانونی بحث کیفیت ساخت و سازهاي ساختماني را مي‌توان بالا برد.از اين رو از ابتدای سال ۹۴ موضوع استمرار روند اعمال قانون ماده ۳۵ را می‌توان در دستورکار حوزه مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، معاونت امور عمرانی و شهرداری ها قرار داد. براي اجراي اين قانون، ابتدا ضوابط و مقررات مربوط به قانون ماده ۳۵ به شهرداری ها ابلاغ خواهد شد و اگر گزارش خلافی در مورد نحوه ساخت و سازها مشاهده شود آن را به شهرداری ها ارائه خواهیم کرد.وي در ارتباط با کساني که ممکن است باز هم به تخلف‌هاي خود ادامه دهند، مي‌گويد: درصورتي که متخلف‌ها در زمینه ساخت و سازها به تذکرهاي مامورهاي ما توجهي نکنند و با تذکر سه باره از جانب ما باز هم به تخلف خود ادامه دادند، قانون را هم در حوزه شهرداری و هم در حوزه ناظری که تخلف کرده اعمال خواهیم کرد.

* لزوم نظارت جدي‌‌تر بر ايمني ساخت و سازها

علیرغم اينکه مسئولان دولتي تمام عزم خود را جمع کرده‌اند تا مشکلات ساخت و ساز ساختمان‌ها را در استان لرستان کاهش دهند اما در اين بين کمتر کسي به فکر رعايت اصول ساخت و ساز و زلزله خيز بودن اين استان است. با توجه به اينکه کشور ايران بر روی یک کمربند زلزله خیزی فعال قرار گرفته و هر ۱۰ سال یکبار زلزله بالای هفت ریشتر در آن اتفاق می افتد بايد بيش از پيش بر استاندارد بودن ساخت و سازها توجه داشت.مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان هم با تاکيد بر مطالب فوق و بیان اینکه این استان مستعد وقوع زمین لرزه است از شهرداری‌ها مي‌خواهد نظارت جدی‌تری بر روند ساخت و سازها اعمال کنند.سید علی موسوی، بر لزوم توجه به ایمن سازی بناها تاکید مي‌کند و مي‌گويد: استان لرستان هميشه در بحث لرزه‌خیزی دچار بحران بوده و دو زلزله در سیلاخور خرابی‌های زیادی برای استان به بار آورد. از اين رو با توجه به اينکه شهرداری‌ها به عنوان مجری طرح تفصیلی شهری اعمال وظيفه مي‌کنند، باید دقت لازم در زمینه کنترل ساخت و سازها از جهت ایمنی، سیما و منظر مد نظر قرار گیرد.مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان به بحث صدور مجوزهای ساخت و ساز اشاره مي‌کند و ادامه مي‌دهد: برخي اوقات شهرداری‌ها مکان‌هایی را برای انجام ساخت و ساز در نظر می گیرند که احتمال وقوع مخاطرات طبیعی در آن مکان‌ها زیاد است. از اين رو تاکيد ما بر اين است که شهرداری‌ها دقت بيشتري در نحوه انتخاب محل ساخت و سازها داشته و در این زمینه بازنگری کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار