کد خبر: 706983
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷
گفت‌وگوي «جوان» با محسن مقصودي مجري - كارشناس برنامه «ثريا»
مصطفي شاه‌كرمي

برنامه ثريا با شعار «ديده‌باني براي پيشرفت ايران» سه سال است كه چهارشنبه‌ها بعد از سريال شبانه از شبكه يك سيما پخش مي‌شود. اولين برنامه ثريا اسفند‌ماه سال ۹۰ روي آنتن شبكه يك سيما رفت. اين برنامه يكي از برنامه‌هاي سيماست كه با رويكردي تحليلي به بررسي و آسيب‌شناسي مسائل روز كشور در حوزه‌هاي علمي و تكنولوژيك مي‌پردازد. «ثريا» مي‌كوشد در هر قسمت با دستمايه قرار دادن موضوعي علمي و صنعتي به بررسي وضعيت كشور در اين حوزه‌ها و بيان دستاوردها و تحليل كمبودها و نقصان‌ها بپردازد. تيم سازنده اين برنامه آوانگارد سعي كرده است همواره با رعايت اصل بي‌طرفي و نگاه به دور از سياسي‌كاري يا انتفاع‌طلبي جرياني با نگاهي فراجغرافيايي و منطقه‌اي موضوعات و چالش‌هاي مختلف و موجود را به صورت مسائل ملي مطرح كرده و با كمك و همراهي كارشناسان و پژوهشگران، تصوير درست و دقيقي از معضلات مطرح كند. اين اقدام و رويكرد برنامه «ثريا» با كالبدشكافي دقيق و در حد وسعش سعي مي‌كند راه‌حل‌هاي متنوع براي حل معضلات معرفي كند يا اينكه حداقل بتواند حساسيت مسئولان را در رابطه با موضوع مورد بحث ‌برانگيزاند. اما واقعيت اين است كه ثريا و موضوعات مطروحه در آن گاهي باعث به وجود آمدن حواشي و سروصداهايي در بين مسئولان شده است. براي مواجهه نزديك‌تر با آنچه در جلوي دوربين و پشت صحنه اين برنامه مي‌گذرد گفت وگويي را با محسن مقصودي، مجري- كارشناس و تهيه‌كننده اين برنامه انجام داده‌ايم كه خواندنش خالي از لطف نيست.

اگر مايل هستيد در ابتدا تاريخچه كوتاهي از چگونگي طرح‌ريزي و شكل‌گيري برنامه ثريا بفرماييد.

تيمي كه الان دست‌اندر‌كار برنامه ثريا هستند تا پيش از اين حدود 10 سال در حوزه‌هاي مختلف علمي، فناوري، اقتصاد و توليد با سازمان صدا و سيما همكاري كرده‌اند اما به موازات پيشرفت‌هاي علمي و تكنولوژيكي، برنامه‌هاي مناسبي كه معرفي‌كننده اين اتفاقات باشد در رسانه‌هاي ما رخ نداد و برنامه‌ها با استاندارد لازم فاصله زيادي داشتند. از حدود يكسال و نيم پيش از آغاز اولين قسمت از برنامه ثريا، ما شروع به بررسي و آسيب‌شناسي برنامه‌هاي قبلي و شناخت كاستي‌ها و رفع نقايص آنها كرديم. جلساتي را با برخي از اهالي متخصص و دغدغه‌مند حوزه رسانه و علم و فناوري براي طراحي يك برنامه جذاب و معرفي آن به مديران صدا و سيما جهت پخش برگزار كرديم. نهايتاً پيشنهاد اوليه اين برنامه در آذر ماه سال 89 به شخص مهندس ضرغامي ارائه شد كه با استقبال ايشان مواجه گرديد. بعد از تأييد اوليه اين پيش‌طرح جلسات مفصلي برگزار شد كه نتيجه و ثمره‌اش امروز همين برنامه ثريا شده است. ما در حوزه ژورناليسم علم و كار رسانه‌اي براي معرفي علم و فناوري نسبت به حوزه‌هاي ديگري مثل ورزش، سينما، سياست و... كه اتفاقاً برنامه‌هاي بسيار جذابي هم براي آنها ساخته شده است؛ به رغم جذابيت‌هايي كه در اين حوزه‌ها وجود دارد كار جدي صورت نداده بوديم. به همين دليل ما اين برنامه را طراحي كرديم تا بتوانيم گامي مؤثر در بازنمايي و آسيب‌شناسي مسائل مختلف و مرتبط با اين حوزه‌ها و با همراهي كارشناسان انجام بدهيم.

ثرياي سال 90 با ثرياي سال 93 چه تفاوت‌هايي كرده است؟ آيا به آن بلوغ و هدفي كه مي‌خواستيد رسيده است؟

ما پيش از توليد برنامه ثريا يك طرح كلي در نظر داشتيم و تمام سعي‌مان را انجام داده‌ايم تا به آن اهداف مورد نظر و طراحي‌شده برسيم. البته اين ما نيستيم كه بايد بگوييم ثريا تا چه حد موفق بوده يا نه بلكه اين مخاطبان و مردم هستند كه در جايگاه قضاوت قرار دارند و بايد بگويند ثريا تا چه حد توانسته موفق باشد. آيا توانسته بر اساس شعاري كه ثريا مدعاي آن را داشته كه همان «ديده‌باني براي پيشرفت ايران» است، دست پيدا كند يا خير؟! به هر حال تجربه اين سال‌ها براي بچه‌هاي دست‌اندر‌كار ثريا خيلي مفيد بوده و تا حدود زيادي ما را در مسير برنامه‌سازي و اهدافي كه در نظر داشته‌ايم ياري رسانده است. منتها از طرفي مشكلات‌مان نيز به همين اندازه بيشتر شده است بخصوص مشكلات مالي برنامه كه هر چه ثريا به سمت جلو رفته بسيار بيشتر و بيشتر شده است. اين مشكلات تا حدي زياد شده‌اند كه چند باري پيش آمده كه خودمان تصميم به تعطيل كردن برنامه ثريا گرفته‌ايم.

عمده اين مشكلات ناظر بر چه مسائلي است؟

بيشتر اين مسئله مربوط به حجم بدهي برنامه است كه متأسفانه سازمان نيز به دليل مشكلات بودجه‌اي و پولي نتوانسته بدهي‌ها را پرداخت كند و به جهت اينكه توان مالي نداريم، اين مشكلات به شدت به ما فشار آورده است. اين بدهي‌هاي ما به برخي افراد و بخش‌هايي كه با ما همكاري مي‌كردند باعث شده است بخش‌هاي جذابي از برنامه ثريا را قطع كنيم. از جمله اين بخش‌هاي مخاطب‌پسند و جذاب مي‌توان به بخش انيميشن طنز برنامه كه تقريباً در سال‌هاي اول و دوم برنامه ثريا وجود داشت، اشاره كرد كه در سال سوم به صورت كامل مجبور شديم آن را حذف كنيم. يا بخش ديگري مثل مستندهاي ثريا نيز به همين سرنوشت دچار شده است چراكه براي برنامه‌اي مثل ثريا و ديگر برنامه‌ها مسئله مالي در نقش و جايگاه شاهرگ اصلي برنامه است. وقتي بودجه و توان مالي لازم را نداشته باشي يا اينكه اين توان ضعيف شود خب مسلم است كه روي كيفيت برنامه تأثير‌گذار است و سطح كيفي آن را پايين مي‌آورد.

اين مشكلات مالي تا چه اندازه روي كيفيت كار شما تأثير‌گذار بوده است؟

تلاش همه دست‌اندركاران برنامه ثريا تا به امروز اين بوده است كه به‌رغم وجود مشكلات متعدد و متنوع مالي بتوانيم سطح كيفي ثريا را در بالاترين سطح ممكن حفظ كنيم و اجازه ندهيم كه بعد اثر‌گذاري و مؤثر بودن برنامه از بين برود. چه اينكه هدف اصلي اين برنامه اثر‌گذاري بر مسائل مربوط به پيشرفت كشور بوده است. به هر ترتيب مهم‌ترين مسائل ما در برنامه ثريا اين مواردي است كه خدمتتان عرض كردم. البته ما سعي مي‌كنيم كه براي جايگزيني بخش‌هاي حذف شده و جذابي مثل بخش انيميشن‌هاي طنز ثريا از قابليت و توان مستندهايي كه با هزينه‌هاي كمتري مي‌شود توليد كرد، استفاده كنيم.

فكر مي‌كنيد در اين مسير موفق عمل كرده‌ايد؟

خب واقعيتي وجود دارد و آن اين است كه در مسيري كه ما تا به امروز پيموده‌ايم خوشبختانه برنامه ثريا در بين مخاطبان و مردم شناخته‌تر شده است كه در كنار اينها مسئولان نيز نگاه متفاوت‌تري نسبت به نگاه مردم به برنامه ثريا دارند. لازم است اين را هم بگويم كه فشارهاي زيادي بر برنامه ثريا از جانب مسئولان وارد مي‌شود كه شايد يكي از دلايل آن همين نگاه متفاوت آنها و مردم نسبت به برنامه ثريا باشد.

اگر امكان طرح بحث وجود دارد در اين رابطه بيشتر صحبت كنيد.

اين روزها فشاري كه به ما و برنامه ثريا وارد مي‌شود از جانب مسئولان و بخش‌ها و دستگاه‌هايي كه در برنامه ما مورد نقد و انتقاد قرار گرفته‌اند بيشتر و بيشتر شده است. در برنامه‌هايي مثل برنامه ثريا كه از جمله برنامه‌هاي چالشي و انتقادي هستند فشارها و مباحثي از اين دست به نوعي طبيعي و عادي است و اينكه كسي بگويد نه فشار و... نيست، خب مسلم است كه صحت ندارد. كساني كه حتي كار مطبوعاتي و رسانه‌اي مي‌كنند به خوبي مي‌دانند كه اگر قرار باشد كار چالشي و انتقادي انجام بدهند و به دنبال مثال چالش‌برانگيز بروند بايد پيه فشارها و انتقادها را به تن‌شان بمالند و وارد اين عرصه‌ها شوند. اين چيزي است كه به عنوان يك تجربه براي همه همكاران ما در برنامه ثريا امري شناخته شده است و آن را به خوبي درك مي‌كنند. طبيعتاً ثريا نيز مانند مابقي همتايان و مشابهانش از اين قاعده مستثنا نبوده است و ما هر چه به جلو حركت كرده‌ايم و هر چقدر كه انتقادهاي صريح‌تري را مطرح كرده‌ايم، فشارها خيلي شديدتر شده است. اين فشارها هم بر روي مسئولان صداوسيما خيلي زياد بوده است كه برخي از آنها حتي رسانه‌اي هم شده است و هم بر روي عوامل برنامه ثريا حتي بيرون از سازمان خيلي زياد بوده است. بالاخره افراد مسئول و دستگاه‌هاي مورد نقد و انتقاد، فشارهايي را كه مي‌توانسته‌اند بياورند، آورده‌اند.

آيا اين فشارها روي كار شما تأثير منفي هم گذاشته است؟

الحمدلله اين فشارها نتوانسته جلوي برنامه را بگيرند و لحن برنامه نيز به گواهي مردم كه حتماً شاهد و ناظر بوده‌اند تغييري نكرده است. همه سعي ما بر اين بوده است كه برنامه فدا و قرباني ملاحظه‌كاري‌ها و منفعت‌طلبي‌هايي كه ممكن است در پس چنين موضوعاتي پيش بيايد، نشود و ما به هيچ وجه اجازه نداده و ندهيم آن آنتن و زماني كه به صورت امانت از جانب مردم و سازمان به ما سپرده شده است تحت‌الشعاع اين فشارها يا روابط پشت پرده قرار بگيرد. البته اين را هم بگويم كه در اين مسير بچه‌هاي برنامه ثريا يكسري هزينه‌هايي را هم متقبل شده‌اند كه ما معتقديم وظيفه‌مان را انجام داده‌ايم!

نمونه‌اي از برنامه يا موضوعاتي كه پيگيري كرده‌ايد و به خاطر آن فشاري به برنامه يا دست‌اندركاران ثريا آمده را مي‌توانيد ذكر كنيد؟

نمونه و مثال كه در اين زمينه زياد است اما خب همانطور كه مي‌دانيد خيلي از آنها قابل بازگو كردن نيستند چون ممكن است كه باعث شود حساسيت‌هاي دوباره‌اي را ايجاد كند! اما مواردي هم بوده كه مي‌توانم براي شما و مخاطبانتان به آنها اشاره كنم. از جمله برنامه مربوط به موضوع هسته‌اي كه پدر شهيد مصطفي احمدي‌روشن در برنامه حضور داشتند و مسائلي در آن مطرح شد كه باعث به وجود آمدن فشارهايي به برنامه ثريا گرديد. يا خصوصاً برنامه‌اي كه حدود يك يا يك و نيم ماه قبل در آن به موضوع تحريم‌ها پرداختيم فشارهاي زيادي متوجه برنامه ثريا گرديد كه البته معمولاً اين گونه فشارها از بيرون سازمان به برنامه وارد مي‌شود. يكي ديگر از برنامه‌هاي ما كه در آن به بررسي بحث نظام سلامت پرداختيم به شدت موجب واكنش وزارت بهداشت شد كه البته اين فشارها چه در دولت قبل و چه در دولت فعلي وجود داشته‌اند.

اگر امكان دارد قدري شفاف‌تر بگوييد.

در اين مورد آخر وزارت بهداشت فشار بسيار سنگيني بر سازمان و برنامه ثريا وارد كرد كه حتي گفته مي‌شد تعداد 7 هزار امضا از طرف پزشكان عليه آن برنامه جمع‌آوري شده است و گفته مي‌شد اينكه سازمان نظام پزشكي شكايتي را عليه سازمان صداوسيما صورت داده است. البته چنين موضوع و واكنشي براي ما قابل پيش‌بيني بود چراكه هر زمان ثريا برنامه‌اي را درباره حوزه نظام سلامت چه در دولت قبل چه در اين دولت اختصاص داده است معمولاً چنين فشارهاي غير‌منطقي از جانب درصد حداقلي و بسيار اندكي از جامعه نظام پزشكي كه البته اكثريتي شريف و زحمتكش در آن وجود دارد و مشغول خدمات رساني هستند، متوجه برنامه ثريا شده است.

آيا در دولت قبل هم با چنين هجمه‌ها و فشارهايي مواجه بوديد؟

ببينيد شايد يكي از محسنات و دلايلي كه مي‌توان براي اثبات حقانيت آن ذكر كرد اين باشد كه ثريا بدون توجه به جريان‌هاي سياسي و سياسي كاري‌هاي متداول فقط به موضوعات و مشكلات از دريچه ملي نگاه كرده است چراكه به همين علت در طول 3 سالي كه از عمر اين برنامه گذشته و از نظر بازه زماني هم در دولت قبل و هم دولت كنوني برنامه‌هاي چالشي و انتقادي را روي آنتن برده است، مورد فشار و انتقاد مسئولان قرار گرفته است. به طور مثال در دولت قبل ما يك برنامه ثريا را به موضوع طرح مشكلات و مسائل مربوط به نساجي مازندران اختصاص داديم كه فشار بسيار سنگيني از جانب مسئولان به رئيس وقت سازمان يعني مهندس ضرغامي وارد كردند. حتي مواردي وجود داشت كه در جريان جلسه هيئت دولت به سازمان نسبت به برنامه ثريا تذكراتي را داده بودند و در يكي از برنامه كه اتفاقاً درباره موضوع نظام سلامت بود وزارت بهداشت عليه ما بيانيه‌اي را صادر كرد كه هنوز هم در اينترنت با عنوان «تا ثريا مي‌رود ديوار كج» مي‌توان آن را پيدا كرد و حتي كار تا جايي پيش رفته بود كه ورود عوامل برنامه ثريا را به بيمارستان‌ها ممنوع كرده بودند. حتي يادم هست در يكي از برنامه‌هايي كه درباره موضوع پتروشيمي داشتيم، مسئولان دولت قبلي با مهمانان آن برنامه برخورد كرده بودند!

نوع مواجهه مسئولان فعلي با برنامه ثريا و موضوعاتي كه مطرح مي‌كند چگونه است؟

واقعيتي كه امروز وجود دارد اين است كه طي يك‌سال و نيم گذشته اين فشارها بيشتر شده است. هر چند ما از دولت فعلي با توجه به شعارهاي انتخاباتي كه در ايام برگزاري انتخابات دوره يازدهم رياست جمهوري مانند آزادي بيان، داشتن سعه صدر در مقابل انتقادها و... مطرح مي‌شد نسبت به دولت قبل انتظار بيشتري داشته و داريم. اميدواريم آقاي رئيس‌جمهور به مسئولان نسبت به چنين برخوردهايي تذكر بدهند.

با توجه به شرايط فكر مي‌كنيد تا كجا مي‌توانيد ادامه بدهيد؟

اين ديگر دست خداست و دعايي كه مردم براي ما بكنند! فعلاً كه الحمدلله نگاه و فضاي ذهني مسئولان سازمان نسبت به برنامه مثبت است و اميدواريم اين فضا همچنان ادامه داشته باشد.

ثريا در سال چهارم چقدر نسبت به گذشته متفاوت‌تر خواهد بود؟

همانطور كه قبلاً گفتم ما فعلاً عمده مشكلمان بحث مادي و بودجه است. مهم‌ترين تهديد برنامه ثريا بحث بدهي‌ها و تنگناهاي مالي است كه فقط اين مسئله مي‌تواند كار را به جايي برساند كه برنامه ثريا را متوقف كنيم. اگر بتوانيم بر اين چالش غلبه كنيم و بتوانيم آن را حل كرده و پشت سر بگذاريم ان‌شاء‌الله سعي مي‌كنيم تا هر چه بيشتر به تحقق اهداف و استراتژي‌اي كه براي ثريا در نظر گرفته‌ايم نزديك‌تر شويم. متأسفانه چند ماه است كه نتوانسته‌ايم مطالبات بچه‌ها و همكارانمان را بدهيم و بدهي خيلي سنگيني است. به واقع يكي از كارهاي اصلي ما پاسخ دادن به طلبكاران‌مان است و بعد از اين موضوع، مسئله ديگرمان عدم انتقاد‌پذيري مسئولان است كه فشار مضاعفي را بر ما وارد كرده است.

آيا مشكل عدم انتقاد پذيري در ديگر دستگاه‌هايي كه برنامه ثريا نسبت به آنها انتقادي را وارد كرده نيز صادق است؟

بله. به طور مثال برنامه‌اي را در حوزه مديريت خدمات شهري داشتيم كه معضل تغيير كاربري برخي املاك و زمين‌ها را همراه با پخش مستندي تحت عنوان «اين شهر به فروش مي‌رسد» مطرح كرديم كه متأسفانه از جانب دستگاه‌هاي مرتبط نسبت به آن قسمت از برنامه ثريا واكنش‌هاي زياد و فشار خيلي سنگيني به برنامه وارد كردند. در كنار اين فشارها متأسفانه برداشت‌هاي غلط و اشتباه سياسي از آن برنامه براي دوستان پيش آمده بود كه اساساً چنين مسئله‌اي صادق نبود. چراكه ما هم درباره شهرداري شيراز مستند ساخته بوديم هم درباره شهرهاي ديگري مثل مشهد و اصفهان نيز مستند و كارهاي انتقادي ساخته بوديم كه در كل نگاه سياسي يا جهت‌داري از جانب ما وجود نداشت و موضوع اصلي ما تأمين درآمد شهرداري‌ها كه در حال فروش تراكم و... هستند و به طور كلي انتقاد ثريا نسبت به چنين موضوعاتي بود كه متأسفانه از جانب برخي مسئولان تعبير به سياسي‌كاري و نيز برداشت‌هاي اشتباه ديگري شده بود. اين موضوع نيز از آن دست برنامه‌هايي بود كه فشار بسيار سنگين و زيادي را نسبت به برنامه ايجاد كرد و البته همانطور كه گفتم در برنامه‌هايي مثل ثريا كه هدفشان طرح مشكلات از منظرگاه ملي و فرامنطقه‌اي و فارغ از هر گونه جهت‌گيري حزبي و سياسي و البته صرفاً با در نظر گرفتن انتفاع مردم، به وجود آمدن اينگونه حواشي و فشارها مسئله‌اي طبيعي و عادي تلقي و تعبير مي‌گردد. بالاخره بايد با اين شرايط ساخت؛ البته شايد لازم است كه در بعضي جاها ما نيز لحن و طرز بيان‌مان را اصلاح بكنيم تا از حرف‌هايمان سوء برداشتي به وجود نيايد.

آيا پيش آمده است كه بخواهيد به يك موضوع يا مسئله‌اي كمي جهت‌گيري شخصي يا سياسي‌كاري اضافه بكنيد؟

تا قبل از طراحي برنامه ثريا، مهمترين آسيب‌شناسي كه در پرداختن به موضوعات و مسائل مختلف علمي، فناوري و اقتصادي در برنامه‌هاي رسانه‌اي ديگر داشتيم، به اين نتيجه رسيديم كه مهم‌ترين آسيب در اين‌گونه برنامه‌ها داشتن نگاه سياست‌زده است. براي همين در همان ابتدا و در زمينه انتخاب شعار برنامه، هدفمان اين بود كه فارغ از دسته‌بندي‌هاي حزبي و جناحي و سياسي، موضوعات را از دريچه كارشناسي مورد بررسي قرار دهيم. ما يك شعاري در بين بچه‌هاي ثريا داريم و آن اينكه «مسئول و آدم خوب و بد نداريم بلكه كار خوب و بد داريم» به همين منظور در بررسي كارها و موضوعات به اين نكته نگاه نمي‌كنيم كه مثلاً چون اين كار را آقاي فلاني انجام داده خوب يا بد است! چراكه اين خداوند و سپس مردم هستند كه بايد قضاوتشان را انجام بدهند. ما به اصل كار و پروژه‌اي كه انجام شده يا مي‌شود كار داريم نه اينكه كدام دولت يا مسئول آن را انجام داده يا نداده است. به طور مثال ما در موضوعي مثل بحث صنعت نفت كشور كه به هر ترتيب وابستگي براي كشور ايجاد شده است، اين وابستگي كار بدي است يا اگر در حوزه‌اي خودكفا شده‌ايم، كاري به اين نداريم كه چه دولت يا وزير و مسئولي انجام داده است بلكه وظيفه خودمان مي‌دانيم كه اصل اتفاق را فارغ از هر گونه جهت‌گيري و جبهه‌گيري مورد نقد و بررسي قرار بدهيم. ما در اين برنامه سعي كرده‌ايم كه به هيچ عنوان تحت تأثير افراد نباشيم و فقط كارها و اتفاقات را بررسي كنيم. به طور مثال ما از طرفي نسبت به موضوع مسكن مهر و رها شدن آن از جانب مسئولان انتقادات صريحي را به وزارت مسكن و شهر‌سازي وارد كرده‌ايم اما از طرف ديگر در همين وزارتخانه نيز از اقدامات خوب معاونت معماري و شهرسازي‌اش در برنامه ثريا تمجيد و تقدير كرده‌ايم. بنابراين رويكرد و نگاه ما به موضوعات و مشكلات نگاهي كلان و كلي است نه حزبي، جناحي، سياسي و...

در بحث دعوت از مهمانان براي حضور در برنامه ثريا مشكلي هم داريد يا خير؟

يكي از مهم‌ترين مشكلات ما در اين برنامه همين مسئله دعوت از مهمان است! به جهت شناختي كه روابط عمومي‌ها و غالب افراد از رويكرد صريح و انتقادي برنامه پيدا كرده‌اند وقتي با دعوت ما مواجه مي‌شوند ضمن تعريف و تمجيد از برنامه ثريا و اينكه آن را پيگيري مي‌كنند، در مقابل دعوت ما مي‌گويند چون برنامه‌تان چالشي و صريح است بيشتر ترجيح مي‌دهيم مخاطب و بيننده ثريا باشيم تا مهمان آن!

آيا پيش آمده است كه شخصي براي حضور در برنامه شما طلب پول كند؟

اصلاً. نه چنين نمونه‌اي داشتيم و نه برنامه ثريا از آن دسته برنامه‌هايي است كه بخواهد به كسي براي حضور در آن پولي بدهد و نه مثل برخي برنامه‌هاي مشاركتي است كه بحث‌هاي اين چنيني در آن مطرح باشد.

فكر مي‌كنيد چقدر در تحقق استراتژي و شعار برنامه ثريا موفق بوده‌ايد؟

واقعيت اين است كه در رابطه با برنامه قاعدتاً مخاطبان و مردم بايد نظر بدهند و بگويند كه آيا ثريا توانسته واقعاً ديده‌باني براي پيشرفت ايران باشد يا نه؟ اما اگر قرار باشد خودمان به خودمان نمره بدهيم، من فكر مي‌كنم كه از 20 نمره حدوداً 12 تا 14 بگيريم. اما واقعيت اين است كه در نظرسنجي‌هايي كه سازمان صدا وسيما نسبت به برنامه داشته است و بنابر آنچه به ما اعلام كرده‌اند درصد رضايتمندي مخاطبان و مردم از برنامه ثريا بالاي 85 درصد بوده است.

شما در برنامه ثريا به موضوعاتي نظير حوزه‌هاي علمي، فناوري و اقتصادي پرداخته‌ايد. همانطور كه مي‌دانيد بخشي از شعار امسال كه مقام معظم رهبري اعلام كردند مربوط به فرهنگ مي‌شود؛ در سير كلي برنامه ثريا موضوعاتي كه گفته شد را بيشتر به آنها پرداخته‌ايد.

البته رويكرد و تعريف اصلي برنامه ثريا بيشتر ناظر بر آن حوزه‌هاي مي‌شود اما خب پيش آمده به طور مثال در موضوعاتي مثل بحث شهرسازي و معماري يا بحث جهاد نيز كه تا حدودي در گستره فرهنگ قابل تعريف‌اند، برنامه داشته‌ايم.

درست است. اما مي‌خواهم اين را بدانم كه اصلاً در هدفگذاري برنامه شعار سال جايگاهي دارد و ديده مي‌شود؟

ببينيد برنامه‌هاي مختلفي در رابطه با شعار سال داشته‌ايم و من فكر مي‌كنم اگر ما بتوانيم به وجه اقتصادي شعار سال بپردازيم و در آن مسير موفق عمل كنيم بايد كلاهمان را بيندازيم آسمان!

بله اين درست است اما همانطور كه مي‌دانيد يكي از مؤلفه‌هاي پيشرفت در هر جامعه‌اي، موضوع فرهنگ است. حالا در اين فرهنگ يكسري مباحث اقتصادي نيز وجود دارد كه ارتباط مستقيم و غير قابل انفكاكي از آن دارد. آيا چنين نگاهي را تأييد مي‌كنيد؟

اين بحث شما حرف درستي است اما برنامه ما بايد به صورت تخصصي‌تر به موضوعات بپردازد. ما به اندازه‌اي كه مي‌توانسته‌ايم و قالب برنامه به ما اين اجازه را مي‌داده است طرح كرده‌ايم و بحث‌هايي راجع به سينما و رسانه رفته‌ايم. البته محدوديت‌هايي نيز سازمان براي برنامه ثريا تعيين كرده است و آن اينكه در هر حوزه‌اي نمي‌توانيم ورود بكنيم. اما خب مثلاً در حوزه فضاي مجازي مباحث فرهنگي زيادي را انجام داده‌ايم.

آيا در حوزه كتاب و كتابخواني برنامه‌اي داشته‌ايد؟

نه متأسفانه. ما معمولاً بر اساس تحقيقات برنامه را تدوين و اجرا مي‌كنيم كه لازم است تيم تحقيقاتي در اين زمينه قبلاً كار تحقيقاتي را انجام بدهد.

خوب است كه برنامه موفقي مثل ثريا چنين موضوعاتي را هم بنابر اهميتي كه دارند مورد نقد و بررسي قرار بدهد. از جمله مباحث ديگر، موضوع اقتصاد سينما است كه يكي از چالشي‌ترين حوزه‌هاي فرهنگي اقتصادي محسوب مي‌گردد.

به هر حال اگر صحبت پاياني داريد بفرماييد.

نخير؛ متشكرم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار