کد خبر: 695144
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶
بدون باد و باران، از ميزان آلاينده‌ها كاسته شده است!
سخنگوي اورژانس تهران از افزايش 10درصدي مأموريت‌هاي اورژانس در چند روز اخير خبر داده و گفته طي 24 ساعت گذشته 263 بيمار قلبي و 129 بيمار تنفسي به بيمارستان منتقل شدند.
محمدرضاهاديلو
سخنگوي اورژانس تهران از افزايش 10درصدي مأموريت‌هاي اورژانس در چند روز اخير خبر داده و گفته طي 24 ساعت گذشته 263 بيمار قلبي و 129 بيمار تنفسي به بيمارستان منتقل شدند. البته حسن عباسي در ميان برخي از نمايندگان خانه ملت نيز آماري مبني بر مرگ و مير سالانه حدود 5هزار نفر از تهراني‌ها بر اثر آلودگي هوا ارائه كرده است. حال با اين تفاسير، مسئولان امر چنان هواي سياه تهران را سياسي كرده‌اند كه در ميان اين همه آلاينده ديگر نمي‌توان واقعيت را در يك قدمي هم ديد.
انتشار اخبار متناقض، نشان مي‌دهد كه هواي پايتخت پيش از آلوده بودن، به شدت سياسي است. وقتي از اول هفته هشدارها در مورد بالا رفتن غلظت آلاينده‌ها آغاز شد، همگان منتظر واكنش و اقدام سازمان‌هايي بودند كه وظيفه حفظ سلامت مردم و محيط‌زيست را برعهده دارند اما با تعجب ديدند كه اين سازمان‌ها ترجيح مي‌دهند به جاي انجام وظايفشان، يا توپ را به زمين ديگران بيندازند يا با مقايسه هواي امروز با وضعيت يك‌سال و چند سال قبل، بر خرابكاري‌هايشان ماله بكشند.
  همه چيز آرام است!
از همان روزهاي اول كه رئيس سازمان محيط‌زيست پا به اين سازمان گذاشت، حذف بنزين پتروشيمي و واردات بنزين از خارج را مورد تأكيد قرار داد؛ كاري كه تصور مي‌شد چاره كار باشد اما آنچه حاصل اين واردات بود امروز در ريه‌هاي مردم است.
درست در روزهايي كه هواي تهران زنگ ورزش مدارس، ورزش‌هاي صبحگاهي شهروندان و ورود و خروج كودكان و سالمندان از منزل را تعطيل كرده بود، معاون پايش و نظارت محيط‌زيست استان تهران فارغ از اين اتفاقات گفت:« نخستين كميته اضطرار آلودگي هواي استان تهران در مواقعي كه شاخص آلايندگي بيش از 150 باشد، تشكيل مي‌شود كه امسال در هشتم دي‌ماه برگزار شد و حدود يك ماه نسبت به سال گذشته تأخير داشته و اين از بهبود كيفيت هوا حكايت مي‌كند.»
كسي متوجه نشد كه اين حرف‌ها چه ربطي به تأثيرات آلاينده‌ها بر سلامت شهروندان دارد. مردم فقط مي‌دانستند آلاينده‌هاي هواي تهران از مرز هشدار هم گذشته و هر دم و بازدمي هزاران ضرر به بدنشان مي‌زند.
بعد از تحريم‌ها و با بروز برخي مشكلات قرار شد بنزين يورو4 توليدي در كشور با بنزين معمولي تركيب و به عنوان بنزين اصلاح شده عرضه ‌شود زيرا با توليدات فعلي تأمين بنزين هشت كلانشهر با استاندارد يورو4 مقدور نيست.
چندي پيش قائم‌مقام شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي اعلام كرد 20ميليون ليتر بنزين يورو4 در هشت كلانشهر كشور توزيع مي‌شود. بر همين اساس روزانه حدود 13 ميليون ليتر بنزين در كلانشهر تهران مصرف مي‌شود كه بايد بنزين عرضه شده در تهران از پالايشگاه اراك كه بزرگ‌ترين توليدكننده بنزين يورو4 كشور است، تأمين شود اما با مشكلاتي كه از يك ماه قبل در پالايشگاه اراك ايجاد شد توليد بنزين در اين واحد پالايشي نصف شده و بخشي از بنزين تهران از بنزين وارداتي تأمين مي‌شود.
در شرايطي كه هواي پايتخت به مرز خفگي رسيده و روزانه صدها نفر از ساكنان اين كلانشهر دچار حملات قلبي مي‌شوند، مسئولان محيط‌زيست حتي به خود زحمت يك اظهارنظر يا دفاع از بنزين‌هاي وارداتي را هم نمي‌دهند و ترجيح مي‌دهند بادي بوزد و باراني ببارد.
يادش بخير آن چند روز پاييزي كه باران مدام مي‌باريد و محيط‌زيستي‌ها مدام مصاحبه مي‌كردند و از پاك نگه داشتن هوا توسط خودشان مي‌گفتند. ‌اي كاش حداقل امروز يك‌بار حرف‌هاي آن روزشان را مرور مي‌كردند.
  هوا سياسي است
با تمام سياهي‌هاي هواي تهران و در روزهايي كه حتي نسيمي در اين كلانشهر نوزيده است، ديروز معاون پايش و نظارت محيط‌زيست استان تهران گفت: «آلودگي‌هاي هواي تهران رو به كاهش است!» حرفي كه اگر موجب شادي دل مردم نشد، به جايش شاخي بزرگ بر سر آنها سبز كرد.
محمد رستگاري درباره شرايط كيفي هواي تهران در روز دهم دي‌ماه گفت: «با توجه به اطلاعات دريافت شده از ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هواي شهر تهران، هم‌اكنون غلظت آلاينده ذرات معلق با قطر كمتر از 2.5 ميكرون فراتر از حد مجاز بوده و وضعيت كيفي هوا در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار دارد.»
وي ادامه داد: «بر همين اساس شاخص كيفيت هوا درباره ذرات معلق كمتر از 2.5 ميكرون روي عدد 118 و در شرايط ناسالم است اما مسئله حاد نيست.»
سياسي بازي‌ها زماني آشكار مي‌شود كه مي‌شنويم نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز از اين بي‌تفاوتي‌هاي سازمان محيط‌زيست به ستوه آمده و لب به انتقاد گشوده‌اند.
يكي از اعضاي مجمع نمايندگان تهران در همين رابطه گفته: رسيدگي به وضعيت آلودگي هواي تهران يكي از مطالبات اولويت‌دار مردم از مسئولان است، روزانه مرگ‌هاي خاموش بر اثر آلودگي هوا و بيماري‌هاي قلبي ناشي از آن هزينه‌هاي زيادي را به دستگاه‌ها تحميل مي‌كند.
فاطمه آليا در گفت‌وگو با فارس ادامه داده: «سلامتي مردم در بحث آلودگي هوا تحت‌الشعاع تسويه‌حساب‌هاي سياسي قرار گرفته و ما شاهد پاسكاري اين موضوع از سوي رئيس سازمان محيط‌زيست هستيم.»
بر اساس گزارش‌هاي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي هم‌اكنون مصرف روزانه بنزين در كشور 64 ميليون ليتر است و اين در حالي است كه امكان توليد 65 ميليون ليتر بنزين در كشور فراهم است.  بر همين اساس، مهرداد بائوج لاهوتي، عضو فراكسيون محيط‌زيست مجلس با انتقاد از واردات بنزين در شرايط تحريم و خودكفايي كشور گفت: «به دليل عدم تأثير واردات بنزين بر كاهش آلودگي هوا لازم است سازمان محيط‌زيست به لحاظ كوتاهي‌هايي كه صورت داده است، از مردم عذرخواهي كند.»
به هر حال در روزهايي كه مردم به جاي اكسيژن، سرب به ريه‌هايشان وارد مي‌كنند، حاضرند با يك عذرخواهي ساده هم همه چيز را فراموش كنند! چون اين هواها مي‌روند، ماييم و مسئولان كه مي‌مانيم!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار