کد خبر: 683829
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱
ظروف يكبار مصرف پلاستيكي عامل اصلي مسموميت در هيئت‌ها و تكايا
ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران توصيه‌هايي زيست محيطي براي حفظ سلامت عزاداران حسيني به مناطق بيست و دو گانه ابلاغ كرد كه نكات مطرح شده در آن قابليت تعميم براي اجرا در تمامي شهرها و به ويژه كلانشهرها را دارد.
همه‌ساله با فرارسيدن ايام سوگواري سالار شهيدان حضرت اباعبدالله‌الحسين (ع) و ياران با وفايش در ايام ماه محرم و صفر حجم عظيمي از نذورات و پذيرايي در ظروف پلاستيكي و يكبار مصرف در هيئت، مساجد و تكاياي مذهبي در سطح شهر تهران توزيع مي‌شود لذا با توجه به اينكه تماس اين ظروف با غذاي گرم‌، چرب و خاصيت اسيدي ايجاد مواد بسيار خطرناكي مي‌كند كه اكثراً سرطان زا بوده و تهديدي براي سلامت شهروندان محسوب مي‌شود و همچنين دير تجزيه‌پذير‌بودن ظروف پلاستيكي و عدم تفكيك مناسب پسماندهاي ناشي از استفاده اين ظروف و تخليه شدن اين ظروف در انهار و به تبع آبگرفتگي معابر، خسارات جبران ناپذيري به سلامت و بهداشت عزاداران حسيني و محيط زيست شهري وارد مي‌شود. در اين راستا ستاد محيط زيست و توسعه پايدار به منظور حفظ محيط زيست شهري و سلامت شهروندان، 10 توصيه‌ زيست محيطي، بهداشتي تهيه و به مناطق بيست و دو گانه جهت اجرا ابلاغ كرده است.
اين توصيه‌ها عبارتند از:
- برگزاري كلاس‌هاي آموزشي جهت مسئولان مساجد، تكايا و هيئات مذهبي در خصوص مضرات استفاده از ظروف‌يكبار مصرف پلاستيكي و رعايت مسائل زيست محيطي و ارائه دستورالعمل آموزش محيط‌زيست.
- برگزاري جلسات هم‌انديشي با ائمه جماعات مساجد جهت گنجاندن مسائل محيط زيست و مضرات استفاده ظروف پلاستيكي در جلسات و سخنراني‌هاي مساجد به منظور انتقال مفاهيم كاربردي به عزاداران حسيني.
- نظارت بر هيئت مذهبي و توزيع سطل‌هاي آبي رنگ ويژه پسماندهاي خشك در هيئات، تكايا و مساجد فاقد مخزن‌هاي جمع‌آوري زباله.
- لايروبي انهار اطراف تكايا، هيئت مذهبي و مساجد در سه نوبت صبح، ظهر و شب؛ نظارت بر عملكرد هيئات مذهبي در راستاي عدم استفاده از ظروف پلاستيكي؛ اطلاع‌رساني نصب بنرهاي پارچه‌اي و پرهيز از نصب بنرهاي پلاستيكي در محل هيئت مذهبي، تكايا و مساجد.
- با توجه به اينكه غذاهاي گرم، چرب و ترش مزه داراي خاصيت اسيدي در تماس با ظروف يكبار مصرف پلاستيكي واكنش نشان مي‌دهند و مواد بسيار خطرناكي آزاد مي‌كنند كه مسموميت‌زا و سرطان‌زا هستند. ضروري است در مورد اين دسته از غذاها، در اولويت اول از ظروف كاغذي و در اولويت دوم از ظروف يك‌بار مصرف پايه گياهي و بهداشتي و غيرپلاستيكي استفاده كرد.
- ضروري است جهت توزيع چاي، شير داغ يا هر نوع نوشيدني ديگر از ليوان‌هاي يكبار مصرف كاغذي يا با پايه گياهي بهداشتي استفاده شود. - با توجه به افزايش حجم آب‌گرفتگي‌هاي معابر در ايام سوگواري محرم به دليل تخليه ظروف در انهار و معابر ضروري است هيئت، مساجد و تكايا نسبت به جمع‌آوري ظروف استفاده شده اقدام كنند. لذا ضروري است در محل توزيع نذورات، مخازن جمع‌آوري پسماندها را تعبيه و از رها كردن ظروف در محل جداً خودداري كرده و روي جمع‌آوري اين ظروف در محل توزيع، نظارت لازم را اعمال كنند.
- ضروري است جهت توزيع از كيسه‌هاي با پايه گياهي و تجزيه‌پذير استفاده شود و از استفاده از كيسه‌هاي پلاستيكي بپرهيزند- توصيه مي‌شود ظروف يكبار مصرف از كارخانه‌هاي معتبر و فروشگاه‌هاي بزرگ كه داراي علامت استاندارد هستند، خريداري شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار