کد خبر: 707237
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۳
سرانجام پس از ماه‌ها دستگيري و شكنجه، رژيم آل‌سعود حكم اعدام شيخ نمر را تأييد كرد و بار ديگر سياست خود عليه شيعيان را به نمايش گذاشت؛ حكمي كه در صورت اجرا مي‌تواند تبعات جبران ناپذيري براي عربستان داشته باشد.
سرانجام پس از ماه‌ها دستگيري و شكنجه، رژيم آل‌سعود حكم اعدام شيخ نمر را تأييد كرد و بار ديگر سياست خود عليه شيعيان را به نمايش گذاشت؛ حكمي كه در صورت اجرا مي‌تواند تبعات جبران ناپذيري براي عربستان داشته باشد.

به گزارش «جوان»، پادشاه جديد عربستان كه پس از روي كار آمدن بر اريكه قدرت، تغييرات گسترده‌اي را در ساختار حكومتي اين كشور اعمال كرد، اكنون اين تغييرات را در سيستم قضايي نيز گسترش داده است.

كرامت «شيخ»، رذالت سعودي

باوجود مخالفت‌هاي گسترده با حكم اعدام شيخ نمر باقر النمر، روحاني مبارز شيعه عربستاني، دادگاه جنايي عربستان روز چهارشنبه حكم اعدام اين روحاني شيعه را تأييد كرد تا لكه ننگ ديگري بر پيشاني خاندان آل‌سعود باشد. شبكه خبري اسكاي‌نيوز گزارش كرد كه دادگاه جزايي عربستان حكم اعدام شيخ نمر به اتهام «ايجاد فتنه طايفه‌اي» و «عدم‌اطاعت از ولي امر» را تأييد كرد.

دادگاه جزايي عربستان پيش‌تر حكم اعدام شيخ نمر را به دادگاه تجديد نظر ارجاع داده بود. با وجود تلاش‌هاي بين‌المللي براي متوقف كردن اين حكم، دادگاه تجديد نظر حكم اعدام اين روحاني را كه در اكتبر گذشته صادر شده بود، تأييد كرده است.

 عربستان كه يكي از بسته‌ترين حكومت‌هاي جهان را دارد، هيچ انتقادي را برنمي‌تابد و وجود شيخ نمر را كه رهبري شيعيان مخالف عربستان بر عهده اوست، تحمل نمي‌كند.

بر اساس حكم دادگاه، اتهامات وارد شده به شيخ نمر، با اتهام محاربه هماهنگي ندارد و به جاي «كشتن و مسلوب كردن» او شيخ نمر به تشخيص قاضي به «حد اعدام‌» محكوم شده است.

هرچند اين حكم اعدام به مرحله اجرا نرسيده اما در صورت اجراي حكم، آل سعود كه اينك با اختلافات داخلي دست و پنجه نرم مي‌كند، وارد فاز خطرناكي خواهد شد و اين امر مي‌تواند اعتراضات گسترده در منطقه الشرقيه و حتي مخالفت‌هاي منطقه و بين‌المللي را به دنبال داشته باشد. شيخ نمر از سال 2012 در زندان‌هاي آل‌سعود به سر مي‌برد و هفته گذشته نيز تحت عمل جراحي قرار گرفت.

شيخ نمر در سخنراني‌خود در فوريه سال ۲۰۰۹ به مقامات سعودي هشدار داد كه: «اگر شأن و حيثيت ما به ما بازگردانده نشود، من شيعيان را به جدايي از عربستان فرا مي‌خوانم. كرامت ما مهم‌تر از تماميت كشور است.» او در اين سخنراني خواهان برگزاري يك «‌انتخابات آزاد‌» شد. وهابي‌ها بيم آن دارند كه موج اعتراضات در خاورميانه، به مرزهاي اين شبه‌جزيره‌شيخ‌نشين هم برسد، به همين خاطر از هر ابزاري براي از ميان برداشتن مخالفان داخلي استفاده مي‌كنند. اين در حالي است كه ملت‌ها و دولت‌هاي جهان از حكم شيخ نمر شگفت‌زده شده‌اند و اين حكم را بي‌منطق و جابرانه مي‌دانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار