کد خبر: 692814
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
راههای روستایی مازندران اعتبار ملی می خواهد
مازندران دارای 7 هزار و 740 کیلومتر راه روستایی بوده که از این میان 4 هزار و 124 کیلومتر آن آسفالت شده و 950 کیلومتر شوسه با مشخصات و 3 هزار و 66 کیلومتر آن خاکی است. البته دربرخی ازمناطق آسفالته نیز از علائم راهنمایی خبری نیست .....
مریم فلاح رضوانکلایی

مرگ صدها کشاورزو روستایی در جاده های روستایی بدلیل کم عرض بودن و عدم وجود علائم و هشدارهای رانندگی و ... موجب شده تا روستانشینان مازندرانی نتوانند در عبور و مرور در این جاده ها آرامش لازم را داشته باشند . چرا که هر سال شاهد مرگ عزیزانشان در این مسیرها هستند. این جاده ها در تمام فصول سال خصوصا فصل کشاورزی و پیک گردشگری از رفت و آمد زیادی برخوردار است و یدلیل عدم شناخت کافی مسافران از این جاده ها و نا آشنایی با مسیر ، حوادث غیر قابل جبرانی را رقم می زنند وسالانه بسیاری از روستانشینان این استان براثر تصادفات به کام مرگ فرو می روند .

****

نادر لطیفی یکی از اهالی روستای شیردار کلای بابل که ماه گذشته پدر کشاورز خود را دریک تصادف خونین درجاده این روستا از دست داد به خبرنگار جوان می گوید : جاده بابل به روستای شيرداركلا خصوصا در محدوده روستای ما فاقد شانه خاكي مي باشد كه اهالي روستا ودانش آموزان براي رفتن به محل كار،شاليزاري ، مدرسه و......مجبور به تردد از سطح جاده پر رفت و آمد بابل -شيرداركلا مي باشند و دركمتر از پنج سال اين هفتمين حادثه رانندگي منجر به فوت اهالي ، در حریم روستاي شيرداركلا ست.وی با انتقاد از شرکت گاز مازندران می گوید: كنده كاري شركت گاز كه حاشيه جاده را با دپو كردن گل و لاي و عدم نصب علائم هشدار دهنده ناامن تر كرده هم مزيد بر علت شده است.فرزاد تیغان یکی دیگر از اهالی روستا به "جوان" می گوید: بی توجهی مسئولان راه شهرستان و استان، سرعت زیاد خودروها ، بي دقتی رانندگان و فقدان علائم هشدار دهنده و سرعت گير همیشه جان اهالي را در خطر قرار مي دهد بنحوي كه در پنج سال گذشته تاكنون چند انسان زحمتكش به كام مرگ فرو رفته وچند برابر اين تعداد نيز زخمی شدند .این روستانشین مازنی می افزاید: اين خطر و دل نگراني خصوصا در تعطيلات آخر هفته ، نوروز، تابستان و تاسوعا و عاشورا مضاعف مي شود. چون در اين ايام روزانه هزاران دستگاه وسيله نقليه از ديگر نقاط کشور و استان جهت رسيدن به منطقه لفور و سد البرز براي تفريح و گردش و یا حضور در عزاداری ها از روستاي شيرداركلا عبور مي كنند.یکی از اهالی روستای سید کلای بخش بابلکنار نیز با اشاره به نگرانی اهالی این روستا می گوید: اهالی روستای ما و دیگر روستاهای همجوار، وقتی فرزندانمان به مدرسه می روند تا بازگشت آنان ، نگرانند تا تصادفی در جاده برای آنان پیش نیاید .قاسم محمدی با انتقاد از کم توجهی مدیران به اتفاقات رخ داده در راههای روستایی این منطقه می افزاید : اهالي روستاهای سید کلا ، شیردارکلا و منطقه بابلکنار، بارها و بارها از مسئولين بخشداري ، فرمانداري، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مديران راه و شهرسازی استان استمداد طلبيدند اما تنها و تنها وعده هاي تو خالي نصيبشان شده است .

اعتبار ملی لازم است

بدون تردید رسیدگی به راههای روستایی استان مازندران با اعتبارات اندک موجود استانی راه به جایی نبرده و نیازمند اعتبارات ملی می باشد .مدیرکل راه و شهرسازی مازندران، با اشاره به شاخص 53 درصدی آسفالت راه روستایی در استان آن را از میانگین کشورپایین تراعلام کرد.حیدر نوروزی در این خصوص به "جوان" گفت : درحال حاضر بیش از چهار هزار و ۱۲۴ كیلومت از هفت هزار و ۷۴۰ كیلومتر راههای روستایی استان آسفالت شده است است.وی با اشاره به شاخص آسفالت راه روستایی در دو شهر مهم استان گفت : شاخص آسفالت راه روستایی درشهرستان ساری ۵۵درصد و در بابل ۵۸درصد و شاخص کل استان نیز۵۳درصد و شاخص كشوری ۶۳ درصد است. نوروزی با بیان اینکه امیدواریم گام های بلندی دربهسازی و آسفالت راههای روستایی مازندران دربرداشته شود افزود : با توجه به تراكم وتعداد زیاد روستاهای مازندران، در زمینه ایجاد راههای روستایی ایمن و مناسب اقدامات خوبی در دست اجراست و درصددیم با تامین اعتبارات كافی آسفالت محورهای روستایی را با جدیت دنبال کنیم .مدیرکل راه و شهرسازی مازندران مشاركت مردمی را در بهسازی راههای روستایی با اهمیت خواند و گفت : در این راستا در ساری ۱۰۰ كیلومتر و در بابل ۱۴۰ كیلومتربهسازی و آسفالت راه روستایی با مشاركت خوب روستائیان در دست اجراست و ۴۵ كیلومتر از این پروژه ها به بهره برداری هم خوشبختانه تا کنون به بهره برداری رسیده است .به هرروی روستا نشینان مازندران که هفته ای نیست با تصادفی خونین روبرو نشوند از مسئولان انتظار دارند بهسازی ، تعریض و آسفالت راههای روستایی در استان را تسریع نموده تا بیش از این شاهد مرگ عزیزانشان در این جاده های روستایی مرگ نباشند .

موانعی بر سر راه تخصیص اعتبارات استانی

مسئول راه روستایی اداره کل راه و شهرسازی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار جوان گفت : در مازندران با توجه به شرايط اقليمي داراي روستاهاي به هم نزديك و داراي تراكم مي باشد و تردد از محورهاي روستايي در اين استان بالا و با ترافيك نسبتاً زياد همراه است.سهراب طورراه روستایی را به عنوان بخشی از توسعه روستایی عنوان کرد و افزود : راه روستايي ، يكي از فعاليتها و وظايف وزارت راه و شهرسازي را تشكيل مي دهد كه شامل احداث و آسفالت و نگهداري راههاي روستايي اعم از ترميم و لكه گيري آسفالت ، خط كشي راههاي آسفالته ، نصب علائم ، شانه سازي و پاكسازي حريم راههاي روستايي و ... مي باشد.وی با اینکه بر اساس مشخصات فني و طرح هندسي راهها ، راه روستايي داراي سرعتي طرح برابر 50كيلومتر مي باشد افزود :عليرغم اين سرعت طرح پس از پايان راه هاي روستايي ، كاربران راه با بي توجهي و عدم آگاهي مناسب اقدام تردد با سرعت بيش از حد مجاز مي كنند كه همين امر سبب عدم كنترل كافي بر وسايل نقليه مي گردد. همچنين با افزايش طول محورهاي آسفالت شده و افزايش سرعت محور و به دليل كمبود اعتبارات همسان ، نبودن ارتقاء ايمني محورها با افزايش طول محورهاي آسفالت شده منجر به رشد چشمگير تصادفات در راه هاي مذكور گرديده است.مسئول راه روستایی اداره کل راه و شهرسازی مازندران در پاسخ به سئوال جوان در خصوص میزان اعتبارات هزینه شده در راههای روستایی استان گفت : در راه هاي روستايي استان مازندران تا كنون بالغ بر 5 ميليارد هزينه گرديده است كه پيش بيني مي گردد اين رقم تا پايان سال به 10 ميليارد برسد که اين هزينه جهت ارتقا شاخص آسفالت راه هاي روستايی هزينه بسيار ناچيزي در راستاي ايمن سازي محور می باشد .طور توزيع اعتبارات را بر اساس حجم استفاده كنندگان در محور و خدمات دهي به كاربران محورها اعلام کرد و افزود : با توجه به اينكه محورهاي شرياني از لحاظ حجم ترافيك در مقایسه با راههاي روستايي از حجم قابل توجهي برخوردار مي باشد به تبع آن اعتبارات تامين شده در اين بخش قابل ملاحظه مي باشد البته نبايد از ارتقا ايمني در محورهاي روستايي غافل شد واداره کل راه و شهرسازی مازندران همواره دغدغه زیادی در راستای بهسازی راههای روستایی دارد .این مسئول پر رفت و آمد بودن و حجم بهره مندی کاربران را دلیل نگاه ویژه به سمت راه هاي شرياني و اصلي دانست و تاکید کرد : نگهداري و ايمني محورهاي روستايي به تامين اعتبار از محل اعتبارات استاني نیازمند است كه در بسیاری از موارد، تخصيص آنها با مشكل مواجه بوده است و همين امر سبب گرديده ايمني به شدت در محورهاي روستايي بخصوص مناطق كوهستاني و مرتفع كه داراي هزينه زيادي جهت ارتقاء ايمني مي باشد كاهش يابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار