کد خبر: 708362
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
حجت الاسلام والمسلمين علم الهدي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
حجت‌الاسلام‌والمسلمين گفت: يكي از فرصت‌هايي كه در طول سال براي مردم ما ايجاد مي‌شود در حقيقت سنت ديد و بازديدهايي است كه در ايام تعطيلات و در ابتداي هر سال نو به عنوان يك رسم ديرينه در كشور ما وجود داشته و دارد و هر ساله اين سنت ارزشمند ديد و بازديد و ارتباط‌گيري مردم با دوستان و بستگان تكرار مي‌شود.

جوان‌آنلاين: يك كارشناس مسائل ديني در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به فرا رسيدن ايام نوروز سال 94 و مراسم ديد و بازديد نوروز اظهار داشت: يكي از فرصت‌هايي كه در طول سال براي مردم ما ايجاد مي‌شود در حقيقت سنت ديد و بازديدهايي است كه در ايام تعطيلات و در ابتداي هر سال نو به عنوان يك رسم ديرينه در كشور ما وجود داشته و دارد و هر ساله اين سنت ارزشمند ديد و بازديد و ارتباط‌گيري مردم با دوستان و بستگان تكرار مي‌شود.

بهار فرصتي براي احياي دل‌هاست


حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمدباقر علم‌الهدي ادامه داد: در حقيقت امروز مردم به خاطر مشكلات و پيامدهاي زندگي نظام ماشيني درگير مشكلات ناخواسته‌اي مي‌شوند كه امكان ارتباط‌گيري خيلي ميسر نيست و سال نو يك فرصت مغتنمي است كه مي‌تواند يكي از اين سنت‌هاي ديني ما يعني صله رحم را احيا كند و ارتباط پيدا كردن اقوام و بستگان يكي از بزرگ‌ترين دست‌مايه‌هاي زندگي اجتماعي است.

حجت‌الاسلام علم‌الهدي با بيان اينكه سنت ديد و بازديد تاثيرات بسيار مثبتي را در فرايند زندگي و سعادتمندي مردم بر جاي مي‌گذارد، گفت: در سايه‌ي اين ارتباط‌گيري، كينه‌‌ها و كدورت‌ها قابل حل و قابل اغماض خواهد بود و مردم مي‌توانند در اين ديد و بازديد‌ها به حل مشكلات يكديگر بپردازند. اين رفت‌و آمدها مي‌تواند به جاي كينه و كدورتي كه احيانا در طول سال ايجاد شده، مهرباني و صميميت و احياي مجدد دل‌ها را جايگزين كند.

وي با اشاره به اينكه شروع بهار يعني حيات مجدد زندگي، زمين و احياي دل‌ها عنوان كرد: يكي از سلام‌هاي مستحب در طول روز،‌ سلام به وجود مقدس امام زمان است،« السلام ‌علي الربيع ‌الانام، سلام بر بهار انسانيت» بهار انسانيت وجود مقدس حجت‌بن‌الحسن است چرا كه با حضور آن حضرت تمام دل‌ها زنده مي‌شود و تمام نگاه‌ها جهت خدايي به خود مي‌گيرد. وقتي انسان به وجود مقدس امام زمان مي‌انديشد و خود را در راستاي سربازي آن حضرت مي‌بيند طبيعتا تمام رفتارهايش تحت تاثير آن جريان ارزشمند قرار مي‌گيرد، به همين جهت چقدر ارزشمند است كه انسان‌ها عميق نگاه كنند و در كنار بهار زمين حيات مجدد دل‌هاي خسته خود را نيز مشاهده ‌كنند. اين نكته بسيار مهمي است كه انسان‌ها بتوانند در سايه‌ي اين ارتباط ارزشمند رابطه خود را مجددا تكرار كنند و بيانگر ارزش‌ها و فضيلت‌هاي انساني شوند.

اين كارشناس مسائل ديني افزود: اين فرصت بسيار مغتنم است كه بهار در اختيار همه مردم و ايرانيان قرار مي‌دهد و به همين جهت است كه ما ايرانيان به عنوان پيشكسوتان فرهنگ و تاريخ تمدن بشري بهار را در آغاز سال نو خود اعلام كرده‌ايم. در ميان ملت‌ها كمتر ملتي پيدا مي‌شود كه شروع بهار را سرآغاز سال خود معرفي كرده باشند و اين حكايت از عمق نگاه دقيق و تمدن‌خواهانه مردم ما دارد.

وي بهار را تعيين كننده خلاء‌هاي ارتباطي ما با يكديگر دانست و گفت: اميدوارم همه بزرگواران با بهره‌گيري از اين فرصت بتوانند كدورت‌ها را كنار بگذارند و با عفوها، گذشت‌ها و بزرگوار‌ي‌ها بتوانند اين خلاء‌ها و گسست‌هايي را كه در طول سال براي برخي از ما رخ مي‌دهد، ترميم كنند تا نسبت به زندگي آينده خود بيشتر اميدوار شويم.


بهار فرصتي براي احياي دل‌هاست


استاد حوزه علميه چيذر با اشاره به اينكه بهار فرصت مغتنمي است براي احياي سنت امر به معروف و نهي از منكر، گفت: از مهم‌ترين تاثيراتي كه اين ديد و بازديدها مي‌تواند براي ما داشته باشد، بحث بهره‌گيري از امكانات، فرصت‌ها و موقعيت‌هاي يكديگر است. گاهي اوقات ميان برخي از اقوام به دليل گسست‌هايي كه رخ مي‌دهد يكديگر را نمي‌توانند درست محك بزنند يا نسبت به كمبودهاي زندگي يكديگر كم‌تر اطلاع دارند و در اين ديد و بازديدها مي‌توانيم درك متقابلي از يكديگر داشته باشيم و به يكديگر كمك كنيم.

حجت‌الاسلام‌علم‌الهدي ادامه داد: ما بايد در سايه‌ي اين ارتباط‌گيري دل‌ها را به هم نزديك و قلب‌هايمان را يكي كنيم و از فرصت‌هاي در كنار هم بودن بهره‌مند شويم. در حقيقت همه اينها وقتي عملياتي مي‌شود كه ما بتوانيم قلب‌هاي خود را در كنار بهار احيا كنيم تا همان‌گونه كه زمين احيا مي‌شود دل‌هاي ما نيز احيا شود و حرص‌ها، طمع‌ها و آزها جاي خود را به مهرباني‌ها، صميميت‌ها و محبت‌ها دهد و در اين صورت است كه مردم مي‌توانند به بهترين شكل يك زندگي راحت و همراه با آسايش و آرامش براي خود طراحي كنند.

وي تصريح كرد: ما بايد اين فرهنگ انديشمند كه ريشه در تمدن والاي ملي و ديني ما دارد، پاس بداريم و با توجه به تعطيلاتي كه معمولا در ابتداي سال براي مردم ما رخ مي‌دهد از اين فرصت استفاده كنيم و براي حل مشكلات يكديگر تلاش كنيم نه اينكه خودمان براي يكديگر مشكل شويم.

اين كارشناس مسائل ديني يادآور شد: گاهي اوقات بسياري از اين ارتباطات به جاي آنكه كاستي‌هاي زندگي ما را جبران كند خود باعث برخي از تشتت‌ها مي‌شود. دلي كه آرام نباشد و نتواند عفو و گذشته داشته باشد وقتي در كنار دوست، برادر، خواهر و اقوام خود حاضر مي‌شود، طبيعي است كه امكان دارد همين حضور باعث يك تنش و بروز يك مشكل جديد شود اما آنچه مهم است اين است كه ما قبل از حضور در اين فرصت‌هاي مغتنم ابتدا بايد با خودمان كنار بياييم و قلب‌مان را بسازيم تا بتوانيم كام خود را از اين هم‌زباني، هم‌نوايي و همراهي شيرين كنيم و فراموش نكنيم كه همان‌گونه كه اين محافل مي‌تواند سكوي پرواز به سوي همه خوبي‌ها باشد خداي نكرده به مجلس غيبت و گناه تبديل شود، چرا كه قطعا اين براي ما سكوي پرواز نخواهد بود.

حجت‌الاسلام‌ علم‌الهدي اظهار داشت: اگر  حريم‌ها، عرصه‌ها و قلمروهايي را كه دين براي ما تعريف كرده، مراعات كرديم آن زمان مي‌توانيم شاهد شيرين كامي زندگاني خود باشيم و اين فرصت بسيار ارزشمندي است كه ان‌شا‌ءالله بتوانيم در اين سال جديد به بهترين شكل به آن دسترسي پيدا كنيم.

وي گفت: ابتداي سال نو همزمان با ايام شهادت صديقه اطهر حضرت فاطمه‌الزهرا(س) است و چقدر ارزشمند است محافلي كه اقوام و بستگان در كنار يكديگر جمع مي‌شوند اما نقل محفل و مجالس آنها تبادل سخنان حضرت زهرا(س) و فضيلت‌هاي زندگي آن حضرت است. گاهي اوقات چقدر ارزشمند است كه در مجالس‌مان از معارف اهل‌ بيت استفاده كنيم تا اين مجالس ما مورد توجه حضرت حق و اهل بيت قرار بگيرد.   

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار