کد خبر: 682606
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴
هنوز زماني براي اكران تنها فيلم عاشورايي سينما مشخص نشده است
تنها فيلم سينمايي كه طي سال‌هاي اخير در سينماي ايران درباره واقعه عاشورا ساخته شده است، در آستانه بهترين فصل اكران خود، هنوز در بلاتكليفي آمدن يا نيامدن باقي مانده است.
محمدصادق عابديني
تنها فيلم سينمايي كه طي سال‌هاي اخير در سينماي ايران درباره واقعه عاشورا ساخته شده است، در آستانه بهترين فصل اكران خود، هنوز در بلاتكليفي آمدن يا نيامدن باقي مانده است.
به گزارش «جوان»، فيلم سينمايي رستاخيز ساخته احمدرضا درويش، يكي از معدود فيلم‌هاي سينمايي است كه درباره قيام امام حسين(ع) ساخته شده و در آن به طور مستقيم به حوادث روز عاشورا پرداخته شده است.
اين فيلم سال گذشته توانست بيشترين ميزان جوايز را از سي و دومين جشنواره فيلم فجر به دست آورد. با وجود موضوع خاص اين فيلم مناسبتي، هيچ زماني بهتر از ماه‌هاي محرم و صفر براي اكران آن نمي‌توان متصور بود. با آنكه در آستانه ماه محرم هستيم، هنوز هيچ خبري از اكران «رستاخيز» نيست و بالعكس كارگردان و پخش‌كننده فيلم از زمان اكران آن اعلام بي‌خبري مي‌كنند.
درويش مي‌گويد: براي اكران فيلم رستاخيز هنوز زمان دقيقي معين نشده است، شايد تهيه‌كننده در جريان باشد اما در سفر خارج از كشور است و چند روز آينده به ايران برمي‌گردد.
از سوي ديگر غلامرضا فرجي، مدير پخش حوزه هنري نيز كه پخش«رستاخيز» را بر عهده دارد هم از زمان اكران اين فيلم اعلام بي‌خبري مي‌كند!
   رستاخيز منتظر اكران عيد است؟!
نقش زمان اكران در موفقيت يا عدم موفقيت يك فيلم غيرقابل انكار است. بار‌ها پيش آمده است كه يك فيلم در فصل خوب اكران موفق عمل كرده است و در مقابل بهترين فيلم جشنواره فجر نيز به دليل اكران در فصل نامناسب، بدترين نتيجه ممكن را گرفته است. نمونه اين مسئله در مورد فيلم «استرداد» رخ داد كه به رغم داشتن عنوان بهترين فيلم جشنواره سي و يكم، سال گذشته در زمان نامناسبي اكران شد و نتوانست موفقيتي را در گيشه به دست آورد.
تهيه‌كنندگان و پخش‌كنندگان فيلم‌هاي سينمايي معمولاً سعي مي‌كنند فيلم را در بهترين زمان اكران كنند. به دليل تعطيلات 13‌‌روزه عيد نوروز، اكران عيد بهترين زمان براي روي پرده رفتن آثار سينمايي به خصوص فيلم‌هاي كمدي است، بعد از آن هم اكران‌هاي تابستان و عيد فطر از مقبوليت خوبي برخوردار هستند اما براي فيلمي مانند «رستاخيز» به دليل موضوع خاص خودش قطعاً نمي‌توانست در اكران نوروز موفق باشد، حتي اكران عيد فطر هم براي اين فيلم مناسب نبود.
كليد طلايي موفقيت «رستاخيز» قطعاً اكران در ماه‌هاي محرم و صفر است. به نظر نمي‌رسد درويش يا فرجي زمان بهتري را براي ديده شدن «رستاخيز» در نظر داشته باشند. با توجه به اينكه سه ماه ديگر جشنواره فجر شروع خواهد شد و اكران سينماها رو به افول مي‌گذارد، فرصت ديگري براي اين فيلم مذهبي- تاريخي وجود نخواهد داشت. بعد از جشنواره هم اولين فرصت اكران عيد نوروز است كه قطعاً فيلم‌هاي جشنواره براي روي پرده رفتن اولويت بيشتري نسبت به فيلم‌هاي بازمانده از اكران 93 خواهند داشت.
   علائق مذهبي، شمشير دو لبه موفقيت و زوال
ايام عزاداري ماه محرم و صفر، روز‌هاي اوج‌گيري علائق مذهبي و گرايش به امور ديني در جامعه است. اين شور و هيجان در مورد فيلم «رستاخيز» مانند شمشير دو لبه عمل مي‌كند.
از طرفي با اكران فيلمي درباره قيام عاشورا در ماه محرم كه معمولاً سينماها به حالت تعطيل و نيمه تعطيل است مي‌توان فصل مرده اكران را به طور كامل قبضه كرد. از طرف ديگر ايرادات مذهبي را كه بر فيلم رستاخيز وارد است نمي‌توان ناديده گرفت.
«رستاخيز» در چندين مورد روايتي متفاوت از روايت‌هاي رسمي واقعه عاشورا ارائه داده است. نشان دادن چهره جوانان بني‌هاشم به خصوص حضرت عباس(ع)، صحنه شهادت حضرت علي‌اصغر(ع)، نماز ظهر عاشورا و امثالهم از مواردي بود كه باعث شد تا نسبت به فيلم احمدرضا درويش انتقادات تندي صورت بگيرد. در ايام جشنواره برخي از مداحان مشهور نسبت به اين فيلم و كارگردانش مواضع تندي گرفتند. احتمال آنكه اين گونه برخورد‌ها طي روزهاي اكران «رستاخيز» دوباره اوج بگيرد، وجود دارد. اگرچه كارگردان توانست با ارائه استفتائات از مراجع درباره نشان دادن چهره حضرت عباس(ع)، تا حد زيادي از بار انتقادات بكاهد ولي ايام عزاداري ماه محرم شرايط بسيار متفاوتي با زمان جشنواره خواهد داشت.
   فيلم فاخر مذهبي
رستاخيز تنها فيلم فاخر مذهبي است كه ساخته شده و آماده اكران است. توليد فيلم‌هاي فاخر در سينما ساز و كار خاص خود را دارد و به دليل هزينه‌هاي معمولاً بالاي اين نوع فيلم‌ها، ميزان توليدشان محدود و فعلاً بيشتر از سالي يك يا دو مورد نيست. با وجود آنكه در توليد فيلم‌هاي فاخر معمولاً موفقيت در فروش در درجه دوم يا سوم اهميت جاي مي‌گيرد، ولي نمي‌توان تأثير موفقيت يك فيلم فاخر را در گيشه در ترغيب دوباره فيلمساز، سرمايه‌گذار و سازمان سينمايي براي ساخت فيلم براساس موضوع فيلم موفق ناديده گرفت.
رستاخيز بعد از مدت‌ها چراغ توليد فيلم مذهبي را در سينماي ايران روشن كرده است. شكست تجاري اين فيلم شايد چيزي از ارزش و نيت سازندگان براي توليد فيلمي با موضوع قيام امام حسين (ع) نكاهد اما ترمزي براي ساير پروژه‌ها خواهد بود كه احتمالاً در آينده بر اساس موضوعات ديني و مذهبي ساخته خواهند شد.
خارج از ديدگاه‌هاي انتقادي نسبت به رستاخيز همين كه فيلمساز برخلاف جريان سينماي تجاري ايران عمل كرده و چند سال تمام تمركز خود را روي ساخت فيلمي با دغدغه مذهب صرف كرده، قابل تقدير است.
رستاخيز از نظر سرمايه‌گذاري نيز فيلم خاصي به شمار مي‌رود. اين فيلم از معدود آثار سينمايي است كه با سرمايه‌گذاري خارجي توليد شده است. توليد اين فيلم باري بر دوش سينماي ايران نداشته است و برعكس توانسته با جذب عوامل بين‌المللي فرصت خوبي را براي اكران‌هاي خارج از كشور به دست بياورد.اگر اين فيلم بتواند در زمان اكران موفق عمل كند، قطعاً سرمايه‌گذاران اين فيلم كه از مؤسسات شيعي خارج از كشور هستند براي توليد آثار بيشتر درباره عقايد شيعي در داخل ايران و سرمايه‌گذاري در سينماي ملي ايران انگيزه پيدا خواهند كرد.
تمام فرصتي كه رستاخيز براي ديده شدن در سينماي ايران دارد، چيزي بالغ بر 60 روز است. از دست دادن اين زمان مترادف با از دست دادن امتياز‌هاي ويژه و شايد به فراموشي سپرده‌شدن اين فيلم باشد. نكته‌اي كه كارگردان، تهيه‌كننده و پخش‌كننده رستاخيز بايد با تعمق بيشتري به آن فكر كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار