کد خبر: 691603
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
يايه‌هاي تقويت ژئوپلتيك شيعه
اگر عمليات هاي پيروزمندانه عليه داعش در مناطق تماس با مناطق شيعه نشين به موقع اجرا نمي شد اين امکان پيش نمي آمد که مراسم باشکوه اربعين با وجود حضور بي سابقه 20 ميليون زائر بدون هيچ خطر و‌ آسيب به زائران برگزار شود
احمد کاظم زاده

جوان آنلاين: خوشبختانه مراسم اربعين حسني نيز همانند مراسم عاشورا و تاسوعاي حسيني با شکوه هر چه تمامتر و حتي بهتر از سال هاي پيشين برگزار شد و آمار حضور زائران در عراق بنا به گفته وزير دفاع سني عراق از مرز 17 ميليون نفر و بنا به اظهارات منابع ديگر از 20 ميليون نفر نيز گذشته که در تاريخ عراق سابقه نداشته است. يکي از دلايل اين حضور باشکوه و بي سابقه علاوه بر شور و عشق حسني که همواره وجود داشته است برقراري امنيت و زدودن تهديدهاي امنيتي گروه موسوم به داعش است که تا چند ماه پيش خطر آن به نزديکي کربلا و ديگر اماکن مقدس شيعه در عراق رسيده بود.

حال سوال اين است چه عواملي موجب شد که ورق تحولات با اين سرعت در عراق برگردد و حداقل خطر و تهديد داعش از مرزهاي مناطق شيعه نشين و کردنشين عراق برچيده و يا دستکم مهار شود و نيروهاي اين گروه نتوانند به به‌جز چند خمپاره اي ناچيز آسيبي به ميليون ها زائر حسيني برسانند؟ در پاسخ بايد گفت با وجود تشکيل ائتلاف به اصطلاح ضد داعش و حملات هوايي برخي از اعضاي اين ائتلاف و در راس آن امريکا عليه برخي از مواضع داعش اما در عمل اين ائتلاف نقش اساسي در دور کردن خطر داعش از مناطق شيعه نشين نداشته است، چرا که به نظر مي رسد اساسا يکي از اهداف بانيان داعش درگير کردن آن با دولت شيعه عراق و ايران بوده است.


امنيت 20 ميليون زائر حسيني چگونه تامين شد؟


برهمين اساس بايد علت دور شدن خطر و تهديد داعش از مناطق شيعه نشين (که زمينه را براي برگزاري موفقيت آميز و بي خطر مراسم اربعين و پيش از آن مراسم عاشورا فراهم کرد) را در خارج از چارچوب تشکيل ائتلاف داعش جستجو کرد و آن جاي نيست جز داخل عراق. در اين زمينه نيز نه يک رکن بلکه مثلث روابط و همکاري ميان سه رکن مرجعيت، دولت عراق و مشورت هاي ايران بوده است که چنين موفقيتي را رقم زده است. فتواي مرجعيت در تشکيل ارتش مردمي موجب شد خلاء ناشي از خيانت نفوذي هاي بعثي در ارتش که در سقوط غير منتظره موصل متجلي شد به سرعت پر شود و در عين حال اين امکان فراهم شود که دولت جديد امکان پالايش نفوذي هاي بعثي را در ارتش و ديگر نهادهاي امنيتي پيدا کند و از تکرار خيانت نفوذي هاي بعثي در ساير مناطق جلوگيري کند.

براي درک اهميت اين مسئله کافي است به اين نکته توجه شود که طبق بررسي هاي جديد در دولت آقاي حيد العبادي مشخص شده است که دست‌کم 50 هزار نفر در ارتش ثبت نام کرده و حقوق دريافت مي کردند اما هرگز در ارتش حضور نداشتند و نکته جالب توجه در اين ميان اين بود که حقوق اين افراد به فرماندهان ارتش پرداخت مي شد.

زمينه هاي اين فساد به آنجا بر مي گردد که بعد از انحلال سازمان هاي نظامي و امنيتي رژيم بعثي صدام در زمان اشغال اين کشور در زمان پل برمر نماينده تام الاختيار وقت امريکا در عراق (که باعث نزديکي بعثي ها به القاعده و در نتيجه افزايش بي سابقه حملات تروريستي شد) دولت وقت عراق به نخست وزيري نوري مالکي براي جذب بعثي ها تحت فشار قرار گرفت تا شايد از اين طريق از بار حملات تروريستي کاسته شود اما همچنانکه تحقيقات بعدي نشان داد و در جريان خيانت ارتش در موصل نيز ثابت شد ظاهرا اغلب کساني که از بعثي ها در رده هاي بالا به کار گماشته شده بودند به ستون پنجم مخالفان دولت و نظام سياسي جديد عراق تبديل شده بودند.

بر اين اساس هيچ ترديدي باقي نمي ماند که ورود به موقع مرجعيت به صحنه بعد از سقوط غيرمنتظره موصل که به صدور فتوا در تشکيل ارتش مردمي انجاميد، علاوه بر اينکه به طور مستقيم در جلوگيري از پيشروي نيروهاي داعش به مناطق شيعه نشين و دفع حملات آنها از اين مناطق موثر بود بلکه به طور غير مستقيم اين فرصت و امکان را نيز در اختيار دولت جديد عراق قرار داد که به پالايش نيروهاي نفوذي بپردازد.

از طرف ديگر همکاري هاي مشورتي جمهوري اسلامي ايران و شخص سردار سليماني موجب شد نيروهاي تازه نفش مردمي به همراه نيروهاي ارتشي و امنيتي عراق بتوانند عمليات هاي موفقيت آميزي را در مناطق تماس از جمله آمرلي و جرف الصخر به مرحله اجرا بگذارند و اين امکان را فراهم کنند که امنيت مراسم عاشورا و اربعين عليرغم ظهور داعش حتي از سال هاي قبل نيز بهتر باشد.

از اين ديد مي توان گفت اگر عمليات هاي پيروزمندانه عليه داعش در مناطق تماس با مناطق شيعه نشين به موقع اجرا نمي شد اين امکان پيش نمي آمد که مراسم باشکوه اربعين با وجود حضور بي سابقه 20 ميليون زائر بدون هيچ خطر و‌ آسيب به زائران برگزار شود و از اين ديد مي توان گفت که اين حضور و بخصوص برگزاري بي خطر و امن آن مرهون اجراي عمليات هاي هوشمند و به موقع از جمله در جرف الصخر بود که به مامن تروريست ها و مخالفان نظام جديد عراق تبديل شده بود و خيلي از خودروهاي بمب گذاري شده در اين مناطق آماده مي شد.

گذشته از اينها از آنجا که کشورهاي عربي مخالف نظام سياسي جديد عراق و در راس آن عربستان امسال مجبور شده است در چارچوب ائتلاف ضد داعش به سمت شناسايي نظام سياسي جديد عراق حرکت کند از اين رو به نظر مي رسد اين مسئله نيز در کاهش حملات تروريستي موثر بوده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
0
1
سردار مچکریم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار