کد خبر: 700188
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
معاون مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :
حسین پور در نشست تخصصی نمایشگاه یاد یار مهربان گفت: کتب موجود در غرفه ها به هیچ عنوان تخصصی انتخاب نشده است.

سومین نشست تخصصی نمایشگاه یاد یار مهربان با عنوان " ارزیابی نمایشگاه یاد یار مهربان از منظر نهادها و تشکل های بیرونی " با حضور مصطفی رحمان دوست نویسنده و ناشر کودک و نوجوان، محمد مجری ساز طوسی رئیس تعاونی ناشران کودک و نوجوان ، سید علی کاشفی خوانساری، عضو انجمن مدیران مطبوعات کودک و دکتر نیکنام حسین پور مشاور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار بوستان گفتگو برگزار شد.
در این نشست رحماندوست با اشاره به توجه بیشتر مدارس به آموزش و از یاد بردن پرورش دانش آموزان، بیان کرد: مدارس ما بیشتر از اینکه به فکر پرورش دانش آموزان باشند به فکر آموزش آنها هستند و متاسفانه آموزش هم در حوزه نمره محوری خلاصه شده است.
وی افزود: در سالهای آغازین جشنواره پیشنهاد دادیم که کتاب غیردرسی هم به طور رسمی وارد مدارس شود، که چندان مورد استقبال قرار نگرفت.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه استفاده کتاب های اهدایی در مدارس عنوان کرد: متاسفانه گاهی اوقات مشاهده می شود که مدیران و مربیان مدارس با انتخاب و خرید کتاب های لوکس نمایشگاه از آن به عنوان هدیه برای دانش آموزان استفاده می کنند در حالی که نیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از هدیه کتاب، تجهیز کتابخانه های مدارس است.
رحماندوست در ادامه طوسی با اشاره به مزایای نمایشگاه برای مدارس ادامه داد: این نمایشگاه کمک چشمگیری به تجهیز کتابخانه های مدارس می کند، اگر کتاب غیردرسی به تدریج وارد کتابخانه ها شود به بالا بردن سرانه ی مطالعه ی دانش آموزان کمک می کند و باعث رونق هر چه بیشتر صنعت نشر در بین ناشران می شود.
در ادامه حسین پور مشاور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با انتقاد از نمایشگاه امسال بیان داشت: نمایشگاه یاد یار مهربان نیاز به پوست اندازی دارد و این بسیار محسوس است اگر به غرفه ها نگاه کنیم می بینیم که گزینش کتاب ها چندان تخصصی نبوده و کارشناسی برروی آنها صورت نگرفته است.
وی ادامه داد:  باید مشارکت آموزش و پرورش و مدیران مدارس در انتخاب کتابهای عرضه شده به نمایشگاه بیشتر باشد
مشاور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید قبل از نمایشگاه لیست کتابها تهیه شود و به مدارس ارسال گردد تا معلمان و مربیان هم در انتخاب کتابها نظر خود را بدهند.
حسین پور ادامه داد: اینکه ما این نمایشگاه را به تهران منحصر کنیم، ظلم به عدالت اجتماعی است، باید در شهرستان هایی که پتانسیل برگزاری این نمایشگاه دارند نیز توجه شود هرچند که برگزاری این نمایشگاه در شهرستان ها نیاز به عزم ملی دارد.
در ادامه کاشفی عضو انجمن مدیران مطبوعات کودک و دکتر نیکنام حسین پور مشاور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان هدف از برگزاری نمایشگاه اظهار داشت: فکر می کنم هدف نهایی از برگزاری این نمایشگاه افزایش میزان مطالعه دانش آموزان باشد اما این هدف اگر صرفا به کتاب منحصر شود درست نیست.
وی افزود: مطبوعات می تواند بسیار نقش بهتری در افزایش مطالعه کودکان و نوجوانان داشته باشد.
عضو انجمن مدیران مطبوعات کودک ادامه داد: گاه دیده شده که برخی از مجله ها از نظر کیفی از بسیاری از کتابها بهتر هستند در حالی که قیمت آنها هم بسیار کمتر از کتاب است، حال این سوال پیش می آید که در راستای هدف برگزاری نمایشگاه چرا مطبوعات و مجله ها حذف می شوند؟
کاشفی افزود:پیشنهاد می کنم از سال آینده به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شاهد حضور مطبوعات و مجلات کودک و نوجوان در نمایشگاه باشیم.
رحماندوست در ادامه به نقش نویسنده در تبلیغ کتاب خود گفت: بسیار خوب است که نویسنده ها به مدارس بروند وکتاب خود را تبلیغ کنند، نویسنده باید در بدست آوردن بازار برای تالیفاتش مشاکرت داشته باشد.
وی ادامه داد: می توان گفت توزیع نمایشگاهی توزیع اساسی نیست، حتی نمایشگاه تهران که بسیار بزرگ است به این دلیل به وجود آمده که بخشی از خلاء توزیع را پوشش دهد.
رحماندوست در ادامه بیان کرد: راهی برای اطلاع رسانی کتاب های خوب به مدیران و مربیان در کشور وجود ندارد، باید نهادهایی  به وجود آید که کتابها را تایید کنند و کم کم اعتماد مردم به آنها جلب شود.
حسین پور در ادامه در خصوص ایجاد نیاز به مطالعه در مدارس گفت: باید در مدارس احساس نیاز به مطالعه غیردرسی را ایجاد کنیم و نیاز به غرفه کتاب در محیط های آموزشی مثل نیاز به بوفه که جز نیازهای اولیه مدارس است، محسوس باشد.
وی در پایان این نشست با انتقاد از وجود چند ناشر در یک غرفه گفت: به نظر من این نحوه ی برگزاری حتما نیاز به اصلاح دارد. این درست نیست که چند ناشر در یک غرفه حضور داشته باشند، هر انتشارات هویتی دارد که به این موضوع اصلا توجه نشده است.


 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار