کد خبر: 683375
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۸
اظهارات خانم وندي شرمن به عنوان مقام ارشد تيم مذاكره‌كننده امريكايي در گروه 1+5 با ايران در چند روز گذشته، درستي سخنان و دقت نظر مقام معظم رهبري در قبال مذاكرات را بيش از پيش آشكار ساخت. در شرايطي كه با شكل‌گيري دولت يازدهم، اين تصور در برخي از دولتمردان رخ نمود كه از طريق مذاكرات و با برطرف كردن تحريم‌ها و از بين بردن فشارهاي خارجي كه به بهانه مسائل هسته‌اي صورت مي‌پذيرد، مي‌توان مشكل كشور خصوصاً در مسائل اقتصادي را حل كرد و معيشت و رفاه جامعه را تأمين نمود، مقام معظم رهبري با صراحت فرمودند: « قبل از موضوع هسته‌اي نيز تحريم‌ها وجود داشت و اگر مذاكرات هم به نقطه حل برسد، تحريم وجود خواهد داشت، به دليل اينكه موضوع هسته‌اي و حقوق بشر بهانه‌اي بيش نيست و زورگويان جهاني از استقلال‌طلبي و الگو شدن ملت ايران هراس دارند.»
طي يك سال و چند ماه گذشته، رهبر فرزانه انقلاب اسلامي،‌ضمن حمايت از تيم مذاكره‌كننده به عنوان نمايندگان دولت جمهوري اسلامي، همواره بر هوشيار بودن آنان در قبال طرف مقابل تأكيد داشته‌اند و دولتمردان را به اين نكته اساسي رهنمون فرموده‌اند كه حل مشكلات كشور را به مذاكرات گره نزنند. معظم‌له پيگيري جدي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و توجه به ساخت دروني قدرت با توجه به ظرفيت‌هاي داخلي را تنها راه نجات كشور در برابر تحريم‌ها دانسته‌اند و اين مهم را دست يافتني مي‌دانند.
به هر حال با توجه به اميد دولتمردان در دولت يازدهم به نتيجه‌بخش بودن مذاكرات و در نهايت رسيدن به توافق و رفع تحريم‌ها، نظام در قالب سياست «نرمش قهرمانانه» با رعايت خطوط قرمز مسير مذاكره با مختصات جديد را براي دولت يازدهم هموار ساخت. مذاكره مستقيم با مقامات امريكا در موضوع هسته‌اي در سطح مقامات وزارت امور خارجه، يكي از مختصات مذاكرات هسته‌اي در دولت يازدهم است. اما مهم‌ترين خطوط قرمز در مذاكرات هسته‌اي كه در توافق نهايي بايد موردتوجه قرار گيرد و به صورت كامل رعايت شود، عبارت است از:
1- حفظ تأسيسات هسته‌اي در فردو
2- حفظ سطح غني‌سازي براي ايران در راستاي نياز
3- لغو تمامي تحريم‌ها به صورت همزمان در قبال اقدامات اعتمادساز ايران
پس از گذشت يك سال از مذاكرات و فراز و فرودهاي بسيار و همچنين تمديد مذاكرات پس از اتمام دوره شش ماهه پس از توافق ژنو، خانم وندي شرمن با حضور در كميته روابط خارجي سنا با اشاره به اينكه هنوز مطمئن نيستيم ديپلماسي بتواند در زمينه مسئله هسته‌اي ايران موفق شود، تأكيد كرد در صورت توافق،‌ تحريم‌ها را فقط تعليق مي‌كنيم نه لغو!
به نظر مي‌رسد آنچه در اين نشست مورد بحث واقع شده، از سوي مقامات جمهوري اسلامي ايران و خصوصاً دولتمردان در دولت يازدهم و به خصوص دست‌اندركاران پرونده هسته‌اي و دستگاه ديپلماسي كشور، بايد به صورت جدي مورد تأمل واقع شود و متناسب با آن عكس‌العمل نشان داده شود.
«رابرد منندز» رئيس كميته روابط خارجي سناي امريكا در ابتداي نشست اين كميته درباره مذاكرات هسته‌اي با ايران گفت: «ما از تمديد مجدد مذاكرات حمايت نمي‌كنيم. ما آماده حركت به سمت اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران هستيم. من از روز اول به صداقت ايراني‌ها شك داشتم. امروز هم چيزي از شك من نسبت به ايرانيان در مقايسه با شش ماه قبل كاسته نشده است.»
وندي شرمن در اين نشست علاوه بر تأكيد بر اينكه بر فرض توافق، تحريم‌ها تعليق خواهد شد نه لغو، در پاسخ به سؤالي مي‌گويد: «ما اعتقاد داريم جنبه‌هاي نظامي احتمالي در خلال برنامه هسته‌اي ايران حتماً بايد در اين مذاكرات مورد بحث و بررسي قرار بگيرد و بايد به سابقه فعاليت‌هاي نظامي احتمالي در خلال برنامه هسته‌اي ايران دسترسي داشته باشيم.» خانم وندي شرمن در جلسه كميته سنا با تأكيد بر اينكه هيچ تحريمي بدون موافقت سنا لغو نخواهد شد،‌ تأكيد كرد: «حتي اگر با ايران به توافق نهايي درباره برنامه هسته‌اي دست يابيم، تحريم‌ها به خاطر تروريسم و حقوق بشر سر جاي خود باقي خواهند ماند.»
نكته‌اي كه شرمن درباره تحريم‌هاي مربوط به حقوق بشر و تروريسم مطرح مي‌كند، از ابتداي مذاكرات همواره مورد تأكيد مقامات امريكايي بوده و بارها تكرار شده است. امريكايي‌ها بارها اعلام كرده‌اند در صورت توافق، تحريم‌هاي مربوط به هسته‌اي را، به صورت تدريجي در يك دوره طولاني (چندين ساله) لغو خواهند كرد. اما به موازات تأكيد كرده‌اند كه تحريم‌هاي مرتبط با موضوع حقوق بشر و موضوع تروريسم به قوت خود باقي خواهد ماند. اينك يك سؤال جدي مطرح است و آن اينكه در صورت رفع برخي از تحريم‌هاي مرتبط با مسائل هسته‌اي در صورت توافق، آيا اين احتمال وجود ندارد كه در همين موارد يا موارد مشابه جمهوري اسلامي مجدداً به بهانه مسائل حقوق بشر و تروريسم مورد تحريم قرار گيرد؟ اگر اين احتمال منطقي وجود دارد، نتيجه نهايي مذاكرات براي ملت ايران چه خواهد بود؟ اين احتمال را بايد جدي گرفت و براي آن چاره‌انديشي كرد. خانم وندي شرمن در همين جلسه وقتي به استمرار تحريم‌هاي حقوق بشري وتروريسم بر فرض توافق هسته‌اي تأكيد دارد، با صراحت مي‌گويد: «امروز حماس موشك‌هايي را روي سر اسرائيلي‌ها مي‌ريزد كه از ايران دريافت مي‌كند و ما تمام تلاش خود را مي‌‌كنيم كه جامعه جهاني را عليه اين كار به حركت وادار كنيم!» بايد به اين سؤال پاسخ داد كه در ذهن امريكايي‌ها براي فشار بر ايران در آينده جهت ممانعت از كمك به فلسطين چه مي‌گذرد؟ آيا جز تشديد تحريم‌هاي اقتصادي آنان گزينه ديگري دارند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار