کد خبر: 700353
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
ساخت و سازهای غیرمجاز همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان شهری پردیس بوده است و این معضل البته در شهرها و شهرستان‌های اطراف تهران بیش از سایر مناطق کشور به چشم می‌خورد...
ایرج صادقعلی

 ساخت و سازهای غیرمجاز همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان شهری پردیس بوده است و این معضل البته در شهرها و شهرستان‌های اطراف تهران بیش از سایر مناطق کشور به چشم می‌خورد. سود بالای احداث واحدهای مسکونی در حومه پایتخت و استقبالی که برای خرید خانه در نزدیکی تهران به خصوص در مناطق خوش آب و هوای آن وجود دارد، هر سازنده و انبوه‌سازی را بر آن می‌دارد تا در این مناطق دست به ساخت و ساز بزند و البته که با بی‌قانونی و رعایت نکردن اصول پیش‌بینی شده در این بخش، سود سرشار ساخت و ساز بیشتر و بیشتر هم خواهد شد. در این بین، شماری از واحدهای مسکونی غیرمجاز در شهرستان پردیس در ماه‌های اخیر به دستور مقام قضایی تخریب شده است و این عزم جزم وجود دارد که سایر تخلفات نیز رسیدگی و با متخلفان برخورد شود.

****

این روزها گویا عزم مجموعه دولت و دستگاه قضایی شهرستان پردیس برای تخریب ساختمان‌هایی که با رشوه و بی‌قانونی قد علم کرده‌اند، جزم است؛ کاری که از مدت‌ها پیش باید انجام می‌شد.اما در این بین، برخی از کسانی که واحدهای مسکونی آنها در شهرستان پردیس تخریب شده ، مدعی هستند که واحدهای دارای مجوز نیز از سوی ماموران مورد تخریب واقع شده است.فرماندار پردیس در زمینه تخریب‏های صورت گرفته شده در شهرستان پردیس و صحبت‏هایی که در مورد تخریب ساختمان‏های مجوزدار صورت گرفته گفت: به هیچ‌وجه مسکن افرادی که مجوز دریافت کرده‏اند، تخریب نشده است و بدون دلیل قانونی هیچ واحد مسکونی تخریب نخواهد شد.مرتضی حیدری با بیان اینکه عضویتی در کمیسیون ماده 100 و دستگاه قضا ندارد؛ اما مسئولیت شورای تامین شهرستان پردیس بر عهده وی است، افزود: اگر پرونده‏ای شامل تخریب یا جریمه می‏شود، مراحل قانونی را سپری کرده، اما با این وجود برخی از افرادی که حکم تخریب آنها صادر شده است، ادعای بی‏خبری می‏کنند و یا می‏گویند ماموران شهرداری آمدند اما از ساخت جلوگیری نکردند.فرماندار پردیس با تاکید بر اینکه کشور قانون دارد، ادامه داد: شاید در گذشته کوتاهی وجود داشت؛ اما در حال حاضر ماموران شهرداری خبر، اطلاع و اخطار می‏دهند.

سازندگان به اخطار ماموران شهرداری توجه کنند

بنا به گفته فرماندار پردیس، در حال حاضر، سازندگان دچار غفلت شده‏اند و با وجود اخطار ماموران شهرداری باز هم توجهی نمی‏کنند و با خود می‏اندیشند که مانند گذشته است که ماموران می‏آمدند، کاغذهای اخطار را ارائه می‏کردند و اقدامی نمی‏کردند و امروز نیز مانند قبل است.

حیدری با بیان اینکه اگر مردم مدرکی در این زمینه دارند که فردی از آنها وجهی بابت مجوز ساخت اخذ کرده است، به دادستانی تحویل دهند و از حق خودشان دفاع کنند گفت: ما همان‏طور که وظیفه داریم از حقوق عمومی مردم دفاع ‏کنیم، از حقوق خصوصی آنها نیز در این زمینه دفاع خواهیم کرد. نباید اجازه دهیم کسی به مردم کلک بزند و یا وجه غیرقانونی از آنها دریافت کند و ما نیز وظیفه داریم که به این موارد رسیدگی کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر کسی هر گونه مدرکی دارد با مستند کردن آن و حضور در دادستانی به قاضی ویژه تحویل دهد تا در اسرع وقت به حقوق آنها رسیدگی ‏شود افزود: ما برای گذشته به دنبال راهکار هستیم و از هر فردی که کمک کند تا به صورت قانونی به این مسئله پایان دهیم، قدردانی خواهیم کرد و به این دلیل کسانی که امروز اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می‏کنند جرم‏شان قابل گذشت نیست و بدون شک بنای ساخته شده توسط آنها تخریب خواهد شد.

افراد خاطی باید پاسخ‏گو باشند

فرماندار پردیس با بیان اینکه در گذشته بعضی افراد از طرف شهرداری و بخشداری وجوهی را از سازندگان دریافت کردند، تاکید کرد: کسانی که طبق مدارک وجه از سازندگان دریافت کردند، شناسایی شدند و پرونده آنها در حال بررسی است.حیدری تعداد این افراد را محدود دانست و گفت: یک توافق عمومی صورت گرفته بود و افراد با شهرداری توافق انجام می‏دادند و مدارکی هم دارند؛ اما امروز بنده فرماندار هستم و اگر توافقی را خارج از چارچوب قانون انجام بدهم باید جوابگو باشم.فرماندار پردیس با بیان اینکه این موارد خلاف شناسایی شده‏اند که عدد آنها به کمتر از 200 می‏رسد که مسئولان مربوطه باید پاسخ‏گوی آن باشند افزود: اگر توافقات قبلی قانونی بوده باشد، باید به ما نیز این راه را نشان دهند تا ما از این اهرم استفاده و این مشکل را برطرف کنیم؛ اما اگر غیرقانونی بوده باشد، باید جوابگو باشند و آن افراد متکفل این زیان‏ها هستند و باید پاسخگوی این خسارات باشند، مردم نیز می‏توانند از این افراد شکایت کنند و به دلیل انجام خلاف قانون، مطالبات پرداختی خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به مشکلاتی که پیرو ساخت و ساز غیرمجاز در شهرستان پردیس به وجود می‏آید، گفت: تخلفات این افراد شامل رعایت نکردن استحکام بنا، اصول شهرسازی، احداث پارکینگ، افزایش بنا خارج از شرایط منطقه و ... بوده است.حیدری ادامه داد: وقتی ‌دو ‌ملک کنار هم ساخته می‏شوند، حریم دارند و شهرداری متولی این امر است و زمانی که فردی 9طبقه بنا را در زمینی 70 متری می‏سازد، اصول شهرسازی را زیر پا گذاشته است . اگر سازنده برای هر واحد مسکونی پارکینگ تامین نکند، مشکل پارک خودروها به وجود می‏آید که در حال حاضر این مشکل در تهران به وضوح دیده می‏شود.حیدری بیان کرد: در این حالت با توجه به نبود زیرساخت مناسب دچار ترافیک و نبود جای پارک در شهرستان پردیس خواهیم شد و این مشکل باعث اذیت و آزار ساکنان خواهد شد .

وی تامین آب، برق و گاز را از مشکلات ساخت و ساز غیرمجاز دانست و ادامه داد: تمام این زیرساخت‏ها باید با شرایط و پیش‏بینی‏های لازم تامین شود که برخی از سازندگان تمام این موارد را نادیده می‏گیرند.بنا به گفته فرماندار پردیس سازندگان این واحدهای مسکونی خودشان در این 9 طبقه‏ای که ساخته‏اند ساکن نمی‏شوند و این واحدها را تنها برای فروش می‏سازند .این افراد از 60 درصد فضا، 100 درصد آن را اشغال و با این کار عرصه را بر دیگران تنگ می‏کنند؛ آب، برق و گاز تامین نمی‏شود و این مشکلات بعدها دردسرساز خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار