کد خبر: 678856
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
شمارش معكوس تراژدي انساني در كوباني به رغم ائتلاف جهاني عليه داعشي‌ها
با وجود اينكه شبه‌نظاميان گروه تروريستي داعش به شهر 45هزار نفري كرد‌نشين كوباني واقع در شمال سوريه و در نزديكي مرزها نزديك مي‌شوند و در صورت سقوط اين شهر احتمال وقوع يك تراژدي بزرگ انساني در اين شهر مي‌رود
با وجود اينكه شبه‌نظاميان گروه تروريستي داعش به شهر 45هزار نفري كرد‌نشين كوباني واقع در شمال سوريه و در نزديكي مرزها نزديك مي‌شوند و در صورت سقوط اين شهر احتمال وقوع يك تراژدي بزرگ انساني در اين شهر مي‌رود، اما تركيه و ائتلاف جهاني عليه داعش برخلاف ادعاهاي خود، همچنان نظاره‌گر پيشروي داعش است و منابع محلي‌نه تنها از همكاري دولت تركيه با داعش خبر مي‌دهند بلكه اين كشور حتي مانع از ورود جوانان داوطلب كرد براي دفاع از كوباني مي‌شود كه از سه طرف تحت محاصره داعش قرار دارد و تنها راه دسترسي به اين شهر از طريق مرز تركيه است. اين سياست‌هاي تركيه باعث شده تا فعالان هشدار بدهند كه در صورت سقوط كوباني، آنكارا مسئول هرگونه جنايت بشري در اين شهر خواهد بود.
به گزارش جوان، تا عصر روز يكشنبه اخبار منتشر شده از شمال سوريه حاكي از آن بود كه شهر كرد‌نشين كوباني در آستانه سقوط به دست گروه تروريستي داعش قرار دارد. فيل بلَك خبرنگار شبكه سي‌ان‌ان از مرز تركيه و سوريه گزارش داد: عناصر گروه موسوم به دولت اسلامي عراق و شام(داعش) منطقه كوباني در سوريه را محاصره كرده‌اند و اين نگراني جدي وجود دارد كه بتوانند وارد اين شهر شوند. كوباني ماه‌ها است در محاصره نيروهاي داعش قرار دارد. در هفته‌هاي گذشته هزاران نفر از شهروندان اين شهر از ترس حمله تروريست‌هاي داعش به تركيه گريخته‌اند. يك گروه فعال حقوق بشري و نزديك به مخالفان دولت سوريه گزارش داد كه داعش روز شنبه يك تپه مشرف به كوباني را به تصرف خود درآوردند، در صورت تسلط داعش به اين تپه نفوذ آنها به شهر خيلي راحت خواهد بود. بنابر گزارش اين گروه فعال حقوق بشري پيشروي داعش با حملات هوايي امريكا و متحدان‌شان به آرامي پيش مي‌رود. اين در حالي است كه خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه حملات هوايي امريكا به دليل نبود يك نيروي منسجم زميني كه بتواند تكميل كننده اين حملات هوايي باشد، كارايي زيادي ندارد.

  كوباني در محاصره داعش و تركيه
شهر كوباني كه در چند كيلومتري مرز تركيه قرار دارد، از سه طرف يعني شرق، غرب و جنوب تحت حملات شبه‌نظاميان گروه تروريستي داعش قرار گرفته است. جرج پاكوت، خبرنگار فاكس نيوز روز يك‌شنبه به نقل از متخصصان گزارش داد، «كوباني از سه طرف تحت حمله قرار دارد و طي 48 ساعت آينده سقوط خواهد كرد.» وي در ادامه افزود: «يك مقام نظامي كوباني هشدار داد كه اگر داعش وارد اين شهر شود كشتار دسته جمعي بزرگي رخ خواهد داد و جهان كجاست؟» تنها راه دسترسي به كوباني از طريق مرز تركيه امكان‌پذير است اما اين كشور مانع از ورود كردهاي داوطلب براي دفاع از اين شهر مي‌شود و مردم محلي نيز به شدت نسبت به سياست‌هاي تركيه بدگمان هستند. الجزيره به نقل از منابع محلي گزارش داد، نظاميان تركيه مانع از ورود خودروهاي مردماني كه از شهر فرار كرده بودند به داخل تركيه شدند و همين مسئله باعث شده كه در حدود 300 خودرو مردم به دست داعش بيفتد. روز شنبه نيز سربازان تركيه در واكنش به اعتراضات شماري از مردم محلي و پناهجويان كرد سوري گاز اشك‌آور شليك و از ماشين آب‌پاش استفاده كردند. معترضان هم در مواردي سنگ پرتاب كرده و به سوي سربازان حمله ور شده‌اند. در پي اين اقدام خبرنگار فاكس‌نيوز در صفحه شخصي خود با لحني طنزگونه نوشت: «نمايش بزرگ نيروهاي نظامي تركيه نه عليه داعش بلكه عليه كردهاي محلي است كه درباره كوباني نگران هستند.»  به نظر مي‌رسد دولت تركيه نه تنها نسبت به فاجعه انساني كه در كوباني در حال وقوع است بي‌تفاوت است بلكه به دنبال آن است كه از اين مسئله براي منافع خود استفاده كند. پايگاه الكترونيكي حريب‌ديلي‌نيوز گزارش داد، مقامات اطلاعاتي تركيه از صالح مسليم رهبر حزب اتحاد دمكراتيك، مهمترين گروه‌كردها در شمال سوريه خواسته‌‌اند كه نيروهاي خود را تحت فرمان گروه «ارتش آزاد سوريه» درآورد. در همين حال بي‌بي‌سي گزارش داد، به نظر مي‌رسد دولت تركيه از اين شرايط مي‌خواهد استفاده كند تا ائتلاف عليه داعش به رهبري امريكا را براي ايجاد يك منطقه پرواز ممنوع تحت فشار قرار دهد.  اين سياست‌هاي تركيه با واكنش تند فعالان روبه‌رو شده است. ژاك برس، جراح و از بنيانگذاران سازمان پزشكان بدون مرز كه پس از يك ماه مأموريت انسان‌دوستانه از مرز تركيه و سوريه به اروپا بازگشته بود، هشدار داد اگر كوباني به دست داعش بيفتد، تركيه مسئوليت بزرگي در نسل كشي‌اي كه خواهد افتاد به عهده دارد. وي افزود من بيش از 40 سال است كه اين كار را انجام مي‌دهم اما آنچه كه واقعاً طي هفته‌هاي گذشته در سوريه ديدم خيلي وحشتناك‌تر از هر چيزي است كه تاكنون من در سرتاسر عمرم مشاهده كرده‌ام. اگر كشورهاي غربي فورا اقدامي انجام ندهند آنجا قطعاً يك نسل‌كشي رخ خواهد داد. اين فعال حقوق بشري با اشاره به تجهيزات پيشرفته داعش و سلاح‌هاي سبك مدافعان شهر كوباني اين سؤال را مطرح كرد كه «كجاست سلاح‌هايي كه غرب قول تحويل آنها را داده است؟ ما تسليحات غربي را آنجا نديديم به جاي آن جهاديست‌هايي را مشاهده كرديم كه از مرز تركيه وارد مي‌شدند. . . تركيه به خاطر منافع اقتصادي و استراتژيكي كه دارد به رفتار مبهم خود ادامه مي‌دهد.»

  انتقال نفت سوريه به تركيه با رهبري امريكا
پژوهشگر و نويسنده برجسته فرانسوي با بيان اينكه مبارزه امريكا با داعش فريب افكار عمومي جهان است، گفت: داعش ارتشي خصوصي است كه امريكا آن را براي تسلط بر منطقه خاورميانه ايجاد كرده است. به گزارش فارس، تري ميسان در دانشگاه تبريز با اشاره به بمباران امريكا براي از بين بردن داعش، اظهار كرد: امريكا به بهانه مبارزه با داعش تأسيسات نفتي و گازي سوريه را بمباران مي‌كند؛ در صورتي كه صحراهاي حاشيه آن را هدف قرار داده و سوخت اين تأسيسات را از طريق كانال به تركيه منتقل مي‌كند. وي با طرح اين سؤال كه اگر بنا به خواسته امريكا كه مدعي مسدود كردن راه انتقال اين سوخت‌هاست، چرا مسير فروش آنها را مسدود نمي‌كند، ادامه داد: اين سوخت‌ها به بندرگاه تركيه منتقل مي‌شود و آنها با سندسازي برچسبي روي تانكرهاي سوخت مي‌زنند كه از رژيم صهيونيستي رسيده است. اين پژوهشگر و نويسنده فرانسوي با تأكيد بر اينكه امريكا از هيچ گروهي به اندازه داعش حمايت نكرده، خاطرنشان كرد: از يك سو امريكا حمايت مالي و نظامي مي‌كند و از يك سو ادعا مي‌كند كه عليه آن مبارزه مي‌كند؛ در حالي كه امريكا با گروه تروريستي داعش در تلاش است براي كشورهاي منطقه بي‌ثباتي ايجاد كند. ميسان با بيان اينكه تركيه عضو ناتو بوده و از اصلي‌ترين كشورها در كنار امريكاست، اضافه كرد: نيروهاي داعش براي آموزش‌هاي لازم به عنوان آوارگان سوريه در آغاز جنگ سوريه به اين كشور اعزام شدند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
0
0
آیا ایران به موبانی کمک خواهد کرد؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار