کد خبر: 677246
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
استاندار اصفهان از استقرار و اجرای مدیریت به هم پیوسته ای در حوضه زاینده رود خبر داد و آن را گام بلندی در رفع مشکلات آبی اصفهان خواند.

رسول زرگرپور با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در خصوص مسایل مهم استان بالاخص وضعیت آب و احیای حوضه آبریز زاینده رود گفت: از بعد خشکسالی اقتصادی سال آبی 93-92 در ارتباط با حوضه آبریز زاینده رود خشک ترین سال در طول 40 سال گذشته بوده است .

وی با بیان اینکه در سال آبی 93-92 میزان ورودی به پشت سد زاینده رود یک میلیارد متر مکعب بوده در حالی که در دراز مدت (دوره 40ساله)میزان ورودی به پشت سد 1.4 میلیارد متر مکعب بوده است ،گفت: این به معنای کاهش 30 درصدی ورودی آب به سد می باشد.

زرگر پور ادامه داد: سال گذشته 790 میلیون مترمکعب آب در سد زاینده رود وجود داشت اما امسال 420 میلیون مترمکعب آب داریم که کاهش 47 درصدی منابع آبی را هشدار می دهد.

وی با ابراز تاسف از اینکه اصفهان امسال هفتمین سال خشکسالی را پشت سر گذاشت افزود: این به معنای 7 سال اضافه برداشت از منابع آب های زیرزمینی است که هم اکنون به حداقل میزان خود رسیده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: در ماههای گذشته وزیر نیرو اعلام کرد که استان های کرمان و اصفهان در وضعیت قرمز کم آبی قرار دارند که این وضعیت به میزان درجه اطمینان آب شرب باز می گردد اما اخیرا کرمان از این وضعیت نجات پیدا کرد و بی شک اگر سامانه دوم آب شرب اصفهان اجرا شود، اصفهان نیز از وضعیت قرمز آبی خارج می شود.

مصوبات 9گانه شورای آب

وی با اشاره به اینکه آب زاینده رود امسال برای کشت پاییزه با هماهنگی کشاورزان باز می شود، در خصوص آخرین وضعیت مدیریت حوضه آبریز زاینده رود گفت: مدیریت به هم پیوسته ای در حوضه زاینده رود مستقر و اجرا شده و این گام بلندی است .

زرگرپور توقف حدود هفت هزار هكتار طرح توسعه‌اي كشاورزي كه بين 20 تا 95 درصد پيشرفت داشته با عدم تحويل برق و همچنين توقف سه طرح مطالعاتي احداث سد در سرشاخه هاي زاينده رود را از ديگر نتايج مصوبه 9 ماه اي دانست.

استاندار اصفهان از كليه مسئولان، مديران، كارشناسان و اصحاب رسانه خواست ‌در صورت عدم وجود طرح بهتري در اين زمينه،‌ مصوبات 9 گانه را همراهي و حمايت كنند و در كنار آن اقدام به تلاش براي كاهش مصرف نمايند.

وی استقرار مديريت پيوسته منابع آب، كنترل برداشت هاي مازاد، جلوگيري از بارگذاري هاي جديد،‌تصميم گيري در خصوص تونل گلاب، تصميم گيري نهايي ظرف مدت 3 ماه در مورد تونل بهشت آباد، تشكيل صندوق خسارات و تغيير الگوي كشت و نحوه آبياري را از جمله مصوبات 9 گانه شوراي عالي آب برشمرد.

زرگرپور افزود: برخي بندهاي اين مصوبه همچون مديريت پيوسته حوضه زاينده رود اجرا و ديگر بندها در مرحله پيگيري براي اجرا و اقدام مي باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار