کد خبر: 705061
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۹
نتيجه مداخله مصر و غرب براي تغيير رژيم در ليبي
يك روز پس از آنكه داعش شهر سرت ليبي را تصرف كرد سلاح‌هاي شيميايي باز مانده از دوران قذافي نيز به دست تكفيري‌ها افتاد و نگراني نسبت به استفاده از اين سلاح‌ها براي اقدامات تروريستي رو به فزوني نهاده است.
يك روز پس از آنكه داعش شهر سرت ليبي را تصرف كرد سلاح‌هاي شيميايي باز مانده از دوران قذافي نيز به دست تكفيري‌ها افتاد و نگراني نسبت به استفاده از اين سلاح‌ها براي اقدامات تروريستي رو به فزوني نهاده است.
هرچه اوضاع ليبي ناامن‌تر مي‌شود شرايط براي پيشروي و قدرت‌يابي تروريست‌ها نيز بيش از پيش فراهم مي‌شود. تروريست‌هاي داعش شاخه ليبي كه در هفته‌هاي اخير با شدت بخشيدن بر حملات خود توانستند برخي شهرها را اشغال كنند، اكنون به سلاح‌هاي پيشرفته و مرگباري دست يافته‌اند كه در صورت استفاده از آن نه تنها ساكنان تحت كنترل تكفيري‌ها در معرض خطر هستند بلكه ساير مناطق ليبي نيز تهديد خواهند شد. منابع ليبيايي اعلام كردند كه تكفيري‌هاي تندرو توانسته‌اند سلاح‌هاي شيميايي را در اين كشور به دست گيرند. به گزارش ايسنا، روزنامه فرامنطقه‌اي «الشرق الأوسط» روز شنبه به نقل از يك منبع نظامي ليبيايي كه خواست نامش فاش نشود گزارش داد كه تروريست‌هاي مسلح در ليبي كنترل سلاح‌هاي شيميايي را به دست گرفتند كه از زمان «معمر قذافي» ديكتاتور سابق اين كشور باقي مانده بود. به گفته اين منبع نظامي، اين سلاح‌ها در صحراي ليبي واقع در جنوب اين كشور قرار دارد و اين نگراني نيز وجود دارد كه گاز خردل و سارين به دست تروريست‌ها بيفتد. منبع نظامي ليبي درباره سلاح شيميايي نيز گفت: «متأسفانه مواد شيميايي در مناطقي وجود دارد كه در اختيار شبه نظاميان قرار گرفته است. اين گروه‌ها مقادير بسياري از آن را به دست آورده‌اند و از آن در جنگ عليه ارتش استفاده مي‌كنند؛ چه به صورت مستقيم يعني عليه نيروهاي نظامي يا به صورت غير مستقيم يعني تهديد به استفاده از آن براي امتيازگيري». در صورتي كه تروريست‌ها از اين سلاح‌ها براي پيشبرد اهدافشان استفاده كنند، شرايط ليبي از اين نيز بحراني‌تر خواهد شد و باتوجه به جنايات اين گروه ترويستي در ساير كشورها مي‌توان گفت بايد شاهد جنايات وحشيانه تكفيري‌ها در ليبي نيز باشيم. بر اساس اين گزارش، سلاح‌هاي شيميايي همچنين در محوطه پايگاه نظامي «تمنهنت» و منطقه‌هاي «سوكنه»، «هون» و «ودان» ديده شده و تروريست‌ها نيز مقادير بسيار زيادي از آن را به سرقت برده‌اند. تكفيري‌ها همچنين با انتشار يك نوار ويدئويي نشان دادند كه در حال آزمايش سلاح‌هاي شيميايي هستند كه از انبارهاي ارتش قذافي واقع در منطقه «مشروع اللوز» به دست آورده‌اند. بنابر گزارش الشرق الاوسط، اين سلاح‌ها در نزديكي شهر «مزده» واقع در 160 كيلومتري پايتخت آزمايش شده است. يكي از نيروهاي داعش خمپاره‌اي را به منطقه بياباني شليك كرده بود پس از آن دود سفيد انبوهي همراه با باد در هوا پخش شد و هزاران متر را دربر گرفت.  منبع نظامي ليبي در پايان تأكيد كرد كه قذافي پيش از سرنگوني، حدود هزار تن متر مكعب موادي را به جا گذاشت كه براي ساخت سلاح شيميايي از آن استفاده مي‌شود. همچنين 20 تن مترمكعب گاز خردل از بقاياي رژيم قذافي است. قرار بود بنا بر توافقنامه‌هاي بين‌المللي در سال 2004 اين انبار سلاح‌هاي شيميايي نابود شود اما به دليل اقدام مسلحانه عليه قذافي تنها 60 درصد آن از بين رفت. يك منبع نظامي اعلام كرد كه رهبران ارتش ليبي مي‌دانند سلاح‌هاي شيميايي به دست گروه‌هاي تندرو رسيده است اما نمي‌خواهند اين مسئله را علنا اعلام كنند چراكه موجب ايجاد تنش و افزايش نگراني در كشور مي‌شود. در حال حاضر خطر اين سلاح‌هاي شيميايي تنها متوجه مناطق تحت كنترل ترويست‌ها نيست بلكه بيشتر مناطق ليبي را تهديد مي‌كند. همچنين تروريست‌ها از شهر «درنه» كه كنترل آن را در دست دارند، شش موشك را به سوي فرودگاه الابرق پرتاب كردند. اين در حالي است كه پس از انفجارهاي روز جمعه در شهر القبه كه به كشته شدن 40 نفر منجر شد پارلمان ليبي حالت آماده‌باش را برقرار كرده بود.
  حملات هوايي ارتش ليبي عليه داعش
با اشغال شهر سرت به دست داعش، ارتش حملات خود را عليه اين گروه تروريستي از سر گرفت. احمد المسماري، سخنگوي ستاد ارتش ليبي اعلام كرد كه نيروي هوايي ليبي دست به چهار حمله هوايي عليه مقرهاي داعش در شهر سرت زد. وي خاطرنشان كرد كه جنگنده‌هاي وابسته به ارتش ليبي به حملات خود عليه اعضاي داعش كه شهر سرت را مقر خود كرده‌اند ادامه مي‌دهند.
  زنگ خطري براي اروپا
نخست‌وزير فرانسه از گروه‌هاي تروريستي در ليبي به عنوان تهديدي مستقيم براي اروپا ياد كرد. به گزارش فارس، نخست‌وزير فرانسه شنبه حضور گروه‌هاي تروريستي در ليبي را «تهديدي مستقيم» براي اتحاديه اروپا توصيف كرد. به نوشته روزنامه فرانسوي فيگارو، «مانوئل والس» طي كنگره سوسيال دموكرات‌ها در مادريد اسپانيا در اظهاراتي اعلام كرد: «حضور گروه‌هاي تروريستي «تهديدي مستقيم» براي امنيت اروپاست.» وي افزود: «من مي‌خواهم در اينجا به مسئله ليبي و گروه‌هاي تروريستي حاضر در اين كشور كه تهديدي مستقيم براي امنيت ما محسوب مي‌شوند و از مرزهاي ما فاصله چنداني ندارند، اشاره كنم و بگويم كه تلاش براي دفاع از مرزهاي اروپا هم‌اكنون ضرورت دارد.» موج مهاجرت جوانان اروپايي كه به اسلام گرايان افراطي در سوريه وعراق پيوسته‌اند و ممكن است روزي با افكار افراطي خود دوباره به اروپا بازگردند، زنگ خطري را در اروپا به صدا در آورده است كه صداي آن حتي به امريكا نيز رسيده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
0
1
با سلام
هروقت لازم باشد سلاحهای شیمیایی از سوی کشورهای غربی دراختیار داعش قرارخواهد گرفت
هاشمی فشارکی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار