کد خبر: 706719
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
کافه کراسه اصفهان، پاتوق توأمان كتابخواني و سرگرمي

به گزارش رویش نیوز اگر شما هم از شمار جمعیت کتابخوان کشور محسوب می شوید، احتمالا در سالیان اخیر با پدیده ای به اسم «کافه کتاب» آشنایی دارید و می دانید که کافه کتاب ها مراکز فرهنگی هستند که از اوایل دهه هشتاد در ایران به وجود آمدند تا علاقه مندان مقولات فرهنگی در فضایی عاری از ضوابط کتابخانه ها و به دور از سروصدای حاکم بر محیط کافی شاپ ها، تازه های نشر را ورق بزنند، فنجانی چای یا قهوه بنوشند و در عین حال از فضای فرهنگی که در محیط کافه وجود دارد برای تبادل نظر در خصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی استفاده کنند.

دلیل شکل گیری کافه کتاب ها در ایران نیاز فرهنگی بود که از سوی اهالی فرهنگ احساس شد. در شرایطی که آمارها نشان می دهد مطالعه در ایران حال و روز خوبی ندارد، ایده ایجاد کافه کتاب بر مبنای نیازهای فرهنگی موجود در جامعه شکل گرفت تا خلأهای ناشی از نبود فضای گفت وگو از میان برود. کافه کتاب هایی که در حال حاضر وجود دارند عمدتا بر مبنای پاسخگویی به نیازهای مشترک شکل گرفته اند و آن تقویت فرهنگ کتابخوانی، گفت وگو و گسترش فضای مدنی است.

کافه کراسه، به عنوان اولین کافه کتاب شهر اصفهان با هدف ایجاد فضایی آرام و دلنشین و ایجاد بستری با هدف تبادل نظر در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری مورد بهره برداری قرار گرفته است.

آنچه در ادامه مي خوانيد گپ و گفت كوتاهي ست با احمدرضا عباسي، مدير كافه كراسه اصفهان:

کافه برای ما ایرانی‌ها جای آشنایی است؛ اما کافه کتاب...؟ کمی در مورد پیشینه این موضوع بگویید

کافه‌ها و قبل‌تر از آن قهوه‌خانه‌ها يا چايخانه‌ها از قديم محل گردهمايي گروه‌ها و اقشار مختلف اجتماع و يکي از مهمترين مکان‌هاي اجتماعي- فرهنگي بوده است‌. امروز نيز چه در ايران و چه در خارج کشور،‌بخصوص اروپا، کافه‌ها علاوه بر اينکه محلي براي گذراندن بخشي از اوقات فراغت يا جايي براي استراحت‌هاي کوتاه يا بلند مدت است، محلي براي دور هم جمع شدن و گپ و گفت‌هاي دوستانه و يا بحث‌ها و مباحثات فرهنگي و اجتماعي هم هست‌؛ ضمن آن‌که اگر اين کافه‌ها امکان مطالعه ‌يا دسترسي به کتاب‌، نشريات و ساير کالاهاي فرهنگي را نيز فراهم آورد و به قول دوستان چاي و قهوه‌اي که در اين کافه‌ها نوشيده مي‌شود با طعم کتاب و محصولات فرهنگي همراه باشد؛ بسیار مفیدتر و جذاب‌تر هم خواهد بود. شايد بتوان ادعا كرد که کافه‌ها بهترين جايگزين براي گردهم آمدن قشرهاي مختلف اجتماعي، صنفی و فرهنگي است.

حالا چرا ايده کافه کتاب؟ آن‌هم درمملکت و زمانه‌ای که آمارها نشان می‌دهد مطالعه در ايران حال و روز خوبي ندارد؟

اينکه سرانه مطالعه در ايران پايين است اتفاقا نشان‌ مي‌دهد که ‌مطالعه و توجه به مقوله کتاب و کتابخواني نياز به توجه بيشتری دارد‌. البته تشويق به مطالعه و ترغيب به کتاب از طريق تبليغات مستقيم و توصيه و نصيحت در طول سال‌هاي گذشته چندان موثر نبوده و به نظر مي‌رسد نياز به روش‌هاي ديگري براي ايجاد فرهنگ مطالعه و توجه به مقولات فرهنگي است. يکي از اين روش‌ها راه‌اندازي کافه کتاب‌ها و يا شهر کتاب‌هاست‌. جايي که افراد در محيطي دلچسب و آرام‌، در عين اينکه از آرامش محيط براي استراحت و نوشيدن و خوردن استفاده می‌کنند‌، با قرار گرفتن در کنار کتاب‌ها و مجلات و نشريات و ساير محصولات فرهنگي ‌يا با حضور در برنامه‌هاي مختلف فرهنگي نظير نقد و بررسي کتاب‌ها و ... در یک فضاي ارتقاء فرهنگي قرار بگيرند. همین که پاتوقي براي اهالي فرهنگ به وجود می‌آید، خود، در ايجاد بستری مثبت براي تقويت روحيه کتاب خوانی کمک خواهد كرد.

هدف‌تان از اشتغال به اين شغل چيست؟ در حالي که اين سرمايه و انرژي را مي‌توان صرف مشاغل پرسودتری کرد؟

البته هم من و هم ساير دوستاني که در اين محيط کار مي‌کنند، علاوه بر دل‌مشغولي‌هايي که به کافه کتاب دارند‌، در حوزه‌هاي ديگري نيز مشغولند اما اينکه چرا با وجود هزينه‌هاي بالا و با وجود اينکه سرمايه‌گذاري در ساير بخش‌ها به مراتب پر‌سودتر است، چرا به راه‌اندازي کافه کتاب روي آورده‌ايم؟ دليلش را بيش از هر چيز بايد به عشق و علاقه به ايجاد يک محيط فرهنگي مربوط دانست که از مدتها پيش دغدغه ذهني راه‌اندازي اين کافه بوده است.

در اين مدت چه طيفي از کافه کراسه استقبال کرده‌اند؟

مشتريان «کافه کراسه» عمدتا علاقه‌مندان مقولات فرهنگي و دوستداران محيط‌هاي اينچنيني هستند، دانشجويان، اساتيد دانشگاه، هنرمندان، شعرا و نويسندگان و... اما به دليل موقعيت جغرافيايي کافه کراسه(قرار گرفتن در داخل مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان) علاوه بر اين عزيزان مراجعین آموزشگاه های علمی و مهارتی مستقر در مجتمع و بسياري از افرادي که براي خرید به این منطقه مي‌آیند نیز از مشتریان مقطعی و گاه دائم ما شده‌اند.

آينده‌ این کسب و کار چگونه می‌بینید؟

ما به تنهایی قادر نیستیم که این نوع کار را گسترش دهیم. واقعیت این است که کار کافه‌داری در بخش‌هایی از اصفهان شغل پایدار و آینده‌داری است اما ترکیب این شغل با امور فرهنگی و خاص‌تر کردن آن، آن هم در موقعیت جغرافیایی که کافه‌داری شغل پایداری محسوب نمي‌شود، کمي‌پیچیده و سخت است. امیدواریم بتوانیم در این تجربه موفق باشیم و در این راه به کمک اهالی فرهنگ و هنر نیز چشم دوخته‌ایم. به امید خدا پس از موفقیت در این آزمون، گسترش این حرفه در مناطق دیگر شهر اصفهان نیز در برنامه آینده ما قرار دارد. نگاه ما در این عرصه نگاه مثبتی است و فکر مي‌کنیم بتوانیم آینده خوبی را رقم بزنیم.

بزرگترين مزيت اين شغل را براي خود و بزرگترين ايراد آن را چه مي‌دانيد؟

با شرایطی که ما کار می‌کنیم سود مالی آنچنانی متصور نیست و اگر دنبال سودهای آنچنانی بودیم، راه‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری انتخاب مي‌کردیم‌ اما اگر این مجموعه بتواند کاملا خودکفا شده و هزینه‌های خود را تامین کند اولین هدف ما محقق مي‌شود. آن زمان با فراغ‌بال مي‌توان نظاره‌گر این فعالیت فرهنگی بود و از آن لذت مضاعف برد. بزرگترین ایراد این شغل نیز، زمان‌بری و صرف انرژی زیاد برای آن است.

چه بازخوردهایی تاکنون و پس از راه‌اندازي اين کافه داشته‌ايد؟

بازخوردهای کلی را مي‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد. تعدادی که از این حرکت ما ابراز تعجب کرده و ما را انسان‌های عاقلی نمي‌دانند و معتقدند که در این مشاغل باید صرفه مالی را تمام و کمال محور قرار داده و با توجه به این موضوع و شکل کار ما، این نوع کار را به صرفه نمی‌دانستند و نوعی پول دور ریختن مي‌دانند. دسته دوم که بیشتر شامل قشر فرهنگی و فرهیخته جامعه هستند بسیار از این کار استقبال کرده و هر جا که توان آن را داشته‌اند به ما کمک کرده و حمایت‌های خودشان را از ما دریغ نكرده‌اند.

به جز ارائه کتاب ‌ چه ايده نويي در اين مدت، سعي کرده‌ايد اجرا کنيد يا براي پياده‌سازي آن برنامه داريد؟

بزرگداشت‌های فرهنگی و هنری، شب شعر، گالری‌های مختلف، اجرای موسیقی سنتی و شاهنامه خوانی، عرضه صنایع دستی مختلف و برگزاری دوره های آموزشی متنوع از جمله برنامه‌های مختلف ما است. در کنار برنامه هایی که ما برای کافه پیشبینی نموده ایم ما فضایی را با شرایط مناسب از نظر هزینه ای و فضای مطلوب کار برای گروه های مذهبی، فرهنگی، علمی و هنری برای برگزاری جلسات کاری و جلسات مختلف هم فکری و ... فراهم نموده ایم.

برنامه های کافه کتاب:

1. برگزاری جلسات رونمایی و نقد کتاب

2. برنامه رونمایی و نقد مستندهای فرهنگی و هنری

3. برگزاری برنامه های اجرای موسیقی زنده

4. جلسات بحث و گفتگو در موضوعات فرهنگی و هنری و سیاسی

5. برگزاری جشن ها و مراسمات مختلف فرهنگی و هنری و ...

 

لطفا چند نمونه از جلسات فرهنگی، سیاسی و هنری برگزار شده در کافه کراسه را بيان كنيد

1. جلسات کاری مجموعه های فرهنگی سطح شهر اصفهان
 
2. جلسات هم فکری اعضای مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان
 
3. جلسات هم فکری طرح رو به دریا(فرهنگسرای کوثر)
 
4. جلسات نمایشنامه خوانی گروه ها تأاتر
 
5. جلسات کاری گروه های تأتر
 
6. جلسات سخنرانی فرهنگی ویژه مناسبتهای مدهبی
 
7. جلسات هم فکری تشکل های دانشجویی دانشگاه اصفهان و ....
 
8. برگزاری جشن بزرگداشت شب یلدا(و حلول ماه ربیع الاو.ل) همراه با اجرای برنامه نقالی خوانی و موسیقی سنتی زنده
 
9. برگزاری 4 جلسه شب شعر تاکنون(برنامه ثابت هفتگی-یکشنبه ها ساعت 4 الی 6)
 

 

منظورتون از شرایط مناسب چیه؟

در حالت عادی رزرو کافه برای یک برنامه خصوصی هزینه های زیادی داره که ما این هزینه را برای برنامه های فرهنگی و هنری و ... این هزینه را دریافت نمیکنیم. علاوه بر این تخفیفات ویژه ای برای برای مجموعه های علمی، فرهنگی و هنری در نظر گرفته ایم:

تخفیف 20 درصدی ویژه دانشحویان با ارائه کارت دانشجویی

تخفیف 25 تا 30 درصدی ویژه گروه ها و مجموعه  های فرهنگی و هنری

به جز این موارد که ویژه گروه های و مجموعه های هنری و فرهنگی است مشتریان مذهبی از تخفیف ویژه کافه کراسه برخوردار خواهند بود

آيا به دنبال ارائه محصولات اختصاصي براي مثال نوشيدني‌هاي خاص هستيد؟

یکی از متنوع‌ترین منو‌ها در این کافه ارائه مي‌شود. هر گونه خدمات نوشیدنی سرد، گرم، سنتی، شربت، عرقیجات، بستنی و کیک‌ها، میان وعده‌ها و کوکتل در کافه عرضه مي‌شود. تنوع این محصولات هر چند که کار دوستان و همکاران ما را سخت‌تر کرده است اما قدرت انتخاب مشتریان ما را افزایش مي‌دهد. دم نوش ها و شربت های سنتی ایرانی که در این کافه ارائه مي‌شود، مشتریان بسیار خوبی دارد که از این دمنوش ها و شربت های منحصر به فرد لذت مي‌برند. همانگونه که قبلا هم گفته شد، تنوع بسیار بالایی در نوشیدنی‌های این کافه وجود دارد. از جمله مي‌توان به نوشیدنی‌های سنتی ایرانی اشاره کرد که طرفداران بسیار هم دارد. کافه‌هایی که این نوع نوشیدنی را سرو می‌کنند بسیار اندک است. ما خلأ این نوع نوشیدنی‌ها را در کافه‌های ایرانی کاملا احساس مي‌کردیم زیرا در این کافه‌ها اکثرا نوشیدنی‌هایی سرو مي‌شود که منبع آن در خارج از ایران بوده و به نوعی مدرن گرایی در آن موج مي‌زند. از طرفی محیط کافه کراسه بر اساس معماری ایرانی طراحی شده است. ما این طرح را در نوع سرویس دهی هم تعمیم داده‌ایم و بسیاری از نوشیدنی‌ها دم نوشها و عرقیجات سنتی خودمان را در این کافه ارائه مي‌دهیم.

حرف پاياني شما براي اهالی فرهنگ و هنر چيست؟

مجموعه مدیریت کافه کراسه علاقه مند هستند که در مجموعه کافه کراسه پذیرای اهالی فرهنگ و هنر باشند و کافه کراسه به عنوان یک پاتوق برای بچه های فرهنگی به ویژه مذهبی شناخته شود و این علاقمندی در طراحی و راه اندازی فاز دوم کافه کراسه که در طبقه زیرزمین کافه پیشبینی شده است نمود و بروز داده شده است.

alt

http://rooyeshnews.com/images/stories/cafe-kerase-2.jpg

http://rooyeshnews.com/images/stories/cafe-kerase-3.jpg

http://rooyeshnews.com/images/stories/cafe-kerase-4.jpg

http://rooyeshnews.com/images/stories/cafe-kerase-5.jpg

http://rooyeshnews.com/images/stories/cafe-kerase-6.jpg

 

http://rooyeshnews.com/images/stories/cafe-kerase-7.jpg

http://rooyeshnews.com/images/stories/cafe-kerase-8.jpg

http://rooyeshnews.com/images/stories/cafe-kerase-9.jpg

http://rooyeshnews.com/images/stories/cafe-kerase-10.jpg

http://rooyeshnews.com/images/stories/cafe-kerase-11.jpg

http://rooyeshnews.com/images/stories/cafe-kerase-12.jpg

http://rooyeshnews.com/images/stories/cafe-kerase-13.jpg

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار