کد خبر: 680126
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۳
ناتواني ائتلاف غربي مقابل تروريست ها
موازي با ناتواني ائتلاف بين‌المللي مقابل داعش، وزير خارجه آلمان از ايران خواست كه در ائتلاف نبرد عليه داعش مشاركت كند. جمهوري اسلامي اعلام كرده در ائتلافي كه امريكا رهبري آن را داشته باشد شركت نخواهد كرد ولي به دولت‌هاي عراق و سوريه در مبارزه با گروه تروريستي داعش كمك مي‌كند.
موازي با ناتواني ائتلاف بين‌المللي مقابل داعش، وزير خارجه آلمان از ايران خواست كه در ائتلاف نبرد عليه داعش مشاركت كند. جمهوري اسلامي اعلام كرده در ائتلافي كه امريكا رهبري آن را داشته باشد شركت نخواهد كرد ولي به دولت‌هاي عراق و سوريه در مبارزه با گروه تروريستي داعش كمك مي‌كند.

به گزارش فارس، « فرانك والتر اشتاين ماير» وزير خارجه آلمان در گفت‌وگو با روزنامه آلماني «تاكس اشپيگل» گفت كه در پي متقاعد كردن ايران و تركيه براي ورود به ائتلاف جهاني مقابل داعش است. اشتاين ماير در مصاحبه خود با نشريه آلماني گفت كه بايد در خاورميانه خصومت‌هاي ديرين كنار گذاشته شده و جبهه‌اي متحد عليه داعش ايجاد شود.

اشتاين ماير در ادامه مدعي شد كه در سفر آتي خود به رياض در اين زمينه با مقام‌هاي سعودي به رايزني خواهد پرداخت. وي همچنين در باره تلاش‌هاي برلين براي جلب مشاركت ايران در نبرد عليه داعش گفت: « در تلاش هستيم تا ايران و تركيه را متقاعد كنيم كه در اين مسير مشاركت كنند.» اشتاين ماير در انتها گفت كه آلمان درصدد آن است كه كشورهاي عربي، تركيه و ايران را به اين موضع مشترك برساند كه همكاري با يكديگر عليه داعش، ضروري است.  وزير خارجه آلمان در حالي ايران و تركيه را با يك لحن به مبارزه با داعش خوانده كه تهران اعلام كرده در مبارزه دولت عراق و سوريه با داعش شركت مي‌كند ولي تركيه نه تنها به تنهايي از رويارويي با داعش طفره رفته و به ائتلاف بين‌المللي عليه آن نپيوسته بلكه گزارش‌هاي غيررسمي از همكاري آن با داعش خبر مي‌دهند.

تحركات داعش  درسايه انحراف جنگ
در بحبوحه تمركز حملات نيروهاي ائتلاف به داعش در سوريه، تروريست‌ها از فرصت استفاده كرده و به پيشروي‌هايي در استان الانبار عراق دست يافته‌اند. ائتلاف بين‌المللي به رهبري امريكا در حال مبارزه با دم مار داعش در سوريه هستند ولي سر مار تروريسم در عراق در حال پيشرفت است و اين نشان از بي‌ثمر و بي‌هدف بودن حملات نيروهاي ائتلاف است.

به گزارش «جوان»، تروريست‌هاي داعش كه در هفته‌هاي اخير دامنه اصلي حملات خود را در شهر كوباني، در شمال سوريه متمركز كرده و با سرگرم كردن جنگنده‌هاي نيروهاي ائتلاف بين‌المللي در اين منطقه تاحدودي افكار عمومي را از توجه به عراق منحرف كرده بودند در روزهاي اخير توانستند به پيشرفت‌هايي دست يابند. اگرچه نبرد اصلي ارتش عراق با داعش در شمال غربي اين كشور در استان صلاح الدين و شهر موصل بود اما در روزهاي گذشته استان الانبار در جنوب غرب عراق به كانون اصلي نبرد با تروريست‌ها تبديل شد. هرچند بخش بزرگي از الانبار در دست داعش است اما ارتش عراق به همراه نيروهاي داوطلب مردمي به مقاومت در برابر داعش ادامه مي‌دهند. نكته لازم به ذكر اينكه تروريست‌هاي داعش اولين حمله به عراق را از الانبار در زمستان سال گذشته شروع كردند و با استقرار نيروهاي خود در اين منطقه در نهايت بخش‌هاي غربي عراق را به اشغال خود در آوردند. 

داعش اگرچه در سوريه و با حمايت برخي كشورهاي عربي – غربي شكل گرفت و توسعه پيدا كرد اما اكنون توجه خود را به عراق متمركز كرده تا دولت مورد نظر خود را در اين كشور برپا كند. هرچند اعضاي ائتلاف بين‌المللي مي‌گويند كه حملات عليه داعش مثمر ثمر بوده، اما در ظاهر اين حملات نتوانسته آسيب جدي به تروريست‌ها وارد كند و حتي به پيشروي اين گروه در بخش‌هايي از عراق و سوريه منجر شده است. حتي در اكثر حملات نيروهاي ائتلاف به مواضع داعش بيشتر غيرنظاميان كشته مي‌شوند تا تروريست‌ها. درحالي كه برخي مقامات امريكايي تعداد ترورريست‌هاي داعش را تا 30 هزار نفر تخمين مي‌زنند اما بنا به گفته «قاسم محمد عبد الفهداوي» وزير برق عراق، بيش از 40 هزار نفر از عناصر تروريستي داعش در استان الانبار حضور دارند و بيش از 80 درصد استان الانبار در اشغال داعش است. به گزارش فارس، همچنين درگيري‌هاي سنگيني در اطراف و داخل شهر «هيت» در 13 كيلومتري غرب بغداد و 30 كيلومتري الرمادي جريان دارد.

زمينه‌سازي براي ورود دوباره امريكا
 هفته گذشته «عدنان الفهداوي» از اعضاي شوراي استانداري الانبار از اشغال 90 درصد شهر هيت به دست داعش خبر داده بود؛ هرچند پس از آن نيروهاي ارتش و سني‌هاي قبيله «آل بو نيمر» توانستند داعش را عقب برانند. با اين حال، برخي مسئولان محلي الانبار و همچنين برخي افراد در بغداد، خواستار حضور نيروي زميني امريكا براي مقابله با داعش هستند. روز جمعه شوراي استانداري الانبار در نامه‌اي به پارلمان عراق، خواستار اعطاي مجوز براي دخالت زميني امريكا شد. اين درخواست‌ها در حالي است كه بيشتر مسئولان عراقي، مخالف شديد حضور نيروهاي زميني امريكا يا هر كشور ديگري در خاك عراق هستند.   امريكا و متحدانش اگرچه در ابتداي امر به دنبال حمله به مواضع داعش در عراق بودند اما رفته رفته حملات خود را متوجه سوريه كردند اما بي‌نتيجه بودن حملات، تاكنون موجب طرح سؤالات زيادي شده است و حتي سيگنال‌هايي وجود دارد كه نشان مي‌دهد خواسته‌ها و اهداف اين حملات فراتر از گروه داعش است.

با وجود تداوم حملات ائتلاف غربي و متعاقب آن ادامه نفوذ تكفيري‌هاي داعش، هم اكنون معادله پيچيده و محاسبات زيادي در اين جنگ شكل گرفته است كه برخي از اهداف فاش شده با اهداف پشت پرده در تضاد است. بي‌ثمر بودن حملات ائتلاف در سوريه اين فرضيه را كه امريكا و متحدانش به بهانه مقابله با تروريست‌ها به دنبال سرنگوني دولت سوريه هستند بيش از پيش اثبات مي‌كند. يكي از اعضاي اصلي ائتلاف كه مي‌تواند نقش مؤثري در نابودي تروريست‌ها داشته باشد، تركيه است كه نه تنها هيچ اقدامي عليه داعش انجام نداده بلكه به نظاره پيشروي داعش و قتل صدها كرد سوري در كنار مرزهاي خود نشسته و با اين اقدام خود تروريست‌ها را به ادامه پيشروي هايش ترغيب مي‌كند. حتي تركيه اعلام كرده است كه زماني به حملات ائتلاف ضدداعش مي‌پيوندد كه همزمان حملات عليه بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه نيز صورت گيرد و ايجاد منطقه حائل در شمال سوريه براي حمايت از تروريست‌هاي ميانه رو، نيز بخشي از استراتژي ائتلاف عربي – غربي است.

به غير از الانبار در بخش‌هاي ديگر عراق نيز درگيري با تروريست‌هاي تكفيري همچنان ادامه دارد. بنا بر گزارش «مركز خبري شبكه رسانه‌هاي عراقي»، فرماندهي عمليات دجله روز شنبه اعلام كرد كه نيروهاي امنيتي عراق در مكان‌هاي حضور تكفيري‌هاي داعش در مقداديه كمربندهاي امنيتي ايجاد كرده‌اند و داعشي‌ها را در تله انداخته‌اند و با اين محاصره راه‌هاي امداد و كمك‌به آن را مسدود كرده‌اند. از سوي ديگر، بي‌ثمر بودن حملات عليه داعش سبب شده تا مقامات غربي براي مقابله جدي با تروريست‌ها راهكار جديدي پيدا كنند. ژنرال «مارتين دمپسي» رئيس ستاد مشترك ارتش امريكا روز دوشنبه براي بررسي تهديد داعش با وزراي دفاع 20 كشور ملاقات خواهد داشت. اين ملاقات در پايگاه هوايي «اندروز» صورت خواهد گرفت. هنوز فهرست كامل كشورهاي شركت‌كننده در اين نشست منتشر نشده است.

ائتلاف مبارزه با تروريست كه قرار بود روزي كمك رسان جامعه جهاني براي ايجاد نظم نوين و عدالتي فراگير شود امروز خود وسيله‌اي براي مرگ هزاران مرد و زن و كودك بيگناه شده است. با توجه به تحولات جاري سياسي در منطقه خاورميانه به ويژه در عراق و سوريه و جنايات گسترده داعش در اين مناطق، تمامي اين معادلات، بيانگر آن است كه امريكا و متحدانش برخلاف جنجال آفريني‌هاي رسانه‌اي و تبليغاتي، در مبارزه با تروريسم جدي نيستند و اهداف خاصي را در منطقه دنبال مي‌كنند.

  عين العرب در آستانه سقوط
نيروهاي داعش به رغم حملات هوايي ائتلاف تحت رهبري امريكا همچنان به انتقال نيرو به اطراف شهر عين العرب (كوباني) براي تسلط بر اين شهر ادامه مي‌دهند. منابع رسانه‌اي خبر دادند كه همزمان با ادامه درگيري‌ها در شهر كوباني داعش بخشي از نيروهاي كمكي خود را از ريف الرقه به اطراف عين العرب انتقال داده است تا بتواند كنترل اين شهر را به طور كامل در دست بگيرد. گزارش‌ها حاكي از جنگ خياباني در كوباني است و داعش بر 40 درصد از اين شهر تسلط يافته است و تنها چند صد متر با مركز اين شهر فاصله دارد. شبكه تلويزيوني الميادين با اشاره به انتقال نيروها و بخشي از تجهيزات سنگين نيروهاي داعش به عين العرب براي شكستن مقاومت نيروهاي كرد در اين شهر گزارش داد كه انتقال اين نيروها درحالي است كه حملات هوايي ائتلاف ضد داعش به رهبري امريكا همچنان ادامه دارد و نزديك به 50 بار در روزهاي گذشته اين مناطق بمباران شده‌اند ولي مسير لجستيكي داعش قطع نشده است. نيروهاي داعش توانسته‌اند بيمارستان دولتي عين العرب را به كنترل خود درآورند و حتي مركز فرماندهي نيروهاي كرد در كوباني توسط داعش اشغال شده است.

با تشديد وخامت اوضاع انساني در كوباني، اتحاديه اروپا روز جمعه با صدور بيانيه‌اي ضمن محكوميت شديد حملات داعش عليه كوباني، نگراني عميق خود را از اوضاع امنيتي و انساني جاري در اين شهر اعلام كرد. به گزارش خبرگزاري شينهوا، سرويس اروپايي اقدام خارجي اروپا با صدور بيانيه‌اي در اين باره اعلام كرد: اتحاديه اروپا داعش و حملات آن به كوباني را به شدت محكوم مي‌كند و ضمن همبستگي با تمامي كساني كه از اقدامات اين گروه در رنج و عذابند، مصمم است كه به ايفاي نقش خود در امر مبارزه با داعش ادامه دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ایران دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
0
2
ایران هرگز گول این درخواست های بسیار مشکوک را چه از خارج چه از مهره های غرب در داخل طرح شود !! نخواهد خورد ! داعش خود آمریکاست و آمریکا خودش داعش است ! تنها راه این است که ایران کاملا دقیق و سنجیده نیروهای مردمی زبده عراق و سوریه و لبنان و کردهای میهن پرست را در تعداد بسیار زیاد آموزش داده و موثر تجهیز نماید و دیگر خود ملل منطقه می دانند با داعش و حامیان پلیدش چه کنند !!!!!
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
0
1
اميداست ايران در بازيهاي سياسي تحريم كنندگان ناجوانمردانه ملت ايران مشاركت نكند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار