کد خبر: 702116
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۴
مراجع تقليد به وزارت ارشاد اولتيماتوم دادند
آيا رئيس‌جمهور به انتقاد مراجع تقليد واكنش نشان خواهد داد؟
محمدصادق عابديني
به دنبال افزايش حواشي و اقدامات سؤال‌انگيز وزارت ارشاد چند تن از مراجع تقليد نسبت به وضعيت اين وزارتخانه هشدار شديدالحني دادند. اين موضوع توجه‌ها را معطوف به حسن روحاني رئيس‌جمهور مي‌كند كه پيش‌تر گفته بود نظر مراجع تقليد برايش از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
به گزارش «جوان»، در ايام دهه فجر و بزرگداشت پيروزي انقلاب اسلامي، آيات‌عظام مكارم‌شيرازي، نوري‌همداني، صافي‌گلپايگاني و علوي‌گرگاني از عملكرد وزارت ارشاد انتقاد و از اقدامات اين وزارتخانه اعلام نارضايتي كردند.

مردم در برابر ارشاد سكوت نخواهند كرد

روز گذشته آيت‌الله حسين نوري‌همداني در جلسه درس خارج فقه خود اظهار كرد: اسلام به بيان قوانين و احكام عنايت داشته و امام و رهبري معرفي شده كه قوانين را تبيين، حفظ و اجرا كند.
وي خاطرنشان كرد: هر جايي بحثي بخواهد باشد، فصل‌الخطاب، بيان رهبري است و ارزش‌ها را حفظ كرده و سعي بر اجرا و عملي كردن آنها دارند، بنابراين ولايت فقيه بايد وجود داشته باشد، زيرا پيامبر و امام در بين مردم نيستند و بايد نايب امامي باشد.
اين مرجع تقليد با اشاره به دهه فجر گفت: دهه فجر، دهه مهمي است و بايد از اين ايام براي بيان اركان، اهداف و بركات انقلاب استفاده كنيم و در اين دهه قدرت‌ها و مثلث‌هاي برابر انقلاب در هم كوبيده شد.
وي با بيان اينكه در برابر امام خميني(ره) مثلثي مانند غرب قرار داشت، خاطر نشان كرد: در آن دوران اروپا و امريكا به صدام كمك مي‌كردند و صهيونيست‌ها و سرسپردگاني مانند عربستان در برابر انقلاب بودند و اكنون نيز انقلاب در برابر اين مثلث شوم قرار دارد.
آيت‌الله نوري‌همداني با بيان اينكه از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به زن اجازه داده شده كه به آوازه‌خواني در بين مردم بپردازد، گفت: حرف و صحبت متعارف زنان با رعايت موازين اسلامي اشكالي ندارد، ولي آوازه‌خواني با هيچ وسيله‌اي نمي‌تواند معمول شود و جلوي آن را مي‌گيريم.
وي يادآور شد: خواندن زن و موسيقي زن در برابر مردان براساس قرآن كريم حرام است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حق ندارد، چنين كاري كند و مردم ساكت نمي‌مانند.

جلوي آثار خلاف اسلام گرفته شود

آيت‌الله نوري‌همداني خاطر نشان كرد: هر فيلم، جشنواره، كتاب و موسيقي كه متضمن ارزش‌هاي انقلابي نباشد، جلوي آن را مي‌گيريم.
وي عنوان كرد: حوزه علميه قم از ابتدا زير پرچم انقلاب همراه امام بوده و امروز نايب امام خميني(ره) يعني آيت‌الله خامنه‌اي همراه مؤيد نظام بوده، حوزه بيدار و هوشيار است و هر فيلم، كتاب و موسيقي از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خلاف اسلام باشد، جلوي آن را مي‌گيريم.
آيت‌الله نوري‌همداني با بيان اينكه آزادي بيان ما بايد در چارچوب اسلام باشد، گفت: كشور فرانسه، پيامبر اكرم(ص) را به اسم آزادي بيان مي‌كوبد، هر دولتي باشد، بايد بداند ما طرفدار اسلام هستيم و هر كسي بخواهد بر خلاف موازين اسلام گام بردارد با آن مخالفت مي‌كنيم، بايد امروز از بروز اين موارد جلوگيري كنيم تا در آينده مشكلي در زمينه‌هاي ديگر به وجود نيايد.

ابراز نگراني از مجوزهاي خلاف شرع

آيت‌الله صافي‌گلپايگاني از صدور مجوزهاي خلاف شرع از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ابراز نگراني و تأكيد كرد: دولتمردان همان‌طور كه به مسائل اقتصادي و رفاه و آسايش مردم بايد توجه داشته باشند، به مسائل ديني و اخلاقيات در جامعه هم بايد توجه بيشتري كنند. اين مرجع تقليد تأكيد كرد: مردم با ايمان و دلسوزان انقلاب اسلامي توقع دارند مسئولان وزارت ارشاد به وظايف ديني خود عمل كرده و جلوي منكرات و محرّمات را بگيرند.
حضرت آيت‌الله صافي‌گلپايگاني تأكيد كرد: وزارت ارشاد اسلامي وظيفه بسيار سنگيني برعهده دارد. شيوع بعضي از منكرات در جامعه موجب تضعيف نظام اسلامي است. منكر هرگز با مجوز نهادي، معروف و مشروع نخواهد شد.
اين مرجع تقليد بيان داشت: دولتمردان ما همان‌طور كه به مسائل اقتصادي، رفاه و آسايش مردم بايد توجه داشته باشند، به مسائل ديني و اخلاقيات در جامعه هم بايد توجه بيشتري كنند.

نبايد اجازه دهيم برخي‌ها اهداف امام و انقلاب را به بيراهه بكشانند

آيت‌الله سيدمحمدعلي علوي‌گرگاني روز گذشته در ديدار با اعضاي برگزار كننده كنگره شهداي بسيج دانشجويي استان قم با اشاره به اينكه راه شهدا همچنان ادامه دارد، گفت: مسئوليت ما در اين زمينه زياد است و بايد همه توان خود را در راستاي تعظيم مقام شهدا صرف كنيم؛ چراكه استقلال كشور و ثبات انقلاب اسلامي را مديون اين عزيزان هستيم.
حضرت آيت‌الله علوي‌گرگاني با تأكيد بر اينكه بايد جلوي نفوذ بيگانگان را در كشور بگيريم، ابراز داشت: دست‌هاي بيگانگان در حال خرابكاري در همه اركان جامعه است و مي‌خواهد انقلاب اسلامي را به انحراف بكشاند و ما بايد با آن مقابله كنيم.
اين استاد برجسته درس خارج حوزه علميه با اشاره به اينكه دشمن با لباس حق و اهداف مقدس به ميدان مي‌آيد، اظهار داشت: آنها مي‌خواهند فرزندان اين انقلاب را به انحراف بكشانند و فريب دهند و ما بايد در اين زمينه بسيار هوشيار باشيم، نگذاريم آنها به اهداف خود برسند.
وي با تأكيد بر اينكه انقلاب اسلامي ايران با همه انقلاب‌هاي ديگر دنيا تفاوت بسياري دارد، تصريح كرد: انقلاب ما بر پايه دين و مذهب است و خون‌هاي بسياري براي آن ريخته شده است.
حضرت آيت‌الله علوي‌گرگاني در پايان با اعتراض نسبت به تك‌خواني خواننده‌هاي زن در كشور و مجوز وزارت ارشاد به انتشار آلبوم تك‌خواني بانوان خاطر نشان كرد: نبايد اجازه دهيم برخي‌ها اهداف امام و انقلاب را به بيراهه بكشانند و عزت زنان جامعه را به بازي بگيرند؛ چراكه يكي از اهداف امام خميني(ره) از انقلاب اسلامي تكريم زن و مقام زن در جامعه است.

داد مردم از وزارت ارشاد بلند است

روز گذشته همچنين آيت‌الله ناصر مكارم‌شيرازي نيز در جلسه درس خارج فقه خود، از اينكه اقدامات نسنجيده و نادرست وزارت ارشاد زمينه كمرنگ شدن ارزش‌ها را فراهم مي‌كند، انتقاد كرد و گفت: اخيراً ديده مي‌شود كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارزش‌هاي انقلاب را يكي پس از ديگري زير پا مي‌گذارد و شكايت پشت سر هم از وزارت ارشاد اسلامي مطرح مي‌شود؛ داد مردم بلند شده است.
اين مرجع تقليد تأكيد كرد: مردم از ما توقع دارند كه تذكر دهيم؛ اميدواريم اين تذكرات سبب هوشياري شود و افرادي كه در وزارت ارشاد هستند، مردم انقلابي را ناراحت نكنند، روي مردم انقلابي بايد بيش از همه حساب كرد، همين مردم انقلابي بودند كه انقلاب كردند؛ ناراحت كردن آنها خوب نيست.
آيت‌الله مكارم‌شيرازي جلسه‌اي نيز با اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس داشت. استاد برجسته حوزه علميه قم در اين جلسه گفت: از نظر ديني و از نگاه نظام اسلامي، كميسيون فرهنگي مهم‌ترين بخش در مجلس است زيرا تا زماني كه مسائل فرهنگي و اجتماعي حل نشود، تمام جامعه در خطر خواهد بود.
وي افزود: بارها اين جمله را گفته‌ام كه مسائل فرهنگي به راحتي به مسائل سياسي و اقتصادي تبديل مي‌شوند؛ بر همين اساس نفوذ در بخش‌هاي ديگر هم خواه ناخواه برعهده اين كميسيون خواهد بود.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه افزايش طلاق، افزايش خريد و فروش مواد مخدر و مواردي از اين دست مشكلاتي را در بخش‌هاي گوناگون به وجود مي‌آورد، عنوان داشت: هرچه در راستاي حل اين مشكلات تلاش شود باز هم اهميت آن كم نمي‌شود.
وي ادامه داد: مهم اين است كه وسيله اجراي تصميمات گرفته شده توسط كميسيون فرهنگي مجلس هم مشخص باشد وگرنه تصميم‌گيري‌ها بي‌خاصيت خواهند شد.
آيت‌الله مكارم‌شيرازي با اشاره به انواع مسائل فرهنگي خاطرنشان كرد: برخي موارد هستند كه به‌طور غيرمستقيم به مشكلات فرهنگي تبديل مي‌شوند؛ بيكاري جوانان مفاسدي در پي دارد كه جزو معضلات فرهنگي به شمار مي‌روند.
استاد برجسته حوزه علميه قم بيان داشت: هنوز هم گاهي اوقات برخي انديشه‌هاي روشنفكرمآبانه يا غربزده جلوي بعضي دستورات اسلامي را مي‌گيرند ولي نمايندگان مجلس بايد با تبعيت از امام راحل و رهبر معظم انقلاب اين عقيده را داشته باشند كه مسائل شرعي و ديني از جوسازي‌هاي محيطي تأثير نمي‌پذيرند و در اين بين با تدبير عمل كنند.
وي با بيان اينكه هيچ خشونتي در امر به معروف و نهي از منكر وجود ندارد، افزود: بايد اين‌گونه مباحث را به خوبي براي مردم و مسئولان تبيين كرد.
آيت‌الله مكارم‌شيرازي با تأكيد بر مستدل بودن همه مباحث قانوني و اجرايي عنوان داشت: در بحث امر به معروف و نهي از منكر گاهي گفته مي‌شود گناه هيچ‌كس را بر ديگري نمي‌نويسند در حالي‌كه اين منطق اشتباه است و زندگي اجتماعي افراد به يكديگر گره خورده است.
اين مرجع تقليد گره‌خوردن سرنوشت انسان‌ها به يكديگر را دليل امر به معروف و نهي از منكر دانست و افزود: اين امر علاوه بر اينكه دليل نقلي دارد از نظر عقلي هم اثبات مي‌شود.
وي در ادامه با اشاره به برخي سخناني كه از وزارت ارشاد شنيده مي‌شود، گفت: بعضي از اين سخنان نگراني‌هايي را به دنبال داشته؛ نمي‌دانم اگر بحث عفاف و حجاب به دست ارشاد سپرده شود، كاري صورت مي‌گيرد يا تعطيل مي‌شود.
آيت‌الله مكارم‌شيرازي تصريح كرد: چرا گفته مي‌شود مميزي در كتاب نباشد يا اينكه روزنامه توهين‌كننده به حضرت علي(ع) تعطيل نشود يا اينكه اصرار به رفع فيلتر فيسبوك چه معنايي دارد؟
استاد برجسته حوزه علميه قم با بيان اينكه اين‌گونه حرف زدن موجب مي‌شود ارشاد اسلامي به ارشاد غيراسلامي تبديل شود، گفت: در مقاله روزنامه بهار آمده بود كه علماي اسلام جاهل هستند كه بر مسئله غدير تأكيد مي‌كنند و سؤال اينجاست كه چرا گفته مي‌شود اين روزنامه را تعطيل نكنيد.
انتقاد مراجع تقليد از وزارت ارشاد بي‌شك نشانه‌اي از عمق نگراني است كه از عملكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دولت يازدهم وجود دارد. وزارت ارشاد به دليل اهميتي كه دارد در معرض ديد و توجه تمامي اقشار جامعه است و به همين دليل است كه اقدامات حاشيه‌ساز وزارتخانه از ديد مراجع تقليد دور نمانده است. تأكيد مراجع تقليد بر كوتاه ننشستن در مقابل اقداماتي كه از نظر فرهنگي به اسلام ضربه مي‌زند، هشدار دوباره‌اي به ارشاد است؛ هشدارهايي كه مي‌تواند تا پيش از ورود قانوني مجلس شوراي اسلامي يا اقدام انقلابي مردم، باعث تصحيح عملكرد وزارت ارشاد و بازگشت اين وزارتخانه به مسير اصلي خود شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
طمطراق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
0
3
زنده باد مراجع اسلام
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار