کد خبر: 679255
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
نه از حمایت خبری است و نه از اعتبار
با وجود اینکه زیتون شهرستان طارم در استان زنجان ، از نظر میزان تولید و مرغوبیت بالای زیتون، حرف اول را در کشور می زند ولی همچنان گمنام است . چون در سطح کشور ، خیلی ها هنوز نمی دانند که طارم زنجان مهد زیتون ایران است و بدتر از آن ، زیتون طارم بنام زیتون رودبار بفروش می رسد و زیتون کاران طارم و مسئولین زیربط نیز مهر تایید بر آن می زنند .
فوزیه مهدیون

همه این مشکلات ، ناشی از عدم معرفی و شناساندن ظرفیت های کشاورزی و گردشگری طارم یا همان هندوستان ایران است که موقعیت جغرافیایی آن ناشناخته مانده و این به دلیل راههای صعب العبور این منطقه است .

***

با آمدن مهرماه بحث برگزاری جشنواره ی زیتون طارم داغ می شود . اما تنور حمایت از این جشنواره ، همچنان سرد است و خاموش و آبی برای جشنوار گرم نمی کند .

جشنواره ای که قرار بود ملی باشد ولی ، هنوز شناسنامه ملی نگرفته است و با وجود داشتن 5 سال هنوز بی هویت است .

از حجت الله شعبانی مسئول اتحادیه زیتونکاران طارم که خود نیز زیتونکار است ، علت کم رنگ بودن جشنواره را جویا شدیم. وی، نبود اعتبارات لازم برای برگزاری جشنواره را، مشکل عمده عنوان کرد و گفت : این جشنواره قرار بود همه ساله بصورت ملی و با محوریت گردشگری برگزار شود ولی به علت عدم حمایت های لازم ، فقط یک دوره به صورت ملی و بقیه در سطح استانی و شهرستانی بود .

جشنواره ی استانی دردی را دوا نمی کند

شعبانی به صراحت گفت: جشنواره ی استانی و شهرستانی زیتون به دلیل عدم ورود رسانه ی ملی دردی از زیتونکاران طارم دوا نمی کند و اتلاف سرمایه و انرژی است .

وی سهم طارم در تولید زیتون کشور را 48 درصد اعلام کرد و افزود: رودبار تنها 13 درصد از زیتون کشور را تولید می کند و از نظر مرغوبیت حتی به گرد زیتون طارم هم نمی رسد ولی با همین رقم پایین و فقط به خاطر داشتن جاده ترانزیت و بازار فروش، آن را به شدت معروف کرده است .

جشنواره ای در شأن و منزلت زیتون

این مسئول با اشاره به اهمیت پیام جشنواره زیتون و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده آن تاکید می کند : اگر جشنواره زیتون ، توسط رسانه ملی پوشش داده نشود و پیام و عوایدی برای گروه های برخوردار نداشته باشد ، بهتر است که برگزار نشود .

شعبانی گفت : انتظار ما ، برگزاری جشنواره ای در شان و منزلت نام مبارک زیتون است و این خواسته زیتون کاران از متولیان بخش کشاورزی دولت تدبیر و امید است .

وی با اشاره به مشقت های بسیار زیتون کاران در تولید این محصول ، افزود: خرید تضمینی محصول و وجود بازار مطمئن برای عرضه تولیدات ، خواسته زیادی برای یک زیتون کار نیست و در صورت تحقق ، انگیزه آنها را برای تولیدات بیشتر افزایش می دهد .

مسئول اتحادیه زیتونکاران، عدم وجود مکانیزم معقول در پوشش و پرداخت خسارت بیمه محصول کشاورزی ، فقدان کارخانه های فراوری و انبار نگهداری محصولات ، وجود واسطه های بی نام و نشان و کمبود صنایع تبدیلی را، تنها بخش کوچکی از مشکلات زیتون کاران عنوان کرد.

شعبانی با اشاره به ضرورت ایجاد بازار زیتون در زنجان افزود : فاصله زیاد طارم از مرکز استان و عدم دسترسی به بازارهای داخلی و محرومیت منطقه ، زیتون استان زنجان در رودبار و بنام زیتون رودبار بفروش می رسد .

وی گفت : ایجاد بازار زیتون زنجان در عوارضی اتوبان زنجان – قزوین را در مورخه 22/7/90 طی نامه ای به ریاست جهاد کشاورزی استان ، در جشنواره ی ملی زیتون در حضور استاندار وقت مطرح کردم و در دور هشتم سفر استاندار به طارم تصویب شد ولی هنوز از ایجاد بازار زیتون خبری نیست .

نیاز به 10 کارخانه فراوری زیتون

محمدی، زیتون کاری است که نبود کارخانه های فراوری زیتون در طارم را مشکل اساسی عنوان کرد و گفت : کارگاه های فراوری زیاد است ولی پاسخگوی حجم زیاد محصول نیست و البته یک کارخانه فراوری در حال راه اندازی است اما حداقل 10 کارخانه در طارم مورد نیاز است.

این زیتون کار از واردات زیتون به عنوان یکی دیگر از مشکلات زیتون کاران نام برد و افزود : ما مخالف واردات نیستیم ولی حداقل تا 4 ماه پس از برداشت زیتون ، واردات کنسروی زیتون انجام نگیرد تا محصولات داخلی برداشت، فراوری و به بازار عرضه شود .

محمدی خواهان اعمال تعرفه 100 درصدی برای واردات کنسروی زیتون شد و گفت : چون زیتون خارجی کشت مکانیزه دارد، درشت تر از زیتون داخلی است و بسته بندی زیبای آنها، توان رقابت را از ما می گیرد .

وی افزود: با احداث کارخانه های فراوری در طارم ، می توانیم با محصولات خارجی رقابت و جزء صادر کنندگان شویم .

نیاز به سرمایه گذاری در فراوری

محمدی با اظهار تاسف از سرمایه گذاری برخی از زیتون کاران در خرید مسکن و آپاراتمان در شهرهایی مثل تهران و کرج گفت : با تجدید نظر در فرهنگ سرمایه گذاری ، می توان به جای خرید مسکن ، کارخانه های فراوری احداث و به افزایش تولید و رونق فراوری محصولات کمک کرد.

این زیتون کار ادامه داد : زیتون زرد ، رقم بومی ، ماری ، شنگه ، گلوله زیتون ، رقم خارجی ، کنسروالیا و مانزالینا نژادهای مرغوب و منحصر به فرد زیتون طارم هستند که ارزش سرمایه گذاری دارند .

جشنواره ی ای که اعتبارات ملی نگرفت

از زنگنه مدیر جهاد کشاورزی طارم نیز در خصوص کم و کیف جشنواره سوال کردیم و وی نیز عدم اختصاص اعتبارات ملی برای جشنواره ی زیتون را از جمله دلایل برگزار نشدن آن بصورت ملی عنوان کرد و گفت : اگر این امر محقق می شد جشنواره ای درخور زیتون برگزار می کردیم .

این مسئول افزود : یک جشنواره استانی حداقل 40 تا 50 میلیون تومان هزینه می خواهد و هزینه جشنواره ی ملی رقمی بیش از این است.

زنگنه شناساندن موقعیت جغرافیایی ، پتانسیل های گردشگری و محصولات طارم، بویژه زیتون منحصر به فرد آن را، مهمترین هدف جشنواره زیتون عنوان کرد و گفت : اگر این جشنواره در سطح ملی برگزار شود مسئله بازاریابی و فروش محصولات زیتون حل می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار