کد خبر: 685390
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۰
الناز خمامي‌زاده
يكي از مشخصه‌هاي نمايشگاه مطبوعات امسال كه شايد كمتر كسي به آن توجه كرده است، حذف شدن عنوان «بين‌المللي» از عبارت نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها است؛ با اين حال ضعيف ظاهر شدن بخش بين‌المللي در سال‌هاي گذشته نمايشگاه مطبوعات باعث شده است كه اين جاي خالي براي اهالي مطبوعات و رسانه زياد محسوس نباشد و در واقع كسي براي اين فقدان چندان دلي نسوزاند.
نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها كه امسال به 20 سالگي خود رسيده است اكنون از نظر ميزان سابقه به مرحله رشد و بالندگي خود رسيده است و مي‌تواند موازي با اكسپوهاي رسانه در سرتاسر دنيا خود را به دنيا معرفي كند. در واقع بعد از 20 سال برگزاري مداوم اين نمايشگاه انتظار اين است كه اكنون تمام ضعف‌ها و كاستي‌هاي آن از بين رفته باشد و نمايشگاه از ابعاد و وجوه مختلف به غنا و تكامل رسيده باشد؛ بخش بين‌المللي اساساً نقطه اعتبار همه نمايشگاه‌ها محسوب مي‌شود؛ چه بسا اين بخش نقش مهمي در باز كردن دريچه جهاني نمايشگاه‌ها دارند و به واسطه حضور رسانه‌هاي خارجي است كه اخبار نمايشگاه‌ها از مرزهاي يك كشور عبور مي‌كند و جهاني مي‌شود. حالا به رغم رسيدن نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها به سن 20 سالگي و در شرايطي كه انتظار مي‌رود بعد از اين همه سال و كسب تجارب دو دهه برگزاري نمايشگاه، كيفيت و كميت بخش‌هاي مختلف آن ارتقا پيدا كرده باشد و حضور رسانه‌هاي خارجي شناخته شده دنيا در اين نمايشگاه قوتي براي ميزان اعتبار آن باشد اما در اتفاقي عجيب به ناگه بخش بين‌المللي به كلي از اين نمايشگاه حذف مي‌شود مانند اينكه اين نمايشگاه هيچگاه چنين بخشي نداشته است. اين بخش در شرايطي از نمايشگاه مطبوعات حذف شده است كه حضور رسانه‌هاي خارجي در سال‌هاي گذشته برگزاري اين نمايشگاه نيز چندان چنگي به دل نمي‌زد و آنهايي كه عمدتاً غرفه‌هاي بخش بين‌الملل نمايشگاه را در طبقه دوم شبستان اشغال مي‌كردند، عمدتاً نمايندگان رسانه‌هاي ناشناخته از كشورهاي اطراف بودند. با تصميمي كه براي نمايشگاه امسال گرفته شده است مي‌توان حدس زد كه كيفيت و كميت رسانه‌هاي متقاضي حضور در بخش بين‌الملل نمايشگاه امسال آنقدر پايين بود كه احياناً مسئولان برگزاري نمايشگاه عطاي اين بخش را به لقايش بخشيده‌اند و تصميم گرفته‌اند كه از خير صرف هزينه و اختصاص غرفه به اين رسانه‌ها بگذرند.
از نكات جالب توجه بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها كه شايد به همين اتفاق حذف شدن بخش بين‌الملل نمايشگاه مربوط باشد، اين است كه اخبار مربوط به اين دوره از نمايشگاه در رسانه‌هاي خارجي پوشش داده نشده است و برخلاف سال‌هاي گذشته كه اين اخبار به شكلي كجدار و مريز در برخي سايت‌هاي خبري خارجي منعكس مي‌شد امسال ديگر خبري از پوشش رسانه‌اي اين رويداد در دنياي خبر نيست. رسانه‌هاي خارجي زبان كه اين رويداد فرهنگي را پوشش داده‌اند نيز در همان دايره رسانه‌هاي ايراني مي‌گنجند و به فرض بخش انگليسي زبان برخي خبرگزاري‌هاي كشورمان برخي اخبار بيستمين دوره نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها را پوشش داده‌اند. البته به نظر مي‌رسد كه حذف غرفه‌هاي بخش بين‌الملل از نمايشگاه امسال يك اتفاق مقطعي باشد؛ چراكه معاون مطبوعاتي در نشست اخيرش خطاب به خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف از آنها خواسته بود كه مروج پديده خواهرخواندگي رسانه‌اي در كشورمان باشند؛ به اين معنا كه آن دسته از رسانه‌هاي كشورمان كه با رسانه‌هاي خارجي ارتباط كاري دارند در سال‌هاي آتي از آنها براي حضور در نمايشگاه مطبوعات دعوت به عمل بياورند؛ معاونت مطبوعاتي كه شعار خصوصي‌سازي حتي در عرصه مديريت و برگزاري نمايشگاه مطبوعات را در سرلوحه كاري خود دارد به نظر مي‌رسد كه مي‌خواهد حتي برخي ساز‌و‌كارهاي نمايشگاه را در سال‌هاي آتي به اصحاب رسانه بسپارد؛ حتي ساز و كار دعوت از مهمانان خارجي را!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار