کد خبر: 688046
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
هيچ يك از گزينه‌هاي «شكست مذاكرات» يا «توافق جامع» اعلام نخواهد شد
محمد جواد ظريف در آخرين روز مهلت توافق ژنو به جاي نگاه به تقويم براي شمردن روز‌هاي باقي مانده، فقط به ساعت خود نگاه مي‌كند تا اين بار نه روز‌ها، بلكه ساعت‌هاي باقي مانده براي دستيابي به توافق را شمارش كند.
محمد جواد ظريف در آخرين روز مهلت توافق ژنو به جاي نگاه به تقويم براي شمردن روز‌هاي باقي مانده، فقط به ساعت خود نگاه مي‌كند تا اين بار نه روز‌ها، بلكه ساعت‌هاي باقي مانده براي دستيابي به توافق را شمارش كند. ظريف براي پنجمين بار متوالي در حضور كاترين اشتون با جان كري ملاقات كرد ولي تقريبا هيچ سيگنالي كه نشان دهنده حل اختلافات موجود باشد، به بيرون از اتاق مذاكره درز نكرد، موضوعي كه گفت و گوي باراك اوباما با ‌اي‌بي‌سي نيوز نيز بر آن صحه گذاشت: «شكاف‌هاي قابل توجهي وجود دارد.» در حالي كه تقريبا تمام وزراي خارجه 1+5 امروز در وين جمع مي‌شوند، قوي‌ترين سناريو، احتمال دستيابي طرفين به يك «توافق سياسي» است. برخي منابع نيز گفته‌اند احتمالا مذاكرات براي مدت دو ماه تمديد خواهد شد.

به گزارش جوان، در وين نه تيم ايراني و نه تيم‌هاي امريكايي و اروپايي هيچ كدام حاضر نيستند هزينه‌هاي اولين موضع‌گيري موافق با تمديد مذاكرات را به دوش بگيرند، به خاطر همين، حتي منابع ديپلماتيك در وين نيز به طور غير رسمي تا ديروز گفتند كه تمديد كردن مذاكرات مد نظرشان نيست و تا آخر كار براي دستيابي به توافق كوشش خواهند كرد.

با اين حال، ظاهراً در پشت درهاي بسته، حوادثي متفاوت در جريان است و طرفين به جاي مذاكره بر سر توافق جامع، كار سخت را براي يك تفاهم كلي شروع كرده‌اند، تفاهمي كه ديپلمات‌ها از ديروز نام «توافق سياسي» براي آن برگزيدند. البته همين توافق سياسي نيز كار دشواري است و برخي منابع مي‌گويند كه ممكن است طرف‌هاي مذاكره را مجبور كند كه از نيمه شب فردا (دوشنبه) حدود دو روز مذاكرات را تمديد كنند. سي ان ان ديروز گزارش كرد كه با وجود فرارسيدن رسيدن مهلت سه آذر براي رسيدن به توافق جامع نهايي، مذاكرات هسته‌اي با نارضايتي دو طرف ايران و 1+5 پيش مي‌‌رود.  روزنامه تلگراف نيز از رنگ باختن اميدها براي توافق جامع گزارش داد. تقريبا تمام خبرنگاران ايراني و غير ايراني كه تا غروب ديروز خبرهاي مذاكرات را از وين تويت كردند، از كمرنگ شدن ساعت به ساعت احتمال توافق جامع خبر دادند. يك خبرنگار تويت كرد: « وين سرد، سرد و سردتر مي‌شود ولي احتمال توافق سياسي در حال گرم شدن است.» با اين حال، يك خبرنگار ديگر گزارش كرد كه تا كنون هيچ توافق سياسي هم به دست نيامده است و طرف‌ها در حال كاركردن روي آن هستند.» مدير برنامه ايران در مؤسسه جنگ و صلح گفته: «معني توافق سياسي يك توافق نانوشته است به اين معني كه توافق شود كه بر سر هيچ‌چيز توافق نشده است» اينكه محور‌هاي احتمالي توافق سياسي چه چيز‌هايي است هنوز روشن نيست ولي يكي از مقامات ارشد وزارت خارجه امريكا روز يك‌شنبه به اين اظهارات استناد كرد ولي به سي ان ان گفت: «ما در خصوص طيف وسيعي از موضوعات بحث مي‌كنيم و همچنان گام‌هاي رو به جلويي برمي‌داريم. تمركز مذاكرات همچنان روي توافق است اما ما هم در داخل و همچنين با شركاي خود در خصوص طيفي از گزينه‌ها گفت‌وگو مي‌كنيم تا به بهترين شكل به سمت جلو پيش رويم.»

فيصل هم به وين رفت

ديروز ظريف و كري براي پنجمين بار با همديگر ملاقات كردند و ديشب هم بعد از رسيدن وزير خارجه روسيه به وين، جان كري با سه وزير خارجه اروپايي يعني فيليپ هاموند وزيرخارجه انگليس، لورن فابيوس وزير خارجه فرانسه و اشتاين ماير وزير خارجه آلمان ضيافت كاري برگزار كرد تا احتمالا موضع طرف‌هاي غربي هماهنگ‌تر باشد.  وزير خارجه چين كه طي روز‌هاي اخير برخورد سردي با مذاكرات وين داشته، امروز احتمالا به وين مي‌رسد تا مذاكرات براي دستيابي به آنچه كه توافق سياسي ناميده شده، شروع شود. برخي منابع مي‌گويند علاوه بر توافق سياسي، طرفين احتمالا مذاكرات را دو ماه ديگر تمديد خواهند كرد ولي خبرگزاري فرانسه به نقل از يك ديپلمات ايراني از تلاش ايران براي بررسي و تصميم‌گيري درباره تمديد يك ساله مذاكرات هسته‏‎اي خبر داد، موضوعي كه ديپلمات‌هاي ايراني آن را رد كردند.  نكته قابل توجه اينكه علاوه بر حضور مقام‌هاي كشورهاي غربي در وين، ديروز سعود الفيصل وزير خارجه عربستان نيز براي حضور در روز پاياني مهلت توافق ژنو، به وين رفت، موضوعي كه برخي آن را نشانه‌اي از نزديك شدن طرف‌ها به توافق سياسي دانسته‌اند.  جان كري كه شنبه شب در تماس تلفني با بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي او را در جريان آخرين روند مذاكرات قرار داده بود، ديروز عصر با حضور در فرودگاه وين، با سعود الفيصل در داخل هواپيما ديدار كرد تا او را از جزئيات گفت‌وگوها آگاه كند.

اوباما: شكاف‌ها هنوز هست

باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا ديروز در فاصله يك روز مانده به مهلت تعيين شده در توافق ژنو، با‌اي بي‌سي نيوز گفت و گو كرد و گفت كه هنوز شكاف‌هاي قابل توجهي براي دستيابي به توافق باقي مانده است. اوباما گفته كه خبر خوب اين است كه توافق موقت (ژنو) كه هدف ما از آن متوقف كردن پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران بود... موفقيت آميز بود: «اكنون سؤال اين است كه آيا ما مي‌توانيم به يك توافق دايم برسيم در حالي كه شكاف‌ها هنوز وجود دارند؟» اوباما وعده داد كه اگر توافقي به دست بيايد، مطمئن است كه كنگره امريكا را كه او از لفظ «مردد» براي توصيف آن استفاده كرد، متقاعد خواهد كرد.  او مدعي شد كه توافق احتمالي نه تنها مناسبات ايران با امريكا بلكه مناسبات ايران با جهان را تغيير مي‌دهد. او گفت: « من فكر مي‌كنم كه ايران دوست دارد شاهد اين باشد كه تحريم‌ها بلافاصله تمام مي‌شوند در حالي كه مسيرهايي وجود دارند كه هنوز طي نشده باشند، در حالي كه ما نمي‌توانيم چنين كاري بكنيم.» اوباما در همين حال گفته كه حتي اگر در مسئله هسته‌اي با ايران توافق كنيم، در زمينه حمايت از تروريسم و در قبال اسرائيل مسئله خواهيم داشت.


آخرين ملاقات‌ها

- جان كري و ظريف ديشب براي ششمين بار در وين با يكديگر ملاقات كردند.
- لاوروف، وزير خارجه روسيه ديشب بعد از ورود به وين با ظريف ديدار و بعد با جان كري ملاقات كرد.
- عراقچي و تخت‌روانچي ديشب با ويليام برنز و ديگر اعضاي هيئت امريكايي ملاقات كردند.
- وزير خارجه چين امروز دوشنبه بعد از ورود به وين با ظريف ملاقات مي‌كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ایران دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
1
به نام خدا - با چاره کردن مشکلات اقتصاد از داخل و حفظ انسجام و بسیج داخلی با تدبیر نیازهای اساسی فنی و دارویی درصورت تحریم شدیدتر در داخل و تقویت توان دریایی و راهبردی و دیپلماسی عمومی و توان رسانه ای باید کم کم آماده برخوردی متفاوت از قبل با باجگیری هسته ای 1+5 نایب اسرائیل شویم ! تا ابد نمی توان این بازی ساختگی با 1+5 را ادامه دهیم ! تنها دنبال گذاشتن دستان ایران در حناهستند تا سر فرصت بتوانند راحت مزاحم ایران ضعیف مانده محروم شده دانش بازدارنده هسته ای صنعتی شوند !!
سعيد110
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
1
اسم درآوردن يا درنياوردن كه براي آنها كاري ندارد، مهم اهداف مستكبرانه و ظلم به ايران است كه تيم مذاكره كننده ما با بي تدبيري و رفتار منفعلانه خود چنين مجالي را براي تداوم بخشي آن ميدهد.
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
1
یا توافق یا هیچ ما نباید مذاکرات را تمدید کنیم چون امریکا و...همین را بجای توافق الان دنبال میکنند برای ایران نقطه ضعف است . باید خطوط قرمز بنا به فرمایش رهبر عزیز رعایت و پا فشاری گردد وگرنه باخته ایم /
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
0
فردا ارز گرانتر میشه...مسکن گرانتر....و....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
2
جناب آقای ظریف ، یک روز در آینده از ما مثل دوران فتحعلی شاه یاد نشود، ننگ قرارداد ی همچون ترکما نچای و گلستان در پیشانی ملتی که هزار بار سختی های بدتر از تحریم را تحمل کرده اند ثبت نگردد ، ما مردم دوره ی خاموشی نیستیم ،ما بیدار و منتظریم ....
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
2
حداقل هزينه دو نفر در هتل كوبرگ شبي 800 دلار و اگر دلاري 3200 تومان حساب كنيم شبي 2560000 تومان مي شود . حال اگر فقط هزينه هتل و هواپيما و حق ماموريت تيم مذاكره كننده را حساب كنيم . ديگر هزينه تأخير در پيشرفت هسته اي و به حالت نيمه تعطيل در آمدن آن و هزينه تحقير شدن ملت ايران و تحريف فرهنگ ظلم ستيزي عاشورا به تعامل و مذاكره با دشمن ! كه هزينه هاي جبران ناشدني است را در نظر نگيريم ، با اين هزينه ها براي چند نفر ايجاد اشتغال مي شد ؟ پاسخ روشن است : شما بي سواد هستيد و لبوفروش شما ها ديگر حفقان بگيريد !! شما را چه به اين غلط ها !!! نه اينكه مذاكرات باعث شد تحريم ها شكسته شد و ايران از ركود در آمد !!!!! ياد آقاي احمدي نژاد بخير . حداقل جشن هسته اي واقعي گرفتيم و به غناي 20 در صد رسيديم ولي حالا تقريبا آن زحمات دانشمندان شهيد هسته اي را به حاشيه رانده و 7 ماه ديگر بايد صبر كنيم تا آن موقع بهانه بي جاي ديگري بگيرند و همانطور كه اكنون اعلام مي كنند باز هم تمديد و وقت كشي و هدر دادن فرصت براي پيشرفت !
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
1
بدبختانه بايد گفت كه اين تمديد «بدتر» از توافق «بد» ژنو بود! زيرا در توافق ژنو قرار بود تعدايد از تحريمها تعليق شوند(كه البته با پيمان شكني طرف مذاكره نه تنها تعليق نشد بلكه تحريمها افزاي شيافت)! و آقايان هم تمام وعده‌هايشان لغو تحريمها در طول اين 16 ماه بوده !! ‌عملا ً هيچ آورده‌اي از توافق ژنو نداشته‌اند بجز مقداري دلار كه آنهم به دليل پابرجا ماندن تحريمها امكان انتقال به ايران را ندارند!
حالا با اين اوصاف آمده‌اند 7 و 7 روز ديگر هم تمديد كرده‌اند!! اين يعني همه آن تعليق غني‌سازي و نابودي اورانيوم و پلمپ راكتورهاي اراك و نطنز و اخراج دانشمندان هسته‌اي و اقداماتي فراتر از آن يعني تعطيلي تحقيقات هوا فضا و ارسال ماهواره‌ها و ... 7 ماه ديگر تمديد شوند ولي تمامي تحريمها سرجايشان هستند!!
تنها به گوشه‌اي از اين خسارت توجه بفرماييد: در طول اين 7 ماه ايران اگر روزي يك ميليون بشكه نفت بفروشد به قيمت 80 دلار، ميشود حدود 17 ميليارد دلار، درحالي كه آنها در اين 7 ماه حدود 5 ميليارد پول ما را آزاد ميكنند!! يعني فقط در زمينه فروش نفت 12 ميليارد دلار خسارت!!!! تو خود حديث مفصل بخوان ا زاين مجمل!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار