کد خبر: 683126
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰
فردوسي‌پور امشب بساط آشتي‌كنان راه مي‌اندازد؟!
با توجه به اينكه در هفته گذشته فدراسيون فوتبال اجازه ورود دوربين‌هاي صدا و سيما را به ورزشگاه‌ها نداده است، اجراي برنامه 90 بدون هيچ تصويري از بازي‌ها، كاري كاملاً سخت و چالش برانگيز براي فردوسي‌پور خواهد بود.
محمدصادق عابديني
 با توجه به اينكه در هفته گذشته فدراسيون فوتبال اجازه ورود دوربين‌هاي صدا و سيما را به ورزشگاه‌ها نداده است، اجراي برنامه 90 بدون هيچ تصويري از بازي‌ها، كاري كاملاً سخت و چالش برانگيز براي فردوسي‌پور خواهد بود.

دعواي حق پخش تلويزيوني مسابقات فوتبال جام خليج فارس(ليگ برتر) باعث شد تا فدراسيون در اقدامي ناگهاني جلوي ورود دوربين‌هاي صدا و سيما را به ورزشگاه‌ها بگيرد. هفته گذشته هيچ يك از مسابقات فوتبال ليگ برتر نه از شبكه‌هاي سراسري و نه از شبكه‌هاي استاني پخش نشد و تنها معدود نفراتي كه به ورزشگاه‌ها رفته بودند توانستند آن مسابقات را ببينند.

 اين اتفاق برعكس آنچه تصور مي‌شد باز خورد چنداني در ميان عموم مردم نداشت و حتي نظرسنجي‌هاي صورت گرفته نشان داد مردم حساسيت چنداني روي تماشاي مسابقات ليگ برتر ندارند. در صورتي كه هنوز هم فوتبال ليگ برتر جزيره (فوتبال انگليس) و لاليگا (فوتبال اسپانيا) طرفداران خاص خود را دارد و پخش مستقيم ال كلاسيكو از شبكه سه نمايانگر اين بود كه بينندگان و دوستداران فوتبال بيشتر از آنكه به دنبال ديدن فوتبال باشگاه‌هاي داخلي باشند به دنبال ديدن فوتبال زيبا هستند! اما هيچ كدام از اين موارد نمي‌تواند پل‌هاي پيونددهنده ميان ليگ برتر فوتبال و تلويزيون را از بين ببرد.

 به غير از شبكه ورزش و شبكه سه كه برنامه ورزشي پرحجمي دارند، ساير شبكه‌ها هم در طول هفته برنامه‌هاي ورزشي با اولويت فوتبال توليد و پخش مي‌كنند. حجم قابل توجه آگهي‌هاي تلويزيوني در زمان پخش مسابقات مهم ليگ برتر را نمي‌توان ناديده گرفت و از همه مهم‌تر برنامه «90» كه اصلي‌ترين پل پيوند ميان فوتبال و تلويزيون است. «90» هر هفته به طور تخصصي به فوتبال ايران و حواشي آن مي‌پردازد و خوراك اصلي آن را ليگ برتر تشكيل مي‌دهد.

دوشنبه شب‌ها چندين ميليون مخاطب شب زنده‌دار پاي تلويزيون هستند تا ببينند فردوسي‌پور چه مهماني را به برنامه‌اش دعوت كرده و چه سوژه‌اي را دستاويز قرار داده است. اهميت اين برنامه براي تلويزيون آنقدر هست كه مديران صدا و سيما سعي مي‌كنند انتقادات نسبت به اجراي فردوسي‌پور را ناديده بگيرند و از مجري خود حمايت قاطعي داشته باشند تا چراغ «90» را روشن نگه دارند. ولي برنامه امشب «90» شرايط كاملاً متفاوتي را با برنامه‌هاي گذشته خواهد داشت. امشب فردوسي‌پور ويدئويي از مسابقات ندارد و احتمالاً با اين وضعيت چند بخش مهم برنامه از جمله حواشي مسابقات و بررسي داوري‌ها از گردونه خارج خواهند شد. در عوض امشب مهم‌ترين شانس، ايجاد مجلس آشتي كنان بين فدراسيون و تلويزيون است. «90» هم جزئي از ساختار تلويزيون به شمار مي‌آيد و هم اهالي فوتبال با آن احساس قرابت و نزديكي مي‌كنند. از اين رو اگر قرار باشد اين برنامه ادامه حيات داشته باشد بايد ميان دو طرف دعوا مصالحه صورت بگيرد. تنها نكته‌اي كه قضيه را تا حدي سخت مي‌كند اين است كه هيچ كدام از دو طرف تا امروز حاضر به كوتاه آمدن از مواضع خود نشده‌اند.

«90» امشب شايد مهم‌ترين 90 دقيقه‌اي باشد كه در آن دو طرف دعوا بايد به بازي برد- برد فكر كنند. معادله چند مجهولي حق پخش تلويزيوني مسابقات فوتبال كه از يك طرف فدراسيون 50 ميليارد تومان مطالبه مي‌كند و از طرف ديگر تلويزيون حتي به پرداخت نيمي از اين مبلغ هم رضايت نمي‌دهد، باعث شده تا هر دو طرف مزاياي جانبي پخش تلويزيوني فوتبال را ناديده بگيرند. فدراسيون فوتبال پيش از شروع ليگ برتر، تبليغات دور زمين مسابقات را فروخته است و خريدار هم قطعاً به نيت ديده شدن آگهي‌ها در تلويزيون حاضر شده قرارداد 165‌ميليارد توماني را امضا كند. از سوي ديگر تلويزيون پيش از مسابقه فوتبال، ميان دو نيمه و بعد از پايان آن، آگهي‌هاي پرحجم و گراني را پخش مي‌كند و در صورت عدم پخش مسابقات، اين آگهي نيز وجود نخواهد داشت، امشب مي‌توان شاهد دعواي مالي بر سر چند ميليارد تومان سود تبليغات بود كه هر دو طرف خواهان سهم بيشتري از آن هستند. دعوايي كه حيات «90» در گرو پايان مسالمت‌آميز آن است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار