کد خبر: 707233
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۱
وزارت دادگستري امريكا گزارشي را منتشر مي‌كند كه از ماه‌ها پيش و در مورد اعتراضات شهر فرگوسن در ايالت ميسوري شروع شده بود. ماجراي فرگوسن از زماني شروع شد كه دارن ويلسون، پليس سياه‌پوست، نوجوان سياه‌پوست 18 ساله‌اي به نام مايكل براون را با شليك شش گلوله به قتل رساند، در حالي كه براون دست‌هاي خود را به علامت تسليم بالا آورده بود.
رحمان نعيمي
وزارت دادگستري امريكا گزارشي را منتشر مي‌كند كه از ماه‌ها پيش و در مورد اعتراضات شهر فرگوسن در ايالت ميسوري شروع شده بود. ماجراي فرگوسن از زماني شروع شد كه دارن ويلسون، پليس سياه‌پوست، نوجوان سياه‌پوست 18 ساله‌اي به نام مايكل براون را با شليك شش گلوله به قتل رساند، در حالي كه براون دست‌هاي خود را به علامت تسليم بالا آورده بود.


مردم فرگوسن از اين جنايت پليس به خشم آمدند و اعتراض آنها جنبش جديدي در اعتراض به نژادپرستي رايج در امريكا را ايجاد كرد. پرونده قتل اريك گارنر، سياه‌پوست 43ساله، در شهر نيويورك به اين جنبش جان تازه‌اي داد چون او كه به عنوان مصلح محله و فردي خوش‌مشرب شناخته مي‌شد، با خشونت پليس سفيدپوستي به نام دانيل پنتالئو در تاريخ 17 ژوئيه خفه شده بود. هر دو پليس با رأي بدوي دادگاه تبرئه شدند و همين نيز اعتراضات مردمي را تا اواخر سال گذشته ميلادي به دنبال داشت و باعث شد تا دولت امريكا براي ساكت كردن معترضين وعده انجام تحقيقات لازم را بدهد. حالا وزارت دادگستري امريكا گزارش رسمي خود را تمام كرده و در اين گزارش اعتراف كرده كه اداره پليس فرگوسن متهم به توقف بي‌دليل شهروندان آفريقايي‌تبار امريكا و بازخواست‌هاي بي‌دليل از آنها است و بيش از اندازه به قوه قهريه در مورد اين شهروندان متوسل مي‌شود. رفتار تبعيض‌آميز و نژادپرستانه نسبت به سياه‌پوستان در زندان و دادگاه شهر فرگوسن گوشه ديگري از گزارش وزارت دادگستري است كه اعلام مي‌كند احتمال مختومه شدن پرونده‌هاي شهروندان سياه‌پوست توسط قاضي 68 درصد كمتر از پرونده‌هاي سفيدپوست‌ها است و 95 درصد از افرادي كه بيش از دو روز در بازداشت پليس مي‌مانند سياه‌پوست هستند.
وزارت دادگستري امريكا با اين گزارش حاضر شده است به رفتار نژادپرستانه دست‌كم در شهر فرگوسن اعتراف كند اما مسئله اصلي اينجا است كه اين اعتراف چه معنايي دارد؟ ترديد در معنا و اهميت اين گزارش از آنجايي ناشي مي‌شود كه هر دو پليس از جنايت خود تبرئه شدند و حتي قرار است دارن ويلسون در گزارشي از اتهام نقض قوانين حقوق مدني تبرئه شود. به اين ترتيب، گزارش وزارت دادگستري امريكا سودي به حال اصل قضيه و قتل خشونت‌بار مايكل براون و اريك گانر ندارد حتي اگر اينكه معترف به رفتار نژادپرستانه در سيستم قضايي و عمل مأموران پليس شده باشد. نكته ديگر اين است كه وزارت دادگستري با اين گزارش مسئله را تنها محدود به شهر فرگوسن كرده در حالي كه رفتار نژادپرستانه در امريكا تنها محدود به اين شهر نيست بلكه پرونده اريك گارنر نشان از وجود اين رفتار در كيلومترها دورتر از فرگوسن داشت و گزارش چند روز پيش گاردين از زندان مخفي پليس شيكاگو هم صفحه ديگري از اين رفتار را آشكار كرد. روزنامه انگليسي گاردين چند روزي است كه مرتب در مورد وجود بازداشتگاه مخفي پليس شيكاگو در طول بيش از يك دهه گزارش و عكس منتشر مي‌كند. اين بازداشتگاه واقع در نزديكي ميدان هومان از شهر شيكاگو است و به همين‌جهت هم به بازداشتگاه هومان معروف بوده و از سال 2002 تا كنون، پليس شيكاگو متهمين خود را به اتهام تروريستي به صورت مخفيانه در اين بازداشتگاه نگه داشته و گزارش‌هايي هم از آزار و اذيت متهمين و حتي شكنجه آنها منتشر شده است. روزنامه گاردين بازداشتگاه مخفي پليس شيكاگو را «مركز بازجويي اعلام نشده» توصيف كرده كه مظنوناني در رده‌هاي سني مختلف و از جمله نوجوانان در آن مورد شكنجه قرار مي‌گيرند بدون آن كه بدانند چه اتهامي دارند يا اينكه در چه مكاني به سر مي‌برند. گروه حقوق بشر امريكايي آنونيموس در شبكه‌هاي اجتماعي توييتر و اينستاگرام خود نوشته؛ «گوانتانامو به شيكاگو آمده است» و فاجعه بازداشتگاه هومان را بدتر از گوانتانامو در كوبا دانسته چراكه همه از وجود گوانتانامو خبر دارند اما كسي از اين دست مكان‌هاي مخفي در امريكا خبري ندارد. وجود بازداشتگاه هومان اين مسئله را براي فعالان مدني در امريكا ايجاد كرده كه در سرتاسر اين كشور چند بازداشتگاه ديگر مثل هومان وجود دارد و چه اعمالي در آنها انجام مي‌شود و نكته جالب‌تر اينجا است كه اغلب بازداشتي‌هاي هومان از همان شهروندان سياه‌پوست امريكايي هستند كه در كل سيستم قضايي و پليسي امريكا مورد تعرض نژادپرستانه قرار مي‌گيرند. وزارت دادگستري امريكا با انتشار گزارش رسمي روز چهارشنبه مسئله رفتار نژادپرستانه را فقط محدود به فرگوسن و اداره پليسي كرده كه تنها تعداد معدودي نيروي پليس دارد در حالي اداره پليس شهر بزرگي مثل شيكاگو به مراتب نيروهايي بيشتر از آن دارد و با بازداشتگاه مخفي‌اش، رفتار نژادپرستانه‌عليه سياه‌پوستان را در ابعاد وسيع‌تري انجام مي‌دهد. پس، گزارش وزارت دادگستري تنها وسيله‌اي براي فرار از اصل اتهام نژادپرستي در كل سيستم قضايي و پليسي امريكا است تا با اعتراف اين نحو رفتار در شهر كوچكي مثل فرگوسن، نسبت به وجود اين سيستم و رفتار آن پرده‌پوشي كرده باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار