کد خبر: 690572
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۶
تاكنون حدود يك ميليون ايراني براي زيارت اربعين وارد عراق شدند
نبود امكانات بهداشتي و كمبود آب و غذا از مشكلات زائران درآن سوي مرز است
حركت ميليوني زائران حرم سيدالشهدا براي برگزاري مراسم اربعين در كربلاي معلي در حدي است كه مسئولان ايراني و عراقي را مبهوت كرده و آنها را در ارائه خدمات عقب نگه داشته است. تا لحظات پاياني روز گذشته حدود 700هزار نفر از مرزهاي دو كشور عبور كرده بودند و دهها هزار نفر هم پشت مرزهاي ايران منتظر رفع مشكلات و ورود به خاك عراق هستند؛ انتظاري كه با هزاران رنج و گرفتاري همراه شده و زائران را به شدت به زحمت انداخته است.

امسال نيز صدها هزار زائر ايراني در شرايطي راه كربلا را پيش گرفتند كه رهبر معظم انقلاب درباره‌ جايگاه ويژه‌ زيارت اربعين در اوج‌گيري بزرگداشت نهضت حسيني فرموده‌اند: «شروع جاذبه‌ مغناطيس حسيني، در روز اربعين است كه جابربن‌عبدالله را از مدينه بلند مي‌كند و به كربلا مي‌كشد. اين، همان مغناطيسي است كه امروز هم با گذشت قرن‌هاي متمادي، در دل من و شماست. كساني كه معرفت به اهل‌بيت دارند، عشق و شور به كربلا هميشه در دلشان زنده است. اين از آن روز شروع شده است. » جاذبه‌اي كه سال‌ها است در قالب برگزاري تجمع ميليوني و پياده‌روي زائران حسيني از نجف تا كربلا تجسم پيدا كرده است.

به جرئت مي‌توان گفت سخنان دلنشين مقام معظم رهبري دل‌هاي ميليون‌ها مسلمان در دنيا را چنان به سمت كربلا كشاند كه مسئولان عراقي را در ارائه خدمات به ميهمانانشان و مسئولان ايراني را در رفع نيازهاي مسافرانشان به شدت عقب گذاشت.

يكي از مشكلات اربعين امسال موضوع اسكان زائران در شهرهاي زيارتي و به‌خصوص كربلاست زيرا بخشي از فضاهايي همچون مساجد، حسينيه‌ها و مدارس كه سال گذشته در اختيار زائران بود، امسال در اختيار حدود ۱۲۰هزار جنگ‌‌زده قرار گرفته است


 با اينكه سازمان حج و زيارت از يك‌سال گذشته با تشكيل «ستاد دائمي اربعين» با حضور 26 دستگاه و ارگان كشور در جهت ساماندهي زائران اربعين تلاش كرده تا بدين وسيله موجبات تسهيل اعزام زائران حسيني به كربلاي معلي را در ايام اربعين فراهم آورد، اما از ظواهر امر چنين بر مي‌آيد كه امسال حضور گسترده زائران مرقد مطهر سرور شهدا و برگزار‌كنندگان مراسم اربعين به حدي است كه برنامه‌ريزي‌ها نتوانسته  پاسخگوي نيازهاي آنان باشد.

همه بسيج شده‌اند
با بسته شدن مرز شلمچه به صورت يك‌طرفه از سوي مسئولان عراقي، رئيس سازمان حج و زيارت از ارائه امكانات آب، غذا و اسكان به زائران اربعين در پشت مرزهاي ايران خبر داد اما ازدحام جمعيت و كمبود خدمات به خصوص در زمينه بهداشت و درمان مشكلات زيادي را در اين نقطه به بار آورده است. البته آخرين اخبار حكايت از بازگشايي اين مرز دارد اما خروج زائران با كندي زيادي صورت مي‌گيرد.

بي شك شرايط سال جاري در مرزها وخيم‌تر از سال گذشته است، چراكه سال گذشته دولت عراق اعلام كرده بود در مرزها ويزا صادر مي‌كند، اما امسال ويزا را به يكباره رايگان اعلام‌كرد كه همين مسئله تمام برنامه‌ها را به هم ريخت.
در همين رابطه، رئيس سازمان حج و زيارت به اين نوع صدور ويزا از طرف عراقي‌ها اشاره كرد و گفت: اين مسئله موجب بي‌توجهي زائران ايراني به مسئله ساماندهي شد. در حقيقت فراخواني به سمت مرزها داده شد بدون اينكه تمهيدات لازم براي ساماندهي اين فراخوان صورت گرفته باشد.  سعيد اوحدي ادامه داد: با توجه به ساماندهي‌هاي انجام شده زائراني كه پشت مرز هستند، مشكلي از نظر تداركات و امكانات آب، غذا و اسكان ندارند و وضعيت مرز آرام‌تر از روزهاي گذشته است اما همچنان از مردم تقاضا داريم كه به سمت مرز شلمچه حركت نكنند چراكه اين مرز به شدت شلوغ است.

در حال حاضر، در كنار تلاش‌هاي استانداري ايلام و خوزستان، قرارگاه مركزي راهيان نور، هلال احمر، مجموعه سپاه و نيروي انتظامي نيز براي ساماندهي زائران اربعين مشغول فعاليت هستند. همچنين در اردوگاه شهيد باكري، چادرهايي نصب شده و در مرزها و يادمان شهداي شلمچه نيز تعداد قابل‌توجهي از زائران اسكان داده شده و منتظر خروج ار مرزها هستند.

ديروزرئيس سازمان داوطلبان هلال احمر هم از استقرار ‌داوطلبان هلال احمر در نقاط صفر مرزي و توزيع بيش از ۱۰۰ هزار بسته بهداشتي در ميان زائران حسيني خبر داد.
فرحناز رافع گفت: سازمان داوطلبان جمعيت هلال‌احمر به منظور ارائه خدمات تخصصي درماني به زائران زميني، در مسيرهاي منتهي به خروجي مرزهاي شلمچه و چزابه در استان خوزستان و مرز پرويزخان و مهران اقدام به برپايي چادرهاي سلامت كرده است.

به گفته وي با توجه به حضور گسترده زائران پياده كربلا در مرزهاي استان‌هاي خوزستان، كرمانشاه و ايلام، هم‌اكنون داوطلبان و خيرين سازمان داوطلبان در مرزها مشغول فعاليت هستند و حتي روز شنبه كه مرز شلمچه بسته شد و بسياري از مردم در مرزها سرگردان بودند، داوطلبان و خيرين، زائران را در خانه‌هاي خود اسكان دادند.

از سوي ديگر، مديركل امور مرزي وزارت كشور با اعلام اينكه بخش گمركي و تجاري مرزهاي ايران و عراق به علت حجم تردد و تسهيل در رفت و آمد زائران عتبات عاليات براي مراسم اربعين حسيني از جمعه گذشته تا دو روز پس از اربعين تعطيل خواهد بود، گفت: خودروهاي سنگين حامل بار تجاري در مدت تعيين شده اجازه عبور و مرور در مسير به مرزهاي عراق را نخواهند داشت.

آقابابايي همچنين درباره ورود و خروج هموطناني كه قصد حضور در مراسم اربعين حسيني امسال را دارند نيز گفت: زائران تنها بايد از مبادي چزابه، شلمچه، مهران و همچنين خطوط هوايي مشخص وارد كشور عراق شوند و از ساير مبادي امكان هيچ‌گونه ورود و خروجي وجود ندارد.

وي به حجم زياد زائران ايراني براي حضور در مراسم اربعين اشاره كرد و افزود: با توجه به زمان باقيمانده تا روز اربعين و همچنين اشتياق عاشقان حسيني به علاوه تسهيلات رفت و آمد از طرف مسئولان دو كشور ايران و عراق پيش‌بيني مي‌شود كه حدود يك ميليون نفر از هموطنان كشورمان در اين مراسم شركت كنند.

  عراق هم كم آورده
هر چند روز گذشته شكرالله طاهري، سركنسول جمهوري اسلامي ايران در كربلاي معلي با اشاره به تعداد بالاي زائران ايراني براي شركت در مراسم اربعين گفته بود كه از همه امكانات و پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي موجود استفاده مي‌كنيم تا زائران به راحتي بتوانند به زيارت بيايند، اما خبرنگار اعزامي صدا و سيما به عراق گزارش داد بسياري از زائران در طول مسير دچار مشكلات و گرفتاري‌هاي زيادي شده‌اند.

متأسفانه دولت عراق نيز نتوانسته به سيل عظيم زوار خدمات‌رساني كند و به گفته «مرآتي»، نبود سرويس بهداشتي، كمبود آب و غذا و نبود راهنما از جمله مسائلي هستند كه زائران را آزار مي‌دهد.  خبرنگار صدا و سيما، حركت زائران از بيابان‌ها و بي‌راهه‌ها را يكي از دلايل گم شدن آنها و دور افتادن از كاروان و خانواده‌هايشان عنوان كرد؛ موضوعي كه سركنسول ايران در كربلا نيز آن را مد نظر قرار داده و به زائران توصيه كرده بود فقط از مسيرهاي مشخص شده كه از سوي مسئولان عراقي تعيين شده، پياده‌روي كنند.

شكرالله طاهري تأكيد كرد: راه‌هاي فرعي و بيراهه فاقد امنيت لازم است و ممكن است خطراتي براي زائران به وجود بيايد و مناسب است با همراه داشتن نقشه پياده‌روي كه نسخه ديجيتال آن در سايت سازمان حج و زيارت وجود دارد، از مسير اصلي پياده‌روي كنند.  بر اساس گزارش‌هاي رسيده، يكي از مشكلات اربعين امسال موضوع اسكان زائران در شهرهاي زيارتي و به‌خصوص كربلاست زيرا بخشي از فضاهايي همچون مساجد، حسينيه‌ها و مدارس كه سال گذشته در اختيار زائران بود، امسال در اختيار حدود ۱۲۰ هزار جنگ‌‌زده قرار گرفته است.

البته سركنسول جمهوري اسلامي ايران در كربلا در اين رابطه گفته در تلاشيم اين مشكل را با هماهنگي و همكاري مسئولان عراقي از جمله رئيس شوراي شهر، استاندار، شهردار و همچنين مسئولان عتبات حسيني و عباسي تا اندازه‌اي رفع كنيم.

تلاش تكفيري‌ها براي ايجاد ناامني

از اهميت و جايگاه برگزاري مراسم اربعين امسال همين بس كه رسانه‌هاي عراقي گزارش داده‌اند يكي از اهداف تكفيري‌ها ناامن كردن كربلا  قبل از ايام اربعين است؛ برنامه‌اي كه براي برچيده شدن اربعين و راهپيمايي مردم و تشكيل بزرگ‌ترين تجمع جهان اسلام در دستور كار آنها قرار گرفته است.  دولت عراق اعلام كرده بيش از ۵۰ هزار نيرو را براي تأمين و حفظ امنيت مراسم اربعين در كربلا به كار گرفته است.

 بر همين اساس و با توجه به حضور ميليوني مردم در ايام اربعين و همچنين پياده‌روي زائران، همه راه‌هاي ورودي به كربلا چه از طرف استان بابل، چه از طرف استان بغداد و چه از طرف استان نجف از سوي نيروهاي امنيتي و نظامي پوشش مناسب داده شده است.

البته به گفته سركنسول جمهوري اسلامي ايران، هماهنگي‌هاي لازم در اين خصوص از طريق سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد نيز با وزارت كشور و نيروهاي مسلح و همچنين وزارت خارجه عراق انجام شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار