![](/files/fa/news/1393/6/31/95377_294.jpg)
در هر معامله دو دلال است و بر هر دلال سودي كلان! اين تصوير شهرآستاراست براي كساني كه ميخواهند به روسيه ميوه صادر كنند. شهر پر از دلالان ميوه ايراني و روسي است و صادركنندگان واقعي قادر به يافتن مشتريان اصلي خود نيستند.
به گزارش «جوان» آستارا كه طي اين سالها پاتوق ايرانيها براي خريد كاپشن و لباسها و كالاهاي ارزان قيمت و لوازم آرايشي بود اين روزها پاتوق دلالان ميوه ايراني و روسي شده است كه به سرعت تمايل به عقد قرارداد دارند.
بنابر اين گزارش علت اصلي اينكه آستارا پاتوق و محلي براي صادرات و معكوس شدن واردات كالا شده بيشتر به تعرفههاي گمركي آذربايجان و تسهيل صادرات به روسيه است اما همين جذابيت ايجاد شده باعث شده تا آستارا نيز به شعبهاي از ميدان ترهبار تهران بدل شود. فعالان صادرات ميوه كه اين روزها از سمت مرزهاي عراق به اين سو روانه شدهاند بر اين باورند كه نبود اطلاعات كافي از خريداران واقعي روسي صادركنندگان را مجبور كرده تا براي فروش خود حداقل به دو واسطه كه يكي از آنها ايراني و ديگري روس است حقالسهم بدهند. اين در حالي است كه بهدنبال تحريمها عليه روسيه متاثر از بحران اوكراين و اعلام فهرست مواد غذايي مورد نياز اين كشور، وزير جهاد كشاورزي و وزير صنعت، معدن و كشاورزي از تشكيل ستاد توسعه صادرات ايران به روسيه خبر داده بودند.
محمدرضا نعمتزاده چندي پيش در نشست بررسي راهكارهاي توسعه صادرات به كشور روسيه گفته بود: اين ستاد هماهنگي بايد به دنبال يك همافزايي بيشتر فكري و ارائه راهكاريهاي اجرايي براي توسعه مناسبات اقتصادي به كشور روسيه باشد. وزيرصنعت، معدن و تجارت با اشاره به فرصت پيش آمده براي گسترش تعاملات اقتصادي با كشور روسيه افزوده بود: دراينباره شناسايي شركتهاي خوش نام را براي توسعه محصولات صادراتي دنبال خواهيم كرد.
وي با اشاره به اينكه تنها داشتن كارت بازرگاني مجاز ملاك مناسبي براي توسعه مناسبات تجاري و صادراتي نيست، تصريح كرده بود: شناسايي شركتهايي كه با رعايت استانداردهاي بينالمللي در حال فعاليتند ميتواند در ثبات كسب بازارهاي خارجي ما مؤثر باشد.
نعمتزاده گفته: تنها داشتن كارت بازرگاني مجاز ملاك مناسبي براي توسعه مناسبات تجاري و صادراتي نخواهد بود، زيرا داشتن سابقه خوب و عمل به تعهدات در ارائه خدمات، موضوعي است كه ميتواند ما را در جاودانه كردن و كسب بازارهاي صادراتي ديگر كشورها كمك كند.
به گفته وي، كشور روسيه بازار مناسبي براي صادرات محصولات كشاورزي و مواد غذايي وصنايع ديگر كشورمان به شمار ميآيد كه ميتوان با برنامهريزي دقيق از اين بازار جذاب صادراتي نهايت استفاده را برد.
رايزن اقتصادي در روسيه نداريم اما ظاهراً تمام تمركز بخش دولتي و اتاقهاي بازرگاني معطوف به نحوه ارائه خدمات گمركي در بندر آستاراخان و حساسيت بر صادركنندگان است و معلوم نيست ارائه خدمات مربوط به شناسايي بازارهاي روسي، معرفي طرفهاي روسي مطمئن و دلالاني كه امكان بر هم زدن اعتماد ميان صادركننده واقعي و تاجران و شركتهاي روسي را دارند؛ بر عهده كيست؟!
ديا كو افخم يك صادركننده محصولات كشاورزي كه بيشتر فعاليتش در عراق است و به تازگي به آستارا آمده به خبرنگار ما ميگويد: صادرات ميوه به روسيه بازار دلالان را در آستارا گرم كرده و من هنوز نتوانستهام بعد از گذشت چند روز با كانال اصلي و خريدار واقعي وارد مذاكره شوم.
وي با تأكيد به اينكه حدود يك ماه مطالعه اوليه داشته و نتوانسته است اطلاعات مفيدي درباره شركتهاي اصلي و واقعي روسيه به دست بياورد، ميافزايد: در غياب يك رايزن اقتصادي و نبود طرفهاي اصلي روسي صادرات را با احتياط بيشتري مواجه ميكند و طبق بررسيهايي كه كردهام هيچ مقام اقتصادي هم در روسيه نداريم كه بتوان از آن مشاوره گرفت.
وي درباره تجربيات خود از آستارا ميافزايد: به نظرم نميتوان دلال را از بازار ايران حذف كرد و من با اتاق و انجمن صنايع هم صحبت كردم ولي معلوم نيست قرارداد صادرات با كدام بخش در روسيه و با چه بخشي بايد بسته شود و جالب اينكه الان آستارا پر از دلال روسي براي خريد ميوه و صيفيجات ايران شده است. وي با اشاره به اينكه تاكنون با بيش از 20 دلال روسي سخن گفته است، ميافزايد: صادرات با اين شيوه چندان مقرون به صرفه نيست بيشتر سود را دلالان بر ميدارند زيرا معامله به ريال است نه ارز خارجي. وي در پاسخ به اين سؤال كه هجوم دلالان و صادرات ميوه به اين شكل باعث به هم خوردن بازارهاي داخلي نخواهد شد، ميگويد: خوشبختانه ميوه شب عيد ايرانيها سيب قرمز است و روسها بيشتر تمايل به خريد سيب زرد دارند كه اين سيبها به شب عيد نميرسد لذا چنانچه اداره بازرگاني در زمان مناسب اقدام به خريد ميوه براي كنترل بازار داخلي بكند، مشكلي پيش نخواهد آمد.
خبرهاي اقتصادي سفارتخانه از 6 ماه قبلوي با انتقاد از نبود رايزن اقتصادي در روسيه به عنوان يك بازار بزرگ و در جوار ايران گفت: به رغم اينكه سفير روسيه در حوزه سياست بين الملل نقش فعالي دارد اما آخرين خبر اقتصادي سايت سفارت ايران در روسيه مربوط به فروردين است و بيشتر اخبار معطوف به نمايشگاههاي داخلي است كه از زمان برگزاري آنها گذشته است، در حالي كه در اين مواقع رايزن اقتصادي ميتواند نقش مؤثري در شناسايي بازار بزرگ روسيه براي تجار داشته باشد. به گزارش «جوان»، علاوه بر موارد قبلي اين بازار مشكل ترانزيت و نبود وسايل حمل و نقل مناسب براي ميوه وجود دارد.
مشكلات ترانزيتي مانع از صادرات ميوه به روسيهحذف جايزه صادراتي، هزينه حمل و نقل بالا، نبود بذر و سموم مناسب براي كشت، تحريم، محدوديتهاي منابع آبي و هزينههاي بالاي بستهبندي، روند صادرات ميوه ايران به روسيه را كند كرده است.
مشكل فقط اينها نيست نايبرئيس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي نيز درباره مشكلات صادرات ميوه به كشور روسيه گفته است: قيمتتمامشده بالاي ميوه ايران و مشكلات ترانزيتي كشور باعث شده كه صادركنندگان داخلي با وجود شرايط مناسب روسيه براي صادرات با مشكل روبهرو باشند.
مختار مهديزاده حذف جايزه صادراتي، هزينه حمل و نقل بالا، نبود بذر و سموم مناسب براي كشت، محدوديتهاي منابع آبي و هزينههاي بالاي بستهبندي را از مشكلات صادرات ميوه به روسيه عنوان كرده است. به گفته وي، هزينه حمل و نقل يك كانتينر از ايران به كشور روسيه ۱۰ تا ۱۲ ميليون تومان است كه در صورت عدم بارگيري مجدد از روسيه براي واردات به ايران اين نرخ به دوبرابر افزايش مييابد.