کد خبر: 702341
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
آتشي كه كاخ سفيد را تهديد مي‌كند
مجموع تحولات جهان سبب شده است كه فضاي نظام بين الملل به طور كامل به سمت امنيتي شدن پيش برود و براي آمريكا تنها آرزوي رهبري دنيا باقي بماند. همانند اروپاي پس از جنگ جهاني دوم

جوان آنلاين: باراك اوباما در تازه ترين اقدام، راهبرد امنيتي جديد آمريكا را تنظيم كرده و ارائه داده است. در اين راهبرد آمده است كه واشنگتن بر نقش رهبري بر جهان تاكيد دارد اما علاقه ندارد خود را بيش از حد در چالش ديگر كشورها وارد كند.

رئيس جمهور آمريكا اين سند را در 29 صفحه تنظيم كرده و ارائه داده است و قصد دارد به دوستان و دشمنان خود بگويد سال هاي آينده را چگونه سپري خواهد كرد.

البته رئيس جمهور آمريكا همراه با اين سند راهبردي،‌ بيانيه اي را نيز صادر كرده و در آن تاكيد كرده است كه واشنگتن نمي خواهد «مسير تحولات جهان را تعيين كند».

حال سوال اين است كه آمريكا اگر هم بخواهد آيا از اين توان برخوردار است كه مسير رخدادهاي جهان را تعيين كند و پيش پاي آنها برنامه بريزد.

آمريكا در حال حاضر در سراسر جهان با مشكلات فراواني روبرو است كه قدرت هاي نوظهور و برآمدن غول ها اقتصادي از جمله چين و متحدانش از جمله آنها است. از سوي ديگر ميزان درگيري هاي امنيتي در جهان بسيار گسترش پيدا كرده و نمي تواند «شيطان» هاي دست آموز خود را در سراسر دنيا از جمله خاورميانه كنترل و مديريت كند. اين موضوع را هر چه بيشتر مي توان در داعش ديد.

جنگ خودساخته اوكراين كه به تمامه اروپا را تهديد مي كند از ديگر مشكلاتي است كه آمريكا قادر به جمع كردن آن نيست و به همين مناسبت تنها در حال پيگيري چالش هايي است كه روسيه‌ي دشمن و اروپاي دوست با آن مواجه هستند.

مجموع تحولات جهان سبب شده است كه فضاي نظام بين الملل به طور كامل به سمت امنيتي شدن پيش برود و براي آمريكا تنها آرزوي رهبري دنيا باقي بماند. همانند اروپاي پس از جنگ جهاني دوم كه تمام قدرت خود را به واسطه رقابت‌هاي بي منطق، موقعيت امنيتي و جنگ خودساخته جهان از دست داده بود اما علاقه نداشت رهبري را از دست بدهد تا زماني كه ناچار شد.

روند كنوني تحولات جهان نشان مي دهد كه آمريكا با فروافتادن در اين مسير چاره اي براي نظاره و پي گيري افول روز به روز قدرت خود ندارد و بهترين تصميم در اين موقعيت آن است كه واقعيت را بپذيرد و اشتباه دولتمردان اروپايي در نيمه دوم قرن بيست را تكرار نكند تا همه دنيا به آتش جنگ فرو نرود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار