کد خبر: 677419
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۷
تفاوت‌ 25 برابري دستمزد جراحي در بيمارستان‌هاي خصوصي و دولتي
تفاوت‌هاي 20 تا 25 برابري هزينه اعمال جراحي ارتوپدي در بيمارستان‌هاي خصوصي و دولتي موجب شده است تا برخي از شركت‌هاي وارد كننده تجهيزات پزشكي به سراغ جراحان رفته و با تطميع آنها تجهيزات كم كيفيت خود را به فروش برسانند.
زهرا چيذري
تفاوت‌هاي 20 تا 25 برابري هزينه اعمال جراحي ارتوپدي در بيمارستان‌هاي خصوصي و دولتي موجب شده است تا برخي از شركت‌هاي وارد كننده تجهيزات پزشكي به سراغ جراحان رفته و با تطميع آنها تجهيزات كم كيفيت خود را به فروش برسانند.

دلالي در حوزه تجهيزات پزشكي و نابساماني‌هاي اين بخش از سلامت تا به جايي پيش رفته كه رئيس سازمان غذا و دارو هم آمار قابل تأملي در اين حوزه را اعلام مي‌كند. بنا به تأكيد رسول ديناروند اختلاف قيمت يك محصول در واحد توليد‌كننده با بازار، گاهي بيش از 10 برابر است در حالي كه سود يك كالا نبايد بيش از 50 درصد باشد و بايد دلال‌ها و واسطه‌ها از بازار تجهيزات پزشكي حذف شوند. دكتر سهيل مهدي‌پور، عضو انجمن ارتوپدي ايران و دبير انجمن زانو اما در گفت‌وگو با «جوان» مشكلات حوزه تجهيزات پزشكي و دلالي‌هايي كه در اين حوزه وجود دارد را داراي دلايل ريشه‌اي مي‌داند و معتقد است براي برطرف شدن مشكل بايد ريشه‌اي اقدام كرد هر چند وزارت بهداشت هم در اين زمينه برنامه‌هاي خوبي دارد.

راهكار وزارت بهداشت براي حذف دلالان تجهيزات پزشكي

به گفته مهدي پور در حال حاضر وزارت بهداشت شركت‌هاي خاصي را انتخاب كرده و قيمت‌هاي تجهيزات پزشكي هم مشخص است و شفاف‌سازي لازم در اين حوزه صورت گرفته ضمن آنكه اين شيوه توانسته تا حدودي واسطه‌ها را از حوزه تجهيزات پزشكي حذف كند اگرچه در انتخاب شركت‌هاي توليد كننده و واردكننده تجهيزات پزشكي براي معرفي به عنوان مراجعي كه بيمارستان‌ها مي‌توانند از آنها كالاي مورد نيازشان را تهيه كنند، گاهي شركت‌ها و برندهاي خوب كنار گذاشته شده‌اند اما خب اين طرح در آغاز راه است و احتمالاً در آينده نزديك اين موضوع حل خواهد شد. همچنين مطابق بخشنامه وزارت بهداشت تمامي بيمارستان‌هاي دولتي و دانشگاهي را موظف كرده تا براي بيماران تصادفي و تروما فقط از تجهيزات پزشكي داخلي استفاده كنند.

تطميع پزشكان با كارانه‌هاي بالا

مهدي پور اما در رابطه با روابط خاص برخي پزشكان با برخي شركت‌هاي تجهيزات پزشكي معتقد است اين واقعيت بايد به صورت مجموع ديده شود.
 به باور اين متخصص تورم بالا و درآمدهاي غير متناسب پزشكان تحصيلكرده موجب مي‌شود تا آنها احساس عقب‌ماندگي كنند در چنين شرايطي است كه شركت‌هاي تجهيزات پزشكي با توجه به كارانه بالايي كه به اين پزشكان مي‌دهند آنها را جذب و تطميع مي‌كنند و در اين ميان شركت‌هاي تجهيزات پزشكي نيز از عمل‌هاي جراحي سود بالايي نصيبشان مي‌شود. اين در حالي است كه استفاده از تجهيزات پزشكي بي‌كيفيت مي‌تواند براي بيمار مشكلات جدي ايجاد كند و ريسك بالايي دارد.

بنا به تأكيد وي در حال حاضر حق عمل جراحي در بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي 20 تا 25 برابر با هم متفاوت است كه اين مي‌تواند زمينه‌هاي شكل‌گيري تخلف را فراهم آورد. وي يكي از اصلي‌ترين راهكارها براي حذف خدمات پاراكلينيك غير ضروري را استقرار نظام ارجاع و پزشك خانواده و همچنين تشكيل پرونده‌هاي الكترونيكي سلامت در تمام كشور مي‌داند.

پيشرفت در پزشكي و ‌درجا زدن در مهندسي پزشكي

به گفته رئيس انجمن ارتوپدي ايران اما همچنان بازار تجهيزات پزشكي در دست شركت‌هاي خارجي است.
دكتر غلامعلي عكاشه در نشست خبري بيست و دومين كنگره انجمن جراحان ارتوپدي ايران در خصوص توليد تجهيزات ارتوپدي گفت: سه شركت داخلي در حال تلاش براي توليد تجهيزات ارتوپدي هستند.

دولت نيز به منظور افزايش سطح درآمد و توليد داخل از اين موضوع حمايت مي‌كند. بنا به تأكيد دكتر مسعود نوروزي دبير بيست و دومين كنگره انجمن جراحان ارتوپدي ايران نيز رشته ارتوپدي در كشور پيشرفت‌هاي خوبي داشته و در حال حاضر هيچ بيماري براي درمان نياز ندارد كه به خارج از كشور اعزام شود. حدود ۹۹ درصد درمان‌ها در كشور انجام مي‌شود و اين پيشرفت علمي است كه بعد از انقلاب ايجاد شده است در حالي كه در گذشته بسياري از بيماران براي درمان بايد به خارج اعزام مي‌شدند.

 با وجود اين به باور دكتر مهدي‌پور نبود حلقه اتصال ميان دانشگاه و صنعت موجب شده تا حتي در مواردي هم كه ما داراي توليد تجهيزات پزشكي هستيم اين توليدات در حد مونتاژ باشد زيرا ما اهميتي به بحث تحقيق و توسعه نمي‌دهيم. به همين خاطر هم هست كه اغلب فارغ التحصيلان رشته مهندسي پزشكي به جاي آنكه در شركت‌هاي تجهيزات پزشكي مشغول مطالعه و تحقيق براي توليد تجهيزات به روز و متناسب با علم باشند، ‌در شركت‌هاي وارد كننده تجهيزات پزشكي به عنوان بازارياب فروش جذب مي‌شوند. بنا به تأكيد اين عضو انجمن ارتوپدي ايران بايد مهندسي پزشكي نيز به تناسب پيشرفت علم پزشكي خودش را بالا بكشد تا بخش مهمي از مشكلات كشور در حوزه تجهيزات حل شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
0
1
بنام خدا باسلام آیا در کشور کسی پیدا میشود که به این دستمزد های بسیار کلان پزشکان متخصص(بخصوص اورتوپد و گوش وحلق وبینی و دندانپزشکی و...) و دریافت مبالغ زیاد از مردم رسیدگی نماید ؟!مگر اینها با بودجه بیت المال درس نخوانده اند؟ وچرا اینقدر تفاوت وتبغیض واجحاف؟! ممنون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار