کد خبر: 677120
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۲
علي طالب زاده
با تصميم جديد بانك مركزي براي تحميل كارمزد خريد از دستگاه‌هاي پوز به نظر مي‌رسد اين اقدام در نهايت منجر به افزايش هزينه‌هاي مشتريان شود. بانك مركزي در اقدامي غير‌منتظره تصميم گرفت باز هم خدمات شتاب و خريد از دستگاه‌هاي كارتخوان را كاهش دهد.
البته اين تصميم به صورت كاملاً غير‌منتظره و غير‌مستقيم گرفته شده است و با تحميل كردن هزينه خريد از دستگاه‌هاي كارتخوان فروشگاهي به فروشندگان، بانك مركزي ناخواسته اين مشكل را به‌وجود آورده است.
موافقان اجراي اين طرح مدعي‌اند كه كارمزد طرح جديدي نيست چراكه هشت سال قبل بانك مركزي بخشنامه آن را صادر و تأكيد كرد نيم درصد تا سقف هزار و 500 تومان كارمزد از پذيرنده‌ها دريافت شود و مجدداً در سال ۹۱ بخشنامه جديد را صادر و تأكيد كرد يك درصد تا سقف ۲۰۰ تومان از پذيرنده‌ها دريافت شود.
جالب اينكه آن زمان بانك‌ها مصوبات بانك مركزي را انجام ندادند و حالا خود بانك‌ها و بانك مركزي مدعي شده‌اند كه قانون بايد اجرا شود.
در اين بين نكته‌اي كه بانك مركزي ناديده گرفته است، سرپيچي از قانون از سوي بانك‌هاي تحت نظارت خود است. اگر بانك‌ها همچنان به قول خودشان پول ارزان و مفت دستشان مي‌رسيد، نيازي به اخذ كارمزد نبود و اكنون بي‌پولي باعث شده بانك‌ها ياد اجراي مصوبه هشت سال پيش بانك مركزي بيفتند.
از سوي ديگر بانك مركزي هميشه مدعي تلاش در جهت كاهش چاپ و دست به دست شدن اسكناس به خاطر هزينه زياد توليد و بازيافت است. حال خود مدعي شده كه مردم زياد از كارتخوان استفاده مي‌كنند و براي خريد پفك نيز كارت مي‌كشند! براي همين ما خوشحال مي‌شويم كه دستگاه‌ها را پس بدهند!
تا به حال اينقدر از سخنان يك مقام تحصيلكرده بانك مركزي براي دريافت كارمزد قانع نشده بوديم. تمام دنيا به سمت استفاده از فناوري‌هاي جديد براي پرداخت چون موبايل و كارت اعتباري هستند و آن وقت يك مقام بانك مركزي خود صراحتاً مي‌گويد مردم به زمان عقب برگردند و كارت نكشند!
سخنان مديران بانك مركزي و مديران شركت‌هاي ارائه‌دهنده كارتخوان نه از سر خيرخواهي است و نه از سر ارائه خدمات، بلكه تنها مشكل پول و است و بس!
فقط معلوم نيست تبليغات تلويزيوني بانك‌ها براي استفاده از كارتخوان‌ها براي چيست؟اگر اين كارتخوان‌ها هزينه‌زا هستند، پس بانك‌ها چه اصراري براي نصب آن در فروشگاه‌ها دارند؟
مدير‌كل فناوري بانك مركزي گفته كه دليل اين كار پول قاپيدن بانك‌ها از يكديگر است!يعني يك بانك حاضر است ميليارد‌ها تومان پول تبليغات خرج كند تا پول كارتخوان‌ها را جمع كند كه به قول بانك مركزي 70 درصد تراكنش‌ها ارقام پاييني است!
با توجه به شناختي كه از بازار داريم قطع به يقين كسبه از اين اقدام استقبال نكرده و در برابر اين تصميم دو رويكرد را پيش رو خواهد گرفت؛ اول اينكه مشتريان را ترغيب مي‌كنند كه همواره پول نقد همراه داشته باشند كه اين خود مشكلاتي نظير خطرات امنيتي براي حمل‌ونقل وجوه به دنبال دارد.
دوم اينكه در برابر درخواست مشتريان براي خريد از دستگاه پوز اينگونه با مشتريان برخورد مي‌كنند كه يا خود مشتري هزينه كارمزد پوز فروشگاهي را متحمل شود يا اينكه حتماً بايد وجه نقد تهيه كنند.
بانك مركزي طي سال‌هاي اخير تصميمات عجيب و غريبي درباره توسعه بانكداري الكترونيك در پيش گرفته است.
اين نهاد سال گذشته نيز تصميم گرفت براي خريد از دستگاه‌هاي پوز فروشگاهي واريز آنلاين را بردارد و هم‌اكنون خريد از دستگاه‌هاي كارتخوان فروشگاهي با تأخيرهاي بيش از دو ساعت كه اگر در ساعات پاياني شب باشد، روز آينده به حساب واريز مي‌شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
0
0
ایا؟درکشورهای دیگر هم"باتعویض مدیریت "تمام تصمیمات گرفته شده قبل"
تغییرمی کند؟البته تصورم براینستکه"این
شیوه محصوص مدیران کشور ماباشد"
که به هزینه برقراری یک تصمیم"وهزینه
لغو ان توجه نکنند"چون کشور ماپولدار
است ومسئولین خود مختار و بی جواب
گوئی "درمقابل هیچ ارگان ومردم
می باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار