کد خبر: 694299
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
در صورت تامین اعتبار برای ساخت زندان جدید ؛
تکمیل ظرفیت پذیرش زندانی در زندان مرکزی اصفهان و به دنبال آن زمزمه انتقال آن به محلی دیگر مدتها است به گوش می رسد ،البته مسئولین در این رابطه نظرهای متفاوتی دارند ولی روی یک مساله نظرها تقریبا یکی است و آنهم اینکه هر چه زودتر باید برای رفع این مشکل چاره ای اندیشید .
راضیه کشاورز

زندان اصفهان روزگاری با گنجایش ۱۰۰ نفر ظرفیت در مرکز شهر اصفهان قرار داشت، كه امروز با گسترش شهر اين زندان با بیش از ۴ هزار نفر ظرفیت واقع در غرب این شهر شده ، اما اینک قرار است زندان ۴ هزار نفره ای که در برخی از مواقع بیش از ۶ هزار نفر در آن نگهداری می‌شود از غرب به شرق شهر نقل مکان کند.زندان اصفهان ۳۹ سال قبل جای خود را به دانشگاه هنر داد و از بافت تاریخی و فرسوده شهر به حاشیه شهررفت، اما توسعه شهر، زندان را دربرگرفت و عرصه را برآن تنگ كرد. درچند سال اخير اما تراکم جمعیت زندانیان در زندان اصفهان موضوعی شده که مسؤولان قضایی استان را نگران کرده و آنان را برآن داشته كه به فكر راه حل هاي مناسبي براي اين مشكل در كنار موضوعات فرهنگي مرتبط با کاهش جمعیت کیفری شوند.استاندار اصفهان آماده سازی ساختمان جدید زندان مرکزی اصفهان را ضروری مي داندو تاکید می کند: باید توجه داشت که زندان فعلی اصفهان طبق شرايط قبل ساخته شده و پاسخگوي نياز فعلي استان نيست و بايد عملیات اجرایی زندان جدید اصفهان مورد توجه جدی قرار گیرد. رسول زرگرپور با اشاره به همکاری خیرین و امام جمعه اصفهان در بهبود وضعیت زندان مرکزی اصفهان مي گويد: خوشبختانه وضعیت اين زندان طی یک سال گذشته نسبت به زمان قبل‌تر شرایط بهتری است.
استاندار اصفهان با اشاره به نامه نگاری‌های صورت گرفته از سوی مسؤولان استانی با مسؤولان ملی اظهار می کند: تاکنون سه نامه از سوی مسؤولان عالي رتبه اصفهان برای رسیدگی به وضعیت زندانیان استان برای مسؤولان ملی ارسال شده است.
اعتبار نیست!

ساختمان جدید زندان اصفهان ، در زمینی به مساحت 80 هکتار در اطراف اصفهان و با ظرفیت 10 هزار نفر در مدت سه سال توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان با اشاره به کمبود فضا در زندان‌های استان مي گويد: با همکاری قوه قضاییه و معاونت برنامه‌ریزی استانداری 6 هزار متر از فضای زندان مرکزی اصفهان تغییر کاربری پیدا کرد و به اردوگاه اضافه شد.رمضان امیری تاکید می کند: در حال حاضر زندان مرکزی اصفهان با توجه به تعداد ورودی مددجویان به زندان دچار مشکلات جدی است اما هیچگونه اعتبار ملی و استانی برای زندان جدید اصفهان اختصاص نیافته است.

امیری با اشاره به بی توجهی مسئولان نسبت به احداث زندان جدید اصفهان مي گويد: طی دو سال گذشته هیچ اعتبار ملی و استانی برای زندان جدید اصفهان تخصیص نیافته و این شرایط باعث شده که این پروژه در بن بست اعتبارات بماند.

وی تصریح می کند: در سال گذشته بیش از ۳۶ هزار نفر به زندان‌های استان ورود پیدا کرده‌اند ، این در حالی است که زندان‌های استان ظرفیت پذیرش این تعداد مددجو را ندارد.به گفته امیری، پروژه زندان جدید اصفهان قرار است در شرق اصفهان ، در زمینی به مساحت ۱۲۰ هزار متر مربع به بهره‌برداری برسد و تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اصفهان با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برآورد شده برای ساخت این زندان در سال ۹۱ بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان بوده است، مي افزايد: هر چه بهره‌برداری از این پروژه به طول بيانجامد اعتبار مورد نیاز نیز افزایش خواهد یافت . وي مدت زمان مورد نیاز برای ساخت این زندان را پنج سال دانسته و مي گويد: البته همین مدت نیز منوط به پرداخت به موقع اعتبارات است.

اميري با بیان اینکه برای انتقال زندان مرکزی به خارج از حوزه شهر اعتباراتي در نظر گرفته شده می گوید: در حال حاضر 12 مرکز نگه‌داری از زندانیان در استان فعال اند و برای رفع مشکلات فضای نگه‌داری زندانیان زندان کاشان و نجف‌آباد تا 1.5 سال آینده احداث می‌شوند.

افزایش جمعیت زندان‌ها طبیعی است
بروز تنش‌ها و اختلافات،اختلاط‌های فرهنگی، حاشیه‌نشینی‌ها، برخورد‌ها و تضاد‌ها همه زمینه‌ساز بروز جرم در جامعه می‌شود و باعث می‌شود تا جمعیت کیفری زندان‌ها افزایش یابد.

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه افزایش جمعیت زندان‌ها را امری طبیعی می‌داند و می گوید: زمانی در اصفهان حدود ۴۰۰ هزار نفرزندگی می‌کردند ولی اکنون جمعیت اين شهرنزدیک به دو میلیون نفر است.. نجمه رحمت زاده در گفت‌وگو با "جوان" تصریح می کند: یکی از بهترین و مدرن‌ترین تصمیماتی که طی سال‌های گذشته در این زمینه گرفته شده بود موضوع کاهش جمعیت کیفری و بحث حبس زدایی است که هرچند به طور کامل اجرایی نشد، ولی تاثیر فراوانی در نوع نگاه و نگرش بدنه دستگاه قضایی به موضوع تراکم جمعیت کیفری کشور داشته است.

شرایط زندانیان اصفهان نامناسب است

عضو شورای شهر اصفهان و رئیس کمیسیون اقتصادی این شورا نیز شرایط زندگی افرادی که در زندان به سر می برند را نامناسب دانسته و می گوید: تک تک اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان اعتقاد دارند هر کاری را برای کمک به وضعیت فعلی انجام دهند تا زندانی با کیفیت مطلوب در جایی دیگر احداث و زندانیان از این مکان خارج شوند.

کریم داوودی گفت: وضعیت زندان اصفهان را از جهت كمبود فضا بسیار نگران کننده خوانده و تاکید می کند: پیش بینی ها حاکی از این بود که مشارکت کننده زمین زندان موجود را بر دارد و به جای آن ساختمان جدید زندان را احداث کند که محقق نشد اما به هر حال هر آنچه از دست شورای شهر اصفهان در این باره برآید، دریغ نخواهد کرد.دیگر عضو شورای شهر اصفهان هم معتقد است وضعیت کنونی زندان اصفهان نسبت به چند سال گذشته بسیار بهتر شده است.

عباس حاج رسولی ها با اشاره به جابه جایی زندان اصفهان می گوید: بحث جا به جایی زندان چند سالی است که مطرح و مصوب شده و برای احداث آن زمینی را در شرق اصفهان در نظر گرفته اند اما به نظر من باید زندان فعلی به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار و به مجتمع مسکونی- اداری تبدیل شود تا پول آن صرف ساخت زندان جدید شود.

وی خاطر نشان می کند: اینکه زندان جا به جا می شود یا خیر ، بايد گفت اين زندان حتما جا به جا خواهد شد و دولت هم باید بودجه لازم را برای جا به جایی آن اختصاص دهد چرا که بودجه زندان از نظر سرانه بسيار اندك است .

به هر حال قرار است یک جابه‌جایی غول آسا در اصفهان اتفاق بیفتد، از این خانه به آن خانه شدن برای جمعیت چند هزار نفره‌ای صورت می‌پذیرد که هر کدام از این هزار نفر را باید با تدابیر ویژه امنیتی و مراقبت‌های ویژه به خانه نو بدرقه كرد.

مسؤولان زندان تاکید دارند مکان جدید زندان در رسانه‌ها اعلام نشود تا حساسیت‌های اجتماعی را برانگیخته نکند، ولی فرجام زندان قدیم را بسته به تصمیم شورای شهر می‌دانند و می‌گویند زندان دستگرد را تحویل شورای شهر می‌دهند تا بخشی از هزینه‌های ساخت زندان جدیدشان تامین شود.

در حال حاضر سرانه‌ی فیزیکی هر یک از مددجویان زندان‌های استان اصفهان ۷ متر است و این در حالی است که سرانه‌ی استاندارد کشوری ۱۲.۵ متر است ؛ از این رو از تمام مسوولان استانی و ملی انتظار می رود در خصوص تامین اعتبار ساخت زندان جدید اصفهان اقدام جدی تری داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار