کد خبر: 706832
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۲
عدن تعطيل شد
هرچند رئيس‌جمهور فراري يمن با كمك عربستان و امريكا سعي مي‌كند در جنوب اين كشور دولتي مستقل تشكيل دهد اما مردم مناطق جنوب در مخالفت با حضور منصور هادي و انتقال سفارتخانه‌هاي عربي به عدن دست به نافرماني مدني گسترده زده‌اند.
هرچند رئيس‌جمهور فراري يمن با كمك عربستان و امريكا سعي مي‌كند در جنوب اين كشور دولتي مستقل تشكيل دهد اما مردم مناطق جنوب در مخالفت با حضور منصور هادي و انتقال سفارتخانه‌هاي عربي به عدن دست به نافرماني مدني گسترده زده‌اند.
به گزارش «جوان»، عبد ربه منصور هادي، رئيس‌جمهور يمن كه هفته گذشته به شهر جنوبي عدن يعني زادگاهش فرار كرد تا بلكه بتواند با حمايت مردم اين منطقه و كشورهاي عربي- غربي اتحادي داخلي و بين‌المللي عليه انصارالله يمن ايجاد كند اما برنامه‌هاي وي نقش بر آب شده و نه تنها مردم جنوب از منصور هادي حمايت نكرده‌اند حتي مخالفت خود را با حضور وي در عدن اعلام داشته‌اند. هرچند كشورهاي عربي با حمايت از منصور هادي سفارتخانه‌هاي خود را از صنعا به عدن انتقال داده‌اند اما مردم استان‌هاي جنوبي از اين اقدام اعراب ناراضي هستند. به همين منظور، مناطق جنوبي يمن روز دوشنبه نيز همچون روال هفته‌هاي گذشته شاهد نافرماني مدني بود. به گزارش فارس، بر اساس گزارش پايگاه خبري يمني «الامناء نت‌»، مردم جنوب يمن در اعتراض به انتقال گفت‌وگوها و درگيري‌هاي مذهبي و سياسي به عدن كه پايتخت جنوبي‌ها به شمار مي‌رود، در اين نافرماني مدني شركت كردند. اين نافرماني مدني با فراخوان كميته «شهيد خالد الجنيدي» در جنوب يمن از صبح دوشنبه آغاز شد. به گزارش الانباء، تمامي خيابان‌ها و بازارها بدون عبور و مرور بودند و تمام گذرگاه‌هاي مرزي، بنادر، بانك‌ها، بازارها و محله‌هاي تجاري، مهدكودك‌ها، مدارس، مراكز آموزشي و دانشگاه‌ها تعطيل و تنها بيمارستان‌ها و مراكز بهداشتي در حال فعاليت بودند. به گزارش شبكه خازن الاعلاميه، دانشجويان و دانش‌آموزان از رفتن به مدارس سر باز زدند و در تظاهرات شركت كردند. اين در حالي است كه جنوب يمن هر دوشنبه شاهد نافرماني مدني است و هدف اصلي اعلامي از اين اقدام، جدايي از شمال يمن است. بر اساس اين گزارش، «كريتر»، «المعلا»، «القلوعه‌»، «التواهي‌»، «خورمكسر»، «دار سعد‌»، «شيخ عثمان‌»، «الممداره‌»، «المنصوره‌»، «صلاح‌الدين‌»، «الشعب‌»، «البريقه» در استان عدن كاملاً اين نافرماني مدني را اجرايي كردند. در استان ابين نيز مناطق و شهرهاي «زنجبار»، «العين»، « وصره النخعيين‌»، «لودر‌»، «مكيراس‌»، «احور‌» و «المحفد‌»، به اين نافرماني مدني پيوستند. در استان‌هاي «لحج»، «شبوه‌» و «الضالع» نيز وضعيت مشابهي برقرار است. تظاهر كنندگان با انتقال سفارت از صنعا به عدن مخالفت كردند. اگرچه استان‌هاي جنوبي خواهان استقلال از يمن هستند اما با حضور منصور هادي و سفارتخانه‌ها در عدن نيز مخالف هستند. مردم جنوب از اين ترس دارند كه با وخامت اوضاع امنيتي و به نتيجه نرسيدن گفت‌و‌گوهاي ملي، انصارالله براي دستگيري منصور هادي به جنوب حمله كند.
  مذاكرات سري براي تجزيه يمن
هرچه زمان مي‌گذرد طرح‌هاي عربي– غربي براي اجراي سناريوي تجزيه يمن نيز بيشتر به گوش مي‌رسد. منابع اطلاعاتي غربي و عربستاني و عماني از انجام مذاكراتي سري در يمن با نظارت فرستاده سازمان ملل به يمن، براي تجزيه اين كشور خبر دادند. به گزارش پايگاه خبري «‌يمن وويس‌»، اين منابع اعلام كرده‌اند كه مذاكرات پنهاني با نظارت «‌جمال بن عمر‌» فرستاده سازمان ملل به يمن به منظور ايجاد تجزيه يمن و ايجاد دو دولت در اين كشور در جريان است. اين پايگاه گزارش داد كه يك روز پس از ديدار «‌عبداللطيف الزياني‌» دبيركل شوراي همكاري خليج فارس در عدن با منصور هادي، فرستاده سازمان ملل به يمن به وي پيشنهاد طرح ايجاد دو دولت را ارائه داد. اجراي سناريوي تجزيه يمن زماني رنگ واقعيت به خود مي‌گيرد كه ما هر روز شاهد ديدارهاي مقامات عربي و غربي با منصور هادي در عدن هستيم. پس از ديدار منصور هادي با سفير عربستان، وي با «متيو تيلور‌» سفير سابق امريكا در صنعا نيز ديدار و گفت‌وگو كرد. برخي ناظران معتقدند كه گزينه تقسيم و تجريه يمن، سبب نخواهد شد يمن از بحران كنوني خود خارج شود و باعث مي‌گردد اين كشور به سمت جنگي داخلي سوق پيدا كند.
  اعلام موجوديت داعش در يمن
در شرايطي كه اوضاع امنيتي يمن چندان مناسب نيست و خطر درگيري‌هاي قومي وجود دارد، ده‌ها فرد مسلح در يكي از شهرهاي اين كشور پس از بيعت با سركرده داعش، موجوديت شاخه داعش در يمن را اعلام كردند. افراد مسلح ناشناس، عصر يك‌شنبه با توزيع بيانيه‌هايي در شهر «الحوطه‌» مركز استان «لحج» در جنوب يمن، جنبش انصارالله را رافضي قلمداد كردند و در مقابل منادي دفاع از اهل سنت در يمن شدند. همزمان با توزيع اين اعلاميه‌ها كه نام «دولت اسلامي – ولايت لحج‌» بر بالاي آن درج شده بود، ده‌ها فرد مسلح در خيابان‌هاي شهر الحوطه، جولان دادند. به نوشته پايگاه خبري «عدن الحدث» اين گروه كه نامي مانند داعش براي خود برگزيده، در واقع نخستين اعلام حضور خود را با همين بيانيه نشان داد. به ويژه كه در متن بيانيه آمده است: «انتقام خون اهل سنت در يمن همانند انتقام خون برادران ما در عراق از دست رافضي‌هاي نجس است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار