کد خبر: 693505
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
سینماهای شیراز یکی پس از دیگری از چرخه اکران خارج می شوند
سالهاست معضل فرسودگی و قدیمی بودن سالن های سینما در شیراز به عنوان یکی از مشکلات همیشگی حوزه هنری این شهرستان مطرح بوده و بارها در خصوص وضعیت نامناسب این اماکن فرهنگی که در خور مرکز استان نیست ، حرفهای بسیاری گفته شده است.
مریم احمدی

از مجموع هفت سینمای موجود در شهر شیراز 5 سینما متعلق به حوزه هنری است و یک سینما هم درمالکیت بخش خصوصی و دیگری متعلق به ارگان های دولتی است و همه این سالن ها از قدمتی بیش از نیم قرن برخوردارند. با این وجود مدتهاست که علیرغم نیاز شدید این اماکن به بازسازی و ترمیم، هنوز اقدام اساسی در این خصوص صورت نگرفته و سینماهای شیراز یکی پس از دیگری از چرخه فعالیت خارج می شوند.

****

قدیمی بودن بنای سینماهای شیراز در کنار نبود سینمای چند سالنی وپردیس در شیراز و افزایش روز به روز حجم خدمات دهی این مراکز فرهنگی، نیاز به ترمیم ساختمان سینماهای این شهر را ضروری ساخته، با این حال به دلیل مشکلات مالی و کمبود اعتبار، حوزه هنری به تنهایی قادر به تامین بودجه بهسازی و تاسیس سینما نبوده و ظاهرا دولت هم در این خصوص تاکنون گامی بر نداشته است. در میان هفت سینمای فرسوده شیراز وضعیت سینما پرسیا به عنوان تنها سینمای خصوصی شهر از همه بدتر گزارش شده است. چندی پیش در بررسی های انجام شده بین دو گزینه تعمیر و بازسازی سینما و ادامه فعالیت سازه فعلی یا تخریب و ساخت مجدد سینما، نظر مهندسین مشاور این بود که با توجه به قدمت آن مکان مذکور حتما تخریب و از نو ساخته شود. اما این موضوع تحقق نیافت تا اینکه تخریب قسمتی از سقف سینما، بر در آن مهر تعطیلی کوبید.

تعطیلی اجباری سینما پرسیا

حدود هفتاد سال ازعمر سینمای پرسیا تنها سینمای خصوصی شیراز می گذرد. سینمایی که علاوه بر نمایش فیلم ، همواره محلی برای اجرای برنامه هایی همچون انتشار نشریه، برنامه های بزرگداشت، نقد فیلم و تردد هنرپیشه های مطرح کشور و فعلیت های فرهنگی دیگربوده است.

با گذشت زمان، گرد فرسودگی بر سر و روی این ساختمان قدیمی نشست و بالاخره سقف شیروانی سینما و ستون های نگهدارنده آن از هم گسیخته شد تا این که شهریورماه 92 با تغییر حالت بخشی از سقف، خطر ریزش آن مطرح شد و مدیر سینمای مذکور از بیم ریزش سقف دست به دامان مسئولان شهرستان شد تا دستور تعطیلی موقت این مکان را صادرکنند و برای ترمیم و بازسازی ان اقدام شود. بنا به گفته مدیر سینما پرسیا پس از پیگیری های مستمر بالاخره نمایندگان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در دوره مدیریت سابق، استانداری فارس، کمیسیون فرهنگی استان و ... در سینما حضور یافتند و پس از بازدید صورتجلسه ای را امضا کردند که فعالیت سینما خطرناک است ولی هیچ یک به نامه های متعدد پاسخی ندادند و حاضر به ارائه ابلاغیه تعطیلی سینما نشدند.

بالاخره پس از پیگیری های فراوان و محرز شدن خطرساز بودن وضعیت سینما ، در 13 آبان 92 مکان مذکور با مجوز صادره از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تعطیل شد. 6 ماه بعد درحالی که هنوز هیچ اقدامی برای ترمیم و بازسازی آن صورت نگرفته بود پیش بینی ها تحقق یافت و سقف سینما فروریخت. سقفی که بنا به گفته کارشناسان تا 100 سال دیگرهم نباید با مشکلی روبرو می شد. ناگفته نماند که در اردبیهشت ماه سال 86 تا حدود شش ماه بعد، با مشارکت موسسه سینما شهر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عملیات بازسازی در این سینما انجام شده بود . عملیاتی که برخلاف انتظار مسئولان و کارشناسان، سقف و ستون ها را دربر نگرفت و تجهیز سالن نمایش به پیشرفته ترین سیستم های صدا و تصویر زمان خود یعنی دالبی را در پی داشت!

اراده ای برای بازگشایی نیست

حالا با گذشت بیش از یک سال از تعطیلی سینما و فروریختن سقف آن، هنوز اقدامی برای بازسازی و شروع مجدد فعالیت این مکان انجام نشده است. این در حالی است که بنا به گزارش مدیر سینما پرسیا ترک های کف سالن نمایش هم روز به روز بیشتر و عمیق تر می شود و هدایت آب های ورودی به سالن در پی بارش باران به دردسر جدیدی برای مسئولان این سینما تبدیل شده است. مدیر سینما پرسیا این روزها نگران بروز اتفاقات مشابه برای سینماهای دیگر شیراز است که در محدوده زمانی مشابه با این سینما در 70، 80 سال پیش ساخته شده اند. تیموری در این خصوص می گوید: روزگاری خیابان لاله زار تهران کانون فعالیت سینماها بود و امروز دیگر نیست؛ خیابان زند شیراز نیز مانند لاله زار تهران محور سینماهای باسابقه در شهر شیراز بوده است و حال آن که بی توجهی به وضعیت سینماها، می تواند فعالیت آنها در خیابان زند را متوقف کند.

تیموری با ابراز نارضایتی از وضع موجود می گوید: با توجه به این که سینما محیطی فرهنگی است و درآمدزا نیست، نیازمند حمایت دولت است و زمانی اهمیت حمایت دولت از سینما پرسیا مشخص می شود که دریابیم اتفاق روی داده به خاطر برخی اقدامات غیرکارشناسی در زمان بازسازی بوده که از حیطه وظایف ما خارج بوده است. این در حالی است که رییس اداره امور سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این خصوص می گوید: کارشناسان شورای فنی استان و کمیسیون های مربوطه زمانی رای به غیرایمن بودن سینما پرسیا دادند که هنوز سقف سالن نریخته بود و با اعلام مالک سینما، این موضوع در بازدیدهای متعدد بررسی و ناایمن بودن آن محرز شد.

بهروز مرامی می افزاید: این موضوع در آبان ماه سال گذشته در مکاتبات این اداره کل به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعکس شد تا در صورتی که قرار باشد هزینه های ساخت مجدد سینما پرداخت شود، از طرف وزارتخانه پرداخت شود چرا که اعتبارات اداره کل استان در ابتدای سال تعریف می شود و در این زمینه اعتباری در اختیار نداشتیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن آن که نظر خود را مبنی بر آمادگی برای کمک بلاعوض در زمینه تامین تجهیزات سینما اعلام کرد، بر ساخت سینما از طریق منابع استانی تاکید کرده بود و حال آن که اداره کل استان منابع مالی زیادی در اختیار ندارد که بتواند هزینه سنگین ساخت یک سینما را پرداخت کند و از این رو، لازم است که استانداری یا مرجع دیگری در استان این هزینه ها را متقبل شود.

بنا به گفته این مسئول در قانون بودجه کشور نیز چنین سیاستی ترسیم نشده است که دولت یک سینمای متعلق به یک فرد حقیقی را بسازد چرا که افراد حقیقی اگر مشارکت دولت در ساخت سینما را خواستار باشند می توانند سینما را تخریب کنند و در نامه ای میزان توان خود برای مشارکت در ساخت سینما را اعلام کنند و در آن زمان است که موضوع از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان به استانداری منعکس می شود تا استانداری تمهیدات لازم را اتخاذ کند.

اما ظاهرا تاکنون مدیر سینما پرسیا چنین درخواستی را به صورت مکتوب به اداره کل فرهنگ و ارشاد استان ارایه نکرده است! با ان تفاسیر معلوم نیست چه زمانی گره از مشکل این سینما و دیگر سینماهای شهر با زمی شود و شیرازی ها کی می توانند از داشتن سالن سینمایی استاندارد و با کیفیت بهره مند شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار