صادق نجفی گفت: با پیگیری پروژه تراموا، این پروژه ارزشمند توسط یک شرکت چینی و یک شرکت اروپایی، در مراحل مطالعاتی بوده و تا پایان سال 94، اجرای مسیر ویژه آن از دو نقطه شهر، آغاز میشود.وی مهمترین اهداف در بحث تردد در شهر تبریز را، کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر با تکیه بر توسعه پیادهراهها و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی خواند و گفت: احداث مسیر ویژه دوچرخهسواری به منظور اختصاص پنج درصد از حمل و نقل پاک به این وسیله در هسته مرکزی شهر، در همین راستا، مورد توجه شهرداری تبریز قرار گرفت اما متاسفانه، استمرار آن با برخی مقاومتها مواجه شد.شهردار تبریز همچنین از مونتاژ واگنهای متروی سه کلانشهر کشور در تبریز و اضافه شدن دو رام قطار دیگر به مجموعه واگنهای پروژه قطار شهری تبریز خبر داد و گفت: با هماهنگیهای صورتگرفته از طریق شرکتی که در استان تشکیل شده است، قطعات واگنهای متروی سه شهر اصفهان، شیراز و تبریز در دپوی لاله شهر تبریز مونتاژ خواهد شد؛ که این فرصت امتیاز بزرگی برای شهر تبریز به شمار میرود.
نجفی حمایتهای دولتی از پروژه متروی تبریز را تا مقطع فعلی 530 میلیارد تومان خواند و افزود: در 14 ماه گذشته، شهرداری تبریز نزدیک به 240 میلیارد تومان به پروژه متروی شهر تبریز تزریق کرده است که این رقم، قابل قیاس با 218 میلیارد تومانی که در 10 سال گذشته به این پروژه تزریق شده، نیست.وی ادامه داد: اگر اعتبارات مورد نیاز این پروژه، در وقت مقرر تزریق میشد امروز دستکم، خط اول مترو به کار افتاده بود.
افزایش قطارهای شهری
شهردار تبریز همچنین از اضافه شدن دو رام قطار دیگر به مجموعه واگنهای پروژه قطار شهری تبریز خبر داد و گفت: با اضافه شدن این دو رام و پیشرفت فیزیکی ایستگاهها در فازهای مختلف، امیدواریم این پروژه، هرچه سریعتر آماده بهرهبرداری شود.
نماینده شهرداران کشور به تلاش شهرداری تبریز در سایر حوزههای حملونقل اشاره کرد و گفت: در 18 سال گذشته، تنها 10 میلیارد تومان برای پیشرفت پروژه پایانه مرکزی تبریز هزینه شده است؛ این در صورتی است که با حمایت ارزشمند شورای اسلامی شهر تبریز، در سالجاری 24 میلیارد تومان صرف این پروژه شده است.وی افزود: شورای اسلامی شهر تبریز 340 میلیارد تومان بودجه برای پروژههای تملک و مسیرگشایی در نظر گرفته که از این میزان، تاکنون 220 میلیارد تومان هزینه شده است.
نجفی حرکت به سمت حمل و نقل ترکیبی را ناجی ترافیک شهر دانست و افزود: امروز، کلانشهر تبریز، به مرحلهای از تنوع و گستردگی رسیده که بررسی معضلات و راهکارهای متناسب با آن، در قالب موضوعات رایج و متدوال شهرداریها امکانپذیر نیست.شهردار تبریز تاکید کرد: با توجه به 3.6 میلیون جابهجایی روزانه در شهر تبریز، نگرش سنتی به حوزه حملو نقل پاسخگوی نیازهای این حوزه نخواهد بود.