کد خبر: 687957
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
رئیس مطالعات ناحیه خلیج فارس در مدیریت اکتشاف از حفاری مطابق برنامه زمانبندی نخستین چاه اکتشافی در میدان گازی سپند یک خبر داد.

قدیر علی فکوری با بیان اینکه با اتمام حفاری به اطلاعات جدید و برآورد دقیق تری از حجم مخزن دست خواهیم یافت گفت: مدیریت اکتشاف نخستین برنامه پیش بینی میدان سپند را در سال 1372 تهیه کرده که به دلیل وجود ابهامات در نقشه های عمقی و عدم دسترسی به اطلاعات جامع مخزنی تا کنون حفاری در این میدان متوقف مانده بود ضمن اینکه در آن زمان برداشت گاز در اولویت نبود بلکه هدف کشف نفت و رسیدن به آن بود .

وی افزود : اطلاعاتي كه هم اكنون مبناي مطالعات ميدان سپند قرار گرفته از تطبيق اطلاعات حاصل از فعاليت يك شركت خارجي تحت قرارداد با ايران در محدوده بلوك هاي اكتشافي در بخش قطري ميدان به دست آمده است كه اين اطلاعات از نقشه هاي عمقي ميدان سپند با اطلاعات موجود تركيب و مدل ساختمان مخزن و حجم آن را پيش بيني كرد.

فکوری ادامه داد: با حفاري نخستين چاه اكتشافي كه هم اكنون با استفاده از دستگاه شهيد رجايي شركت ملي حفاري ايران در حال انجام است مي توان اطلاعات دقيق تر و برآورد بهتري از حجم گاز مخزن به دست آورد.وی با بيان اينكه پروژه حفاري ميدان گازي سپند مطابق با برنامه زمانبندي در حال انجام است، گفت: تا پيش از اين در ميدان گازي پارس جنوبي حفاري در افق دهرم تا سازندهاي دالان و كنگان انجام شده بود اما در اين چاه ما به افق هاي عميقي تري از نظر سني (سازند فراغون) نفوذ خواهيم كرد كه نتيجه آن كسب اطلاعات جديد مخزني است.

ناظر عمليات حفاري ميدان گازي سپند در مديريت اكتشاف گفت : هم اكنون فعاليت هاي اكتشافي با ريسك بيشتري همراه است چرا كه زمان كشف ميادين كم عمق گذشته است. فكوري گفت: با ادامه عمليات حفاري و گرفتن نمونه هاي مخزني جديد و تعبير و تفسير اطلاعات، در صورتي كه نتايج حاصل رضايت بخش باشد، حفاري دومين چاه كه به صورت تحديدي خواهد بود، آغاز مي شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار