کد خبر: 682032
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰
جاي خالي كشتارگاههاي صنعتي درصنعت پرورش طيورگناباد
شهرستان گناباد دراستان خراسان جنوبي يكي از توليدكنندگان مرغ گوشتي در كشور به شمار می آید که با ۷۲ واحد مرغداری فعال است و سالانه ۲ میلیون قطعه جوجه ریزی دارد. از ۱۴ هزار تن گوشت سفید تولید شده تنها هزار تن آن در گناباد مصرف و مابقی به خارج شهرستان صادر می شود.
محمدرضا سوري

 اين شهرستان به خاطر نداشتن كشتارگاه صنعتي مجبور است تا مرغهاي توليدي را براي كشتار به ساير استانها ارسال كند كه از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه نيست.البته در اين شهرستان كشتارگاههاي سنتي نيز وجود داردكه در حال فعاليت هستند اما فعاليت آنها نه توجيه اقتصادي دارد ونه توجيه بهداشتي لذا با تبدیل این واحد‌ها به واحدهای مکانیزه ضمن افزایش قابل توجه سود دریافتی، می‌توان زمینه ایجاد اشتغال را فراهم آورد. از طرفي احداث کشتارگاه به منظور قطعه بندی گوشت و همچنین منجمد کردن آن و سپس ارسال به خارج از شهرستان امری ضروری بوده و این امر سبب پایداری صنعت مرغداری در گناباد خواهد شد.

***

توليد مناسب كشتارگاه نامناسب

شهرستان گناباد از جمله شهرهاي كشورمان است كه شرايط بسيار خوبي براي توليد گوشت انواع طيور دارد. اما هر چقدر که دام سالم وخوب باشد اما اگر كشتارگاه بهداشتي وصنعتي نباشد محصول به دست آمده آلوده وغير قابل مصرف خواهد بود .

با پیشرفت وتوسعه فن آوري جديد تمام محصول به دست آمده در جريان مراحل رشد وكشتار مي تواند در موارد مختلف استفاده شده وسودآورباشد . در روش های نوین و پس از فرآيند كشتار تقريبا همه امعا‌ و احشا‌ باقي مانده دام و طيور به مصارف گوناگون صنعتي در داخل و خارج از كشور مي‌رسد كه در این رابطه مي‌توان به توليد پودر خون و صادرات فرآورده‌هايي از جمله پوست، پشم، مو و... اشاره كرد. همه اينها در شرايطي است كه كشتارگاههای صنعتي قابلیت تبديل وبسته بندي مواد حاصل از كشتار را داشته باشند .

بارها وبارها جمله دام سالم انسان سالم را شنيده ايم. ازآنجايي كه برخي ازبيماريهاي واگيردار و خطرناك مانند سل، تب مالت، تب كريمه كنگو و... دربين دام وانسان مشترك است لذا وجود كشتارگاههاي صنعتي كه در تمامي مراحل آن كارشناسان بهداشتي حضور دارند و از عرضه گوشت غيربهداشتي جلوگيري به عمل مي آورند از ديگر مزاياي وجود كشتارگاههاي صنعتي است.

محمد عصاريان رییس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی گناباد مي گويد: شهرستان گناباد با ۷۲ واحد مرغداری فعال، سالانه ۲ میلیون قطعه جوجه ریزی دارد که از ۱۴ هزار تن گوشت سفید تولید شده تنها هزار تن آن در این شهرستان مصرف و مابقی به خارج شهرستان صادر می شود و چون تولید گوشت سفید مازاد بر مصرف شهرستان می باشد، احداث کشتارگاه به منظور قطعه بندی گوشت و همچنین منجمد کردن آن و سپس ارسال به خارج از شهرستان ضروری بوده و احداث این کشتارگاه سبب پایداری صنعت مرغداری در گناباد مي شود.

عصاريان در خصوص رشد مرغداري ها وپرورش مرغ گوشتي در اين شهرستان اظهار مي دارد : از آنجا كه شرايط پرورش طيوربسيار مهياست در حال حاضر ۶ واحد مرغداری درحال ساخت با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد و ۱۲۰ مجوز برای تاسیس مرغداری در شهرستان گناباد درحال صدور است. اين دو پروژه جديد كه با ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری در حال بهره برداري است برای حدود 30 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد مي كند.

استفاده از تمام اجزاء

رییس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی گناباد درخصوص میزان تولید سالانه این دو مرغداری مي گويد: این دو واحد تولیدی مرغ با ظرفیت ۴۸ هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ گوشتی، ۳۸۰ تن گوشت سفید آماده طبخ و ۳۰۰ تن کود آلی مرغی در سال تولید مي كنند.

اين كارشناس جهاد كشاورزي ادامه می دهد: اين شهرستان شرايط ويژه ايي را براي توليد انواع دامها مخصوصا طيور دارد اما مشكل مرغداريها نبود كشتارگاههاي صنعتي است و توليد كنندگان بايدهزينه زيادي را براي انتقال طيورتوليدي خود به كشتارگاههايي كه در ساير استانها وجود دارد بپردازند واز طرفي طولاني بودن مسير باعث تلفات زيادي شده و مشكلات اقتصادي براي توليدكنندگان به همراه دارد.

وي تاکید می کند: وجود كشتارگاه صنعتي در اين شهرستان مي تواند اشتغال ايجاد كند چراكه با رشد وپيشرفت علم وفن آوري امروزه تمام قسمتهاي دام شرایط تبديل شدن به مواد اوليه و قابل استفاده را دارند. مثلا همين خوني كه موقع ذبح دام تا مدتها هدر مي رفت منبع مهمي براي توليد پودر خون به عنوان پروتئيني در تغذيه دام و طيور است. تاچند سال قبل ايران با داشتن آمار كشتار بالا خون حاصل از كشتار را رها مي‌كرد و براي تامين نياز واحدهاي پرورشي متوسل به واردات پودر خون مي‌شد. اما وجود كشتارگاههاي صنعتي باعث شده تا به غير از فروش گوشت دام ساير محصولات دور ريز نيزمورد استفاده قرارگرفته و سود آور باشد.

باتوجه به اهميت اين موضوع ازسوي كارشناسان مي طلبد تا راههاي سرمايه گذاري و ايجاد شغل در اين زمينه هموار وازهدر رفتن سرمايه هاي ملي جلوگيري شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار