کد خبر: 703216
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
نمايش «اقتدار و عزت ملي» در راهپيمايي 22 بهمن
سي و ششمين جشن تولد انقلاب اسلامي ديروز با شكوه خاصي در سراسر كشور برگزار شد و مردم با حضور در مسيرهاي راهپيمايي در سي و هفتمين بهار انقلاب با آرمان‌هاي نظام تجديد بيعت كردند.
به گزارش «جوان»، در اين مراسم كه به صورت همزمان در بيش از هزار شهر و شهرستان و 5هزار روستاي سراسركشور با حضور ميليوني مردم برگزار شد، مسئولان كشوري و لشكري و 400 ميهمان خارجي از 30 كشور جهان نيز حضور داشتند. همچنين امسال بيش از 265 خبرنگار خارجي و 1500 خبرنگار، عكاس و عوامل تصوير‌برداري و خبري داخلي (در تهران ) و بيش از 2800 خبرنگار، عكاس و تصويربردار در تمامي استان‌هاي كشور و اكثر شبكه‌هاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي از جمله 350 گروه خبري و تمام شبكه‌هاي برون‌مرزي و جام جم در تهران و تمام شبكه‌هاي استاني كشور در مسيرهاي راهپيمايي، مراسم 22 بهمن را در سراسر كشور، پوشش خبري ـ تصويري دادند. در تهران نيز كه اين مراسم از ساعت 9 صبح آغاز شد و با سخنراني رئيس‌جمهور پايان يافت، چهره‌هاي مختلف سياسي از همه طيف‌ها حضور داشتند. در راهپيمايي تهران، مردم در طول مسير با در دست گرفتن پرچم‌هاي لبيك يا‌رسول‌الله، دستنوشته‌هايي در وصف صفات پيامبر اعظم و سر دادن شعار «لبيك يا‌رسول‌الله» توهين به ساحت رسو‌ل‌الله را محكوم كردند. همچنين جمعي از راهپيمايان دستنوشته‌هايي در دست گرفته‌ بودند كه روي آن به سه زبان عربي، فارسي و انگليسي نوشته شده بود «من عاشق محمدم.»
جمعي از جوانان دهه هفتادي نيز با پوشيدن تيشرت‌هايي كه شعارهاي «شهدا شرمنده‌ايم» روي آن نقش بسته بود در شعارهاي خود اعلام كردند كه اجازه نخواهند داد خون شهداي انقلاب و هشت سال جنگ تحميلي، به ويژه شهداي هسته‌اي پايمال شود.  اين جوانان با سر دادن شعارهايي از جمله «رمز بزرگ پيشرفت، يك اقتصاد ذي‌نفع»، «خون شهيدان بر زمين جاري است؛ مذاكره با ‌امريكا خواري است»، «نژادپرست مكار، امريكاي فريبكار»، «نه تحريم نه ذلت مذاكره با عزت با حفظ شأن ملت» و «ملت آزاده ما بيداره فتنه دشمنان اثر نداره» ايستادگي خود را بر آرمان‌هاي انقلاب و نظام اعلام كردند. اين جوانان اعلام كردند از مذاكره‌‌كنندگان هسته‌اي مي‌خواهيم اجازه ندهند خون شهداي هسته‌اي كشورمان پايمال شود و ما براي حفظ عزت و شرف ملتمان تا پاي جان خود مي‌ايستيم. نكته جالب ديگر در راهپيمايي ديروز تهران، تشييع تابوت گروهك تروريستي داعش توسط برخي از راهپيمايان بود. علاوه بر اين، در راهپيمايي تهران، مردم با سردادن شعارهايي خواستار اقدام قاطع قوه قضائيه در برابر متخلفان اقتصادي شدند. راهپيمايان تهراني با پخش پوسترهايي درخصوص فرمان 8 ماده‌اي رهبر معظم انقلاب درباره مبارزه با مفاسد اقتصادي خواستار اقدام قاطع قوه قضائيه در برابر متخلفان شدند.

   قطعنامه پاياني
گفتني است در پايان اين راهپيمايي، قطعنامه پاياني راهپيمايي سراسري يوم‌الله22 بهمن‌ماه 1393 در جمع راهپيمايان مردم تهران در ميدان آزادي قرائت شد. در بخشي از اين قطعنامه، ضمن تأكيد بر پيروي از رهبر معظم انقلاب و تأكيد بر فصل‌الخطاب بودن منويات ايشان، عنوان شده بود: ملت رشيد و متحد ايران با تأسي به وصاياي حضرت امام(ره) و منويات مقام معظم رهبري(مدظله العالي)، حفظ وحدت ملي را تكليف شرعي آحاد مردم و مسئولان كشور دانسته و ضمن تأكيد بر ضرورت انسجام و يكپارچگي بين اقوام، طوائف و مذاهب به‌ويژه وحدت و هم‌افزايي ميان شيعه و سني در جغرافياي ايران اسلامي، هرگونه اقدام وحدت‌شكنانه و تفرقه‌انگيزي كه مسائل اصلي كشور را به حاشيه برده و اسباب خرسندي و سوء‌استفاده دشمنان عليه انقلاب و نظام را فراهم آورد، محكوم مي‌نمايد.
همچنين در بخش ديگري از بيانيه، ضمن محكوم كردن دسيسه‌هاي دشمنان عليه كشور، برنامه‌ها و اقدامات قواي سه‌گانه ـ به‌ويژه قوه مجريه ـ در حل مشكلات اقتصادي و دغدغه‌هاي فرهنگي و مقابله با نفوذ فتنه‌گران را ناكافي دانسته و از آنان مي‌خواهد با تدبير، هماهنگي و همت جهادي مطالبات عمومي در اين عرصه‌ها را محقق ساخته و دشمنان داخلي و خارجي را در پيگيري راهبرد «ايجاد فاصله بين ملت با انقلاب و نظام» مأيوس و نااميد سازند.
علاوه بر اين، در اين بيانيه خطاب به تيم مذاكره‌كننده كشورمان در مذاكرات هسته‌اي با گروه 5+1 عنوان شده بود كه تنها راه دستيابي به توافق هسته‌اي را پذيرش حقوق مسلم ملت ايران در حفظ ظرفيت و توسعه مطمئن زيرساخت غني‌سازي براي تأمين نيازهاي كشور و لغو همه‌جانبه تحريم‌هاي اعمال‌شده همزمان با اعلام توافق فراگير مي‌داند و از مذاكره‌كنندگان مي‌خواهد خطوط قرمز تعيين‌شده توسط مقام معظم رهبري و نكات مطرح‌شده در سخنراني اخير معظم‌له را رعايت نمايند. بيانيه پاياني راهپيمايي ديروز همچنين بر نهادينه‌سازي رويكرد «اقتصاد مقاومتي» و مديريت جهادي و انقلابي نيز تأكيد كرده بود. در بخش پاياني اين بيانيه نيز تأكيده شده است: ملت مجاهد و شهيدپرور ايران اسلامي، دستاوردها و توانمندي‌هاي خود در حوزه صنعت دفاعي به‌ويژه اقتدار موشكي را نماد قدرت بازدارندگي، تضمين امنيت ملي و غيرقابل مذاكره با جبهه بهانه‌جويان و زورگويان در فرآيند مذاكرات هسته‌اي دانسته و به قدرت‌هاي استكباري هشدار مي‌دهد در صورتي كه بخواهند در پي تحقير ايرانيان برآمده و با انجام خطاي محاسباتي، امنيت و منافع ملي ملت ايران را با تهديد و خطر مواجه سازند با ضربه متقابل ملت مقاوم ايران روبه‌رو شده و به مدد نيروهاي مسلح و مقتدر كشور با پاسخ قاطع، ويرانگر و غيرقابل مهار خود در تمامي موقعيت‌هاي دسترسي به دشمن، باعث عبرت و پشيماني زورگويان خواهد شد. اما در حاشيه اين راهپيمايي چهره‌هاي سياسي  در گفت‌و‌گو با خبرنگاران به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند.
 
  ديدگاه رهبري را دنبال مي‌‌كردم
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان روز گذشته در حاشيه راهپيمايي 22 بهمن در تهران در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارات مقام معظم رهبري درباره توافق يك مرحله‌اي با گروه 5+1 عنوان كرد: هميشه نظرات و ديدگاه‌ها، رهنمودها و خط‌قرمزهايي كه مقام معظم رهبري مطرح كردند، راهنما و روشي بوده است كه ما از آن استفاده كرده‌ايم و در اين مدت يار و كمك ما بوده است. ديدگاهي كه بنده در مذاكرات دنبال مي‌كردم، همين بوده و خوشحالم كه نظر مقام معظم رهبري نيز همين مي‌باشد.
وي گفت: رسيدن به توافق مستلزم اراده طرف مقابل است. وزير خارجه در پاسخ به اين پرسش كه آيا تا پايان سال جاري توافق حاصل مي‌شود يا نه؟ اظهار داشت: رسيدن به توافق مستلزم اراده سياسي طرف مقابل است و اگر اين اراده باشد همين الان مي‌توان توافق كرد اما اگر طرف مقابل اراده نداشته باشد 10 سال هم مذاكره كنيم به نتيجه نمي‌رسيم. ظريف در پاسخ به اين سؤال كه حمايت مقام معظم رهبري و مردم چه كمكي به شما در مذاكره مي‌كند؟ عنوان كرد: اگر حمايت مردم و رهبري نباشد كار پيش نمي‌رود. خوشحاليم كه مردم خوب ما همواره در كنار تيم مذاكره‌كننده بودند و وام‌دار مقام معظم رهبري هستيم.  
   امريكايي‌ها اگر حسن نيت دارند كار را يكسره كنند  و به سرانجام برسانند
غلامعلي حدادعادل رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس و نماينده مردم تهران در حاشيه راهپيمايي 22‌بهمن در مورد مذاكرات هسته‌اي اظهار داشت: تجربه يك‌سال‌و نيم اخير ثابت كرده امريكايي‌ها مايل به حل اين مسئله نيستند. به اصطلاح مي‌خواهند استخوان لاي زخم بگذارند. رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري تأكيد كرد: امريكايي‌ها اگر حسن‌نيت دارند كار را يكسره كنند و به سرانجام برسانند كه اين مورد قبول ما است.

   بايد سريع‌تر مذاكرات به نتيجه برسد
محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در جمع راهپيمايان تهراني اظهار داشت: بايد سريع‌تر مذاكرات به نتيجه برسد و مسائل مربوط به توليد كشورمان كه در بلاتكليفي قرار دارد، زودتر مشخص شود. وي درباره پيام راهپيمايي 22 بهمن نيز گفت: اين حضور مردم به اين معناست ما بر ارزش‌هاي انقلاب خود ايستاده‌ايم و اين نعمت بزرگ را از دست نمي‌دهيم. رضايي افزود: توافق سياسي يك شكلات محسوب مي‌شود و مسائل ما را خيلي حل و فصل نمي‌كند. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: البته در مورد مذاكرات هسته‌اي به اندازه كافي صحبت شده است و نقاط اختلاف توافق روشن است. وي با بيان اينكه نبايد بيش از اين وقت تلف كرد، گفت: اگر مذاكرات سريع‌تر به توافق برسد، مسائل مربوط به توليد داخلي سريع‌تر مشخص مي‌شود.

   بايد تحريم‌ها برداشته شود
محمد سرافراز رئيس سازمان صداوسيما با حضور در جمع راهپيمايان تهراني در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تحريم‌هاي ظالمانه‌اي كه عليه ايران انجام شده و طولاني شدن مذاكرات قطعاً حق ملت ايران نيست. وي در مورد تك‌مرحله‌اي شدن توافق كه رهبر معظم انقلاب اخيراً بر آن تأكيد داشتند، گفت: بايد تحريم‌ها برداشته شود. سرافراز اضافه كرد: طرح دو مرحله‌اي كردن مذاكرات منجر به طولاني شدن آن مي‌شود و اين درست نيست، چراكه بايد تكليف مذاكرات مشخص شود.
 
  مذاكرات يك مرحله‌اي درست است
آيت‌الله هاشمي شاهرودي عضو مجلس خبرگان در مسير راهپيمايي 22 بهمن در جمع خبرنگاران گفت: براي مقابله با استكبار جهاني در راهپيمايي حاضر شديم تا عزت مردم را نشان دهيم و عزت بيشتري در انقلاب ايجاد شود. وي در رابطه با تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي گفت: تيم هسته‌اي با قدرت بيشتري براي مذاكره مي‌رود و با توجه به سخنان مقام معظم رهبري زير بار حرف استكبار نمي‌رود و حق ملت را حفظ مي‌كند. هاشمي شاهرودي با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري در انجام مذاكرات يك مرحله‌اي گفت: مذاكرات يك مرحله‌اي درست است زيرا اگر مذاكرات در چند مرحله صورت گيرد استكبار با نيرنگ سعي مي‌كند از راه‌هاي مختلف مانند برنداشتن تحريم، مسائلي را براي ما ايجاد كند.
 
تك‌مرحله‌اي شدن توافق در دستور كار تيم مذاكره‌كننده كشورمان قرار خواهد گرفت
محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات روز گذشته در مورد فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر اينكه در مذاكرات ابتدا نبايد بر سر كليات توافق شود و سپس بر سر جزئيات، گفت: قطعاً تك‌مرحله‌اي شدن توافق در دستور كار تيم مذاكره‌كننده كشورمان قرار خواهد گرفت.

  جزئيات در يك مرحله به تصويب برسد
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در حاشيه راهپيمايي 22 بهمن در شهر اصفهان گفت: ما از ابتدا اعلام كرديم مسئله هسته‌‌اي از طريق راه‌حل سياسي قابل حل‌‌و‌فصل است و بر اساس فتواي مقام معظم رهبري ملت ايران به دنبال ساخت سلاح هسته‌اي نيست. رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ايران هيچ‌گاه ميز مذاكره را ترك نكرده است، افزود: اين غرب بوده كه گاه ميز مذاكرده را ترك كرده و با زبان زور به دنبال نفي انرژي صلح‌آميز هسته‌اي ايران بوده است. وي خاطر نشان كرد: هيچ‌يك از مسئولان و سران نظام با توافق مخالف نيستند و هيچ عجيب نيست اگر مخالفت‌هايي در اين زمينه از سوي برخي افراد مطرح مي‌شود زيرا در ايران دموكراسي حاكم است.
لاريجاني با بيان اينكه مقام معظم رهبري و همه قوا از توافق در مسئله هسته‌اي حمايت مي‌كنند، اظهار كرد: اين حمايت از توافقي است كه همراه با عزتمندي و حفظ دستاوردهاي هسته‌اي ملت ايران باشد و برخي از مشكلات اقتصادي كشور را مرتفع كند، اگر مذاكرات در چنين چارچوبي به نتيجه برسد همان توافق خوب مد‌نظر رهبري است كه در سخنراني اخيرشان از آن ياد كرده‌اند. رئيس مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: امريكا و كشورهاي 5+1 در صورتي كه از دو چيز پرهيز كنند مي‌توانند به توافق برسند، يكي اينكه مبناي توافق بايد مقررات بين‌المللي باشد و ديگر اينكه كشورهاي امريكايي به دنبال فريب‌كاري و وضع ضوابط خاص نباشند كه ملت به اين شگردها آشناست و جواب رد به آن مي‌دهد. وي تصريح كرد: اين كشورها به دنبال اين نباشند كه در مذاكرات، نياز خود را به عنوان نياز ايران به ما بفروشند كه اين كالا در ايران خريدار ندارد و ما بهتر از شما به شرايط منطقه آگاه و از نيازهاي شما مطلع هستيم. لاريجاني خطاب به كشورهاي 1+5 تأكيد كرد: ضرورتي ندارد به صورت تصنعي موضوع تحريم‌ها را آنقدر بزرگ جلوه دهيد تا نياز خود را پشت آن پنهان كنيد كه مسئولان به خوبي آگاهند و پاسخ قاطعي به اين موضوع خواهند داد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سخنان يكي از مسئولان غربي مبني بر اينكه اگر ايران تا فلان زمان تصميم سياسي نگيرد ما ميز مذاكره را ترك مي‌كنيم، گفت: ايران هيچ وقت ميز مذاكره را ترك نمي‌كند زيرا منطق دارد. وي تصريح كرد: بناي ايران وقت‌گذراني در مذاكرات نيست، كليات و جزئيات مذاكرات در يك مرحله مي‌تواند به تصويب برسد و ملت ايران زبان زور را با صلابت پاسخ مي‌دهد.

‌   فلسطين مصداق چند‌مرحله‌اي شدن توافق
حيدر مصلحي وزير سابق اطلاعات با حضور در جمع راهپيمايان تهراني و در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاكرات هسته‌اي تيم ايراني و 5+1 اظهار داشت: امريكا به دنبال ايجاد فرصت و زمان است تا بتواند خط‌مشي خود را براي نابودي انقلاب اجرا كند.
وزير سابق اطلاعات به اظهارات اخير مقام عظماي ولايت و تأكيد ايشان بر تك‌مرحله‌اي شدن توافق هسته‌اي اشاره و خاطرنشان كرد: قطعاً رهبري چنين چيزهايي را مي‌بينند كه توافق دارند يك مرحله‌اي باشد و تمام شود. مصلحي تأكيد كرد:‌فلسطين مصداق چند مرحله‌اي شدن توافق است كه پس از دهها مرحله به نتيجه نرسيده است.
 
  مذاكرات بايد با يك برنامه انجام شود
آيت‌الله احمد جنتي عضو مجلس خبرگان روز گذشته در مسير راهپيمايي 22 بهمن گفت: امروز روز عيد ما است، با اينكه در تقويم ذكر نشده، ولي 22 بهمن عيدي بالاتر از نوروز است. وي افزود: امروز روزي است كه عزت‌مان را حفظ كرديم و قدرت و استقامت خود را نشان داديم. امروز روز مقاومت در برابر تهديدها است. جنتي گفت: به استكبار اعلام مي‌كنيم كه هر چه گزينه دارند پياده كنند، ما نمي‌ترسيم. وي با بيان اينكه تكليف تيم هسته‌اي را مقام معظم رهبري مشخص كرده‌اند، گفت: مذاكرات بايد در يك جلسه و يك برنامه انجام شود تا نتوانند ما را دور بزنند، حرف ما در مذاكرات روشن است.
 
  امريكايي‌ها مسئول شكست مذاكرات
جعفري دولت‌آبادي دادستان تهران در حاشيه راهپيمايي 22 بهمن تهران درباره مذاكرات هسته‌اي و كارشكني‌هاي اخير امريكا در مسير مذاكرات گفت: قطعاً مسئول شكست احتمالي مذاكرات امريكايي‌ها هستند. وي ادامه داد: ايران بارها حسن نيت خود را ثابت كرده است. دادستان تهران افزود: حضور پرشور مردم و تدابير مقام معظم رهبري و سياست‌هاي انقلابي نظام مشخص مي‌كند كه امريكايي‌ها بايد پنبه تسليم شدن و فريب ملت ايران را از گوش خود در بياورند.
 
  شرارت‌هاي دشمن قابل مشاهده است
آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي در حاشيه حضور در راهپيمايي يوم‌الله 22 بهمن در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار كرد: دشمن‌شناسي از ويژگي‌هاي بارز ملت ايران است و مردم ما مي‌دانند در مقابل دشمن چگونه اقدام كنند. وي تأكيد كرد: شرارت‌هاي دشمن در سالي كه گذشت به خوبي براي ملت قابل مشاهده بود و البته مردم ما نيز اقدامات لازم را در برابر دشمن انجام دادند و مواضع را در مواقع لازم اتخاذ كردند.

   راهپيمايي 22 بهمن نشانه اقتدار نظام
آيت‌الله حسين نوري‌همداني در حاشيه حضور در راهپيمايي يوم‌الله 22 بهمن اظهار كرد: اين حضور همايشي باشكوه و نمايشي حماسي از قدرت، عظمت و توانمندي اسلام و انقلاب است. وي تأكيد كرد: مردم با حضور خود در صحنه حمايت از دين اسلام، انقلاب، نظام و آرمان‌هاي امام و ولايت‌فقيه را به همه دنيا نشان دادند. آيت‌الله نوري‌همداني تأكيد كرد: حضور گسترده مردم در راهپيمايي يوم‌الله 22 بهمن برائت از استكبار جهاني به سركردگي امريكا و برائت از جريان اسلام‌ستيزي فرانسه بوده و قدرت، عزت و عظمت و وحدت اسلامي را به همگان ثابت مي‌كند. وي تأكيد كرد: مردم با حضور در راهپيمايي 22 بهمن نشان مي‌دهند كه با علاقه و ايمان بيشتري از انقلاب و نظام حمايت كرده و اين انقلاب را مقدمه‌اي براي ظهور امام عصر(عج) مي‌دانند و با وفاداري كامل تا پاي جان براي حفظ اين انقلاب ايستاده‌اند.

   ملت ميز و گزينه‌هايش را در هم مي‌كوبد
آيت‌الله عبدالله جوادي‌آملي روز گذشته در حاشيه حضور در راهپيمايي يوم‌الله 22 بهمن اظهار كرد: حضور مردم در راهپيمايي يوم‌الله 22 بهمن يك وظيفه ديني است و اين حضور پيام‌هاي بسيار روشني براي كشورهايي نظير مصر و يمن دارد كه به استقلال خود توجه داشته باشند. وي با اشاره به اينكه غربي‌ها مي‌گويند كه گزينه‌هايي روي ميز دارند، تأكيد كرد: ملت ايران هم ميز را وارونه مي‌كند و هم گزينه‌هاي استكبار را در هم خواهد كوبيد. آيت‌الله جوادي‌آملي تصريح كرد: اميدواريم در پرتو عنايت الهي نظام، رهبري، دولت، ملت و اين انقلاب تا ظهور امام عصر(عج) از هر خطري در امان باشد.

   22 بهمن، روز بيعت مجدد
حجت‌الاسلام حسين طائب رئيس سازمان اطلاعات سپاه با اشاره به حضور بي‌نظير مردم در راهپيمايي امسال اظهار داشت: روز 22 بهمن، روز بيعت مجدد مردم با انقلاب اسلامي و امام راحل و رهبر معظم انقلاب است. وي افزود: مردم امروز آمده‌اند تا بر سياست‌هاي كلان نظام صحه گذاشته و بگويند پشت سر مسئولان هستند. طائب با بيان اينكه امروز مسئله هسته‌اي و بحران‌هاي ساخته دست امريكا در منطقه موضوع اصلي ما براي مقاومت است، تصريح كرد: ملت ايران از همه جريان‌ها، اقشار و نسل‌هاي اول، دوم و سوم در صحنه حضور دارند و بر خواسته‌هاي اساسي گفتمان اصيل انقلاب اسلامي تأكيد مي‌ورزند كه از جمله اين خواسته‌ها مقابله و ايستادگي در برابر تهديد و تحريم‌هاي ظالمانه غرب است. وي ادامه داد: رهبر انقلاب در فرمايشات اخير خود راه را بر خدعه امريكا مسدود كردند و موضع‌گيري اخير اوباما و جان‌كري حاكي از عصبانيت و ناچاري امريكا در مقابل اين هوشمندي هميشگي رهبر معظم انقلاب است. طائب خاطر‌نشان كرد: امروز امريكا در صحنه جهاني مستأصل است و اين امريكا است كه زمين خورده، بنابراين ملت ايران به ايستادگي خود ادامه مي‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار