کد خبر: 675083
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
يك كارشناس مسائل بين‌المل در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
ايزدي گفت: اجلاس سالانه نيويورك مي‌تواند در دو حوزه‌ي ديپلماسي سنتي و دپيلماسي عمومي براي كشور تاثيرگذار باشد...

اهميت سفر به نيويورك چسيت؟جوان‌آنلاين: فواد ايزدي،‌ كارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» در خصوص سفر رئيس‌جمهور به نيويورك‬ و نشست سازمان ملل اظهار داشت: نشست سازمان ملل سفر و رئيس جمهور ايران به نيويوريك براي شركت در اجلاس سالانه سازمان ملل في‌ النفسه داراي اهميت است و در واقع تفاوتي ندارد كه رئيس‌جمهور چه كسي باشد.


ايزدي با اشاره به اهميت نشست سازمان ملل گفت: اين اجلاس سالانه مي‌تواند در دو حوزه‌ي ديپلماسي سنتي و دپيلماسي عمومي براي كشور تاثيرگذار باشد. در خصوص حوزه ديپلماسي سنتي بايد گفت مسئولين كشورهاي مختلف در بازه زماني متفاوت طي دو هفته در نيويورك حضور دارند و مي‌توانند تعاملات لازم را در حوزه ديپلماسي سنتي انجام دهند و در حالي كه اگر اين نشست برگزار نشود و مسئولين كشور بخواهند در اين حوزه با ديگر كشورها تعاملاتي داشته باشند، بايد به ده‌ها كشور سفر كنند. بنابراين بسياري از همكاري‌ها در اين بازه زماني محدود انجام مي‌شود.

وي ادامه داد: از اين جهت كه  بحث هسته‌اي در كشور ما مطرح است و در حوزه هسته‌اي كار خيلي سهل و آسان نيست و به عبارت ديگر هم امكان رسيدن به توافق وجود دارد و هم امكان نرسيدن به توافق، بنابراين نياز است از اين فرصت براي ارائه نظرات جمهوري اسلامي در حوزه هسته‌اي استفاده شود.

ايزدي افزود: در اين نشست مي‌توان با كشورهايي كه سطحي از دانش هسته‌اي دارند، مسير حركتي را كه در اين حوزه وجود داشته، ‌مطرح كرد، تا اگر به نتايج مثبتي در مذاكرات هسته‌اي رسيديم، بستر لازم فراهم باشد و اگر هم به توافق نرسيديم اين عدم توافق براي مخاطبين ما در خارج از ايران قابل توجيه باشد.


اين كارشناس مسائل بين‌الملل در رابطه با اهميت ديپلماسي عمومي در سفر رئيس جمهور به نيويورك گفت: اهميت حوزه ديپلماسي اگر از اهميت ديپلماسي سنتي بيشتر نباشد، قطعا كمتر از آن هم نيست. اكثر قريب به اتفاق رسانه‌هاي مطرح دنيا در آن دو هفته در نشست سازمان ملل در نيويورك حضور دارند و جمعي از مخاطبان اين رسانه‌ها مردم آمريكا هستند كه مي‌توانند در حوزه‌هاي راهبردي و در رابطه با مباحث ايران به دولت خود فشار وارد كنند و از اين حيث اين مخاطبان براي ما اهميت دارند. از سوي ديگر مخاطب دوم ما مردم دنيا هستند و باز هم با توجه به حضور رسانه‌هاي دنيا مي‌توان از اين حضور و در و اقع فرصت براي روشنگري استفاده كرد.

وي در پايان تصريح كرد: جلساتي كه آقاي رئيس جمهور با رسانه‌ها و برخي از نخبگان در درون آمريكا دارد، مي‌تواند تاثير مثبتي داشته باشد؛ خصوصا اينكه با توجه به وضعيت ما در مذاكرات هسته‌اي به طور كل مي‌توان گفت سفر به نيويورك چه در بعد ديپلماسي سنتي و چه در بعد ديپلماسي عمومي بسيار تاثير گذار خواهد بود. 

گفتني‌ است، رئیس جمهور در هفته جاري جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک می‌رود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار