کد خبر: 700954
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸
جنتي يك گام به تك‌خواني بانوان نزديك‌تر شد
آلبوم موسيقي «تو را‌ اي كهن بوم و بر دوست دارم» با صداي نوشين طافي و محسن كرامتي كه مجوز رسمي ارشاد را نيز دارد طي مراسمي رونمايي شد.
 آلبوم موسيقي «تو را‌ اي كهن بوم و بر دوست دارم» با صداي نوشين طافي و محسن كرامتي كه مجوز رسمي ارشاد را نيز دارد طي مراسمي رونمايي شد.
علي جنتي، وزير ارشاد پيش از اين از تك‌خواني بانوان دفاع كرده بود و اين‌بار با انتشار آلبومي كه در آن صداي غالب با يك زن است، ارشاد يك گام به آنچه جنتي گفته بود، نزديك‌تر شد.
اگرچه سابقه توليد آثار موسيقي به صورت همخواني خواننده زن و مرد، به پيش از دوران تصدي جنتي باز مي‌گردد، اما آنچه آلبوم «تو را ‌اي كهن بوم و بر دوست دارم» را متمايز مي‌كند، اين است كه هم در اجراي قطعات موسيقي و هم در اخبار منتشر شده درباره اين آلبوم، تلاش شده است تا ضريب بيشتري به صداي خواننده زن داده شود و حتي در برخي از رسانه‌ها آلبوم را به عنوان خواننده زن آن معرفي كرده‌اند.
 نوشين طافي، خواننده موسيقي سنتي است كه قطعات تك‌خواني نيز از وي منتشر شده، اما در اين آلبوم كه اولين آلبوم موسيقي رسمي وي به شمار مي‌رود، طافي از همخواني استاد آواز خود محسن كرامتي استفاده كرده است.
مراسم رونمايي اين آلبوم موسيقي كه توسط شركت آواي باربد تهيه شده، در فروشگاه جديد نشر چشمه برگزار شد و داراي حواشي بود.
در ابتداي اين برنامه، سيدعباس سجادي مجري تلويزيون كه برنامه دستان را در شبكه چهار با محوريت موسيقي اجرا مي‌كند، با انتقاد از اينكه سال‌ها است صداي بانوان كشور شنيده نمي‌شود، مي‌گويد: تلاش‌هايي در دست انجام است تا بتوانيم از اين وديعه الهي استفاده كنيم و مؤسسه آواي باربد به مديريت آقاي حميد اسفندياري از پيشگامان چنين حركتي بوده است كه در اين آلبوم شاهد آن هستيم.
 پيمان خازني، آهنگساز آلبوم «تو را ‌اي كهن بوم و بر دوست دارم» در اين مراسم با اشاره به اينكه سابقه آشنايي وي با نوشين طافي به سال 87 باز مي‌گردد، مي‌گويد: در اولين ملاقاتمان، نوشين طافي براي من دشتي اجرا كرد و بعد از چند جلسه كه با ايشان داشتم، سعي كرديم تا با جهان موسيقايي يكديگر بيشتر آشنا شويم تا آلبومي هدف‌دار را به جامعه ارائه كنيم.  
در ادامه برنامه محسن كرامتي با اعتراض به محدوديت خوانندگي زنان مي‌گويد: همه ما با صداي يك بانو كه براي ما لالايي مي‌خواند با موسيقي آشنا مي‌شويم و آن بانو مادر ماست. بياييد تمامي بانوان را مثل مادر خود بدانيم و اجازه دهيم تا صدايشان شنيده شود.
سپس علي غضنفري، شاعر و ترانه‌سرا نيز كه از ميهمانان مراسم رونمايي بود، مي‌گويد: چرا بانوان ما از حق مسلمي كه به آنها داده مي‌شود بايد تشكر كنند؟ وقتي بانويي صداي خوبي دارد و باعث شادي و انرژي بخشي مي‌شود براي خواندنش و اينكه اجازه خواندن به او داده مي‌شود، چرا بايد تشكر كند؟ ما دنبال نوآوري نيستيم و نمي‌گويم كه سنت‌هاي بدي داريم اما در عصر ارتباط و فناوري هستيم، بنابراين نبايد امر و نهي كنيم كه اين كار را بانوان بكنند و آن كار را نكنند! چرا دنبال اين هستيم كه مدام بانوان را در آشپزخانه ببينيم؟ مگر رسالت بانوان اين است؟
سخنان مجري و ميهمانان برنامه رونمايي از آلبوم «تو را‌ اي كهن بوم و بر دوست دارم» در راستاي عادي‌سازي تك‌خواني بانوان است، چيزي كه وزير ارشاد نيز از آن دفاع كرده، اما در عين حال از نظر شرعي فقها براي آن حرمت شرعي قائل شده و اين حرمت از موارد مورد اجماع در بين مراجع تقليد نيز به شمار مي‌رود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار