کد خبر: 706993
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
وزیر کشور نگران ورود 20 هزار میلیارد پول قاچاقی است که ممکن است با نبود ساختار مناسب برای برگزاری انتخابات مجلس، این انتخابات را با مشکل مواجه کند.

خبرگزاری ایسنا: وزیر کشور نگران ورود 20 هزار میلیارد پول قاچاقی است که ممکن است با نبود ساختار مناسب برای برگزاری انتخابات مجلس، این انتخابات را با مشکل مواجه کند.

اقتصاد نیوز با این مقدمه در ادامه می‌نویسد: به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی حجم پول در هشت ساله دوره محمود احمدی‌نژاد افزایش قابل توجهی یافته و این موضوع باعث بروز مشکلاتی در اقتصاد ایران شده است. این کارشناسان بر این باورند، یکی از دلایلی که باعث شده تا فساد در سطح جامعه ایران افزایش پیدا کند، همین رواج پول و افزایش سطح نقدینگی بیش از حد در اقتصاد است.

در ابتدای سال ۱۳۸۸ رقم نقدینگی ۲۳۵ هزارمیلیارد تومان بوده که این رقم تا پایان شش ماهه نخست امسال به حدود 653 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این درحالی است که اگر مجموع درآمد دولت‌های ایران از سال 57 تا سال 86 را محاسبه کنیم و رقم حاصل را با درآمدهای بدست آمده در دولت احمدی‌نژاد مقایسه کنیم، به برابری می‌رسیم.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان سیاسی بر نقش نظارت، قانون، مطبوعات آزاد و احزاب قدرتمند در رواج فساد و تخلف در کشور سخن می‌گویند و بر نقش ارکان جامعه مدنی تاکید می‌کنند که به نظر می‌رسد این موارد در این چند سال چندان وضعیت قابل توجهی نداشتند.

در همین حال وزیر کشور در روز‌های ‌گذشته از ورود پول‌های کثیف به عرصه سیاست گلایه کرده و مدتی است بحث پرداخت‌های پول‌هایی با منشاء نامشروع در انتخابات مطرح است.

محمد‌رضا رحیمی، معاون‌اول محمود احمدی‌نژاد به‌تازگی در نامه‌ای عنوان کرده بود که در انتخابات مجلس هشتم به ١٧٠ نامزد انتخابات پول نقد پرداخت شده و رئیس ‌دولت وقت در جریان امور بوده است.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، در گردهمایی روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به ورود بخشی از پول‌های کثیف ناشی از قاچاق مواد مخدر به سیاست، گفته است: «ورود این پول‌ها به چرخه انتخاباتی متاسفانه باعث ایجاد شکاف، اعمال‌نظر و اعمال‌قدرت توسط برخی افراد شده است، تا جایی که اگر دقت لازم را نداشته باشیم، ورود این پول‌ها توانایی آن را دارد که قدرت‌ها را نیز آلوده کند.»

سعید لیلاز، اما اعتقاد دارد مشکل پول‌های کثیف در انتخابات فرا‌تر از پول مواد مخدر است.

او می‌گوید: «به ‌این‌دلیل که هرگز در تاریخ کشور به اندازه هشت‌سال گذشته این حجم از پول در اقتصاد وجود نداشته و ازطرفی نظارت کافی نیز نبوده است، شاهد بروز فسادهای گسترده هستیم که خود عاملی مهم برای ورود پول‌های کثیف به سیاست و به‌طور عینی به انتخابات است.»

به گزارش اقتصادنیوز، لیلاز دلیل دیگر ورود چنین پول‌هایی را به عرصه انتخابات تلاش افراد برای ماندن در قدرت و حفظ آن می‌داند. این فعال سیاسی، نبود ساز‌و‌کار درست در نظارت‌ بر عملکرد نامزدهای انتخاباتی را از مهم‌ترین دلایل بروز چنین فساد‌هایی می‌داند.

مدتی پیش نیز اصلاح قانون انتخابات و نظارت بر هزینه تبلیغاتی کاندیداها در انتخابات، در دستور کار مجمع تشخیص مصلح نظام قرار گرفت. رحمانی فضلی در این خصوص این‌طور می‌گوید: به همین منظور در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحثی در زمینه شفافیت مالی کسانی که در حوزه انتخابات وارد می‌شوند، صورت گرفت و ما نیز در قانون احزاب این موضوع را آورده‌ایم که همه احزاب و گروه‌ها باید از شفافیت مالی مطمئنی برخوردار باشند.

به نظر می‌رسد در دو سطح موضوع فساد و رواج پول‌های کثیف، دغدغه مسوولان در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی بیشتر شده است؛ ضعف قانونی در نظارت بر هزینه‌هایی که کاندیداها در جریان انتخابات هزینه می‌کنند و پذیرش پول کثیف توسط نظام سیاسی در ایران.

کارشناسان علاوه بر تاکید به ابزار مطبوعات آزاد و احزاب قدرتمند و افزایش نقش این نهادها، در شفاف‌شدن و فساد‌گریزی به کاهش حساسیت افراد در نظام سیاسی اشاره می‌کنند. این کارشناسان با تاکید بر سیستمی شدن فساد در کشور به نبود مبارزه سیستمی در سطح نهادی با فساد تاکید دارند.

به هر ترتیب باید حساسیت و هشدار وزیر کشور در آستانه انتخابات مجلس، نسبت به استفاده از درآمدهای قاچاق در برخی کارناوال‌های انتخاباتی را جدی گرفت. باید دید وضعیت20 هزار میلیارد تومانی که به گفته وزیر کشور از مجاری پنهان وارد اقتصاد می‌شود، چه خواهد شد؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار