کد خبر: 700216
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
قحطي آب در مدارس استان زنجان ادامه دارد
چشم‌ها به ساعت پشت سر معلم دوخته شده است. همگي خسته از ساعات طولاني درس ثانيه، ثانيه گذشت زمان را دنبال مي‌کنند. همين که صداي زنگ تفريح به گوش مي‌رسد همه دانش‌آموزان که با چهره‌اي عبوس براي اين زمان لحظه شماري مي‌کردند از پشت ميزها با خنده و شادي به سمت در مي دوند.
ميترا شهبازي

چشم‌ها به ساعت پشت سر معلم دوخته شده است. همگي خسته از ساعات طولاني درس ثانيه، ثانيه گذشت زمان را دنبال مي‌کنند. همين که صداي زنگ تفريح به گوش مي‌رسد همه دانش‌آموزان که با چهره‌اي عبوس براي اين زمان لحظه شماري مي‌کردند از پشت ميزها با خنده و شادي به سمت در مي دوند. از قبل با هم قرار مسابقه گذاشته‌اند که چه کسي سريع تر به آب‌خوري خواهد رسيد. هميشه جلوي آب‌خوري جمعيت زيادي ايستاده است. براي همين اول رسيدن براي نوشيدن اين مايع گران‌بها براي هر يک افتخاري خواهد بود. صداي شيطنت و خندها از آب‌خوري مدرسه به گوش مي‌رسد. دانش‌آموزان با چشمان منتظر از گوشه و کنار به شير آب خيره شده و در دستا‌نشان ليوان‌هاي پلاستيکي رنگارنگي ديده مي‌شود که با آب گوارا پر شده است. اين وصفي کوتاه از حياط مدرسه اکثر بچه مدرسه‌اي‌هاي اين روزهاست که با شادي، دوران کودکي‎‌شان را مي‌گذرانند، اما دانش‌آموزان تعدادي از مدارس شهرستان ابهر وضعيتي متفاوت از اکثر محصل‌ها دارند. در کلاس‌هاي درس و حياط آنها، ديگر خبري از آن خنده‌ها و شيطنت‌ها به گوش نمي‌رسد. دانش‌آموزان ابهري مدتي است از نعمت آب بي‌بهره اند و ساعات تفريحشان را با تشنگي و بي‌آبي سر مي‌کنند. چشم‌ها و اميدشان را به تنها مسئولاني که مي‌شناسند دوخته اند تا اين مسئله را برطرف کنند. اما صداي معلمان و کادر مدارس هم به جايي نمي‌رسد. گويا قطعي‌هاي پياپي به علت بدهي چند ميليوني آموزش و پرورش به اداره آبفا است.

*محروميت 15 مدرسه از آب

با ادامه قطعي‌هاي مکرر آب در مدارس اين شهرستان، رییس آموزش و پرورش شهرستان ابهر، مي‌گويد: متاسفانه تعداد مدارسي که از نعمت آب محرومند به 15 عدد رسيده است و علاوه بر قطعی آب اين مدارس، آب اداره آموزش و پرورش نیز به علت بدهی به آبفا سه مرتبه قطع و دوباره وصل شده است.

موسی رضایی، بااشاره به اینکه قطعی‌هاي آب در روزهای پياپي اتفاق افتاده مي‌افزايد: مجموع بدهی سه ساله این اداره به شرکت آبفا شهرستان ابهر 62 میلیون تومان است که از کل اين مبلغ، 16 میلیون تومان در سال 90 پرداخت شده است.البته اين مقدار هم توسط یکی از خیرین برای امر آموزشی پرداخت شده بود که اين اداره مبلغ ياد شده را بابت بدهی آب پرداخت کرد.

متاسفانه هيچ بودجه و اعتبار خاصي براي دستگاه تعلیم و تربیت در نظر گرفته نشده است. از اين رو آموزش و پرورش استان، به همه مدارس بخشنامه‌ای براي پرداخت تمام بدهی ها ارسال کرده است. رییس آموزش و پرورش شهرستان ابهر، با اشاره به سيستم گرمايشي مدارس این شهرستان، مي‌گويد: سیستم گرمایشی مدارس این شهرستان به آب احتیاج دارند، بنابراین با قطعی آب این سیستم ها نیز دچار خسارت شده‌ و برای جبران آن سه میلیون تومان هزینه کرده‌ایم.وی ادامه می دهد: بدهی‌های این دستگاه تعلیم و تربیت به همین جا ختم نمی‌شود. علاوه بر بدهی به شرکت آبفا، 220 میلیون تومان هم به شرکت گاز و برق شهرستان ابهر بدهی داریم که خوشبختانه این ادارات هنوز گاز و برق مدرسه‌ها را قطع نکرده‌اند. این سازمان‌ها برای پرداخت بدهی آموزش و پروش مهلتی داده اند که بدهی را پرداخت خواهیم کرد.

موسی رضایی می‌افزاید: اسامي مدارسي که آب آنها قطع شده است، شامل رازی شناط، آیت الله خامنه ای و نمونه امام صادق(ع)، عبرت، علامه امینی، شهید بهشتی، عترت، پروانه، تلاش و نمونه قایم می‌شود.با توجه به بالا بودن رقم بدهي‌هاي آموزش و پرورش به شرکت‌هاي مذبور، جلساتي بين آنها تشکيل شد. نتيجه اين قرار ملاقات‌ها، قسط بندی بدهی‌ها و چند مرحله‌ای کردن پرداخت‌هاي آن است. از اين رو نه مدارس دچار مشکل مي‌شوند و نه سر شرکت‌های آب، برق و گاز بی‌کلاه مي‌ماند.

پاي درد و دل‌هاي مدير مدرسه شبانه‌روزی امام صادق (ع) که نشستيم، درباره حکايت قطع و وصل شدن‌هاي آب مي‌گويد: قطعی آب در اين مدرسه مسئله جديدي نيست و در تابستان هم مهمانان طرح اسکان را غافلگیر کرد.این مدرسه از جمله مدارس مجری طرح اسکان فرهنگیان ابهر است و متاسفانه با وجود میهمانان تابستانی، آب این مدرسه به مدت 10 روز قطع شد.

جداي از مشکلاتي که براي مهمانان مدرسه ايجاد شده بود، داداشيان با اشاره به اینکه این مدرسه در تابستان میزبان دانش‌آموزان هم برای گذراندن اوقات فراغت بود، مي‌افزايد: دانش‌آموزان برای استفاده از آب و سرویس بهداشتی به ساختمان آتش‌نشانی آن سوی خیابان می‌رفتند.اما با توجه به اينکه خياباني که بين مدرسه و آتش‌نشاني است، جزو پر تردد ترين‌ مسيرهاي ابهر به حساب مي‌آيند، برای دانش‌آموزان خطرات بی‌شماری داشت. از اين رو برای جلوگیری از آسیب دانش‌آموزان به آبرساني با تانکر در مدرسه اقدام کرديم.

* قطعي آب، رد شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در رابطه قطعي‌هاي پياپي آب مدارس که مشکلات زيادي را طبق گفته‌هاي مدير مدرسه امام صادق براي دانش‌آموزان به بار آورده، مي‌گويد: قطع انشعاب آب مدارس و مراکز آموزشی به هیچ عنوان در دستور کار این شرکت قرار نداشته است و در آينده هم چنين چيزي رخ نخواهد داد.

علیرضا جزقاسمی با رد صحبت‌هاي رییس آموزش و پرورش شهرستان ابهر مبنی بر قطعی آب 15 مدرسه این شهرستان مي‌افزايد: هيچ کدام از مدارس اين شهر با قطعي آب مواجه نشده‌اند و کل بدهی ادارات و اماکن ياد شده شهر ابهر بابت آب بها از سال 89 تاکنون مبلغ 520میلیون ریال است که از این میزان 82میلیون ریال مربوط به ساختمان های اداری و مابقی بدهی مراکز آموزشی و مدارس است، اما با وجود پيگيري‌ها و مکاتبات مستمر با مدیران آموزش و پرورش اقدام موثری جهت تسویه حساب و پرداخت معوقات صورت نگرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، با اشاره به صدور 15فقره نامه کتبی و چندین اخطار به اداره آموزش و پرورش، مي‌گويد: اداره ما چندین بار نسبت به تقسیط بدهی آموزش و پرورش با ارسال قبوض به آن اداره اقدام کرده و همکاری های لازم را انجام داده است، اما با توجه به عدم همکاري آن سازمان، قطع موقت انشعاب آب آموزش و پرورش پس از صدور بالغ بر 15فقره نامه کتبی و چندین اخطار جهت پرداخت اقساط در موعد مقرر با اطلاع قبلی و بر اساس آیین نامه عملیاتی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور انجام شد. البته قطع انشعاب آب اين سازمان پس از طی پروسه زمانی حداکثر سه ساعته،‌دوباره وصل شده است.

وي ادامه داد: عدم پرداخت قبوض و بدهی های معوقه موجب اختلال در فعاليت شرکت آب و فاضلاب شده که به تبع آن بر عملکرد آنها اثر منفی دارد. از اين رو از تمامي سازمان‌ها، ادارات و حتي مناطق مسکوني مي‌خواهيم تا نسبت به پرداخت به موقع حساسيت بيشتري از خود نشان دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار