کد خبر: 681532
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
خبرهاي خوش دولت براي بانك‌ها در روز ملي صادرات!
معاون اول رئيس‌جمهور از كاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهيلات متناسب با نرخ تورم خبر داد. جهانگيري بدون هيچ خبر خوشي براي صادركنندگان گفت: براساس تصميم دولت به بانك مركزي اختيار داده شده نسبت سپرده‌هاي قانون بانكي از 25 درصد گذشته نزد بانك مركزي تا 10 درصد كاهش يابد كه خبر خوشي براي سيستم بانكي است.
بهناز قاسمي
معاون اول رئيس‌جمهور از كاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهيلات متناسب با نرخ تورم خبر داد. جهانگيري بدون هيچ خبر خوشي براي صادركنندگان گفت: براساس تصميم دولت به بانك مركزي اختيار داده شده نسبت سپرده‌هاي قانون بانكي از 25 درصد گذشته نزد بانك مركزي تا 10 درصد كاهش يابد كه خبر خوشي براي سيستم بانكي است.
به گزارش «جوان» هر ساله توليد‌كنندگان و صادركنندگان در 29 مهر‌ماه گرد هم مي‌آيند، دولتمردان با وعده‌هاي متعدد و تسهيل قوانين صادراتي تلاش مي‌كنند فعالان اين حوزه را به ادامه كار دلگرم كنند و صادركنندگان و فعالان بخش خصوصي نيز از مشكلات اين بخش سخن مي‌گويند. مراسم امسال روز ملي صادرات به بهانه حضور رئيس‌جمهور به جاي 29 مهرماه، ديروز 27 مهرماه برگزار شد اما اين مراسم بدون حضور روحاني برگزار شد و معاون اول رئيس‌جمهور نيز با تأخير در اين مراسم حضور يافت. گرچه اسحاق جهانگيري و وزير صنعت و تجارت خبرهاي خوشي براي صادركنندگان داشتند، اما حضور نيافتن رئيس‌جمهور در اين مراسم، با گله برخي از صادركنندگان و فعالان اين حوزه روبه‌رو شد. در اين مراسم رئيس اتاق بازرگاني ايران نيز با بيان اينكه سال‌ها بحث صادرات نقل مجالس ما بوده است اما با اين وجود هنوز نتوانسته‌ايم استراتژي راهبردي اين حوزه را تدوين كنيم، از نبود هماهنگي سازمان‌هاي مسئول در اين بخش انتقاد كرد.
معاون اول رئيس‌جمهور نيز در مراسم روز ملي صادرات، با اعلام تازه‌ترين تصميمات ارزي دولت از تصميم جديد براي كاهش نرخ سپرده قانوني بانك‌ها نزد بانك مركزي تا 10 درصد خبر داد و گفت: امكان فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ آزاد به سيستم بانكي تصويب شد. اسحاق جهانگيري افزود: براساس مصوبه دولت، كاهش پلكاني سپرده قانوني بانك‌ها نزد بانك مركزي در اختيار رئيس كل بانك مركزي قرار گرفته و قرار است نرخ سود سپرده‌ها و تسهيلات نيز متناسب با نرخ تورم كاهش يابد.
وي از ايجاد امكان فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ آزاد به نظام بانكي خبر داد و تصريح كرد: براساس تصميم دولت اين موضوع در اختيار بانك مركزي قرار گرفته است، ضمن اينكه قرار است تسهيلات بانكي به خريداران كالاهاي بادوام به روش «اعتبار خريدار» صورت گيرد. جهانگيري ادامه داد: در همين حال، تنخواهي در اختيار گمرك قرار خواهد گرفت تا حقوق ورودي و ماليات بر ارزش دريافتي از صادركنندگان را به آنها بازگرداند.
معاون اول رئيس‌جمهور از جلسه قريب‌الوقوع خود با صادركنندگان با حضور رئيس كل بانك مركزي و بانك‌ها خبر داد و گفت: بانك‌ها نيز در اين جلسه حضور خواهند داشت، در همين حال 50 نفر از صادركنندگان را نيز به اين جلسه دعوت خواهيم كرد. معاون اول رئيس‌جمهور اظهار داشت: كارشناسان اقتصادي كاهش نرخ تورم تا 25 درصد را دور از انتظار مي‌دانستند، در حالي كه با سياست‌هاي اتخاذ شده، هم‌اكنون در شش‌ماهه نخست سال جاري شاهد كاهش نرخ تورم تا 20‌درصد هستيم.
   اداره دولت با 500 هزار بشكه
جهانگيري با بيان اينكه مردم قطعاً شرايط دولت را درك مي‌كنند، اظهار داشت: اين دولت در دو، سه سال قبل با 2 ميليون و 100 هزار بشكه با قيمت جهاني 120 ـ 130 دلار بودجه خود را تقويت مي‌كرد اما دولت امروز يك ميليون بشكه نفت صادر مي‌كند و از اين يك ميليون بشكه براساس قوانيني كه بايد اصلاح شود، حدود 50 درصد به حساب صندوق توسعه و جاهاي ديگر مي‌رود و تنها 50 درصد آن به دولت مي‌رسد و ما با 500 بشكه نفت در واقع دولت را اداره مي‌كنيم.
  صدور ضمانت‌هاي بانكي شتاب مي‌گيرد
همچنين وزير صنعت، معدن و تجارت در اين مراسم با بيان هدف‌گذاري‌ دولت براي صادرات بخش‌هاي مختلف كالايي و خدمات در افق 1400 گفت: تأكيد رئيس‌جمهور اين است كه تمام سدهاي پيش روي صادرات غير‌نفتي به عنوان پيشران خروج از ركود بايد برداشته شود، ضمن اينكه در بودجه سال 94 مقرر خواهد شد رديفي براي پرداخت جوايز صادراتي و توسعه زيرساخت‌هاي آن اختصاص يابد.
محمد رضا نعمت‌‌زاده با بيان اينكه به رغم تمام موانع داخلي صادرات كشور طي سال‌هاي گذشته از رشد مناسبي برخوردار بوده است، گفت: در شش ماهه ابتداي سال جاري صادرات كالايي به 23 ميليارد دلار و صدور خدمات فني و مهندسي نيز به 5 ميليارد دلار رسيده است كه به ترتيب 20‌درصد و 13 درصد رشد را نشان مي‌دهد. وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در يك سال گذشته مواردي از سوي دولت در جهت ايجاد تسهيلات براي صادرات صورت گرفته كه در رأس آن تشكيل هر سه ماه يك بار جلسه شوراي عالي صادرات با حضور معاون اول رئيس‌جمهور است.
وي تصريح كرد: فعال‌سازي ديپلماسي اقتصادي، لغو پيمان سپاري ارزي، حذف اعمال ماليات بر صادرات، تهيه بسته خروج از ركود و حذف استاندارد اجباري كالاهاي داراي استاندارد از جمله حمايت‌هاي دولت از صادركنندگان بوده است. وي همچنين در حاشيه روز ملي صادرات درباره عضويت در 20 شركت گفت: خلاف واقع است و بنده در چهار سالي كه از كادر دولت دور بودم براي كمك به بخش خصوصي تنها يك سهم بابت عضويت در هيئت‌مديره گرفته بودم و قبل از معرفي به مجلس استعفا داده‌ام.
   ابراز نگراني صادركنندگان از افزايش دلارهاي نفتي
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران نيز با ابراز نگراني از افزايش دلارهاي نفتي و كاهش توجه به صادرات غير نفتي گفت: متأسفانه صندلي صادراتي ايران در بازارهاي جهاني از سوي رقبا اشغال شده است. غلامحسين شافعي در مراسم روز ملي صادرات گفت: متأسفانه طي سال‌هاي گذشته به دليل عدم توجه كافي به توسعه توليد در كشور و ايجاد هزينه‌هاي ناخواسته صادركنندگان ايراني با كاهش رقابت‌پذيري در عرصه جهاني مواجه بوده‌اند.
وي تصريح كرد: همواره زماني كه كشور شاهد كاهش درآمد نفتي بوده، صادرات غير‌نفتي عزت يافته است و توجه از سوي دولت به آن اندكي افزايش مي‌يابد اما زماني كه دلارهاي نفتي به اندازه كافي در كشور سرازير شده توجه به صادرات غير‌نفتي نيز نامهرباني زيادي ديده است. وي تأكيد كرد: صادر‌كنندگان لطمات شديدي را متحمل شده و با رنج بسيار بازارهايي را به دست مي‌آوردند، در حالي كه از زمان بارگيري كالاهاي صادراتي تا رسيدن به بازارهاي هدف تصميمات خلق‌الساعه صادرات آنها را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار