کد خبر: 699946
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
کار‌شناسان اداره کل حفاظت و نگهداری معاونت اسناد ملي ايران، سه برگ عقدنامه خطی یزد ، مربوط به سده‌های ۱۳ و ۱۴ ه. ق را مرمت و بازسازی کردند.

مدير کل سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد گفت: به منظور حفاظت و نگهداری از میراث مستند كشور، کار‌شناسان اداره کل حفاظت و نگهداری سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، ، سه برگ عقدنامه خطی استان یزد، مربوط به سده‌های ۱۳ و ۱۴ ه. ق را مرمت و بازسازی کردند.

محمد رضا ملك ثابت اظهار داشت : این آثار ارزشمند كه از سوي مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان یزد، برای مرمت و بازسازی در اختیار اداره کل حفاظت و نگهداری معاونت اسناد ملي قرار گرفته بود دارای ابعاد۵ /۲۸ در ۵/48 سانتی متر به تاریخ ۱۲۸۹ هجری قمری، دیگری در ابعاد 3/۲۲ در۷/17 به تاریخ ۱۲۲۶ هجری قمری و سومین نسخه عقدنامه در ابعاد 2/۵۸ در۳۱ سانتی متر به تاریخ ۱۳۲۰ هجری قمری و دارای آسیب‌های چون پخش شدگی بعضی از خطوط، ریختگی لبه‌ها در برخی از قسمت‌های این سه اثر بود.

وی افزود : کار‌شناسان پس از انجام اقدامات اولیه شامل: آسیب‌شناسی، آفت زدایی و اسیدزدایی، قسمت‌های آسیب دیده و ریخته شده را با کاغذ مرمتی هم‌رنگ و هم ضخامت سند مرمت کرده و در‌‌نهایت پس از بازسازی حاشیه عقدنامه‌ها، این سه اثر آماده تحویل به مدیریت مذکور شد.

ملک ثابت تصریح کرد : اين اسناد توسط سه تن از يزدي ها به سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد اهدا شده بود؛ كه مراحل مرمت روي آن انجام شده و پس از بازگشت به مركز اسناد و كتابخانه ملي استان يزد؛ به صورت الكترونيكي به نام اهداگران در سامانه رسمي سازمان اسناد و كتابخانه ملي براي استفاده پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار