کد خبر: 677923
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
صیادان و فروشندگان ماهی، اسیر کاغذ بازی مسئولانند
در استان هرمزگان و در بازار ماهی فروشان بندرعباس فروشندگانی هستند که از وضعیت فعلی این بازار رضایتی ندارند. فروشندگان این بازار معتقدند که مسئولین اجرایی هرمزگان نظارت مستمر و پیگیری در امر بازار ماهی بندرعباس ندارند.
محمدی

فروشنده ای دراین بازار در گفتگو با خبرنگار جوان می گوید: مسئولین هرمزگان برای خراب کردن مکانی در این شهر و ساختن ساختمانی جدید و نو اقدام می کنند اما این فعالیت در مرحله خراب کردن ساختمان یا مکان متوقف می شود و درست کردن ساختمان جدید تا مدتها به طول می انجامد.

این فروشنده با درخواست از مسئولین تاکید می کند: برای وضعیت فعلی بازار ماهی فروشان در بندرعباس فکری جدی و کارآمد کنند تا فروشندگان ماهی از این اوضاع نابسامان و بی تکلیفی در در بیایند.

در ادامه گفتگو با برخی فروشندگان این بازار به موضوع مهمی برخوردیم که جالب و در عین حال تاسف برانگیز است؛ یکی از فروشندگان ماهی در بازار ماهی فروشان بندرعباس می گوید: شهرداری بندرعباس از 50 غرفه دار در بازار ماهی فروشان فعلی 5 یا 6 میلیون پول گرفته تا بعدها به این غرفه داران در ساختمان جدید بازار ماهی که هنوز به بهره برداری نرسیده است، غرفه ای داده شود.

اما از سوی فروشنده ای دیگر در این بازار این اظهارات تکذیب و عنوان می شود: از هیچ غرفه داری در این بازار مبلغی گرفته نشده است.

این فروشنده ادامه می دهد: تعاونی این صنف اعلام کرده که تنها به آن دسته از افرادی که عضو تعاونی هستند غرفه ای جدید در ساختمان جدیدِ که هنوز به بهره برداری نرسیده، تعلق می گیرد و به افرادی که عضو تعاونی نیستند، غرفه ای تعلق نمی گیرد.

*سال ها در انتظار یک بازار

طی گفتگو با مردم راجع به وضعیت فعلی و بهداشتی بازار ماهی بندرعباس ، تعداد زیادی از آنها خواستار پایین آمدن قیمت سرسام آور ماهی و میگو در بندرعباس بوده و می گفتند: بازار ماهی از نظر بهداشتی خوب است و از نظر تمیزی و بهداشتی بودن این بازار و فروشندگانش رضایت داریم اما قیمت ها خیلی بالاست.

در ادامه این گزارش و با طرح این سوال که با این وضع نابسامان بازار ماهی بندرعباس چگونه می توان پاسخگوی مردم و فروشندگان بود، به سراغ مسئولان شهری رفتیم.

حبیب بهادر معاون عمرانی شهرداری بندرعباس در جواب این سوال که چرا برخی سازمان ها با ساخته شدن ساختمان جدید بازار ماهی در بندرعباس مخالفت می کنند، می گوید: قبلاً جهت اسکله صیادی شهربندرعباس شیلات بندرعباس درخواست یک مکان به عنوان اسکله صیادی کرد که در سال 1381این درخواست شیلات به کمیسیون عالی شهرسازی ارجاع داده شد.

وی ادامه می دهد: باتوجه به اینکه این درخواست چندین بار به کمیسیون ماده 5 ارجاع داده شد، مجوز ساخت اسکله صیادی به میزان 9هکتاردر تاریخ 30مرداد 81 براساس کمیسیون ماده 5 داده شد و در سال 82 بدون مجوز شهرداری شروع به فعالیت برای ساخت این اسکله کرد. وقتی شهردار وقت متوجه این موضوع شد به شرکت سازنده اعلام کرد که ظرف مدت 48 ساعت برای گرفتن مجوز اقدام کنند.

بهادر تاکید می کند: شهرداری اعلام کرد طی صورت جلسه ای طبق کمیسیون ماده 5 درتاریخ 1شهریور1384 شیلات هرمزگان به میزان 9هکتار پروژه را انجام دهد که در ضلع شمالی این بنا اجازه داده شد که شهرداری بلواری را به سمت مرکز شهر احداث کند.

معاون عمرانی شهرداری خاطرنشان می کند: تاسیسات شیلاتی نیز در این مکان وجود دارد که طی جلسه ای (در زمانی که سلطان زاده شهردار بندرعباس بود) معاون استاندار به شهرداری اعلام کرد که باتوجه به وجود تاسیسات دریایی یک پارک تاسیس کند که شهرداری اعلام کرد برای افتتاح این پروژه اعتباری موجود نیست و بهتر است که از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی هم پارک و هم بازار ماهی احداث شود.

بهادر ادامه می دهد: طی فراخوانی این طرح به انجام رسید و در سال 84 مصوب شد که بازار ماهی و 4/2 هکتار پارک و 9هزار متر فضای پارکینگ تجاری در آن مکان احداث شود که تمام مصوبات این پروژه تایید شده است. این پروژه شامل 11 هزارمترمربع فضای پارکینگ که این پارکینگ شامل دو طبقه زیرزمین و همکف،هایپرمارکت و درآخر بازار ماهی است.

معاون عمرانی شهرداری تاکید می کند: بخشی از فضای تجاری، پارکینگ و پارک این پروژه متعلق به شهرداری است که پس از این مدت اعتراض به این دارند که چرا در حریم 60 متری ساخته شده است اما تمام مجوزهای این پروژه گرفته شده و شهرداری تمام مستندات مجوزها را در اختیار دارد.

حسین بهادر این ادعا که پسرشهردار وقت این پروژه را ساخته تکذیب کرده و می گوید: بعضی افراد میگویند وجود این پروژه جلوی دید به دریا را گرفته است درصورتی که پشت این فضای سبز مجموعه تاسیساتی شیلات که شامل ساختمان نگهبانی شیلات، سایه بان اسکله و سوخت گیری ،سالن حراج ماهی و ساختمان اداری ، سایه بان اسکله تخلیه ، ساختمان نمازخانه ،ساختمان سرویس بهداشتی و سایه بان تخلیه صید قایق وجود دارد.

این مسئول تاکید می کند:پیشنهاد شهرداری برای این پروژه این بود که برای اولین بار در بندرعباس روف گاردن (ایجاد فضای سبز در طبقات) ایجاد کنند. به معنای اینکه در پشت بام این مکان یک فضای سبز ایجاد شود. معاون عمرانی شهرداری بندرعباس ضمن تاکید بر اینکه این بازار ماهی جدید بزرگترین بازار ماهی کشور است، می گوید: تمام استانداردهای بین المللی در ساخت این پروژه در خصوص بازار ماهی لحاظ شده است از جمله بحث سرمایشی- دفع پسماندها و فاضلاب و همچنین دفع بوی نامطبوع فضای بازارماهی جدید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار