کد خبر: 688193
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
بررسي رابطه تفكر بسيجي و اصلاح سبك زندگي در ميزگرد «جوان»
زهرا چيذري

سبك زندگي يكي از گسترده‌‌ترين مفاهيمي است كه با تمام اجزاي زندگي ما گره خورده و تمام ارزش‌ها، رفتار‌ها و گفتار ما را در بر مي‌گيرد. آموزه‌هاي دين مبين اسلام و همچنين فرهنگ غني ايراني ما الگوهاي تمام عياري براي سبك زندگي ارائه مي‌كند. با وجود اين اما به دنبال پاره‌اي كم كاري‌هاي داخلي و هجمه‌هاي خارجي سبك زندگي در كشورمان در برخي از نقاط آسيب ديده است؛ امري كه رهبر معظم انقلاب هم در ديدار با جوانان خراسان شمالي در سال 91 بر آن تأكيد داشتند و اصلاح انحراف از سبك زندگي ايراني - اسلامي را مطالبه فرمودند.

تفكر بسيجي اما در طول سال‌هاي پس از انقلاب اثبات كرد ظرفيت بالايي براي اجرا و ترويج سبك زندگي اصيل ايراني - اسلامي دارد و با عنايت به عضويت ده‌ها ميليون ايراني در اين بزرگترين نهاد مردم نهاد در كشورمان بسيج و تفكر بسيجي قابليت آن‌را دارد تا سبك زندگي اصيل ايراني - اسلامي را به طور تمام و كمال در كشور به اجرا در آورد. به مناسبت هفته بسيج در ميزگردي با مينو اصلاني، رئيس سازمان بسيج جامعه زنان و فريبا تدريس، رئيس سازمان بسيج زنان تهران به موضوع سبك زندگي و تفكر بسيجي پرداخته‌ايم.
 
 

 

پايه‌هاي سبك زندگي ايراني - اسلامي

سبك زندگي بخش عمده فرهنگ يا به عبارتي تمام فرهنگ است. پس بحث مهمي به شمار مي‌رود به گونه‌اي كه مقام معظم رهبري مي‌فرمايند: «فرهنگ به مثابه هوايي است كه تنفس مي‌كنيم» و اين نشان مي‌هد كه ما چقدر به فرهنگ تعريف شده و در مسير تعالي انسان نياز داريم تا بتوانيم در فضاي سبك زندگي ايراني - اسلامي كه يكي از پايه‌هاي مباحث فرهنگي است يك جامعه روبه‌رشد و متعالي را رقم بزنيم.

رئيس بسيج جامعه زنان با اشاره به تعريف سبك زندگي افزود: مردم ما اعتقادات قوي نسبت به قرآن كريم و سيره اهل بيت دارند كه اين همان تعريف ما از سبك زندگي به شمار مي‌آيد اما اين سبك زندگي بنابر هجمه‌هاي فرهنگي دشمن كه به شبيخون و ناتوي فرهنگي تبديل شد آسيب ديده است و همچنين در مسير تمدن اسلامي بخشي از موضوعات هم مسكوت مانده است و بهره‌برداري مناسبي از متون اسلامي در حوزه نظر صورت نگرفته است تا بعد به حوزه رفتار و عمل در جامعه تسري يابد.

اصلاني با تأكيد بر آنكه ما پايه‌هاي محكم سبك زندگي ايراني - اسلامي را داريم، گفت: اين سبك و سياق در مسائل مختلف زندگي‌مان هم اعمال مي‌شود. پيوندهاي خانوادگي و وفاداري در خانواده‌ مطابق سبك زندگي ديني و ملي ماست.

به باور وي بحث‌هاي كلاني در حوزه تربيت و ارتباطات اجتماعي، امر به معروف، حدود روابط زن و مرد مطرح است كه همچنان در سبك‌ زندگي ايراني - اسلامي وجود دارد و اين پايه‌ها بايد احيا شود و خلأهاي نظري موجود بايد پر شود اما بخش‌هايي از سبك زندگي ايراني - اسلامي ما هم آسيب ديده است.

الگوهاي سبك زندگي ايراني براي جهان

به گفته رئيس بسيج جامعه زنان مسائلي نظير افزايش آمار طلاق در جامعه امروز بر اساس بررسي‌هاي كارشناسانه علت عمده اين بحث، خط‌گيري و الگوگيري از شبكه‌هاي ماهواره‌اي است كه خيانت و بي‌‌اعتمادي اعضاي خانواده به يكديگر را ترويج مي‌دهد.

اصلاني خاطرنشان كرد: بر اين اساس پايه‌هاي محكم و اصلي سبك زندگي ايراني - اسلامي در جامعه ما وجود دارد و بسيج قرار است اين پايه‌هاي محكم را تقويت و اصلاح كرده و به حوزه رفتار بياورد و الگوهايي را در اين زمينه معرفي نمايد. رئيس بسيج جامعه زنان با اشاره به تحقيقي كه در اين سازمان درباره شاخص‌هاي خانواده در دفاع مقدس انجام شده است، گفت: شاخص‌هاي خانواده در دفاع مقدس به گونه‌اي بود كه خانواده در جبهه و پشت جبهه حضور داشت. با وجود اين هر چند خلأهاي عدم حضور پدر احساس مي‌شد اما اين خلأ به گونه‌اي مديريت مي‌شد كه خانواده بسيار پويا و با نشاط بود. بررسي‌هاي آماري ما هم نشان مي‌دهد فرزندان اين خانواده‌ها چه از نظر تحصيلات و چه از نظر تشكيل خانواده افرادي بسيار موفق هستند. حالا بايد ديد اين خانواده مستحكم چه شاخصه‌هايي داشته كه با وجود خلأهايي مانند غيبت طولاني مدت پدر يا حتي شهادت و يا جانبازي وي به گونه‌اي كه ممكن بود نتواند نقش‌هاي خود را ايفا كند اما خانواده بسيار به هم پيوسته و مأنوس با هم بوده‌اند و فاصله مكاني و مدت زمان طولاني در كار هم نبودن موجب نمي‌شد كه اين خانواده انسجامش به هم بريزد زيرا اين انسجام به قدري قلبي، عاطفي و مديريت شده بود كه هيچ گاه خلأها احساس نمي‌شد.

به باور رئيس بسيج جامعه زنان وظيفه بسيج اين است كه اين الگوهايي را كه در حال حاضر در كنار ما هستند و براي دوران معاصرند و فاصله زماني زيادي با ما ندارند را معرفي كند.

ساده زيستي ركني در سبك زندگي اصيل

اصلاني ديگر وظيفه بسيج در حوزه سبك زندگي را تسري رفتار بر اساس پايه‌هاي سبك زندگي ايراني - اسلامي دانست و افزود: يكي از اين پايه‌ها ساده زيستي است. بنا به تأكيد اصلاني در هيچ جاي دنيا با وجود تبليغات، تشريفات بسيار زياد خوشايند نيست چون اين موضوع با طبع انسان سازگار نيست و استان براي يك‌سري تشريفات خشك و بي‌روح كه موجب تمايز غير‌منطقي‌اش از بقيه اعضاي جامعه شود ساخته نشده است. به باور رئيس سازمان بسيج زنان كشور تشريفات موجب دوري يك عده از جامعه و در برخي موارد موجب تحقير برخي از اعضاي جامعه مي‌شود. بر اين اساس بسيج تشريفات را به لحاظ ماهوي نفي مي‌كند و ساده‌زيستي را براي همراهي با عموم مردم ترويج مي‌نمايد و در اين زمينه‌ الگوهاي تمام عياري از رفتار و سيره ائمه اطهار (ع) داريم. وي تشريفات را داراي ابعاد بسيار گسترده‌اي در رفتار، گفتار و حتي نيات و اعتقادات دانست.

بنا به تأكيد اصلاني ساده‌زيستي از جمله ارزش‌هايي است كه به صورت واقعي در زندگي بسيجيان رعايت مي‌شود و بسيجيان انتظار دارند عموم مسئولان چه مسئولان بسيجي و چه مسئولان نظام اين موضوع را رعايت كنند همانگونه كه اين ساده‌زيستي به شكل كاملاً ملموسي در زندگي رهبر معظم انقلاب مشهود است. وي با اشاره به ضرورت توجه به ساده‌زيستي تصريح كرد: اگر ساده‌زيستي در زندگي ما شكل بگيرد اضافه درآمدهاي ما به جاي آنكه صرف تشريفات شود به سمت توليد و سازندگي مي‌رود و تبيين ساده‌زيستي شكوفايي اقتصادي، يكپارچگي مردم، تحقير نشدن گروه‌هايي با درآمد پايين جامعه و بسياري از كاركردهاي ارزشمند را در دل خود دارد. رئيس بسيج جامعه زنان در آثار تسري اين ساده زيستي به بخش‌هاي ديگر جامعه گفت: يكي از موانع تشكيل خانواده در جامعه امروز بحث‌هاي حاشيه‌اي، تجملات و تشريفات است اما ساده زيستي مي‌تواند به ازدواج آسان و تشكيل خانواده به موقع و پايدار كمك كرده و سطح توقعات را تعديل و در واقع مديريت شده و منطقي كند. اصلاني همچنين بي‌توجهي به ساده زيستي را موجب شكل‌گيري غرور به عنوان يكي از صفات نكوهيده دانست.

ارزش‌هاي ايراني-  اسلامي مكمل سبك زندگي

اصلاني در بيان ويژگي‌هاي سبك زندگي - ايراني اسلامي گفت: ما چارچوب‌ها و بنيان‌هاي سبك زندگي را هم بر مبناي آرزوهاي قرآني و ديني و هم بر مبناي خصوصيات ايراني خود داريم. ايراني‌ها افرادي باحيا، متواضع، سخاوتمند و مهمان‌نواز هستند. بنابراين ما به عنوان يك ايراني يكسري چارچوب‌هاي ذاتي داريم و از آن مهم‌تر چارچوب‌هايي است كه دين اسلام براي ما ارائه داده است و همه حكايت از مباحث و رفتارهاي عميق اجتماعي دارد.

با وجود اين همانطور كه حضرت آقا به درستي آسيب شناسي و مطرح كرده‌اند ما در بخش‌هايي آسيب ديده‌ايم.

به طور نمونه بي‌توجهي و رعايت نكردن قانون بنابه تأكيد اصلاني هر قانوني نيازمند چند اصل است؛ يكي نظارت و ديگري نظام‌هايي كه بتواند آن قانون را عملياتي كند. بنابر اين يك بخش از رعايت نكردن قانون به مسائل اخلاقي باز مي‌گردد كه حوزه‌هاي علميه، مدارس و مهدهاي كودك ما بايد به اين امر بپردازند كه براي رعايت قانون فرهنگسازي كنند و خانواده‌هاي ما هم در اين زمينه نقش دارند در حالي كه كسي متولي آموزش اين مهارت‌ها به خانواده‌ها نيست. نظام‌هاي بازدارنده، ترميم كننده و نظارتي هم بايد در كار حضور داشته باشند تا شاهد اجراي قانون باشيم.

ضرورت تربيت تفاوت محور

رئيس بسيج جامعه زنان با اشاره به بالا بودن آمار طلاق در جامعه و هشداري كه مقام معظم رهبري در اين باره داده‌اند، بخشي از اين موضوع را به نداشتن مهارت‌هاي زندگي مربوط دانست.

به باور وي يكي از مشكلات اساسي ما در زمينه تعليم و تربيت اين است كه تربيت ما تفاوت محور نيست. رئيس بسيج جامعه زنان اظهار اميدواري كرد با عملياتي شدن سند ملي آموزش و پرورش بتواند بخشي از خلأ تربيتي متفاوت محور را پركند.

پيوست فرهنگي حلقه‌اي مفقوده

اصلاني با اشاره به آسيب شناسي دقيقي كه در مسئله سبك زندگي از سوي رهبر فرزانه انقلاب صورت گرفته است، بر نقش شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين حوزه اشاره كرد و افزود: وقتي حضرت آقا اين شورا را قرارگاه فرهنگي جامعه قرار دادند اين بدين معناست كه هم در حوزه نظري و هم در حوزه عملي بايد ورود پيدا كنند و براي هر معضل فرهنگي وقتي پشتوانه‌هاي نظري‌اش تكميل شد بايد دستورالعمل آن ابلاغ شود تا هر دستگاهي بداند براي اصلاح اين مشكل فرهنگي چه وظيفه‌اي دارد. رئيس بسيج جامعه زنان تأكيد كرد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد واقعاً در مسند قرارگاه قرار بگيرد و به رفع اين آسيب‌ها كمك كند.

البته طبيعي است كه اين شورا هم به تنهايي نمي‌تواند كار را پيش برد اما بايد اين قرارگاه را تشكيل داد و از دستگاه‌ها مطالبه كند.

وي با اشاره به سند مهندسي فرهنگي گفت: اين سند و همچنين سند ملي كشور تمام فضاي كشور را به سمت رشد پيش مي‌برد اما بايد عملياتي شود و در صورت عملياتي شدن مي‌تواند معضلات موجود در سبك زندگي را مرتفع كند اما قرارگاهي مي‌طلبد تا وظايف دستگاه‌ها را مشخص و مطالبه كند. مطابق اين اسناد حتي براي ورود يك گوشي تلفن همراه بايد پيوست فرهنگي تهيه شود. در اين صورت گوشي تلفن همراه به جاي آنكه به رشد انسان در بعد اطلاعات، ارتباطات و آموزش كمك كند به معضلي براي خانواده‌ها تبديل نمي‌شود.

اصلاني تأكيد كرد: پيوست فرهنگي براي كالاهاي وارداتي و صنايع مي‌تواند آسيب‌هاي آن را مرتفع كند. به طور مثال يكي از كارشناسان عسلويه مطرح مي‌كرد در مجتمع‌هايي كه براي كاركنان اين مناطق در نظر گرفته شده است هيچ پيوست فرهنگي و امكانات تفريحي در نظر گرفته نشده است. يا در همان گوشي تلفن همراه پيوست فرهنگي به بررسي بازي‌هايي كه در اين گوشي وجود دارد مي‌پردازد كه آيا با فرهنگ ما همخواني دارد؟

اين در حالي است كه همين گوشي‌هاي تلفن همراه براي كودكان و نوجوانان ما مشكلات عديده‌اي را به وجود آورده است و اين پيوست فرهنگي منتخب از همين سند فرهنگي است و شايد بسيج هم بايد در اين زمينه مطالبه‌گري بيشتري داشته باشد و در كنار اين بسيج هم اكنون صدها رسانه ايجاد كرده تا اين موضوعات را به مردم اطلاع رساني كند.

به باور اصلاني زندگي در رفاه با آموزه‌‌ها و ارزش‌هاي ما منافاتي ندارد اما اگر اسلام مي‌گويد عدالت يعني اين رفاه بايد براي همه باشد و مديريت جهادي بسيج در تلاش است تا رفاه، سلامت و بهداشت را براي همه و به خصوص مناطق محروم ايجاد كند. وي با اشاره به اقداماتي كه بسيج براي غني سازي اوقات فراغت دارد، اردوهاي راهيان نور را يكي از پايه‌هاي اساسي سبك زندگي دانست كه جوانان ما با شركت كردن در آن از نزديك با ايثار و از خودگذشتگي آشنا مي‌شوند و اين مي‌تواند تغييرات زيادي را در رفتار جوانان ايجاد كند

و سبك زندگي دوران دفاع مقدس را از نزديك لمس كنند. رئيس بسيج جامعه زنان تصريح كرد: سبك زندگي نيازمند بهره‌گيري از الگوهاي عملي است و در سفر راهيان نور اين الگوهاي عملي ارائه مي‌شود و به فرزندانمان نشان مي‌دهد براي خوب و درست زندگي كردن بايد تلاش كنند همانگونه كه رزمندگان دوران دفاع مقدس نيز همانند جوانان امروز مشكلاتي را در زندگي خود داشته‌اند اما براي دفاع از ارزش‌هاي اسلام و انقلاب از جان خود هم گذشتند.

تغيير ابزار دفاعي متناسب با تغيير ميدان تهديد

فريبا تدريس هم در اين نشست با اشاره به جنگ سختي كه به كشور تحميل شد و مردان و زنان نظام اسلامي تمام قد از كشور دفاع كردند: افزود: امروز جبهه نبرد تغيير كرده است و در تغيير تهديدات دشمن بايد دفاع ما هم تغيير كند. اين جنگ عليه تماميت اسلام و ايران و همه آنچه اعتقادات و ارزش‌هاي ماست. به دليل ترس دشمن از خروج تفكر و سبك زندگي ايراني - اسلامي از مرزهاي ايران و ايستادگي در مقابل آنهاست به همين خاطر هم است كه آنان با استفاده از ابزار رسانه‌اي و تهديدات مختلف در زمينه اعتقادي تلاش مي‌كنند تا ما را با فرهنگ خودمان بيگانه كنند.

به گفته رئيس بسيج جامعه زنان استان تهران هر استاني براي خودش يك سبكي دارد كه همه اين بايد‌ها و نبايدها و آنچه در آن چگونه زيستن عنوان مي‌شود در آموزه‌هاي ديني ما وجود دارد اما دشمن به واسطه سلطه رسانه‌اي‌اش در اين جبهه وارد شد و خيلي نرم و نامحسوس با نمايش فيلم‌ها و توليد برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني فراواني مي‌كوشد تا سكولار را ترويج دهد و در نهايت ما شاهد آسيب‌ها و زخم‌هايي بوديم كه از اين جنگ برجا ماند و تغييرات سبك زندگي در همه اركان زندگي ما به نوعي خود را نشان مي‌دهد.

پيمودن مسيري كه مي‌دانيم اشتباه است!

تدريس با اشاره به تغيير كردن سبك زندگي مردم ما در تمامي زمينه‌هاي زندگي افزود: به طور نمونه ما خوراكي را خودمان به دست خودمان انتخاب مي‌كنيم و مي‌‌خوريم كه مي‌دانيم براي بدنمان ضرر دارد.

وي درباره ويژگي‌هاي سبك زندگي ايراني - اسلامي گفت:‌ما در سبك زندگي اصيل ايراني - اسلامي هر كاري را مجاز نيستيم انجام دهيم، هر چيزي را نمي‌توانيم بخوريم و هر طور كه خواستيم وقتمان را بگذرانيم بلكه براي چشم، براي دست، براي پا، اوقات فراغت و همه چيزها دستور داريم، چراكه قرار است به تكامل برسيم و در كنار هم آرامش پيدا كرده و با امنيت زندگي كنيم.

در واقع ما با مزرعه‌اي مواجه هستيم كه بايد آنقدر محصولاتش زيبا باشد تا بتوانيم براي دنيايي ديگر از اين مزرعه بهره‌برداري كنيم.

به همين خاطر هم از زمان به دنيا آمدن يا حتي قبل از تولد دستوراتي را داريم كه حكايت از يك دين پرباري دارد كه مي‌خواهد انسان را به سمت تعالي سوق دهد.

بنا به تأكيد رئيس بسيج جامعه زنان استان تهران خلط كردن مسائل موجب مي‌شود تا بسياري از موضوعات به خوبي براي جوانان باز نشود و اين خود موجب ايجاد شبهه مي‌شود و جوان ما چيزي را انتخاب مي‌كند كه دوست دارد نه آنچه به صلاحش است.

وقتي همه ا ركان جامعه به يك هدف هدايت نمي‌كنند

تدريس تصريح مي‌كند: اگر منبر، صدا و سيما و مدرسه ما همه يك سبك صحبت كنند بچه‌ها دچار تعارض نمي‌شوند. اما اگر منبر چيزي را بگويد كه در فيلم‌هاي تلويزيوني نمي‌توان ما به ازاي آن سبك زندگي را ديد و حتي در جامعه نتوان آن آدم‌ها را پيدا كرد، فرد دچار تعارض مي‌شود و در اثر اين تعارض چيزي را انتخاب مي‌كند كه در ظاهر به نفع اوست اما از اين نفع هم برداشت‌هاي متفاوتي وجود دارد.

به باور وي نفع زماني در جايگاه واقعي خودش قرار مي‌گيرد كه بتواند سلامت كامل فرد را تضمين كند و ما را به تعالي برساند. بر اين اساس حتي مي‌توان تا حدي به جوانان حق داد كه در انتخاب مسير درست دچار مشكل شوند زيرا ما نتوانسته‌ايم فكر كنيم و تعريفي داشته باشيم كه بتواند ذائقه جوان ما را اشباع كند چراكه به هر حال هر فردي يك ذائقه و سليقه‌اي دارد و نمي‌توان انتظار داشت همه آدم‌ها يك چيز را بپسندند.

تدريس تأكيد كرد: براي آنكه ما بتوانيم همسر خوب، مادر خوب، همسايه خوب يا كارمند خوبي باشيم و در رفاه و آسايش زندگي كنيم سبك زندگي ايراني - اسلامي برنامه و توصيه دارد اما بايد اين مسائل از سوي متخصصان هر بخش و رشته‌اي براي جامعه تبيين شود.

به باور وي اگر ما در هر شغل، مكان و وظيفه‌اي كه قرار مي‌گيريم اصول و ارزش‌ها را به خوبي بدانيم و بشناسيم ممكن نيست به خطا برويم و منحرف شويم و قوه عاقله انسان قشنگ‌ترين راه را انتخاب مي‌كند و آن قشنگ‌ترين راه به انسان كمك مي‌كند تا مصونيت پيدا كند. تدريس با تأكيد بر اينكه نمي‌توان از مصاديق تكنولوژي روز همانند فضاي مجازي چشمپوشي كرد، افزود: اين وظيفه مسئولان ماست كه فضاي مجازي را در كمال سلامت، ايمن، ارزان و پاك به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنند كه فرد بتواند در امنيت كامل از اين فضا بهره‌برداري كند و حذف كردن راهكار مواجهه با اين موضوع نيست.

 لزوم برنامه‌ريزي متناسب با تغييرات زندگي صنعتي‌ امروز

 رئيس بسيج جامعه زنان استان تهران در پاسخ به چرايي ايجاد انحراف در سبك زندگي ايراني- اسلامي به‌رغم قابليت‌ها و ظرفيت بالاي اين سبك براي ارائه برنامه و نسخه‌اي كامل به منظور تعالي انسان با كمك گرفتن از بيان مصداق اينچنين توضيح داد: فرض كنيد دختر جوان يا نوجوان ما مي‌خواهد در آشپزخانه اپن منزل براي پذيرايي از ميهمان آماده شود و مي‌خواهد پوشش مناسبي هم داشته باشد اما واقعيت اين است كه براي اين دختر در چنين سن و سالي كار كردن در آشپزخانه با پوشش چادر كمي سخت است. بنابراين ما بايد براي اين دختر خانم پوششي را طراحي كنيم كه وي در عين رعايت حجابش بتواند به خوبي و راحتي از پس كارش هم بربيايد. به بيان وسيع‌تر ما بايد براي حضور زنانمان در عرصه‌هاي مختلف ميادين ورزشي، محيط كار يا محيط آموزش تعريف مناسبي داشته باشيم كه در عين حضور موثر پوشش خود را هم بتوانند رعايت كنند؛ چرا‌كه ما زماني مي‌توانيم حرف خودمان را بزنيم كه توانسته باشيم از هويت انساني‌مان صيانت كنيم. در مقابل اين در حال حاضر سريال‌هاي ماهواره‌اي يك بسته كامل از سبك زندگي غربي را به جامعه ما القا مي‌كنند.

بنا به تأكيد تدريس با توجه به تغييراتي كه در جامعه امروز اتفاق افتاده است بايد مناسب با اين تغييرات فكر داشت و برنامه‌ريزي كرد تا سبك زندگي ما دچار انحراف نشود. وي با اشاره به توانايي ما در مقابله با تحريم تصريح كرد: مسلماً ما اگر بخواهيم مي‌توانيم با عنايت به تغييري كه با توجه به زندگي صنعتي امروز و گسترش شهرنشيني اتفاق افتاده است بنشينيم و براي مسائل گوناگون زندگي امروز پيوست‌هاي فرهنگي تهيه كنيم. به طور نمونه اگر امروز فرهنگ آپارتمان‌نشيني گسترش پيدا كرده و 60-50 خانواده در يك مجتمع زندگي مي‌كنند بايد براي آن پيوست‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي نيز تدارك ديد. رئيس سازمان بسيج جامعه زنان با تأكيد بر اينكه در جامعه امروز زنان به دلايل مختلف از جمله مسائل اقتصادي ناگزيرند در خارج از منزل حضور داشته باشند و كار كنند، افزود: به اين منظور ما بايد براي مهد كودك‌ها برنامه داشته باشيم تا فرزندانمان را از همان ابتدا با آموزه‌هاي ديني و سبك زندگي اسلامي آشنا كنند و اين به تربيت اسلامي فرزند ما كمك مي‌كند. در حالي كه هم‌اكنون چنين برنامه‌ريزي‌هايي نداريم. تدريس با اشاره به عدم برنامه‌ريزي و ساماندهي در بسياري از بخش‌هاي جامعه، ساماندهي را كليدي طلايي بسياري از مشكلات كنوني ما در مباحث مرتبط با سبك زندگي داشت و تصريح كرد: وقتي فردا حساس كند به وي توجه نمي‌شود، خودش وارد ميدان مي‌شود اما اگر در رشته‌اي كه تحصيل كرد و تخصص دارد ميدان توجه باشد مي‌تواند در آن رشت كار كند و به يك بازوي نظام و دولت تبديل شود و براي پيشرفت كشور قوه محركه خوبي باشد اما نديد گرفتن اين افراد موجب مي‌شود سبك زندگي‌مان به انحراف برود چون براي اين افراد تعريفي نداشتيم و اين موجب شده تا آنها خودشان راه خودشان را پيدا كنند و ادامه بدهند.

 بي‌توجهي به افراد فرهنگ را تضعيف مي‌كند

بنا به تأكيد رئيس بسيج جامعه زنان استان تهران مسئولان وظيفه دارند براي هر چيزي متناسب با قانون اساسي و ديني ما تعريف ارائه كنند و اگر اين اتفاق نيفتد ممكن است با فاجعه‌اي همچون تضعيف فرهنگ مواجه شويم و اگر فرهنگ ما تضعيف شود، شخصيت انسان‌ها فرد مي‌شود و كسي كه عادت نكند با شخصيت زندگي كند ممكن است سر از ناكجا آباد در آورد و ما در همه قسمت‌ها دچار مشكل مي‌شويم. براي اينكه به چنين شرايطي دچار نشويم وظيفه همه مسئولان اين است كه از ظرفيت‌هاي يكديگر استفاده كنند و همه در راستاي خط‌كشي كه به سمت تعالي كشيده مي‌شود حركت كنند. مسلماً اگر اين اتفاق بيفتد سبك زندگي ايراني - اسلامي هم به طور شايسته‌اي اجرا مي‌شود.

 فرهنگ بسيجي، فرهنگ حاكم بر سبك زندگي ايراني – اسلامي

مساجد، پايگاه‌هاي بسيج، حلقه‌هاي صالحين و اقشار مختلف بسيجي ظرفيت گسترده‌اي است كه اين نهاد مردمي در اختيار دارد و با ارتباط با كف جامعه مي‌تواند نقشي مؤثر در اصلاح سبك زندگي ايراني- اسلامي و جلوگيري از انحرافات در اين حوزه ارائه دهد. تدريس با اشاره به اقشار مختلف بسيجي از دانش‌آموزي و دانشجويي گرفته تا طلاب و اصناف افزود: اگر همه بنشينيم كنار هم و براي هدف مشترك يعني پيشرفت كشور اسلامي و جهاني كردن قدرت اسلامي تلاش كنيم موفق خواهيم بود. به طور نمونه معلم، طلبه، حقوقدان و به طور كلي هر كس در صنف خودش بتواند فرهنگ بسيجي را كه اتكا به صفت‌هايي نظير توكل، ايمان، معنويت، راسخ بودن در هدف. ايثار و... را پياده كند، مسلماً مي‌‌تواند در آن محدوده موفق باشد. به گفته رئيس بسيج جامعه زنان استان تهران، صداقت رفتاري هر كدام از ما در محيط كار يا زندگي موجب مي‌شود تا ديگران هم به اين خصلت‌ها روي بياورند و اگر ما بتوانيم خصلت‌هاي بسيجي را در همه ايجاد كنيم، چتر حمايتي را بر سر جامعه باز كرده‌ايم.

وي با اشاره به خروجي سفرهاي راهيان نور گفت: بچه‌ها داراي ضمير پاكي هستند و اين ما هستيم كه بايد در زمينه مد، لباس، حجاب و همه چيزهايي كه ذائقه‌ جوان و نوجوان به سمت و سوي آن گرايش دارد به بچه‌ها خوراك و الگو بدهيم. اگر ما بتوانيم روي بخشي از جامعه اثر بگذاريم ديگر بخش‌ها هم از اين موضوع اثر مي‌پذيرند و اين مي‌شود فرهنگ حاكم، به گونه‌اي كه رفتارهاي خلاف آن موجب علامت سؤال مي‌شود.

تدريس با اشاره به حلقه‌هاي تربيتي صالحين در بسيج افزود: سر حلقه‌هاي صالحين به طور مرتب آموزش مي‌بينند و اين حلقه‌ها كه در پنج گروه سني مختلف برگزار مي‌شود براساس آسيب‌‌شناسي‌‌هاي صورت گرفته و موضوعات انتخاب شده به بحث و تبادل نظر گذاشته مي‌شود. همچنين سرگروه‌ها به صورت مداوم آموزش داده مي‌شوند و مربي دارند كه اين مربي‌ها هم آموزش ديده‌اند و با هم جلسه دارند و تحت نظارت سرمربي هستند كه اين سرمربي‌ها اغلب در سطح دكترا هستند و در مواردي كه آنها هم نتوانند پاسخگوي شبهات باشند با ارتباطي كه با حوزه علميه وجود دارد تلاش مي‌شود تا هيچ سؤال و شبهه‌اي بي‌پاسخ نماند.

وي تأكيد كرد: بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد كه اين حلقه‌ها توانسته‌اند اثرگذاري خوبي بر جامعه داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار